Search
Close this search box.

نقش مهم مسواک بر سلامت دستگاه گوارش

تاثیر مسواک بر گوارش | شرکت نخ دندان مینا

خوردن غذا های سالم و رعایت رژیم غذایی مناسب یکی از اصلی ترین دلایل حفظ سلامت بدن و سیستم گوارش است. اولین مرحله هضم از دهان شروع می شود. دندان ها با خرد کردن ذرات غذا ، به تجزیه شدن این ذرات توسط بزاق و آنزیم های موجود در آن کمک می کنند. به همین علت نباید از اهمیت سلامت دندان ها و تاثیر مسواک بر گوارش غافل شد.

همانطور که می دانید، دهان انسان اولین بخشی است که غذا در آن قرار می گیرد. میکروارگانیسم های زیادی در دهان وجود دارند که روی کیفیت هضم غذا تاثیر می گذارند. و به نظر می رسد هر چقدر دندان ها و دهان تمیز تر باشد، هضم مواد غذایی راحت تر است. در این مطلب می خواهیم به بررسی تاثیر مسواک بر گوارش غذا و تسهیل فرآیند هضم و جذب مواد غذایی بپردازیم.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد این تاثیر به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مسواک زدن | شرکت نخ دندان مینا

عملکرد دندان ها و بررسی تاثیر مسواک بر گوارش

پیش از بررسی این تاثیر ، ابتدا باید با اولین بخش بدن که با غذا در ارتباط است آشنا شویم. معمولا یک فرد بزرگسال 32 دندان دارد که 28 عدد دندان ردیف بالا و پایین و 4 عدد دندان عقل هستند.

وضعیت 4 دندان عقل در همه آدم ها یکسان نیست؛ در برخی افراد دندان عقل به دلیل کمبود جا ، اصلا رشد نمی کند و در سایرین ، به دلایل مختلف پس از رشد کشیده می ‎شود. در دهان 28 عدد دندان دیگر وجود دارد که هر کدام در یک دسته و کارایی خاص قرار می گیرند.

بعضی از دندان ها ، برای جویدن مناسب هستند و تاثیر زیادی روی عملکرد سیستم گوارش بدن دارند. جویدن غذا به غدد ترشح بزاق سیگنال ارسال می کند تا برای تجزیه کربوهیدرات ، بزاق بیشتری ترشح شود.

به قسمت هایی از دندان ها که قابل مشاهده است، تاج گفته می شود. ساختار لایه بیرونی تاج از جنس سخت ترین ماده در بدن انسان یعنی مینا است.

دندان های آسیاب دارای سطح بزرگی هستند که چاله ها و شیار های زیادی دارد؛ همین مساله ، آن ها را برای آسیاب کردن مواد غذایی بین دندان های آسیاب بالا و پایین مناسب می کند. در هر گوشه دندان دو دندان آسیاب وجود دارد. دندان عقل بعد از یک جفت دندان آسیاب قرار می گیرد.

دندان های نیش که در قسمت جلوی دهان قرار دارند، لبه های تیز دارند و برای تکه کردن غذا مناسب هستند. این دندان ها ریشه های بلند و محکمی دارند. در ردیف بالا نیز مانند ردیف پایین ، دندان های آسیاب و تخت وجود دارد که برای جویدن و خرد کردن غذا ساخته شده اند.

تا این قسمت دسته بندی های مختلف دندان ها را از نظر عملکرد بررسی کردیم. باید بدانید که مسواک زدن باعث پاک شدن دندان ها و از بین رفتن میکروب ها می شود که خود این موضوع روی گوارش تاثیر دارد. همچنین ، مسواک زدن باعث سالم ماندن دندان های شما می شود. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

مسواک | شرکت نخ دندان مینا

بزاق دهان و ارتباط آن با دستگاه گوارش

وقتی غذا وارد فضای دهان می شود، در حین فرآیند جویدن با بزاق ترکیب خواهد شد. بزاق توسط چندین غدد داخل دهان ترشح می شود. سه غده اصلی ترشح بزاق عبارتند از:

  • غده پاروتید

در داخل گونه ها قرار دارد. این غده ، بزرگ ترین غده بزاقی است که به تجزیه اکثر نشاسته ها در دهان کمک می کند.

  • غدد زیر فکی

در قسمت داخلی استخوان فک پایین قرار دارند. این غده با تجزیه نشاسته و تولید سلول های مخاطی آمیلاز به روان شدن گلو کمک می کند.

  • غدد زیر زبانی

در زیر زبان قرار دارند. این غده ها موسین ترشح می کنند. موسین ماده ای است که در ترشح بزاق نقش دارد. عملکرد این غدد روی بلعیدن غذا تاثیر مستقیم می گذارد؛ اگر دهان خشک باشد ، ممکن است غذا در گلو گیر کند و باعث خفگی فرد شود.

بیشترین مقدار بزاق در زمان بیداری ترشح می شود و در هنگام خواب غدد بزاقی کمتر فعالیت می کنند. خشک بودن دهان به محض بیدار شدن از خواب ، به همین دلیل است.

تاثیر سلامت دندان ها بر جویدن و هضم غذا

مهم ترین دلیل تاثیر مسواک بر گوارش ، داشتن دندان های سالم مرتب است. وجود میکروب در دهان ، لثه را تحریک می کند و باعث خونریزی و درد دندان می شود. از دیگر مواردی که روی سلامت دندان تاثیر دارد عبارتند از:

  • نامرتب بودن دندان ها
  • عفونت لثه یا دندان
  • از بین رفتن بخشی از مینای دندان

اگر دندان ها نامرتب باشند، به خوبی روی هم قرار نمی گیرند و همین مساله ، شکل آن ها را به هم می ریزد؛ مثلا دندان نیش روی دندان آسیا قرار می گیرد و غذا به درستی جویده و خرد نمی شود. در این حالت عمل جویدن به درستی انجام نمی شود و سیستم گوارش یا هضم غذا به مشکل می خورد.

تاثیر مسواک بر گوارش و هضم غذا | شرکت نخ دندان مینا

جلوگیری از مشکلات دندان با رعایت نکات ساده

احتمالا تا الان دیگر با اهمیت و تاثیر مسواک بر گوارش آشنا شده اید. حالا می خواهیم چند نکته مهم در مورد نگهداری صحیح از دندان و جلوگیری از مشکلات آن به شما معرفی کنیم که باید رعایت کنید.

  • مسواک زدن

همان طور که قبل تر گفتیم ، تاثیر مسواک بر گوارش بسیار حائز اهمیت است. صحیح مسواک زدن ، علاوه بر تمیز کردن محیط داخلی دهان و شیار های دندان ، سلامت لثه و ریشه دندان را تضمین می کند.

  • دهانشویه بدون الکل

دهانشویه الکل دار PH دهان را تغییر می دهد و باعث خشک شدن آن می شود. توصیه می کنیم از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید.

  • خمیر دندان حاوی زایلیتول

از خمیر دندان حاوی زایلیتول استفاده کنید ؛ این نوع خمیر دندان از پوسیدگی دندان و خونریزی لثه جلوگیری می کند.

  • نخ دندان

حد فاصل بین دندان ها با مسواک زدن عادی تمیز نمی شود و باید برای خارج کردن ذرات غذا ، نخ دندان بکشید.

تاثیر نخ دندان بر گوارش | شرکت نخ دندان مینا

سخن پایانی

در این مطلب ، در مورد تاثیر مسواک بر گوارش صحبت کردیم. همچنین ، نکات مهمی را در مورد نحوه نگهداری از دندان و حفظ بهداشت دهان با شما به اشتراک گذاشتیم. فراموش نکنید برای داشتن سیستم گوارش سالم باید اولین مرحله از فرآیند هضم یعنی جویدن غذا به درستی انجام شود. برای جویدن درست غذا نیاز به دندان ها و لثه سالم دارید. با رعایت نکات بهداشتی توصیه شده در این مطلب ، سلامت و بهداشت دهان و دندان و در نهایت ، سیستم گوارش خود را تضمین کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات