Search
Close this search box.

نخ دندان و ایمپلنت

Importance of using dental floss

استفاده از نخ دندان برای دندان ایمپلنت

برای کسانی که ایمپلنت کار می‌گذارند، مسئله‌ی رعایت بهداشت به طور ویژه مسواک زدن و نخ دندان زدن بسیار مهم است اما متأسفانه اغلب اوقات به این موضوع توجه چندانی نمی‌شود. اگرچه دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز التهاب استخوان دور ایمپلنت شود اما شایع‌ترین دلیل آن عدم رعایت دقیق بهداشت است. التهاب استخوان یا عفونت لثه در صورت وجود ایمپلنت ممکن است باعث شود ایمپلنت خود به خود از لثه بیرون بیاید یا فرد ناچار شود ایمپلنت را عوض کند و متحمل هزینه‌های زیادی شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با راه‌های مراقبت از ایمپلنت به ویژه نخ دندان ایمپلنت را برای دندان ایمپلنت آشنا شوید:

  • ایمپلنت چیست؟

  • اهمیت رعایت بهداشت و مراقبت از ایمپلنت

  • اهمیت استفاده از نخ دندان برای دندان ایمپلنت

  • نحوه استفاده از نخ دندان برای دندان ایمپلنت

 

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت چیزی مشابه ریشه‌ی مصنوعی است. شکل ظاهری آن شبیه پیچ است. ایمپلنت در فرآیند عمل جراحی در استخوان فک کار گذاشته و به استخوان‌های طبیعی متصل می‌شود. ایمپلنت مانند پایه‌ای محکم برای قرار گرفتن یک یا دو دندان مصنوعی است که به آن تاج گفته می‌شود. یک اتصال به نام اباتمنت روی ایمپلنت قرار می‌گیرد که تاج را نگه می‌دارد. تاج برای هر شخص با توجه به شکل فک و دندان‌ها طراحی و ساخته می‌شود. بیش از سی سال است که شکل امروزی ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت بهترین جایگزین برای کسانی است که دندان‌هایشان را به دلایل مختلف از دست داده‌اند. مانند دندان واقعی عمل می‌کند و شکل ظاهری آن هم مثل دندان طبیعی است.

جراحی ایمپلنت به دست یک فرد متخصص و بامهارت، امروزه جزو کم خطرترین و امن‌ترین جراحی‌های دندان‌پزشکی است. تحقیقات نشان می‌دهد میزان موفقیت این فرآیند 98% است.

اهمیت رعایت بهداشت و مراقبت از ایمپلنت

خود ایمپلنت نیاز به مراقبت چندانی ندارد اما رعایت بهداشت و تمیز کردن تاج و محدوده‌ی اطراف ایمپلنت بسیار مهم است. به ویژه زمانی که فرد مدتی است از ایمپلنت استفاده می‌کند. مدتی بعد از کار گذاشتن ایمپلنت و ترمیم استخوان فک، بافت لثه دور ایمپلنت را می‌پوشاند و ایمپلنت دیگر قابل مشاهده نیست. از زمانی که اتصال و تاج روی ایمپلنت متصل می‌شود و فرد شروع به استفاده از ایمپلنت می‌کند، مسئله‌ی بهداشت اهمیت خاصی پیدا می‌کند. تمیز کردن قسمت اتصال (اباتمنت) و ایمپلنت بسیار مهم است؛ چون هرگونه پلاک، باکتری و باقی‌مانده‌ی مواد غذایی در این قسمت باعث عفونت لثه و التهاب استخوان فک که دور ایمپلنت را گرفته می‌شود.ایمپلنت به عنوان جسم خارجی که وارد بدن شده نمی‌تواند از خودش دفاع و محافظت کند.

افرادی که ایمپلنت کار می‌گذارند معمولاً آن را تا پایان عمر در دهان دارند، بنابراین دقت در رعایت بهداشت اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر اتصال و ایمپلنت هر دو به صورت اختصاصی ساخته شوند تا با همدیگر هماهنگی داشته باشند، رعایت بهداشت آسان‌تر است، چون جای چندانی میان این دو برای ورود باکتری‎‌ها باقی نمی‌ماند. اما اگر از اتصال‌های عادی و معمول استفاده شود و فقط تاج به صورت اختصاصی برای فرد ساخته شود، احتمال این که بین اتصال و تاج فضایی برای ورود باکتری‌ها باقی بماند، زیاد است.

 

اهمیت استفاده از نخ دندان برای دندان ایمپلنت

انواع نخ دندان مختلفی در بازار موجود است مثلا انواع دارای موم و بدون موم. بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید کدام نوع از نخ دندان برای شما مناسب است.

نخ دندان کشیدن برای دندان ایمپلنت اهمیت زیادی دارد چون از تشکیل پلاک و عفونت لثه اطراف ایمپلنت جلوگیری می‌کند و شما می‌توانید مطمئن باشید که لازم نیست به زودی ایمپلنت خود را عوض کنید. با وجود ایمپلنت بسیار مهم است که از عفونت لثه جلوگیری کنید چون تحلیل رفتن لثه می‌تواند باعث شود ایمپلنت خود به خود از جایش بیرون بیاید. نخ دندان زدن نقش موثری در از بین بردن پلاک در سطوح بین دو دندان دارد. هم چنین مسواک زدن برای نگهداری و مراقبت از ایمپلنت ضروری است. اگر به تازگی ایمپلنت کار گذاشته‌اید احتمالا اطراف ایمپلنت هنوز حساس است در این مرحله می‌توانید از دهانشویه‌ی آنتی باکتریال استفاده کنید.

دو بار نخ دندان کشیدن در روز به همراه دو دقیقه مسواک زدن با دقت بهترین روش برای رعایت بهداشت دهان و ایمپلنت است. دقت کنید که هنگاه نخ دندان زدن حتما تمام مواد غذایی و پلاک را از بین دندان‌ها پاک کنید تا نیاز به مراجعه به دندانپزشک نداشته باشید.

نحوه‌ی استفاده از نخ دندان برای دندان ایمپلنت

نخ دندان کشیدن مهم‌ترین قدم در رعایت بهداشت دهان است. نخ دندان پلاک را از قسمت‌هایی پاک می‌کند که با مسواک امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از مردم روش صحیح نخ دندان زدن را نمی‌دانند. در اینجا چند توصیه در خصوص نخ دندان کشیدن برای دندان ایمپلنت ارائه می‌کنیم:

  • حدود 45 سانت نخ دندان جدا کنید و دور انگشت اشاره هر دو دست خود بپیچید. حدود پنج تا هفت سانت از نخ دندان را برای تمیز کردن بین دندان‌ها باقی بگذارید.
  • نخ دندان را بین دو دندان به بالا و پایین سر بدهید. سپس آن را به حالت نیم دایره دور تک تک دندان‌ها بپیچید و بالا و پایین ببرید. حتماً نخ دندان را تا خط لثه حرکت دهید.
  • برای پاک کردن دندان‌ها از قسمت‌های تمیز نخ دندان استفاده کنید نه قسمت‌های استفاده شده.

سخن پایانی:

از زمانی که اتصال و تاج روی ایمپلنت متصل می‌شود و فرد شروع به استفاده از ایمپلنت می‌کند مسئله‌ی رعایت بهداشت ایمپلنت اهمیت خاصی پیدا می‌کند. تمیز کردن قسمت اتصال (اباتمنت) و ایمپلنت بسیار مهم است چون هرگونه پلاک، باکتری و باقی‌مانده مواد غذایی در این قسمت باعث عفونت لثه و التهاب استخوان فک که دور ایمپلنت را گرفته می‌شود.صحیح نخ دندان کشیدن در روز به همراه دو دقیقه مسواک زدن با دقت بهترین روش برای رعایت بهداشت دهان و ایمپلنت است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات