Search
Close this search box.

آموزش شیوه‌ صحیح نخ دندان کشیدن

how-to-floss-1

مزایای استفاده از نخ دندان یک لیست بی‌پایان است. نخ دندان کشیدن باعث می‌شود باقی‌مانده‌ی غذا و مواد خوراکی دیگر در میان و پشت دندان‌ها باقی نماند و تمامی قسمت‌های دهان به‌ویژه نقاطی که پاک‌سازی آن‌ها توسط مسواک امکان‌پذیر نیست، به‌طور کامل تمیز شود. بنابراین آموزش شیوه‌ صحیح نخ دندان کشیدن امری حیاتیست.

کسانی که نخ دندان زدن جزو عادت‌های ترک‌نشدنی آن‌هاست، شانس بیشتری برای سالم نگه‌داشتن دندان‌هایشان تا آخر عمر دارند. اما در انجام این کار دو نکته‌ی بسیار مهم وجود دارد. یکی از آن‌ها این است که نخ دندان کشیدن باید یک فعالیت روتین و مرتب باشد، به این معنی که جزو عادات روزمره بوده و حتی اگر به هر دلیل از مسواک استفاده نمی‌شود، اما نخ دندان زدن ترک نشود. نکته‌ی مهم دیگر این است که زمانی این کار واقعاً مؤثر و بدون آسیب است که طرز نخ دندان کشیدن صحیح و بدون ایراد باشد.

شاید به نظر برسد که شیوه نخ دندان زدن به‌ صورت کاملاً درست و اصولی کار چندان سختی نبوده و برای انجام آن نیازی به آموزش دیدن نباشد، اما درصورتی‌ که ایرادی در طرز نخ دندان کشیدن وجود داشته باشد، این کار علاوه بر عدم پاک‌سازی درست، می‌تواند آسیب‌ زننده نیز باشد.

اگر دوست دارید با شیوه صحیح نخ دندان کشیدن به‌طور کامل و اصولی آشنا شوید و یک‌بار آن را برای همیشه بیاموزید، با این مقاله همراه شوید که در 9 مرحله و به‌صورت کاملاً تصویری این موضوع را آموزش داده است.

 

مرحله‌ی‌ اول:

مرحله 1

تصویر1

اولین قدم برای نخ دندان کشیدن این است که بهترین نخ دندان ممکن را انتخاب کنید. این‌که چه نخ دندانی مناسب شما است، تنها بستگی به شرایط خودتان و نوع و جنس دندان‌هایتان دارد. بدون شک می‌دانید که انواع مختلفی از این ابزار بهداشتی در بازار وجود دارد. از مدل‌های طعم‌دار بامزه‌های دارچین و نعناع گرفته تا انواع موم‌دار و بدون موم، نازک و ضخیم، فلوراید‌دار و ساده، دسته‌دار و سنتی و مدل‌هایی که مخصوص ارتودنسی است.

انتخاب یک نوع نخ دندان از میان آنچه وجود دارد بستگی به سلیقه و شرایط شما دارد. اما مهم‌ترین نکته آن است که 90 درصد از نخ دندان‌های موجود در بازار از جنس نوعی نایلون تافته ساخته می‌شوند و اگر دندان‌هایتان فاصله‌ی زیادی از یکدیگر دارند بهتر است از نوع موم‌دار ضخیم نخ دندان استفاده کنید و درصورتی‌ که دندان‌های به هم چسبیده‌ای دارید از مدل‌های نازک‌تر.

همچنین اگر انتخاب شما نخ دندان‌های موم‌دار است بد نیست بدانید که موضوع تاریخ‌مصرف در این نوع از نخ دندان اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه موم در یک بازه‌ی زمانی قابل‌استفاده است و بعد از آن دچار فساد می‌شود.

در آخر به یاد داشته باشید که گرچه نحوه نخ دندان زدن با نخ دندان‌های دسته‌دار کار ساده‌تری است اما مدل‌های سنتی به علت آن‌که قدرت مانور بیشتری دارند به همان نسبت فضای بیشتری را در دهان پوشش داده و درنهایت دندان‌ها را تمیزتر می‌کنند.

 

اگر دندان‌هایتان فاصله‌ی زیادی از یکدیگر دارند بهتر است از نوع موم‌دار ضخیم نخ دندان استفاده کنید و در صورتی‌که دندان‌های به هم چسبیده‌ای دارید از مدل‌های نازک‌تر.

 

مرحله‌ی دوم:

مرحله 2

تصویر2

برای آغاز کار با نخ دندان باید به میزان لازم از نخ دندان بریده و آن را چندبار دور انگشت وسط دست چپ و راست خود بپیچید. به‌طور متوسط برای پاک‌سازی تمامی دندان‌های خود نیاز به 50 تا 60 سانتی‌متر نخ دندان دارید.

بسیاری از افراد در خصوص بهترین زمان نخ دندان زدن ابهامات زیادی دارند و درست نمی‌دانند آیا این کار باید قبل از مسواک زدن انجام شود یا بعدازآن! بهتر است بدانید هیچ ترتیب خاصی برای این کار وجود ندارد و هر طور که مایل باشید می‌توانید این دو فرآیند خود مراقبتی از دندان‌هایتان را انجام دهید. اما به دلیل آن‌که نخ دندان تمامی فضاهای خالی دندان را پاک‌سازی می‌کند، اگر ابتدا نخ دندان بکشید و بعد مسواک بزنید دندان‌هایتان تمیزتر شده و بیشتر به فلوراید خمیردندان آغشته می‌شوند. همچنین مسواک زدن بعد از نخ دندان کشیدن شما را مطمئن می‌کند که هیچ اثری از مواد غذایی بعد از نخ دندان زدن روی دندان‌هایتان باقی نمی‌ماند.

 

به دلیل آن‌که نخ دندان تمامی فضاهای خالی دندان را پاک‌سازی می‌کند، اگر ابتدا نخ دندان بکشید و بعد مسواک بزنید دندان‌هایتان تمیزتر شده و بیشتر به فلوراید خمیردندان آغشته می‌شوند.

 

مرحله‌ی سوم:

مرحله 3

تصویر3

چیزی در حدود 7 تا 10 سانتی‌متر از نخ دندان رابین انگشتان وسط هر دودست خود نگه‌دارید، سپس بقیه‌ی نخ دندان را میان انگشتان سبابه و شصت دست‌های خود محکم بگیرید.

برای آنکه نخ دندان از میان انگشت‌های سبابه در نرود می‌توانید یک دور آن را دور این انگشت‌ها بپیچید. اما برای نگه‌داری قسمت اصلی نخ دندان باید از همان انگشت‌های وسط استفاده کنید.

 

مرحله‌ی چهارم:

مرحله 4

تصویر4

برای آن‌که دندان‌های فک بالای خود را نخ دندان بکشید، باید از حرکت انگشتان شصت خود کمک بگیرید. به این معنی که وقتی می‌خواهید نخ دندان را به میانه‌ی دندان‌های فک بالا هدایت کنید باید به کمک انگشتان شست خود این کار را انجام دهید.

ممکن است بنا به دلایلی مثل چپ‌دست بودن یا حتی راحتی خودتان مایل باشید برای نخ دندان زدن فک بالا هم از انگشتان وسط خود استفاده کنید. بد نیست بدانید تا زمانی که این کار را درست انجام می‌دهید اشکالی در آن وجود ندارد. مهم‌ترین نکته‌ی شیوه صحیح نخ دندان کشیدن این است که این کار درست و بدون آسیب به لثه‌ها انجام شود.

 

مرحله‌ی پنجم:

مرحله5

تصویر5

به‌آرامی نخ دندان را میان دو دندان به چپ و راست و بالا و پائین حرکت دهید. مدت‌زمانی که برای سایش نخ دندان به هر دندان صرف می‌کنید، اصلاً موضوع مهمی نیست. مهم این است که این کار درنهایت آرامش و بدون عجله انجام شود و اصلاً خشونت و فشاری در فرآیند کشیدن نخ وجود نداشته باشد.

حالت تهاجمی نخ دندان کشیدن می‌تواند منجر به خون‌ریزی لثه یا پارگی عمیق‌تر آن شود که درنهایت لثه را آسیب‌پذیر یا عفونی می‌کند.

بهتر است وقتی می‌خواهید برای دفعات اول طرز نخ دندان زدن به‌صورت صحیح را تمرین کنید در مقابل آیینه بایستید. به‌ این‌ ترتیب کنترل و تمرکز بیشتری برای هدایت نخ به میان دندان و رعایت فاصله‌ی آن با لثه‌ها خواهید داشت.

 

مرحله‌ی ششم:

مرحله 6

تصویر6

در فرآیند نخ دندان کشیدن یک حرکت بسیار مشهور وجود دارد که به آن حرکت “C” گفته می‌شود. حرکت C در حقیقت به معنی ایجاد یک نیم‌دایره در فضای پشت هر دندان است. کافیست بعدازآن که تمام فاصله‌های میان دندان‌های یک فک را نخ دندان کشیدید، به ترتیب و کاملاًبااحتیاط نخ دندان را از پشت هر دندان رد کرد و از کنار دندان بیرون بیاورید تا یک نیم‌دایره در پشت هر دندان ایجاد شود. سپس با رعایت فاصله‌ی مطمئن از لثه که چیزی در حدود 2 تا 3 میلی‌متر است، نخ را در پشت دندان بسایید. این کار به‌شدت در شکستن بافتپلاک‌هایایجادشده در پشت لثه‌هامؤثر عمل می‌کند و هر آنچه را که از مواد غذایی در این فضا تجمع کرده باشد، پاک می‌کند.

حرکت C را حتماً برای تک‌تکدندان‌های هر دو فک بالا و پائین انجام دهید تا به‌مرورزمان شاهد تجمع پلاک در این فضا نشده و مجبور نباشید هرازگاهی پشت دندان‌های خود را جرم‌گیری یا بلیچینگ کنید.

 

مرحله‌ی هفتم:

مرحله 7

تصویر7

روند سایش نخ دندان باید برای هر دندان دقیق و درست انجام شود. به همین دلیل مدام تأکیدمی‌شود که زمانی کار نخ دندان زدن را انجام دهید که حوصله و وقت کافی برای این کار داشته باشید. ضمن آن‌که چون توصیه می‌شودنخ دندان کشیدن بهتر است در مقابل آیینه انجام شود پس زمانی اقدام به استفاده از نخ دندان‌کنید که بتوانید حداقل 5 تا 10 دقیقه مقابل آیینه بایستید.

اما موضوع دیگری که باید به آن تأکید شود این است که هر دندان باید با یک قسمت جدید از نخ دندان تمیز شود. به این معنی که وقتی یک بخش 5 تا 7 سانتی‌متری از نخ دندان را برای یک‌دندان مورد استفاده قرار می‌دهید برای دندان بعدی باید از یک قسمت تازه و استفاده‌نشده از نخ دندان استفاده کنید.

ممکن است در زمان نخ دندان کشیدن شاهد خونریزی لثه‌های خود باشید. باید بدانید که در دفعات اولی که از نخ دندان استفاده می‌کنید این رویداد کاملاً طبیعی است. اما به‌ مرور زمان و با عادت کردن به نخ دندان زدن این مشکل نیز برطرف شده و بافت لثه مقاومت لازم برای رویارویی با نخ دندان را به دست خواهد آورد. اما درصورتی‌که بعد از حدود دو هفته از آغاز عادت به نخ دندان زدن بازهم لثه‌هایتان خونریزی کرد باید این موضوع را هرچه سریع‌تر با دندان‌پزشک در میان بگذارید.

 

مرحله‌ی هشتم:

مرحله 8

تصویر8

به‌هیچ‌عنوان در مراحل نخ دندان کشیدن نباید پشت دندان‌های مولر خود را فراموش کنید. این مکان به علت آن‌که چندان در دسترس مسواک و نخ دندان نیست معمولاً نادیده گرفته‌شده و درست پاک‌سازی و تمیز نمی‌شود. اما به همین نسبت فضای بسیار مستعدی برای تجمع مواد غذایی و درنهایت پلاک‌سازی دارد. پس حتماً چه در زمان مسواک زدن و چه به هنگام نخ دندان کشیدن توجه ویژه‌ای به دندان‌های مولر خود نشان داده و آن‌ها را کاملاً تمیز کنید.

 

مرحله‌ی نهم:

مرحله 9

تصویر9

بعد از آن که مراحل نخ دندان کشیدن شما تمام شد باید تمامی دهان خود را با آب یا دهان‌شویه بشویید. به‌ این‌ ترتیب تمام ذرات باقی‌مانده از غذا که در فرآیند نخ دندان زدن از میان دندان‌ها خارج‌ شده اما دردهان باقی‌مانده است پاک خواهد شد.

استفاده از دهان‌شویه در چنین شرایطی واقعاًایده‌آل است چراکه اکنون دهان آماده‌ی ضدعفونی شدن است و می‌توانید با نگه‌داشتن دهان‌شویه‌ای که حاوی فلوراید یا کلرهگزیدین است به مدت 30 ثانیه در دهان خود تا 24 ساعت از پاک ماندن کامل دندان و لثه‌های خود مطمئن باشید. این کار هر نوع ضایعات باکتریایی را از دهان شما پاک‌کرده و مانع از پیشروی آسیب‌های سطحی روی دندان‌ها می‌شود.

 

در آخر این نکات مهم را در خصوص استفاده از نخ دندان به خاطر بسپارید:

  • در هر 24 ساعت حداقل یک‌بار از نخ دندان استفاده کنید

حال که با شیوه‌ صحیح نخ دندان کشیدن آشنا شدید حتماً در هر 24 ساعت حداقل یک‌بار نخ دندان بکشید. این کار به طرز چشمگیری در سلامت دهان و دندان و دستگاه گوارش شما مؤثر واقع‌ شده و همچنین رفع بوی بد دهان کم‌ترین تأثیر آن است.

 

  • در آخرین وعده‌های غذایی خود از غذاهای چسبنده استفاده نکنید

این‌ یکی از نکاتی است که در سلامت و بهداشت دهان و دندان بسیار مؤثر است. غذاهایی مانند ذرت که به‌شدت چسبنده هستند برای وعده‌ی شام اصلاً مناسب نیست. بهتر است چنین غذایی را به‌عنوان ناهار میل کنید تا بزاق دهان فرصت کافی برای حل کردن باقی‌مانده‌ی این غذا در فضای دهان شما داشته باشد. ضمناً اگر چنین غذایی را به‌عنوان شام مصرف می‌کنید حتماً مسواک زده و نخ دندان بکشید.

 

  • از مصرف بی‌رویه‌ی مواد قندی و اسیدی بپرهیزید

حتی اگر خیلی مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، در صورتی‌ که در رژیم غذایی خود به‌ صورت بی‌رویه مواد قندی و اسیدی مصرف کنید، باز هم به‌ اندازه‌ی کافی مراقب دندان‌های خود نبوده‌اید. اگر نمی‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، حداقل به یاد داشته باشید که بعد از هر بار خوردن موادی مانند آب‌لیمو ترش، لواشک، آب‌غوره، انواع سرکه و البته شیرینی‌جات، مسواک بزنید.

سخن پایانی:

در این مقاله راجب نحوه صحیح نخ دندان کشیدن صحبت کردیم امیدوارم این مقاله تلنگری باشد تا هرروز و به طور مداوم از نخ دندان استفاده کنید. در صورت مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌کنیم مقاله نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن که در همین راستا است را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات