Search
Close this search box.

بررسی دلایل و علائم تحلیل استخوان فک

معرفی دلایل و علائم تحلیل استخوان فک | نخ دندان مینا

تحلیل استخوان فک که استئونکروز فک (ONJ) نیز نامیده می شود عارضه ای است که معمولا بعد از کشیدن دندان یا بیماری های مزمن دهان و دندان رخ می دهد. در این مقاله علائم تحلیل استخوان فک را به همراه راه های پیشگیری، درمان و دلایل بروز آن بررسی می کنیم.

 

تحلیل استخوان فک چیست؟

در این عارضه لثه قسمتی از استخوان فک را نمی پوشاند، احتمال بهبود از آن کم است و اگر بیش از هشت هفته تداوم یابد تحلیل استخوان فک رخ داده است.

وقتی استخوان بدون پوشش می ماند ، خون به آن نمی رسد و به تدریج تحلیل می رود. این مشکل اغلب نتیجه عمل جراحی دندان مانند کشیدن آن است یا ممکن است در اثر رشد استخوان در سقف یا قسمت های داخلی دهان خود به خود ایجاد شود.استئونکروز فک در بیماران مبتلا به عفونت ویروس زونا ، کسانی که تحت پرتودرمانی سر و گردن هستند، افرادی که عفونت استخوان دارند و بیمارانی که برای درمان به طور مداوم از داروهای استروئیدی استفاده می کنند رخ می‎دهد.

بیمارانی که برای کاهش خطر شکستگی استخوان از داروهای ضد جذب استفاده می کنند نیز در خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند.چرا این بیماران دچار تحلیل استخوان فک می شوند ناشناخته است. علت آن شاید کاهش توانایی استخوان در خود ترمیمی ، کاهش تشکیل عروق خونی یا اثرات احتمالی عفونت باشد.

تحلیل استخوان فک | نخ دندان مینا

علائم تحلیل استخوان و نشانه های آن

علامت اصلی ONJ ، قرار گرفتن فک پایین یا بالا در معرض هوا از طریق صدماتی است که به واسطه آن ها لثه شکافته شده و استخوان نمایان می شود. فرآیند تحلیل به صورت تدریجی رخ می دهد و بهترین راه برای تشخیص آن مراجعه به دندان پزشک است. با وجود این ، ممکن است علائم زیر را قبل از شدت یافتن این مشکل ، تجربه کنید.

  • لثه و حفره های دندان بعد از درمان بهبود نمی یابند.
  • لقی دندان
  • اگر فرد دهان خود را باز کند، استخوان ها را می توان دید.
  • درد ، تورم و علائم عفونت در لثه
  • قرمزی و حساسیت
  • احساس بی حسی و سنگینی در فک
  • تنفس بد
  • مشکل در خوردن و آشامیدن
  • بوی بد دهان

در صورت تشدید عارضه تغییراتی در صورت ، جویدن و تکلم روی می دهد. ایجاد چین و چروک در اطراف لب ، ناتوانی در ادای صحیح کلمات به علت از دست دادن دندان های قدامی از جمله سایر علائم تحلیل استخوان فک هستند.

علائم تحلیل استخوان | نخ دندان مینا

دلایل تحلیل استخوان فک

استخوان ها و مغز استخوان بدن انسان از سلول هایی تشکیل شده اند که برای ادامه حیات نیاز به خون رسانی دارند. اگر جریان خون رسانی در این سلول های استخوانی به خطر بیفتد یا کاهش یابد ، مواد مغذی به سلول ها نمی رسد و نتیجه آن از بین رفتن سلول ها است.

این زوال و مرگ سلول های استخوانی فرآیندی است که تحت عنوان استئونکروز شناخته می شود. علت اصلی تحلیل استخوان فک درمان های دندانپزشکی و استفاده از بی فسفونات است.

 

تاثیر درمان های دندانپزشکی در تحلیل استخوان

درمان های دندانپزشکی ممکن است به وخیم شدن ایم مشکل منجر شوند زیرا شرایط محیطی را برای رشد باکتری ها فراهم می کنند.

  • کشیدن دندان

این اقدام معمولاً به دلیل عفونت دندان و لثه انجام می شود. عفونت ها می توانند پس از کشیدن دندان گسترش یابند و باعث رشد باکتری ها در اعماق استخوان ها شوند. رشد باکتری در استخوان می تواند باعث التهاب شود و روی جریان خون رسانی در این نواحی تأثیر بگذارد.

  • جراحی های دندانی

این جراحی ها معمولاً برای درمان سایر بیماری های دهان مانند عفونت ها یا کاشت ایمپلنت انجام می شوند. روش های جراحی نامناسب یا عوارض جانبی که باعث ایجاد و گسترش باکتری ها می شود، جزو سایر علل تحلیل استخوان هستند.

جراحی های دندانی | نخ دندان مینا

تاثیر استفاده از داروهای بیس فسفونات در تحلیل استخوان

دارو های بیس‎ فسفونات‎ها روش های درمانی هستند که باعث ایجاد عوارض خاص در استخوان ها می شوند. آن ها خطر ابتلا به این مشکل را افزایش می دهند و هرچه بیشتر مصرف شوند، خطر ابتلا نیز بیشتر خواهد بود.

افراد که دچار بیمارهای زیر هستند معمولا برای مداوا از داروهای بیس فسفونات استفاده می کنند:

  • میلوم ملتیپل : سرطانی است که در گلبول های سفید خون ایجاد می شود.
  • سرطان های متاستاتیک : انواع سرطان هایی که که از اندام دیگری شروع شده اند، اما به استخوان گسترش می یابند.
  • پوکی استخوان : وضعیتی که استخوان ها در اثر از بین رفتن بافت شکننده می شوند و به طور معمول در نتیجه تغییرات هورمونی ، بالا رفتن سن ، کمبود کلسیم یا ویتامین D است.
  • کاهش تراکم استخوان : این بیماری نیز به تحلیل استخوان ربط دارد و اغلب پوکی استخوان با شدت کمتر محسوب می شود.

 

نحوه جلوگیری از تحلیل استخوان

بهترین راه کار برای جلوگیری از این مشکل ، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت های منظم است. و همچنین با انجام کارهای زیر می توانید به حفظ سلامت دندان ها کمک کنید.

  • دو بار در روز مسواک بزنید. بعد مسواک از آب کشی زیاد دندان خودداری کنید و اجازه بدهید تا فلوراید روی دندان باقی بماند.
  • از نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف ویتامین D و کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • ترک سیگار

 

نحوه جلوگیری از تحلیل استخوان در بیماران خاص

بیمارانی که از داروهای ضد جذب قوی مانند آلندرونات (فوزاماکس) ، ریزدرونات (اکتونل و اتلویا) ، ایبندرونات (بونیوا) ، زولدرونیک اسید (رکلاست) یا دونوزوماب (پرولیا) استفاده می کنند ، آن را باید به اطلاع دندان پزشک برسانند.

دندان پزشکان برای بیمارانی که از درمان های ضد جذب قوی استفاده می کنند باید از روش های درمان بدون جراحی استفاده کنند.به عنوان مثال ، در صورت که امکان حفظ دندان وجود دارد، درمان ریشه (کانال ریشه) به کشیدن دندان ترجیح داده شود.

در صورت نیاز به کشیدن دندان ، از کشیدن کامل یا جراحی پریودنتال خودداری شود. (شاید بهتر باشد بعد از کشیدن هر دندان ، روند بهبودی آن مورد بررسی قرار گیرد)

 

روش های درمان تحلیل استخوان فک

روش های درمانی زیر رایج هستند:

پیوند استخوان

ایمپلنت یک گزینه مناسب برای جلوگیری از تحلیل استخوان است، ولی در صورتی که علائم تحلیل استخوان شدید باشد نمی توان کاشت ایمپلنت را انجام داد و ابتدا باید با پیوند استخوان پهنا و ارتفاع کافی برای کاشت ایجاد شود.

پیوند استخوان علاوه بر جلوگیری از تحلیل استخوان می تواند به رشد دوباره آن نیز کمک کند.

و بهترین گزینه های درمانی برای موارد خفیف عبارتند از:

کورتاژ یا خراشیدن لثه

این تکنیک جراحی شامل خراشیدن آرام بافت لثه و برداشت استخوان آسیب دیده است. ثابت شده است این روش می تواند برای درمان نتیجه بخش باشد.

آنتی بیوتیک ها

گرچه این بیماری اغلب ناشی از عفونت است اما به سختی با آنتی بیوتیک درمان می شود ، چون خون رسانی به استخوان کم یا غیر ممکن خواهد شدد و رسیدن آنتی بیوتیک ها به عفونت احتمالی را دشوار می کند. با این حال ، آنتی بیوتیک ها اغلب برای درمان موارد خفیف تا متوسط استفاده می شوند.

آنتی بیوتیک ها | نخ دندان مینا

شستشو و مسکن های خوراکی

اگر این عارضه ناشی از پوکی استخوان باشد ، درمان هایی که هدف آن ها حفظ تراکم استخوان است ، شستشو و استفاده از مسکن های خوراکی می توانند موثر واقع شوند.

 

سخن پایانی

تحلیل استخوان فک زمانی بروز می کند که بخشی از استخوان های فک توسط لثه پوشیده نمی شوند و در صورت تداوم این حالت به علت خون نرسیدن به استخوان ها ONJ رخ می دهد.

این عارضه اغلب به علت کشیدن دندان بروز پیدا می کند. بیمارانی که از داروهای بیس فسفونات برای درمان پوکی استخوان یا درمان سرطان استفاده می کنند، می توانند در معرض ابتلا به استئونکروز قرار بگیرند.

بهترین روش برای جلوگیری از بروز علائم تحلیل استخوان فک ، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از روش های درمانی مناسب دندانپزشکی است که به حفظ دندان کمک می کند.

ایمپلنت دندان می تواند از تحلیل استخوان فک جلوگیری کند ولی اگر این اتفاق رخ داد، انجام عمل پیوند استخوان به عنوان روشی برای بهبود ONJ و بازسازی استخوان از دست رفته می تواند موثر باشد.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات