Search
Close this search box.

ارتودنسی لینگوال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از پرکاربردترین درمان های دندانپزشکی که تاثیر چشمگیری بر زیبایی افراد دارد ، ارتودنسی است. استفاده از این شیوه باعث صاف شدن و هماهنگ شدن دندان ها شده و لبخندی زیباتر به شما هدیه می دهد. اما بسیاری از افراد در طول مدت درمان از قرار گرفتن بریس ها بر روی دندان ها احساس نارضایتی می کنند و به دنبال راهی برای پنهان کردن آن ها می گردند. ارتودنسی لینگوال یا مخفی شیوه ای برای پنهان کردن بریس ها است. در این مطلب تلاش می کنیم تمام نکاتی را که باید درباره این شیوه بدانید بیان کنیم.

تعریف ارتودنسی لینگوال و ویژگی های آن

ارتودنسی لینگوال یکی از انواع ارتودنسی نامرئی است و شیوه ای مخفی برای رفع اشکالات ناصافی و ناهماهنگی دندان ها است. در این شیوه بریس ها در ناحیه پشتی دندان قرار می گیرند و به همین دلیل بسیاری از مدل ها ، بازیگران ، نوازندگان سازهای بادی و… به سراغ این شیوه میروند.

تعریف ارتودنسی لینگوال | شرکت نخ دندان مینا

بریس های لینگوال ازنظر جنس و ساختار تفاوتی با بریس های ارتودنسی معمولی ندارند. مخفی بودن بریس ها در این شیوه باعث می شود که زیبایی دندان های شما در طول فرایند درمان نیز حفظ شود و هنگام خندیدن یا غذا خوردن احساس خجالت نکنید.

یکی از مهم ترین ویژگی های این شیوه این است که هرکسی قادر به انجام آن نیست. بنابراین پیش از مراجعه باید مطمئن شوید که ارتودنتیست تخصص کافی در نصب بریس ها در داخل دهان را دارد. یکی دیگر از ویژگی های این ارتودنسی این است که بر روی دندان ها لک یا جرم ایجاد نمی کنند. همچنین این شیوه نسبت به دیگر شیوه ها درد کمتری دارد اما زمان مور دنیاز آن برای درمان کامل بیشتر است.

مزایای استفاده از ارتودنسی لینگوال

  • ارتودنسی لینگوال یک شیوه نامرئی برای درمان است.
  • این شیوه روش موثری برای درمان انواع مشکلات دندان نظیر چرخش ، تغییر ارتفاع و حذف فضاهای خالی میان دندانی را فراهم می کند.
  • امکان قرار دادن روکش های زیبایی را فراهم می کند.
  • بریس های مورداستفاده ثابت هستند. بنابراین نیازی به خارج کردن آن ها هنگام مسواک زدن یا غذا خوردن نیست.
  • دندان های شما را لک نمی کنند.
  • نسبت به دیگر شیوه ها دارای درد بسیار کمتری است.
  • امکان سفارشی کردن بریس ها وجود دارد. بنابراین می توان آن ها را کاملا متناسب با سایز و ویژگی های دهان شما ساخت تا راحتی و بازده آن افزایش یابد.

معایب استفاده از ارتودنسی لینگوال

  • امکان زخم شدن زبان وجود دارد.
  • در ماه های اول تکلم شما با مشکل مواجه می شود.
  • عادت کردن به بریس های لینگوال کمی زمان بر است.
  • عدم تخصص کافی در نصب بریس دندان می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.
  • ممکن است زمان درمان از دیگر شیوه ها بیشتر شود.
  • برای جلوگیری از ایجاد لک و آسیب در دندان ها نیاز به مراقبت های بیشتری دارد.

آیا ارتودنسی لینگوال بهتر از ارتودنسی معمولی است؟

ازآنجایی که مواد و بریس های به کار رفته در هر دو شیوه یکی است ، نمی توان به این سوال پاسخی قطعی داد. اما باید بدانید که ارتودنسی لینگوال نسبت به ارتودنسی معمولی گران تر است. چراکه نصب بریس ها در روش لینگوال دشوارتر بوده و نیاز به مهارت بالایی دارد.

علاوه بر آن به دلیل سختی تمیز کردن بریس ها نمی توانید در طول مدت درمان هر چیزی را بخورید. ازآنجایی که بریس ها در شیوه لینگوال در پشت دندان قرار می گیرند ، باید توجه بالایی به ایجاد لک یا پوسیدگی یا در برخی موارد زنگ زدگی در بریس های بی کیفیت داشته باشید.

در مقابل در ارتودنسی معمولی هزینه ها کمتر و طول فرایند درمان کوتاه تر است. بریس ها در این نوع ارتودنسی در جلوی دندان ها قرار می گیرند و به همین دلیل مراقبت از آن ها آسان تر است. به علاوه نصب آن راحت تر بوده و هزینه های کمتری برای تعمیر یا تعویض نیاز دارند.

این شیوه ارتودنسی آسیبی به زبان یا بخش های داخلی دهانتان وارد نمی کند اما ممکن است بستن دهان را برایتان دشوارتر کند. نکته دیگر اینکه این شیوه برای درمان همه آسیب های دندان مناسب است. درحالی که ارتودنسی لینگوال ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد.

ارتودنسی لینگوال چیست| شرکت نخ دندان مینا

تفاوت های ارتودنسی لینگوال و دیمون چیست؟

ارتودنسی دیمون شیوه ای است که در آن بریس ها روی دندان ها قرار می گیرند اما ازآنجایی که براکت ها نامرئی هستند ، می توان آن را یک روش نیمه نامرئی دانست. این در حالی است که ارتودنسی لینگوال کاملا نامرئی است.

بریس های این ارتودنسی نیازی به سفت شدن یا تنظیم شدن دوره ای نداشته و خود به صورت لغزنده هستند. بنابراین در صورت حرکت دندان ها بریس ها همراه با آن ها حرکت کرده و در جای مناسبی قرار می گیرند. درصورتی که در ارتودنسی لینگوال لازم است هرچند وقت یک بار برای تنظیم مجدد اندازه بریس ها به دندان پزشک مراجعه کنید.

به علاوه در روش لینگوال همچون روش معمولی دندان های عقبی کشیده می شوند تا فضا برای دندان های باز شود. این موضوع می تواند باعث ایجاد فاصله ناخوشایند در میان دندان ها شود که پس از اتمام درمان باید آن را با روکش اصلاح کنید. درحالی که در ارتودنسی دیمون نیازی به انجام این کار نیست. همچنین مدت درمان با این شیوه حتی از دوره درمان با ارتودنسی معمولی نیز کمتر است و کار گذاشتن آن کار چندان دشواری نیست.

ارتودنسی لینگوال برای چه کسانی مفید است؟

برای اینکه مطمئن شوید این شیوه برای شما مفید است حتما با متخصص ارتودنسی مشورت کنید. به طورکلی این شیوه برای بزرگ سالان و نوجوانانی که به زیبایی دهان و دندان خود در طول درمان اهمیت می دهند بسیار پرکاربرد است. البته این شیوه در میان افراد معروف نیز بسیار محبوب است.

 ارتودنسی لینگوال | شرکت نخ دندان مینا

موارد منع مصرف ارتودنسی لینگوال

متخصصان ارتودنسی استفاده از شیوه لینگوال را برای کسانی که دندان های سوار بر هم دارند توصیه نمی کنند. این مشکل که با نام اور بایت عمودی شناخته می شود ممکن است در هنگام جویدن غذا یا بستن دهان باعث ایجاد فشار بر روی بریس ها شود.

البته در برخی موارد به دلیل کم بودن اور بایت ممکن است از شیوه لینگوال برای ارتودنسی دندان استفاده شود. علاوه بر آن افراد مبتلا به عفونت های دهان و لثه ، بیمارانی که به طور مرتب دچار زخم های داخل دهانی می شوند و افرادی که حوصله چندانی برای رعایت بهداشت دهان و دندان ندارند گزینه مناسبی برای ارتودنسی لینگوال نیستند.

سوالات متداول در مورد ارتودنسی لینگوال

1. آیا ارتودنسی لینگوال درد دارد؟

همچون دیگر روش های ارتودنسی روش لینگوال نیز در ابتدای کار با دردهایی همراه است. این دردها معمولا با مسکن های معمولی قابل حل هستند. اما به طورکلی فشار بریس های لینگوال بر روی دندان ها کمتر از بریس های معمولی بوده و بنابراین درد دندان ها در هنگام جابه جایی بسیار کمتر است.

2. متوسط مدت زمان درمان با روش لینگوال چقدر است؟

مدت زمان درمان در این روش به نوع و میزان آسیب در دندان های شما و مهارت متخصص ارتودنسی وابسته است. علاوه بر این بسته به عوامل دیگری نظیر سن ، میزان رعایت بهداشت و… زمان از چند ماه تا چند سال متغیر خواهد بود.

3. برای چک کردن ارتودنسی هرچند وقت یک بار باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا پزشک در هر بار مراجعه زمان مراجعه بعدی شما را مشخص خواهد کرد. اما درصورتی که احساس کردید بریس ها برای دهان شما بزرگ هستند و باعث آزار بیش ازحد زبان و دهان شما می شوند حتما به پزشک مراجعه کنید. به علاوه درصورتی که احساس خارش یا سوزش در دهان خود کردید مراتب را با پزشکتان در میان بگذارید.

4. مهم ترین نکات در مراقبت از روش درمانی لینگوال چیست؟

درصورتی که از ارتودنسی لینگوال استفاده کردید لازم است بهداشت دهان و دندان را به طور کامل رعایت کنید. برای این کار حداقل دو بار در روز با مسواکی نرم دندان های خود را مسواک کنید. درصورتی که در طول روز از مواد غذایی استفاده کردید که به دندان ها می چسبند ، بلافاصله پس از غذا دندان ها را مسواک کنید. توجه کنید که زمان هر بار مسواک زدن نباید کمتر از دو دقیقه باشد. از نخ دندان ، مسواک ارتودنسی و فلوراید نیز برای تکمیل فرایند تمیز کردن دندان ها استفاده کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات