Search
Close this search box.

نکاتی درباره مسواک ارتودنسی

استفاده از مسواک ارتودنسی برای تمیز کردن دندان ارتودنسی شده | نخ دندان مینا

دندان های تمیز و سفید در داشتن یک لبخند زیبا و جذاب اهمیت بالایی دارد و بسیار مورد توجه است. در کنار سفیدی دندان ها ، نظم و مرتب بودن دندان ها هم مهم است، و یکی از روش های نظم بخشیدن به دندان ها ، ارتودنسی است ؛ که کمک زیادی به زیبایی لبخند شما می کند. نکته ی مهم در رابطه با ارتودنسی کردن دندان ها ، مراقبت های پس از آن است. ما در ادامه این مقاله به بررسی کلی مسواک ارتودنسی یا بین دندانی، به عنوان مهم ترین وسیله مراقبی دندان ، در طول درمان مرتب سازی آن ها توسط ارتودنسی ، می پردازیم که شامل مزایا ، کارایی و … مسواک ارتودنسی است. همراه ما باشید.

منظم کردن دندان ها با ارتودنسی | نخ دندان مینا

ارتودنسی دندان ها

این روش به عنوان یکی از اعمال دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در ایران و جهان به خاطر ویژگی هایی مانند :

  • قیمت مناسب
  • کم درد بودن
  • تاثیر بالا بر روی زیبایی و نظم دندان ها بسیار پر طرفدار است.

اگر شما هم این عمل را بر روی دندان های خود انجام داده باشید می دانید که ، پروسه نصب و قرار دادن براکت ها در یک جلسه انجام می شود و پس از آن نگه داری از براکت ها و دندان ها اهمیت دارد .

با توجه به نوع قرار گرفتن براکت ها امکان رعایت بهداشت و مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت معمولی نیست ؛ زیرا : اگر از مسواک ها معمولی استفاده شود ، برس های مسواک به تمامی قسمت های دندان ، مخصوصا بخش هایی که زیر طوق ها قرار دارد نمی رسد و باعث می شود پلاک ها و مواد غذایی بین دندان ها باقی بماند و در دراز مدت باعث بوی بد دهان ، عفونت و پوسیدگی دندان ها شود.

اگر حین خواندن این مقاله این سوال برای شما پیش بیاید که نخ دندان کشیدن بهتر است یا مسواک زدن به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید.

مسواک ارتودنسی

با توجه به اهمیت زیاد بهداشت دهان و دندان در مدت درمان و شرایط خاص دندان ها بهتر از از نوعی مسواک که با نام ” مسواک ارتودنسی ” و یا ” مسواک بین دندانی ” شناخته می شود ، استفاده کرد.

ساختار و شکل ظاهری این مسواک ها از یک تکه سیم انعطاف پذیر کوتاهی تشکیل شده است که برس های مسواک دور تا دور آن قرار دارد.

همان طور که از اسم و ظاهرش مشخص است، به راحتی بین دندان ها می رود و در عین تمیز ساختن  دندان ها ، به طوق ها و دندان و لثه شما آسیبی وارد نمی کند.

مسواک مخصوص ارتودنسی | نخ دندان مینا

مزایا استفاده از مسواک ارتودنسی

  • حفظ براکت ها در مکان اصلی خودشان

طرز قرار گرفتن براکت ها و سیم های ارتودنسی است که در طول مدت درمان ، مدل و نظم دندان ها را مشخص می کند و هر گونه فشاری به این ها احتمال تغییر وضعیت شان را می دهد که در نتیجه نظم و ترتیب دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد . این احتمال با استفاده از مسواک های عادی قوی تر می شود اما اگر شما از مسواک ارتودنسی استفاده کنید ، این مشکل پیش نمی آید.

  • نظافت بهتر

برس های مسواک ارتودنسی به راحتی و با توجه به انعطاف و سایز کوچکی که دارند بین دندان ها و سیم ها جا می شوند و کاملا سطح مینای دندان را پاک سازی می کند.

مسواک بین دندانی یا ارتودنسی | نخ دندان مینا

نکات مهم درباره بهداشت دندان ها با مسواک ارتودنسی

  • برای استفاده بهتر از این نوع مسواک در طول درمان تمرین لازم است تا بتوانید بدون کمترین اسیبی به دهان و دندان و براکت ها مسواک بزنین.
  •  بهتر است مدت زمانی بین ۳ تا ۸ دقیقه را صرف مسواک زدن بکنید.
  •  نسبت به برس های مسواک ارتودنسی حساس باشید ، زیرا پس از مدتی برس های مسواک کنده می شود و این کم شدن برس ها به به لثه آسیب وارد می کند.
  • سخت گیر باشید ، و تمام قسمت های دندان  را مسواک بزنید ، زیرا اغلب پوسیدگی های دندان از قسمت های پشتی آن که کمتر در هنگام مسواک زدن به ان توجه می کنیم ، شروع می شود.
  • از مسواک های معمولی غافل نشوید ؛ شاید این نوع از مسواک ها برای ظریف کاری های ارتودنسی مناسب نباشند اما برای پاکیزه کردن سطح دندان های آسیا بهترین راه حل و پیشنهاد اند.

ابزار های رعایت بهداشت دهان و دندان | نخ دندان مینا

نتیجه گیری

یکی از راه های داشتن دندان و لبخندی زیبا ؛ روش درمانی ارتودنسی است که با توجه به ویژگی هایی مانند قیمت مناسب و تاثیر همیشگی ، در بین تمام سنین و در تمام جهان محبوب است. اما این روش درمانی به دو بخش تقسیم می شود بخش قرار دادن براکت ها و بخش مراقب از آن ها.

یکی از مشکلات ارتودنسی کردن دندان ها باقی مانده ذرات غذا ها بین براکت ها است که تحت هر شرایطی  اتفاق می افتد و بهترین راه و پیشنهادی برای نگه داری دندان ها در طول این درمان استفاده از مسواک ارتودنسی است که با توجه به نوع طراحیشان کارایی زیادی دارد و به راحتی بین دندان ها و طوق قرار می گیرد و دندان ها رو بدون کمترین آسیبی به لثه و براکت ها پاکیزه و تمیز می کند.

البته استفاده از مسواک ارتودنسی به تنهایی توسط پزشکان توصیه نمی شود و بهتر است که در طول درمان برای این که دندان پوسیده نشوند از مسواک های معمولی ، دهان شویه و به خصوص نخ دندان استفاده کنیم تا حتی ذره ای از باقی مانده غذا ها در بین دندان ها و براکت ها باقی نماند تا پس از انجام ارتودنسی و طی شدن مدت درمان ، دندان های مرتب و سالمی داشته باشیم .

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات