Search
Close this search box.

آشنایی با ارتودنسی نامرئی و انواع آن

آشنایی با انواع ارتودنسی نامرئی | شرکت نخ دندان مینا

متخصصان دندانپزشکی برای رفع ناهنجاری های فکی و دندانی از راهکارهای مختلفی استفاده می کنند. ارتودنسی یکی از این راهکارها است که در رده های سنتی مختلف به کار گرفته می شود. ارتودنسی بر اساس نوع تجهیزات مورد استفاده شامل دو نوع فلزی و نامرئی است. این مقاله به معرفی انواع ارتودنسی نامرئی به همراه معایب و مزایای آنها اختصاص داده شده است.

 

ارتودنسی نامرئی چیست؟

رفع بسیاری از ناهنجاری های فک و دندان نیازمند انجام ارتودنسی زیر نظر متخصص دندانپزشک است. قدیمی­ترین شکل ارتودنسی سیم ­کشی نوع فلزی یا سنتی می باشد. اگرچه استفاده از بریس فلزی همچنان در کلینیک های دندانپزشکی سراسر دنیا رایج است؛ اما به دلایل مختلف از جمله ایجاد ظاهر نامناسب (حین صحبت کردن یا لبخند زدن) و همچنین نگهداری دشوار چندان مورد توجه بیماران نیست.

امروزه با گسترش علم و تکنولوژی محصولات جدیدتری در این زمینه طراحی و تولید شده است. از جمله این موارد می توان به ارتودنسی نامرئی اشاره کرد. در روش ارتودنسی نامرئی تجهیزات متصل به دندان شامل براکت و سیم از مواد شفاف ساخته می شود. به همین دلیل غیرقابل دید هستند. براکت نامرئی از جنس پلاستیک ، سرامیک یا ترکیبی از این دو است. استحکام کمتر یکی از معایب ارتودنسی نامرئی در مقایسه با فلزی است.

 

انواع ارتودنسی نامرئی

امکان نصب ارتودنسی نامرئی به دو روش سیم­ دار و بدون سیم وجود دارد. سیم مورد استفاده نیز می تواند واضح یا شفاف باشد. انواع ارتودنسی نامرئی بر حسب عملکرد و شکل ظاهری عبارتند از:

  1. ارتودنسی لینگوال

یکی از انواع ارتودنسی نامرئی نوع ثابت ، لینگوال نام دارد. در این روش سیم در قسمت پشتی دندان (بالا و پایین) نصب می شود. البته این روش به دلیل معایب بسیار چندان مورد توجه دندانپزشکان قرار ندارد. اشغال بخش قابل توجهی از فضای دهان ، آسیب به زبان در حین غذا خوردن یا صحبت و احتمال خطر شکستی از جمله معایب این روش هستند.

ارتودنسی نامرئی لینگوال | شرکت نخ دندان مینا

  1. ارتودنسی با براکت هم رنگ دندان

براکت های مورد استفاده در این روش از نوع شفاف و هم رنگ دندان انتخاب می شود. جنس این براکت های ثابت از سرامیک یا پلاستیک است. از مزایای این روش می توان به جلوه زیبا ، استحکام قابل توجه و مناسبت برای هر نوع ناهنجاری اشاره کرد. همچنین سیم کشی به نحوی است که کم ترین مزاحمت برای زبان در حین گفتار یا غذاخوردن ایجاد شود.

ارتودنسی نامرئی با براکت هم رنگ دندان | شرکت نخ دندان مینا

  1. ارتودنسی با پلاک شفاف و بدون سیم کشی

یکی از انواع ارتودنسی نامرئی ، پلاک شفاف نام دارد. تجهیزات موجود روی دندان به واسطه حالت شفاف ، ظاهر نامناسبی ایجاد نمی کند. همچنین در این روش امکان برداشتن پلاک ها توسط بیمار وجود دارد. به همین دلیل به آن متحرک می گویند. البته این روش برای همه ناهنجاری ها مناسب نیست. به همین دلیل پیش از استفاده باید ارزیابی کاملی از وضعیت دندان یا فک توسط دندانپزشک انجام شود.

ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف و بدون سیم کشی | شرکت نخ دندان مینا

 

مراحل ارتودنسی نامرئی بدون سیم کشی

ارتودنسی با پلاک شفاف و بدون سیم کشی یکی از انواع ارتودنسی نامرئی برای ردیف کردن دندان است. در این روش متخصص دندانپزشک در ابتدا با بررسی وضعیت دندان و فک ، مناسبت این روش را بررسی می کند. در صورت تناسب ارتودنسی نامرئی بدون سیم با ناهنجاری مربوطه ردیف کننده های دندانی یا الاینر به صورت اختصاصی طراحی و ساخته می شوند. این کار با استفاده از پلاک های شفاف و تکنولوژی CAD/CAM انجام می گیرد.

هر بیمار برای تکمیل طول درمان خود به 20 الی 30 ردیف کننده نیاز دارد. الاینرها به ترتیب شماره توسط بیمار مورد استفاده قرار می گیرند. مدت زمان استفاده از هر الاینر 2 الی 3 هفته است. این روش در مواردی چون شلوغی بیش از حد دندان ها ، فاصله دار بودن دندان ها و اوربیت (اورجیت) کاربرد دارد. همچنین برای درمان مشکلات ناشی از بازگشت مجدد ناهنجاری های فکی و دندانی درمان شده با بریس فلزی نیز می توان از این روش استفاده کرد. طول دوره درمان با ارتودنسی نامرئی به نوع عارضه بستگی دارد. اما برای بزرگسالان کمتر از یک سال به طول می انجامد.

 

مزایای ارتودنسی نامرئی بدون سیم کشی

بیمار باید 22 ساعت از شبانه روز این تجهیزات را در دهان خود داشته باشد. به عبارتی امکان خروج آنها در زمان مسواک ، نخ دندان ، غذا خوردن و آشامیدن (جز آب) وجود دارد. به این ترتیب احتمال خرابی و پوسیدگی دندان در حین دوران ارتودنسی به میزان چشمگیری کاهش می یابد. موضوعی که برای بریس های فلزی بیشتر رخ می دهد.

در این روش دندان بر اساس طرح تعیین شده توسط دندانپزشک به محل مناسب خود هدایت می شود. در ارتودنسی نامرئی بدون سیم کشی ، نیروی وارد شده به دندان سبک ، کنترل شده و مسمتر است. در نتیجه مشکلاتی از قبیل تحلیل لثه و لقی یا افتادن دندان پیش نمی آید. از دیگر مزایای ارتودنسی نامرئی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال آسیب دیدگی یا شکستگی الاینر بسیار کم است.
  • به واسطه استفاده از مواد نرم در ساخت الاینر ، آسیبی به زبان وارد نمی شود.
  • زمان ویزیت توسط دندانپزشک کاهش می یابد (معاینه هر 6 – 4 هفته یکبار صورت می گیرد).

 

هزینه تقریبی ارتودنسی نامرئی

یکی از شاخصه های دندان های سالم ، صاف و تراز بودن است. دندان های ردیف و صاف علاوه بر جلوه زیبا کمتر دچار پوسیدگی می شوند. زیرا فضای مناسب برای به دام افتادن غذا و ایجاد پلاک وجود ندارد. در نتیجه ارتودنسی یک سرمایه گذاری طولانی مدت در سلامت دهان و دندان است. هزینه ارتودنسی تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد.

به طور کل مبلغ تعیین شده برای ارتودنسی نامرئی به نسبت فلزی یا سنتی بیشتر است. در بین انواع ارتودنسی نامرئی نیز بیشترین هزینه مربوط به نوع بدون سیم کشی می باشد. برای انجام ارتودنسی با قیمت مناسب تر می­توان از روش براکت شفاف و لینگوال استفاده کرد. از دیگر عوامل تاثیرگذار در هزینه ارتودنسی نامرئی می توان به پیچیدگی ناهنجاری ، طول دوره درمان و تخصص و تجربه دندانپزشک اشاره کرد.

 

سخن پایانی

ارتودنسی دندان در یک دهه گذشته مسیر رو به پیشرفتی داشته است. تنوع محصولات ارائه شده در این زمینه گویای همین موضوع است. از جمله محصولات جدید در این زمینه می توان به انواع ارتودنسی نامرئی از قبیل لینگوال ، براکت شفاف و پلاک شفاف (بدون سیم) اشاره کرد. هر یک از این موارد معایب و مزایای خاص خود را دارند. اما آنچه که بین آنها مشترک است، شفاف بودن تجهیزات و عدم ایجاد ظاهر نامناسب در چهره است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات