Search
Close this search box.

مواد غذایی مفید برای دندان ها

مواد غدایی و ویتامین های مفید برای دندان | نخ دندان مینا

دندان ها هم مانند بقیه اعضای بدن برای سالم ماندن به مواد غذایی مفید احتیاج دارند. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که برخی مواد غذایی در سلامت دندان ها می توانند بسیار موثر باشند. با توجه به این که سلامت دهان و دندان می توانند کیفیت زندگی انسان را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار دهند در این مطلب تصمیم گرفتیم به معرفی مواد غذایی مفید برای دندان ها بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت مصرف مواد غذایی مفید برای زیبایی دندان | نخ دندان مینا

ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای سلامت دندان ها

برخی از مواد معدنی و ویتامین های مفید برای سلامتی دندان عبارتند از:

کلسیم و فسفر

مصرف کلسیم و فسفر برای داشتن دندان های قوی و سالم بسیار توصیه می شود. زیرا عناصر سازنده مینای دندان این دو ماده است و مصرف آنها باعث ترمیم مینای دندان می شود. با افزایش سن کلسیم بدن کاهش می آبد و باعث پوکی استخوان در بدن می شود. کاهش کلسیم منجر به آسیب به دندان و افتادن دندان می شود. با مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، می توان تا حد زیادی از این عارضه جلوگیری کرد. در نتیجه مواد غذایی باید حاوی کلسیم و فسفر باشند تا به سلامت دندان ها کمک کنند.

کلسیم به مقدار فراوان در محصولات لبنی یافت می شود. همچنین برخی از سبزیجات و حتی آب حاوی کلسیم هستند. همچنین ماهی ، برنج ، کدو تنبل ، گوشت قرمز ، آجیل ، تخم مرغ و آب قلم منابعی سرشار از فسفر هستند.

ویتامین C

ویتامین C با تقویت عروق خوبی و کاهش التهاب لثه با بیماری های لثه مبارزه می کند. این ویتامین برای سلامتی لثه ها و دندان بسیار مفید است. به گونه ای که کاهش این ویتامین، باعث حساس شدن لثه ها، لق شدن دندان و ورم دندان شده و احتمال ایجاد بیماری های لثه را افزایش می دهد. مواد غذایی مفید برای دندان که حاوی ویتامین C هستند عبارتند از: فلفل دلمه ای، کلم بروکلی و توت فرنگی

ویتامین D

ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. بنابراین افرادی که به دنبال سلامت دندان های خود هستند باید بیشتر از دیگران به فکر تامین ویتامین D مورد نیاز بدن خود باشند. منبع اصلی تامین ویتامین D ، نور خورشید است. علاوه بر این، زرده تخم مرغ و ماهی غنی از ویتامن D هستند.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها به عنوان یک سیستم دفاعی طبیعی بدن با باکتری های دهان مبارزه می کنند و درحفظ سلامتی دندان ها نقش مهمی دارند. همچنین آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد را در حفره دهان خنثی می کنند. میوه ها و انواع مختلف توت با رنگهای قرمز یا بنفش حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها هستند. همچنین آنتی اکسیدان، در برخی از سبزیجات و میوه جات، از جمله گیلاس، کاهو با برگ سبز تیره و سیب زمینی شیرین وجود دارند. زنجبیل، دارچین، زردچوبه،  و چای سبز دارای آنتی اکسیدان های طبیعی هستند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها با کاهش لکه های دندان، به سلامت دندان ها کمک می کند. همچنین این باکتری مفید، باعث تعادل PH دهان می شود و به کاهش جرم دندان کمک می کند. ماست یکی از منابع اصلی پروبیوتیک ها است. علاوه بر ماست، چای کامبوچا، کلم ترش، و سایرغذاهای تخمیری سرشار از پروبیوتیک هستند.

 اهمیت مصرف ویتامین ها برای سلامت دندان ها | نخ دندان مینا

کدام مواد غذایی به سلامت دندان کمک می کند؟

همان طور که اشاره کردیم تغذیه مناسب تاثیر بسیار زیادی در حفظ سلامت دندان‎ ها دارد. به همین خاطر داشتن یک رژیم غذایی مناسب بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به معرفی برخی از مواد غذایی می پردازیم که برای سلامت دندان ها بسیار مفید هستند.

چای

وجود برخی از ترکیبات در چای مانند پلی فنول، رشد باکتری های مرتبط با حفره ها و بیماری لثه را کند می کند. نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، شستشو دهان به مدت 10 دقیقه و روزی 10 بار باعث کاهش اندازه و چسبندگی پلاک دندان شده و برای سلامت دندان بسیار مفید است. همچنین ترکیبات موجود در چای باعث از بین رفتن بوی بد دهان می شود.

پنیر

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای دندان، پنیر است. پنیر به دلیل اینکه غنی از کلسیم است بسیار برای سلامت دندان مفید است. علاوه بر این، خوردن پنیر چدار اسید دهان را خنثی می کند و این باعث از بین رفتن پلاک می شود. همچنین جویدن پنیر سفت، باعث افزایش تولید بزاق و از بین رفتن باکتری ها می شود.

شیر

شیر دارای کلسیم است و همانند آب به عنوان یک نوشیدنی مفید برای سلامت دندان ها محسوب می شود. همچنین  نوشیدن یک لیوان شیر بیشتر از نوشیدن یک لیوان آب، باعث کاهش میزان اسید دهان می شود و در نتیجه از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

کشمش

در ادامه بررسی مواد غذایی مفید برای دندان می توان از کشمش نام برد. کشمش منبع فیتوشیمیکال است و باکتری های پلاک ایجاد کننده حفره را از بین می برد. همچنین نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، برخی ترکیبات موجود در کشمش بر روی رشد باکتری های مرتبط با بیماری لثه تأثیر می گذارد و آن ها را از بین می برد.

غذا های فیبردار

مواد غذایی فیبردار، باعث افزایش بزاق دهان می شود. بزاق، همانند یک رودخانه برخی باکتری های دهان را در خود حل می کند. همچنین بزاق، اسیدهای دهان که باعث آسیب به دندان می شود را خنثی می کند.

میوه و سبزیجات ترد

میوه های ترد که خوردن آنها به جویدن زیادی احتیاج دارد باعث تمیز شدن دندان شده و برای سلامتی دندان بسیار مفید است. میوه های مانند سیب، خیار وهویج فعالیت پلاک دندان را مختل کرده و به عنوان یک مکانسیم پاکسازی عمل می کند. این مواد غذایی علاوه بر اینکه بر روی دندان ها باقی نمی مانند، بلکه باعث از بین رفتن باکتری ها نیز می شوند.

آدامس بدون قند

جویدن آدامس، تولید بزاق را در دهان افزایش می دهد و این باعث از بین رفتن برخی از باکتری های دهان می شود. آدامس مفید برای سلامت دندان حتما باید بدون قند باشد زیرا قند به تولید پلاک توسط باکتری ها کمک می کند.

آب

آب یکی از مواد اصلی برای حفظ سلامتی دندان است. آب با افزایش تولید بزاق در دهان با باکتری های که باعث ایجاد پلاک دندان می شوند، مبارزه می کند. همچنین نوشیدن آب، غذا های باقیمانده مابین دندان را از بین می برد.

سیر

سیر دارای خواص بسیاری است ولی یکی از خواص جالب آن مفید بودن برای سلامتی دندان است. ماده  ای به نام آلیسینی در سیر وجود دارد که دارای خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی است. به همین دلیل مصرف سیر، باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شود. همچنین سیر از به وجود آمدن بیماری لثه پیشگیری می کند.

پیاز

پیاز همانند سیر سرشار از خاصیت ضد میکروبی است. خوردن پیاز خام، خاصیت ضد میکروبی قوی تری دارد. خوردن پیاز باعث از بین رفتن باکتری های ایجاد کننده حفره بر روی دندان شده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

کرفس

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای سلامتی دندان ها، کرفس است. در واقع کرفس مانند نخ دندان باقمانده مواد غذایی را از بین دندان ها خارج کرده و از تشکیل پلاک بر روی دندان جلوگیری می کند.

گوشت

گوشت به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای دندان محسوب می شود. همچنین یکی از منابع اصلی فسفر، گوشت است. فسفر به بازسازی مینای آسیب دیده دندان کمک می کند.

سیب زمینی

سیب زمینی به سلامتی لثه ها کمک بسیاری می کند و برای مینای دندان نیز بسیار مفید است.

اسفناج

اسفناج به دلیل وجود ویتامین B به حفظ سلامتی دندان کمک می کند. خوردن اسفناج به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای دندان ، از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. همچنین اسفناج به کاهش التهابات لثه و بوی بد دهان کمک می کند.

استفاده از سبزیجات ، کلید سلامت دندان ها | نخ دندان مینا

جمع بندی

همان طور که در این مطلب اشاره کردیم بهترین راه برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. البته در کنار توجه به تغذیه نباید از رعایت نکات بهداشتی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم غافل شد. همچنین با توجه به این که در برخی موارد ممکن است مشکلات مربوط به دندان توسط خود فرد قابل تشخیص نباشد، بهتر است به صورت روتین برای انجام معاینات به دندانپزشک مراجعه شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات