Search
Close this search box.

نخ دندان نازک بهتر است یا ضخیم؟

What kind of dental floss is better?

اگر از دندان‌پزشکتان درباره‌ی نخ دندان سؤال کنید احتمالاً مدتی طولانی برای شما درباره‌ی اهمیت نخ دندان کشیدن صحبت می‌کند. نخ دندان کشیدن باعث جلوگیری از بیماری‌های لثه می‌شود. در نتیجه باید نخ دندان کشیدن را در برنامه‌ی مراقبت‌های روزانه‌ی خود قراردهید. با وجود انواع مختلف نخ دندان خیلی از افراد سرگردان می‌شوند و برایشان سؤال است که به طور مثال نخ دندان نازک یا ضخیم بهتر است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب است.

اهمیت استفاده از نخ دندان

نخ دندان زدن از مهم‌ترین کارهایی است که برای حفظ بهداشت دهان و دندان باید رعایت کرد. اگر نفستان بوی بدی می‌دهد، حتی در صورتی که از مسواک مخصوص بوی بد دهان استفاده می‌کنید به احتمال زیاد به صورت منظم از نخ دندان استفاده نمی‌کنید. وقتی در طول روز غذا می‌خورید مقداری از مواد غذایی بین دندان‌هایتان باقی می‌ماند. ممکن است نتوانید خودتان این باقی‌مانده‌ها را حس کنید اما آن‌ها کم‌کم فاسد می‌شوند و بوی بد ایجاد می‌کنند. در این مرحله باکتری‌ها کار خودشان را شروع می‌کنند و برای دندان‌ها یا لثه‌های شما مشکل ایجاد می‌کنند. حتی اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید باز هم به نخ دندان نیاز دارید؛ چون مسواک به تنهایی امکان دسترسی به سطوح بین دو دندان را ندارد.

 

نخ دندان نواری

تصویر1

انواع نخ دندان

برای انتخاب نخ دندان مناسب برای خودتان اول باید انواع نخ دندان و تفاوت‌های بین آن‌ها را بدانید. اگر نخ دندانی که استفاده می‌کنید برای شما مناسب نباشد ممکن است لثه‌هایتان بیش از حد خون‌ریزی کند.

  • نخ دندان سنتی و نخ دندان نواری:

اولین موردی که باید انتخاب کنید انتخاب بین نخ دندان نواری و نخ دندان سنتی است. نخ دندان نواری به علت سطح وسیع‌تری که دارد کامل در طول دندان سر می‌خورد و پلاک‌ها را به طور کامل پاک می‌کند.به نوعی می‌توان گفت که نخ دندان نواری جزو انواع نخ دندان ضخیم محسوب می‌شود. اکثر متخصصان عقیده دارند که نخ دندان نواری با وجود تأثیر بیشتر، برای کسانی بین دندان‌هایشان فاصله دارد مناسب نیست؛ چون بین دندان‌هایشان گیر می‌کند. هم‌چنین کسانی که ارتودنسی، بریج یا ایمپلنت دارند ممکن است با همین مشکل مواجه شوند.

نخ دندان سنتی در مقایسه با نخ دندان نواری یک نوع نخ دندان نازک محسوب می شود. این نوع نخ دندان برای افراد متنوع‌تری مناسب است. به طور مثال برای هر دو دسته افرادی که فاصله‌ی بین دندان‌هایشان معمولی یا کم است؛ مناسب است.

 

نخ دندان نواری با وجود تأثیر بیشتر، برای کسانی بین دندان‌هایشان فاصله دارد مناسب نیست؛ چون بین دندان‌هایشان گیر می‌کند. هم‌چنین کسانی که ارتودنسی، بریج یا ایمپلنت دارند ممکن است با همین مشکل مواجه شوند.

 

  • نخ دندان دارای موم و نخ دندان بدون موم:

نخ دندان دارای موم آسان‌تر بین دندان‌ها حرکت می‌کند. هم‌چنین یکی از انواع نخ دندانهای دارای موم، نوع رایحه‌دار آن است که برای خیلی از افراد مطلوبیت بیشتری دارد.

کسانی که دندان‌های به هم فشرده دارند و کسانی که نخ دندان بدون رایحه را ترجیح می‌دهند، احتمالاًنخ دندان بدون رایحه برایشان مطلوب‌تر است. قراردادن نخ دندان بدون موم بین دندا‌ن‌‍‌ها آسان‌تر است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند نخ دندان دارای موم برای از بین بردن پلاک بین دندان‌ها مؤثرتر عمل می‌کند. این در حالی است که طبق تحقیقات تفاوت چشم‌گیری بین اثر استفاده از نخ دندان بدون موم و نخ دندان دارای موم وجود ندارد.

 

  • نخ دندان دارای بافت:

این نوع نخ دندان که به سوپرفلاس هم معروف است برای کسانی که بریج یا ارتودنسی دارند، بسیار مناسب است. ساختار آن به شکلی است که دو طرف بیرونی محکم‌تر و وسط آن نرم‌تر است. قسمت نرم وسط برای خارج کردن مواد باقی‌مانده بین دندان‌ها یا اسباب داخل دهان مانند بریج و ارتودنسی مناسب است و قسمت‌های محکم‌تر بیرونی باعث می‌شود رساندن نخ دندان به قسمت‌های مورد نظر آسان‌تر باشد و نخ دندان در میانه‌ی راه پاره نشود.

 

  • نخ دندان چندرشته‌ای و نخ دندان تک‌رشته‌ای:

نخ دندان تک‌رشته‌ای معمولاً از جنس لاستیک یا کائوچو است در حالی که نخ دندان چندرشته‌ای از جنس نایلون است. جنس نایلون رایج‌تر و ارزان‌تر است. نخ دندان چند رشته‌ای یک امتیاز دیگر هم دارد اگر بین دندان‌های شما رسوب وجود داشته‌باشد با یک بار کشیدن نخ دندان چند رشته‌ای یک یا چند رشته پاره می‌شود و شما متوجه می‌شوید که باید برای از بین بردن جرم و رسوب به دندانپزشک مراجعه کنید. نخ دندان تک‌رشته‌ای دیرتر پاره می‌شود اما به علت گران‌تر بودن، امروزه زیاد از آن استقبال نمی‌شود.

 

نحوه‌ی نخ دندان کشیدن

تصویر2

نخ دندان ضخیم بهتر است یا نازک؟

انواع تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ای و نخ دندان بدون موم و نخ دندان‌های دارای موم با ضخامت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت انتخاب نخ دندان نازک یا نخ دندان ضخیم کاملاً بستگی به شکل دندان‌های شما  دارد و در این زمینه جواب مشخصی وجود ندارد. در بخش بعدی توضیحات دقیق‌تری درباره‌ی نخ دندان مناسب برای افراد مختلف وجود دارد. زمانی که می‌بیند نخ دندان زدن برای شما آسان است، یعنی دارید از نخ دندانی با ضخامت مناسب استفاده می‌کنید. توجه کنید که نباید نخ دندان را به حالت محکم و ضربه‌ای وارد فضای بین دندان‌هایتان کنید. اگر این‌طور است حتما در این باره با دندانپزشکتان مشورت کنید.

 

انواع تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ای و نخ دندان بدون موم و نخ دندان‌های دارای موم با ضخامت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت انتخاب نخ دندان نازک یا نخ دندان ضخیم کاملا بستگی به شکل دندان‌های شما  دارد و در این زمینه جواب مشخصی وجود ندارد.

 

کدام نوع نخ دندان برای من مناسب است؟

  • نخ دندان ضخیم برای آن‌هایی که بین دندان‌هایشان فاصله وجود دارد:

اگر فاصله‌ی بین دندان‌هایتان زیاد است، برای نخ دندان زدن از انواع ضخیم‌تر آن انتخاب کنید. با این کار همنخ دندان کشیدن برایتان آسان‌تر می‌شود و هم می‌توانید مطمئن باشید که تمام سطوح دندان تمیز شده‌اند. اگر زمانی که نخ دندان معمولی استفاده می‌کنید،نخ دندان بسیار آسان بین دندان‌هایتان حرکت می‌کند و اطراف آن فضای خالی وجود دارد بهتر است از نخ دندان ضخیم‌ استفاده کنید.

  • نخ دندان نازک برای کسانی که دندان‌هایشان به هم نزدیک است:

اگر فاصله‌ی بین دندان‌هایتان کم است و دندان‌های به هم فشرده‌ای دارید؛ برای دندان زدننخ از نخ دندان نازک ‌استفاده کنید. نخ دندان نواری و سوپرفلاس برای شما مناسب نیستند.

 

اگر فاصله‌ی بین دندان‌هایتان کم است و دندان‌های به هم فشرده‌ای دارید؛ از نخ دندان نازک ‌استفاده کنید. نخ دندان نواری و سوپرفلاس برای شما مناسب نیستند.

سخن پایانی:

نخ دندان موم دار، دسته دار، نازک و یا ضخیم فرقی ندارد چیزی که در نهایت مهم است و بهترین نوع نخ دندان است، نوعی است که شما با آن راحت باشید و ترغیب بشوید که به صورت منظم از آن استفاده کنید و بدترین شکل استفاده از نخ دندان، استفاده نکردن از آن است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات