Search
Close this search box.

رعایت بهداشت ایمپلنت

رعایت بهداشت و مراقبت از ایمپلنت | نخ دندان مینا

ایمپلنت، قرار گرفتن پایه ای فلزی از جنس تیتانیوم می باشد این فلز با بافت استخوانی بدن جوش خورده و سازگاری دارد. به مرور سلول های زنده استخوانی رشد کرده و به پایه ایمپلنت متصل می شوند. ایمپلنت از 3 قسمت پایه، اباتمنت و تاج دندانی تشکیل می شود. با برش ایجاد شده بر روی سطح لثه و ایجاد سوراخ توسط دریل های مخصوص پایه ایمپلنت و باقی قسمت های آن نصب می شوند. ایمپلنت به عنوان دندان ثابت همانند دندان طبیعی در دهان قرار می گیرد. ایمپلنت در دنیای دندان پزشکی تحولی شگرف به حساب می آید، از آن جایی که به نسبت دیگر روش های درمان دهان و دندان روش ایمپلنت از هزینه بیشتری برخوردار است لذا نگهداری و رعایت بهداشت ایمپلنت بسیار اهمیت دارد.

در صورتی که دندان خود را ایمپلنت کرده اید این مقاله به شما کمک می کند تا با رعایت نکاتی عمر مفید دندان ایمپلنت شده خود را بالا ببرید.به طور متوسط دندان های ایمپلنت 30-40 سال عمر مفید دارند و در صورت رعایت اصول بهداشتی شما می توانید تا پایان عمر از دندان ایمپلنت شده خود استفاده کنید. باید به خاطر داشت در صورت عدم رعایت بهداشت دندان وعفونت، استخوان فک و ایمپلنت به صورت کامل جوش نخورده و یا آسیب دیده و در نتیجه دچار شکستگی و عدم موفقیت این عمل جراحی می شود. لذا آموزش برای نگهداری از این دندان پر هزینه، بسیار مهم و ضروری است.

مراجعه به دندانپزشکی برای مراقبت از دندان های طبیعی و ایمپلنت شده | نخ دندان مینا

مراقبت های اولیه بعد از انجام ایمپلنت

در صورتیکه از روش فوری استفاده کرده اید به صورتی که همه مراحل در یک جلسه انجام می گیرد یا از روش ایمپلنت در چند مرحله استفاده کرده اید، باید بین عمل های جراحی مخصوصا در 5-7 روز اول نکاتی را رعایت کنید تا بهداشت محیط دهان که محیطی مرطوب و مستعد عفونت می باشد رعایت شود و تا کار ایمپلنت به نحو کامل و صحیح پایان پذیرد.

  • از مسواک زدن و شستن دهان تا 8 ساعت خودداری کنید. بهتر است نه تنها از شستشو بلکه از صحبت کردن خندیدن، خوردن و آشامیدن در ساعات اولیه پس از راحی خودداری کرده و با استفاده از مسکن تجویز شده توسط پزشک به استراحت بپردازید.
  • به صورت طبیعی خون آبه از دندان خارج می شود هرگز تف نکنید، مکیدن و تف کردن باعث ایجاد مکش شده و خون بیشتری را از دندان خارج میکند پس به آرامی خون آبه را از دهان خارج کنید یا درصورتی که کم است قورت دهید.
  • اگر خونریزی شدت پیدا کرد می توانید یک گاز استریل را تا کرده و روی زخم گذاشته تا مدتی در دهان نگه دارید و بعد از چند ساعت و پایان خونریزی گاز را خارج نمایید.
  • داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط دکتر را به طور مرتب و کامل مصرف کنید. اصولا باید داروها به صورت کامل و دقیقا در زمان مشخص شده استفاده شود پس به صورت خود سرانه داروها را قطع و زیاد و کم نکنید.
  • به طور طبیعی تورم در ناحیه لثه ایجاد می شود. برای برطرف شدن تورم لثه از کمپرس آب سرد استفاده کنید. این تورم تا 10 روز کاملا از بین می رود.در صورت موارد غیر معمول با پزشک خود مشورت کنید.
  • تغییر رنگ لثه به خاکستری یا سفید طبیعی است و روند بهبود ایمپلنت می باشد، در صورت مشاهده موارد دیگر با پزشک مشورت کنید.
  • از مصرف سیگار مواد رنگی و مواد مخدر و مواد الکلی خود داری کنید. ترک این عادات همواره از مهم ترین موارد در رعایت بهداشت ایمپلنت دندان می باشند.
  • از خوردن غذاهای گرم و سفت خوداری کنید و بر روی قسمت ایمپلنت شده به واسطه جویدن و کندن تکه های غذا و …فشار نیاورید.
  • از آنجایی که لثه دندان ایمپلنت شده و فضای داخلی دهان کمی ملتهب و مستعد عفونت می باشد. لذا استفاده مکرر از دهانشویه در طول روز و پس از صرف وعده های غذایی توصیه می گردد. این کار از جمع شدن میکروب و ایجاد عفونت جلوگیری می کند. در روزهای اول روزی 3 بار مخصوصا بعد از صرف وعده های غذایی با مایع دهانشویه شستشو انجام دهید.
  • سعی کنید در طول روز ریزه خواری نداشته باشید. خوردن میان وعده و خوردن پراکنده مواد غذایی همواره احتمال ایجاد عفونت را بالا می برد. بنابراین تلاش کنید برای رعایت بهداشت ایمپلنت این عادت را کنار بگذارید.

اهمیت شیوه صحیح مسواک زدن برای دندان ایمپلنت شده | نخ دندان مینا

  • مسواک زدن بعد از صرف وعده های غذایی و میان وعده ها ضروری است. می توانید از مسواک های نرم و خمیر دندان های مخصوص ایمپلنت استفاده کنید.
  • عدم استفاده از خلال و نخ دندان چرا که ممکن است تکه های غذا به زیر لثه فرستاده شود که باعث ایجاد عفونت می گردد اما باید به خاطر داشت همواره از نبودن تکه های کوچک غذا در دهان خود اطمینان پیدا کنید.
  • مراجعه به پزشک بعد از 7-10 روز برای بررسی وضعیت عمومی ایمپلنت بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید از آن جایی که بسیاری از افراد آشنایی کافی با شرایط ایمپلنت و مشکلات آن را ندارند مشورت و مراجعه به پزشک برای پیشگیری بسیار اهمیت داشته و در وقت و هزینه شما صرفه جویی می نماید لذا با مشاهد هر گونه موارد غیر معمول بهتر است با متخصص خود تماس گرفته و وضعیت را گزارش دهید.

نکته: اگر دندان جلو خود را ایمپلنت کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم مقاله ایمپلنت دندان جلو را نیز مطالعه کنید.

مراقبت های عمومی ایمپلنت

بعد از گذراندن نهایتا یک ماه تقریبا ایمپلنت باید به وضعیت مناسبی رسیده باشد و التهاب ها و مشکلات بعد از عمل مرتفع شده باشد. در صورت بروز هر گونه مشکل با پزشک خود مشورت کنید. از این پس باید از این دندان همانند دیگر دندان های خود مراقبت کنید و به طور دقیق روزانه به رعایت بهداشت ایمپلنت رسیدگی نمایید.

حفظ سلامت دهان و دندان | نخ دندان مینا

  • نحوه خوردن غذا

همواره تا زمانی که ایمپلنت را با خود به همراه دارید از ایجاد فشار زیاد بر روی ایمپلنت خودداری کنید. جویدن بسیار زیاد و خوردن مواد غذایی سفت و شکستن غذاهای و خوراکی های سفت با دندان از جمله مواردی هستند که امکان شکستن ایمپلنت را بالا می برند. توجه داشته باشید ساییدن دندان ها به صورت مکرر مانند دندان قروچه شبانه می تواند به ایمپلنت آسیب برساند. لذا علت را بررسی و برای درمان آن اقدام نمایید.

  • استفاده صحیح از مسواک

استفاده صحیح از مسواک یکی از مهمترین نکات در رعایت بهداشت ایمپلنت و به طور کلی بهداشت دهان و دندان است. شما با برس کشیدن بر روی دندان ها، پشت دندان ها ، و سطح رویی آنها با حوصله و با دقت می توانید بهداشت عمومی دهان خود را تا میزان زیادی تامین نمایید.

  • استفاده از دهانشویه

استفاده از دهان شویه برای بهبودی لثه و جلوگیری از عفونت بسیار موثر است. دهانشویه محیط دهان را ضدعفونی کرده و احتمال هر گونه عفونت را از بین می برد. دهانشویه انواع مختلفی دارد. شما می توانید با مشورت پزشک و بررسی وضعیت دهان و دندان دهانشویه مناسب خود را تهیه نمایید.

  • استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان ایمپلنت برای خارج سازی تکه های باقی مانده از قسمتهای مختلف دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می توانید از فرچه ها و نخ های دندان مخصوص ایمپلنت استفاده نمایید. نخ دندان فوق نازک می تواند کمک زیادی به رعایت بهداشت ایمپلنت شما نماید.

  • چکاپ

یکی از مهمترین نکات برای رعایت بهداشت ایمپلنت و مراقبت از آن، مراجعه مکرر و چکاپ دندان توسط متخصص ایمپلنت می باشد. معاینات منظم و مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی وضعیت کلی دهان و ایمپلنت ضروری است. شما می توانید وضعیت عمومی دندان های خود و همچنین علائم غیر معمول را برای پزشک عنوان کنید تا در صورت لزوم بررسی های دقیق تر صورت گیرد. لذا می تواند با مراجعه هر 3 ماه تا یک سال از وضعیت بهبود ایمپلنت اطمینان حاصل کرد و از آن پس همانند گذشته سالی دو بار برای چکاپ کافی می‌باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات