Search
Close this search box.

بررسی معایب لمینت دندان و مراقبت های بعد از آن

زیباسازی دندان | لمینت دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

دندان یکی از مهمترین المان ها در زیبایی ظاهری فرد است. عاملی که نقش مهمی در امور اجتماعی و روابط شخصی ایفا می‌کند. لذا آشنایی با روش‌های درمان و زیبایی دندان مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. دندانپزشک متخصص پس از عکسبرداری از دهان و دندان و با توجه به مشکل دندان نحوه صحیح درمان را به شما پیشنهاد می‌کند. ممکن است به تناسب وضعیت دندان و مشکلات دندانی شما راه های مختلفی همچون کامپوزیت، باندینگ، ارتودنسی، لمینت، سفید کردن، جرم گیری و یا حتی تراش دندان به شما پیشنهاد شود. شما با اطلاع از روش ها و نوع نحوه عملکرد و نیز راهنمایی‌های دندانپزشک می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید. در این مقاله به معرفی کوتاه روش‌ها و سپس بررسی معایب لمینت دندان می‌پردازیم.

انواع روش های لمینت دندان

لمینت از جمله روش های زیبایی دندان است که دندان هایی سفید و براق برایتان به ارمغان می‌آورد. لمینت به دو روش سرامیکی و لمینت کامپوزیتی انجام می‌شود. در ادامه پس از معرفی روش‌های انجام لمینت به بررسی معایب لمینت دندان خواهیم پرداخت.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی پوسته بسیار نازکی است که با توجه به دندان هر فرد طراحی می‌شود و از موادی هم رنگ دندان‌ها در ساخت آن استفاده می‌شود. این لایه بر روی سطح جلویی دندان نصب می‌گردد تا رنگ و شکل و اندازه دندان را یکسان کرده و ظاهری زیبا برای دندان ها به وجود بیاورد. برخلاف تصور اغلب افراد همیشه نیازی به تراشیدن زیاد مینای دندان وجود ندارد و تنها در صورت نیاز برای کامل و صحیح قرار گرفتن قالب بر روی دندان تراش لازم انجام می‌شود. در این روش برای دندان و قالب سرامیکی از یک لایه رزین حساس به نور بهره می‌برند. این کار برای این است که بتوانند پس از چسباندن لایه سرامیکی به وسیله اشعه نصب را کامل و قالب را بر روی دندان محکم کنند.

لمینت کامپوزیتی

در روش لمینت دندان با کامپوزیت قالب گیری انجام نمی‌شود و مواد کامپوزیت به وسیله امواج نوری بر روی دندان چسبیده می‌شود. در ادامه و در صورت نیاز ترمیم به راحتی انجام می‌گردد. یکی از معایب لمینت دندان با روش کامپوزیتی طول عمر کمتر آن نسبت به روش سرامیکی است. به طوری که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان احتمال تغییر جزئی رنگ کامپوزیت وجود دارد.

برای انجام تعویض ابتدا کامپوزیت از روی دندان برداشته می‌شود. سپس وضعیت دهان و دندان مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد و مجددا فرآیند قرارگیری مواد کامپوزیت بر روی دندان انجام می‌شود.

معایب لمینت دندان

درمان به روش لمینت دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

شکننده بودن

یکی از معایب لمینت دندان شکننده بودن آن است. در صورتی که لمینت دقیق و صحیح بر روی دندان نصب شده باشد و بهداشت دهان و دندان رعایت شده باشد دندان لمینت شده می‌تواند همانند یک دندان طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. اما به جهت عدم رعایت مواردی مانند دندان قروچه، جویدن ناخن، استفاده از دندان برای شکستن آجیل، باز کردن شیشه های نوشیدنی و غیره ممکن است لمینت آسیب ببیند.

پوسیدگی دندان

لمینت دندان به تنهایی باعث پوسیدگی و التهاب لثه نمی‌شود. اما مواردی همانند عدم تطابق لمینت بر روی دندان، تراش بیش از حد دندان، فاصله بین لمینت و یا شکستگی ایجاد شده بر روی لمینت و غیره می‌توانند بستری برای پوسیدگی ایجاد کنند.

حساسیت به سرما و گرما

همانند بسیاری از روش‌های ترمیم دندان، در ابتدا ممکن است نسبت به سرما و گرما حساسیت ایجاد شود. به صورت طبیعی این حساسیت به مرور زمان باید برطرف شود. در صورتی که حساسیت ها زیاد و یا طولانی شدند، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

تغییر رنگ

ممکن است پس از گذشت زمان طولانی و استفاده از مواد رنگی که در مواد غذایی وجود دارد، نوشیدنی ها و همینطور استفاده از سیگار و قلیان، لبه دندان های لمینت شده توسط کامپوزیت تغییر رنگ دهند. البته این تغییر رنگ به جنس نمونه استفاده شده و مرغوبیت آن بستگی دارد. لازم به ذکر است که تغییر رنگ در روش کامپوزیت بیشتر از روش سرامیکی وجود دارد. در صورت تغییر رنگ می‌بایست برای ترمیم به پزشک خود مراجعه کنید.

تعویض لمینیت کامل هر دندان در صورت شکستن

در صورت ایجاد شکستگی و یا پریدگی در لمینیت سرامیکی باید کل لمینت آن دندان عوض شود.

طول عمر

عمر متوسط طبیعی لمینت تا ۱۰ سال است. البته ممکن است در صورت رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و همه امور بهداشتی بتوانید چند سالی بیشتر از آن استفاده کنید، اما پس از آن نیاز به تعویض خواهید داشت.

گران بودن

لمینیت دندان نیز همانند دیگر روش های درمان زیبایی هزینه نسبتا بالایی دارد و روش درمانی نسبتا گرانی محسوب می‌شود.

عدم امکان برداشتن لمینت دندان

از آنجایی که در لمینت دندان مقداری از مینای دندان تراش داده می‌شود، همواره شما به یک روکش نیاز دارید. بنابراین باید در ابتدا و قبل از انتخاب این روش درمان زیبایی تصمیم خود را بگیرید. چرا که امکان برگشت وجود ندارد. شما می‌توانید روش های جایگزین مختلف را برای روکش دندان خود انتخاب کنید، اما هرگز نمی‌‌توانید دندانی بدون روکش داشته باشید. این یکی از بزرگترین معایب لمینت دندان به شمار می‌آید.

انجام کار در دو جلسه

قالب گیری برای انجام لمینت دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

شاید بتوان یکی دیگر از معایب لمینت دندان را انجام کار در دو جلسه بیان کرد. در جلسه اول معاینات لازم برای دندان انجام و قالب گیری صورت می‌گیرد. سپس ساخت لمینت در آزمایشگاه حدود یک هفته به طول می‌انجامد و در جلسه دوم قالب آماده بر روی دندان نصب می‌شود.

مراقبت های لازم بعد از انجام لمینت دندان

همانند تمام روش‌های درمانی رعایت کامل بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین و ضروری ترین راه های پیشگیری از عفونت است. لذا موارد زیر لازم و ضروری است:

مراجعه به پزشک

پیشنهاد می‌شود بعد از انجام لمینت، حدود یک هفته تا ۱۰ روز بعد مجددا به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا نحوه عملکرد لمینت چک شود تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.

محافظ دندان هنگام خواب

این روش درمان برای افرادی که دارای دندان‌قروچه هستند مناسب نیست. در صورتی که لمینت را برای درمان دندان خود انتخاب کردید و دچار دندان قروچه شبانه هستید، می‌توانید از پزشک خود یک محافظ بخواهید. محافظ دندان در هنگام خواب باعث جلوگیری از آسیب به لمینت می‌شود.

عدم استفاده از مواد غذایی سفت و محکم

رعایت نحوه استفاده از دندان در خوردن غذا ها همواره امری مهم بوده است. در این روش درمانی نیز باید به خاطر داشته باشیم که از غذاهای سفت و اشیا خوراکی که باعث فشار بیش از حد بر روی لمینت دندان می‌شود اجتناب شود. چرا که تکرار این کار به دفعات زیاد ممکن است منجر به ترک خوردن روکش گردد.

نخوردن غذاهای چسبناک

بهتر است از خوردن غذاهای چسبناک همانند باقلوا و سوهان خودداری کنید و یا پس از خوردن حتماً دهان و دندان خود را مسواک کشیده و استفاده صحیح از نخ دندان را فراموش نکنید.

طول عمر

همواره افراد مهم ترین نقش را در افزایش طول عمر درمان انجام شده به عهده دارند. لذا با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان می‌توان به طول عمر این روش درمانی کمک کرد.

استفاده از مسواک

زیباسازی دندان | لمینت دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

همانطور که می‌دانید روزانه باید حداقل ۲ بار دندان‌های لمینت شده خود را باید مسواک بزنید. به خاطر داشته باشید برای مسواک زدن نباید عجله کنید. آرام و مداوم همه قسمت های دندان خود را مسواک بزنید. سعی کنید چیزی از مواد غذایی بعد روی دندان‌ها، قسمت‌های پشتی و بین دندان ها باقی نماند. همانطور که اشاره شد یکی از معایب لمینت دندان شکننده بودن آن است. بنابراین باید در مسواک زدن دقت داشت تا فشار زیادی به دندان وارد نشود.

استفاده از خمیر دندان مناسب

برای انتخاب خمیردندان مناسب می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

استفاده از فلوراید

مایع فلوراید ممکن است بر دندان‌های لمینت شده اثر منفی داشته باشد. لذا برای انتخاب دهانشویه مناسب می‌توانید از پزشک متخصص خود کمک بگیرید.

استفاده از نخ دندان

با استفاده صحیح از نخ دندان می‌توانید به حفظ طول عمر لمینت دندان خود کمک کنید.

جمع بندی

در نهایت باید توجه کنید که در این روش درمان، مانند همه روش‌های درمانی مزایا و معایبی وجود دارد. بنابراین برای انجام این پروسه درمانی حتما پیش از تصمیم گیری تحقیق و مشورت کافی را داشته باشید تا نسبت به مزایا و معایت لمینت دندان آگاه شوید و تصمیم درستی برای درمان اتخاذ کنید. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که سلامت و زیبایی دندان‌ها برایتان اهمیت دارد، دیگر مقالات ما را نیز مطالعه بفرمایید. از توجه شما سپاس‌گزاریم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات