Search
Close this search box.

از جراحی فک و صورت چه می دانید

فک و صورت از اعضای مهم انسان هستند که وجود هرگونه مشکل در آن ها می تواند پیامدهای منفی را در زندگی انسان به دنبال داشته باشد. در زمان های گذشته به دلیل عدم وجود علم کافی و تجهیزات مناسب ، گزینه های درمانی زیادی برای افرادی که دچار ناراحتی در فک ، دهان و یا صورت خود بودند، وجود نداشت. متاسفانه همین موضوع نه تنها کیفیت زندگی آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار می داد، بلکه باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها می شد.در سال های اخیر با پیشرفت علم پزشکی ، ناهنجاری های مربوط به فک و صورت از طریق جراحی امکان پذیر است. جراحی فک و صورت توسط جراح انجام می شود و در اغلب موارد نتایج بسیار مطلوبی را برای بیمار به همراه دارد. با توجه به اهمیت موضوع تصمیم گرفتیم تا دراین مقاله درباره جراحی فک و صورت و کاربردهای آن صحبت کنیم. اگر شما نیز علاقه مند به این موضوع هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

رفع ناهنجاری ها فک و صورت با جراحی | نخ دندان مینا

جراحی فک و صورت چیست

این جراحی برای درمان ناهنجاری های فک ، صورت ، دهان و گردن انجام می شود. هدف اصلی آن بهبود عملکردهای مربوط به جویدن ، تکلم و تنفس است. البته ممکن است یک درمان کمکی به ارتودنسی نیز به شمار می رود. این جراحی توسط جراح دهان و فک و صورت انجام می شود

موارد نیاز به جراحی فک و صورت

جراحی فک و دهان برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این جراحی یک گزینه انتخابی برای درمان عارضه هایی مانند:

شکستگی فک و صورت

اغلب افرادی که دچار شکستگی فک و صورت می شوند نیاز به جراحی پیدا می کنند. با توجه به این که فک و صورت ارتباط مستقیم با زیبایی ظاهری دارد بسیار حائز اهمیت است. زیرا وجود کوچکترین اختلال در فرآیند جراحی نیز می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند. بنابراین این جراحی باید توسط یک جراح ماهر صورت بگیرد.

تومور ها و کیست های فک و صورت

کیست های دهان بافت های حفره مانندی هستند که می توانند بافت های دهان را تحت تاثیر قرار دهند. کیست های دهان انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع کیست درمان‎ های مختلفی برای آن اتخاذ می شود. یکی از روش های درمانی خارج کردن کیست از طریق جراحی است.

همانند کیست ها احتمال وجود انواع مختلفی تومور در اطراف دهان و بخش میانی گلو وجود دارد. این تومورها می توانند سرطانی و غیر سرطانی باشند. تومورها به روش جراحی برداشته می شوند. مهم ترین نکته در درمان تومورها و کیست های فک و صورت مراجعه زود هنگام به پزشک است. در اغلب موارد به دلیل تاخیر در مراجعه به پزشک شانس موفقیت در درمان کاهش پیدا می کند.

جراحی اصلاحی صورت ( جراحی ارتوگناتیک )

در این نوع جراحی استخوان ها جهت اصلاح بدشکلی فکی- دندانی برش داده می شوند. هدف این عمل بهبود عملکرد تکلم ، جویدن و نفس کشیدن است. برخی از کاربردهای مهم جراحی ارتوگناتیک عبارتند از: مشکل در جویدن غذا ، مشکل در بلع ، پیش آمدگی فک ، تنفس دهانی مزمن ، عدم توانایی گذاشتن لب ها بر روی هم و …

بازسازی استخوان فک برای جای گذاری ایمپلنت

با توجه به این که هنگام بلع فشار زیادی بر روی دندان وارد می شود در صورتی که استخوان فک به اندازه کافی قوی نباشد، درمان ایمپلنت با شکست مواجه می شود. به جراحی فک و دهان که به منظور تقویت و ساخت استخوان انجام می شود تا درمان ایمپلنت دندان بر روی بیمار انجام شود، بازسازی استخوان گفته می شود. پیوند استخوان شرایط را برای انجام ایمپلنت فراهم می کند. پیوند می تواند از استخوان خود بیمار و استخوان فراوری شده باشد. انواع مختلفی جراحی برای بازسازی استخوان وجود دارد. جراح فک با توجه به شرایط بیمار و تعداد ایمپلنت های که قرار است برای بیمار انجام شود، نوع جراحی را انتخاب می کند.

بیماری های مفصل گیجگاهی

به بیماری هایی که منشا فکی دارند، بیماری هایی مفصل فکی گیجگاهی گفته می شود. البته در برخی موارد این بیماری ها در نقاط دورتر از فک هم می توانند بروز کنند. برخی از علائم این بیماری عبارتند از: درد مفصل ، باز و بسته شدن مفصل با صدا ، وجود محدودیت در باز و بسته کردن فک ، انحراف فک و …

اگر چه بهترین گزینه برای درمان این بیماری ها روش های غیر تهاجمی است، اما در صورتی که میزان آسیب زیاد باشد و سایر گزینه های درمانی برای بیمار پاسخگو نباشند تنها گزینه پیش رو جراحی فک و صورت است.

شکاف لب و کام

یکی از بیماری های رایج در ارتباط با نقایص دهانی و صورت ، شکاف لب و کام است. شکاف لب و کام انواع مختلفی دارد که عبارتند از: شکاف فقط در لب وجود دارد، فقط کام شکاف دارد، لب و کام هر دو دارای شکاف هستند.

درمان شکاف لب و کام باید بلافاصله پس از تولد آغاز شود. بسته شدن لب و کام از طریق جراحی توسط جراح فک و صورت انجام می شود. در صورتی که لب و کام نوزاد هر دو دارای شکاف باشد باید دو جراحی بر روی آن انجام شود. جراحی بستن لب در ده هفتگی پس از تولد و جراحی بستن کام در یک سالگی انجام می شود. البته افرادی که با شکاف لب و یا کام به دنیا می آیند باید تا 20 سالگی تحت نظر پزشک باشند تا در صورت نیاز اقدامات احتیاطی انجام شود.

موارد و نکات جراحی فک و صورت | نخ دندان مینا

مراقبت های بعد از جراحی

اگر چه دستورات لازم به بیمارانی که جراحی فک و دهان انجام داده اند توسط پزشک داده می شود اما در ادامه به برخی از نکات مهم اشاره می کنیم:

  • فرد بیمار باید از استعمال دخانیات اجتناب کند. مصرف دخانیات می تواند سبب تاخیر بعد از جراحی فک و صورت شود.
  • بیمار در مورد داروهایی که مصرف می کند با پزشک خود مشورت کند.
  • در صورتی که بعد از جراحی بیمار درد شدیدی را در ناحیه جراحی احساس کرد، سریعا به پزشک اطلاع دهد.
  • هرگونه علائم غیر عادی مانند حالت تهوع و یا خونریزی شدید از ناحیه جراحی باید به پزشک اطلاع داده شود.
  • از مصرف مواد غذایی سفت تا چند روز پس از عمل اجتناب شود.

مراقبت های ویژه پس از جراحی فک و صورت | نخ دندان مینا

جمع بندی

همان طور که اشاره کردیم جراحی فک و صورت برای درمان انواع مختلف بیماری مربوط به فک ، صورت و دهان می تواند انجام شود. بیمارانی که دارای ناهنجاری های فکی هستند بهتر است قبل از مراجعه به جراح به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند و سپس توسط ارتودنتیست به جراح ارجاع داده شوند. هزینه جراحی فک و دهان با توجه به نوع جراحی متغیر است و به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از این رو بهتر است بیماران جهت اطلاعات تکمیلی به پزشک مراجعه کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات