Search
Close this search box.

عوارض خوب نجویدن غذا چیست؟

عوارض خوب نجویدن غذا | شرکت نخ دندان مینا

گوارش فرآیند پیچیده‌ای است که طی آن مواد غذایی مصرفی به سوخت و انرژی برای سلول­ ها تبدیل می شود. این فرآیند از مراحل مختلفی تشکیل شده است که از دهان آغاز و در روده بزرگ خاتمه پیدا می کند. به عبارتی جویدن غذا اولین مرحله از آماده سازی غذا برای استفاده سلول های بدن به شمار می­رود. جویدن غذا به ظاهر کار بسیار ساده ای است. اما همین کار ساده در صورت عدم رعایت آداب مخصوص منجر به بروز مشکلات و عوارض بسیاری می شود. با توجه به اهمیت موضوع ، این مقاله به بررسی عوارض خوب نجویدن غذا اختصاص داده شده است. ما را تا پایان همراهی کنید.

 

بررسی اهمیت جویدن غذا

گوارش به معنای تجزیه غذای مصرفی به واحد های مناسب برای استفاده سلول های بدن است. اندام ­های مسئول این فرآیند به دو گروه اصلی و فرعی تقسیم می شوند. دهان ، دندان ، گلو ، مری ، معده و روده از جمله اندام های اصلی به شمار می روند. اندام های فرعی نیز شامل زبان ، کبد ، صفرا ، لوزالمعده و غدد بزاقی هستند. دهان محل شروع گوارش است. در این مرحله غذا به قطعات کوچک تر تبدیل و استفاده از مواد مغذی آن در معده راحت تر می شود.

البته دهان تنها مختص تجزیه مکانیکی مواد غذایی نیست. بلکه ملکول های پیچیده نیز به دلیل ترکیب بزاق با مواد غذایی دچار تجزیه شیمیایی می شوند. بزاق توسط سه غده پاروتید ، زیرفکی و زیرزبانی تولید می شود. این ماده علاوه بر گوارش شیمیایی ، حل کردن غذا ، مرطوب کردن لقمه و تمیز کردن دهان را نیز بر عهده دارد. جویدن به خصوص برای میوه و سزیجات از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا لازمه استفاده از مواد مغذی موجود در آنها ، پارگی غضای سلولزی غیر هضم است که با کمک دندان انجام می شود.

اهمیت جویدن غذا | شرکت نخ دندان مینا

عوارض خوب نجویدن غذا

خوب نجویدن غذا موجب ایجاد اختلال در اولین مرحله از فرآیند گوارش ( تجزیه مکانیکی و شیمیایی ) می شود. در نتیجه مشکلات بسیاری برای سایر اندام های گوارشی رخ می دهد. عوارض خوب نجویدن غذا عبارتند از:

هضم نامناسب غذا

نخستین دلیل مشکلات معده ، خوب نجویدن غذا است. مواد غذایی در حین جویده شدن به ملکول های ساده تر تجزیه شده و هضم آنها در معده آسان تر می شود. بزاق مقدار قابل توجهی آنزیم لیپاز و آمیلاز را در خود جای داده است. وجود این ترکیبات در بزاق به تجزیه چربی و نشاسته مواد غذایی موجود در دهان کمک فراوانی می کند. هضم نامناسب غذا با علائم مختلفی از قبیل ریفلاکس اسید معده ، یبوست ، سوزش معده ، مشکل در بلع ، درد شکم ، تهوع و استفراغ و … بروز پیدا می کند. همچنین معده در صورت نجویدن غذا به میزان کافی ، به اسید بیشتری برای هضم نیاز دارد. تحریک معده برای تولید اسید بیشتر، آسیب به مخاط داخلی معده افزایش می دهد.

 

افزایش وزن

تند غذا خوردن و عدم اختصاص وقت کافی برای جویدن اجازه ارسال سیگنال سیری به مغز را نمی دهد. همین موضوع موجب غذا خوردن بیشتر و افزایش ابتلا به چاقی می شود. در مقابل آهسته غذا خوردن و جویدن کامل کاهش کالری مصرفی و احساس سیری به موقع فرد را به دنبال دارد.

افزایش وزن ار عوارض خوب نجویدن غذا | شرکت نخ دندان مینا

افزایش خطر ابتلا به دیابت

تاکنون مطالعات مختلفی در رابطه با عوامل موثر بر افزایش خطر ابتلا به دیابت انجام شده است. در یکی از این مطالعات از دیابت به عنوان یکی از عوارض خوب نجویدن غذا معرفی شده است. دیابت نوع دو در شرایطی رخ می دهد که سلول های بدن توانایی واکنش صحیح به هورمون انسولین را از دست می دهند. خوب نجویدن غذا موجب تشدید این وضعیت می شود.

کبد چرب

مواد غذایی بعد از هضم و به منظور تبدیل به مواد اولیه مورد نیاز سلول ها ، عضلات و استخوان ، وارد کبد می شود. یکی از عوارض خوب نجویدن غذا اختلال در هضم مواد غذایی و اختلال در عملکرد کبد و مجاری صفراوی است. این اختلال در ابتدا به صورت بی حالی یا ایجاد حرارت در بالای شکم نمایان می شود. اما در درازمدت بیماری کبد چرب را به دنبال داد.

احساس خستگی

یکی از عوارض دیگر خوب نجویدن غذا کاهش جذب مواد مغذی است. به همین دلیل بخش زیادی از انرژی مورد نیاز سلول ها کاهش می یابد. دلیل خستگی ، کسالت و احساس ناراحتی این افراد نیز به همین موضوع بازمی گردد.

احساس خستگی ار عوارض خوب نجویدن غذا | شرکت نخ دندان مینا

نفخ معده

یکی از راه های موثر برای کاهش نفخ معده خوب جویدن غذا است. خون نجویدن غذا موجب اختلال در فرآیند هضم و تخمیر غذا در دستگاه گوارش می شود. نتیجه این فرآیند تولید گازهای نامطبوع و بروز نفخ است. این مشکل بیشتر مختص افرادی است که معده ضعیف یا روده نازک دارند. همچنین سریع غذا خوردن موجب بلع هوا ( Aerophagia ) می شود. این موضوع تولید گاز در معده را تشدید می کند.

 

افزایش خطر خفگی

یکی از عوارض خوب نجویدن غذا اختلال در بلع و احساس خفگی در زمان خوردن و آشامیدن است که به آن دیسفاژنی ( Dysphagia ) می گویند.

 

مسمومیت غذایی

یکی از عوارض های نجویدن غذا مسمومیت است. عامل مسمومیت میکروب ها یا عوامل بیماری زای موجود در مواد غذایی ( پاتوژن ها ) هستند. البته جویدن کافی غذا موجب از بین رفتن این عوامل و عدم راهیابی به سایر بخش های مجرای گوارشی می شود. این کار بر عهده آنزیم لیزوزیم موجود در بزاق قرار دارد. سولفور دوپتاسیم موجود در بزاق نیز ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات موجود در دهان را انجام می­دهد.

مسمومیت غذایی | شرکت نخ دندان مینا

شیوه صحیح جویدن غذا

به طور کل تعداد دفعات جویدن همواره ثابت نیست و به نوع و حجم مواد غذایی بستگی دارد. به گفته کارشناسان حداقل جویدن غذا 20 مرتبه برای هر لقمه است. اما برای در امان بودن از عوارض نجویدن غذا ، بهتر است این کار 40 مرتبه تکرار شود. شیوه صحیح جویدن غذا موارد زیر را در برمی گیرد:

  • استفاده از همه دندان ها ( دندان های قدامی یا خرد کننده و دندان های خلفی یا آسیاب کننده ) برای جویدن
  • اختصاص زمان کافی برای صرف غذا ( کمتر از 20 دقیقه نباشد )
  • چرخاندن لقمه در دهان برای تعدیل دمایی لقمه
  • قرار دادن حجم کمی غذا در دهان
  • آرام قورت دادن غذا
  • آهسته جویدن

 

ارتباط سلامت دهان و دندان و خوب جویدن غذا

عوامل متعددی در خوب نجویدن غذا نقش دارند. از جمله این موارد می توان به خرابی دندان ها ، مشکلات دهانی و عدم اختصاص زمان کافی برای صرف غذا اشاره کرد. دهان و دندان نقش مهمی در غذا خودن ، جویدن و هضم دارند. به همین دلیل سلامت آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. دندان ها به دلیل خوب جویدن محکم و در برابر نفوذ میکروب ها مقاوم تر می شوند. همچنین مشکلاتی از قبیل لق شدن دندان یا پوسیدگی نیز کاهش می یابد.

پوسیدگی یا پلاک دندان ، محل مناسبی برای چسبیدن مواد غذایی فراهم می کند. مواد باقیمانده توسط باکتری ها تجزیه می شوند. نتیجه متابولسم باکتری ها تولید اسیدی است که به تخریب مینای دندان را به دنبال دارد. در ادامه مشکلاتی از قبیل عفونت ، جرم و از دست رفتن مینای دندان رخ می دهد.

ارتباط سلامت دهان و دندان و خوب جویدن غذا | شرکت نخ دندان مینا

 

سخن پایانی

بسیاری از مشکلات گوارشی به دلیل خوب نجویدن غذا است. زیرا در این شرایط گوارش فیزیکی (خرد کردن غذا) و گوارش شیمیایی ( حل شدن مواد غذایی در بزاق ) به درستی انجام نمی شود. مواد غذایی نیز با هضم ناقص در اختیار معده قرار گرفته و مشکلات کتعددی ایجاد می کنند. از دیگر عوارض خوب نجویدن غذا نیز می توان به افزایش خطر ابتلا به دیابت ، افزایش وزن ، مسمومیت غذایی ، خستگی و کبد چرب اشاره کرد. سلامت دهان و دندان یکی از لازمه های خوب جویدن غذا است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله تاثیر اسید معده بر دندان که یکی دیگر از عوارض خوب نجویدن است را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات