Search
Close this search box.

ارتودنسی سرامیکی و ویژگی های آن

براکت سرامیکی ، بریس سرامیکی یا ارتودنسی سرامیکی ، هر سه ترکیبی از مواد کامپوزیت و آلیاژهای سرامیکی هستند که برای پر کردن فاصله میان دندان ها و برطرف کردن ناهنجاری ها استفاده می شوند. ارتودنسی از گذشته های نسبتا دور برای زیباتر کردن دندان ها و رفع مشکلات گوارشی یا تنفسی ناشی از ناهنجارهای فک و دندان استفاده می شده است.

با این حال بسیاری از افراد با بریس های فلزی مشکل داشته و معتقدند این بریس ها ظاهر ناخوشایندی را برای آن ها ایجاد می کنند. به همین دلیل براکت سرامیکی به عنوان راه حلی برای این مورد وارد میدان شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین مزیت های ارتودنسی سرامیکی بپردازیم و درباره ویژگی های آن صحبت کنیم.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

بریس های سرامیکی جایگزینی برای بریس های پلاستیکی و شفاف هستند که در گذشته برای پنهان ماندن ارتودنسی استفاده می شدند. اما عیب بزرگ بریس های پلاستیکی این بود که در اثر مصرف مواد غذایی و به مرور زمان تغییر رنگ می داد. به همین دلیل متخصصان تصمیم گرفتند با استفاده از مواد استفاده شده در پر کردن دندان براکت هایی را بسازند که به راحتی تغییر رنگ نمی دهند و تا مدت ها قابل استفاده هستند. این براکت ها ، ارتودنسی سرامیکی نام گرفتند.

ارتودنسی سرامیکی چیست | شرکت نخ دندان مینا

این نوع ارتودنسی برای برطرف کردن ناهنجاری های فک و دندان از بریس های سرامیکی استفاده می کند. بریس های سرامیکی همان طور که از نام آن ها برمی آید از جنس آلیاژ سرامیک و مواد کامپوزیت هستند.

مواد کامپوزیت که در ساخت براکت سرامیکی استفاده می شوند ، همان موادی هستند که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد در کنار سرامیک موجود در این ساختار باعث می شود که ارتودنسی سرامیکی هم رنگ دندان شده و در نتیجه بر روی دندان ظاهر زشتی را ایجاد نکند. این نوع از ارتودنسی تنها در فاصله های نزدیک قابل تشخیص است و رنگ شفافی دارد. با استفاده از این نوع ارتودنسی تقریبا می توان همه مشکلات دندان و فک را برطرف نمود. برای این کار به 18 تا 24 ماه زمان نیاز است.

مزایا و فواید ارتودنسی سرامیکی

مهم ترین مزیت استفاده از براکت های سرامیکی این است که این نوع براکت ها کوچک ، شفاف و تقریبا نامرئی هستند. با این حال در بعضی از موارد استفاده از سیم قوس فلزی باعث می شود که ماهیت نامرئی بودن این براکت ها زیر سوال برود. اما باید بدانید که این امکان وجود دارد که شما با استفاده از سیم های رنگی کاملا ارتودنسی خود را در عکس ها یا فاصله دور پنهان کنید؛ اگر نامرئی بودن برای شما مهم است پیشنهاد می‌کنیم مقاله ارتودنسی نامرئی را نیز مطالعه کنید.

هرچند براکت سرامیکی نسبت به بریس های فلزی استحکام کمتری دارند ، اما تلاش شده تا ویژگی های آن ها به گونه ای اصلاح شود که دوام خوبی داشته باشند و بتوانند در برابر اتفاقات مختلف مقاومت کنند.

نکته مثبت دیگر در این گونه از براکت ها این است که آن ها در عین اینکه اتصال محکمی به دندان دارند ، به مینای دندان آسیبی وارد نکرده و یا تغییری در آن ایجاد نمی کنند. فناوری به کار رفته در ارتودنسی سرامیکی باعث شده که مینای دندان در طول درمان تغییر رنگ نداده و آسیب نبیند. درعین حال چسب های این نوع ارتودنسی به حد کافی برای باقی ماندن بر روی دندان های شما محکم هستند تا بتوانند براکت های سرامیکی را در طول درمان ثابت نگه دارند.

علاوه بر این بریس های سرامیکی در تصویربرداری های پزشکی اختلالی ایجاد نکرده و مشکلی را به وجود نمی آورند. به این ترتیب متخصص و دندان پزشک به راحتی می توانند با استفاده از اشعه ایکس از دندان ها عکس برداری کنند. به دلیل اینکه براکت سرامیکی کمتر از براکت فلزی برجسته است ، استفاده از آن ها باعث تغییر شکل لب ها و خشک شدن دهان نخواهد شد.

استفاده از بریس های سرامیکی برای افرادی که آستانه تحمل درد آن ها کم است ، بسیار مفید است. زیرا این روش درد کمتری نسبت به ارتودنسی فلزی ایجاد کرده و احتمال تحریک لثه ها و ایجاد ناراحتی به وسیله آن کمتر است.

مزایای ارتودنسی سرامیکی | شرکت نخ دندان مینا

 

معایب ارتودنسی سرامیکی

موادی که در ساخت براکت سرامیکی استفاده می شوند ، از مینای دندان سخت تر هستند. به همین دلیل در پایان دوره درمان و زمانی که قرار است ارتودنسی از دهان خارج شود ، ممکن است به مینای دندان آسیب وارد شود.

به همین دلیل شخصی که مسئولیت این کار را بر عهده می گیرد باید از تخصص و مهارت کافی برای انجام آن برخوردار باشد تا بتواند کمترین آسیب را به مینای دندان وارد کند. علاوه بر این ارتودنسی سرامیکی به دلیل اینکه نسبت به ارتودنسی فلزی روش تازه تری است و در آن از مواد خاصی استفاده می شود ، هزینه بیشتری را روی دست شما خواهد گذاشت.

دلیل دیگری که باعث بالاتر رفتن هزینه ارتودنسی سرامیکی می شود ، تعداد جلسات است. واضح است که هرچه تعداد جلسات موردنیاز برای انجام ارتودنسی بیشتر باشد ، هزینه بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

چون انجام این نوع ارتودنسی نسبت به فلزی به جلسات بیشتری نیاز دارد ، پس طبعا هزینه آن هم بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از معایب ارتودنسی سرامیکی این است که این نوع از ارتودنسی نیاز زیادی به مراقبت دارد. اگر به درستی از آن مراقبت نشود ، می شکند و یا لب پر خواهد شد.

تفاوت براکت سرامیکی و فلزی در چیست؟

مهم ترین تفاوت این دو براکت در قابلیت دیده شدن آن ها است. براکت های سرامیکی شفاف و نامرئی هستند. درحالی که براکت های فلزی حتی از فاصله دور هم تشخیص داده می شوند. علاوه بر این براکت های فلزی در تصویربرداری های پزشکی اختلال ایجاد می کنند ، درحالی که این مشکل با استفاده از براکت های سرامیکی برطرف خواهد شد.

استحکام براکت های سرامیکی نسبت به مشابه فلزی کمتر است. به همین دلیل اگر به درستی از آن ها مراقبت نشود ، به سادگی ترک خورده یا لب پر می شوند. همچنین هزینه ارتودنسی سرامیکی نسبت به فلزی به دلیل مواد خاصی که در ترکیب آن استفاده می شود ، بسیار بیشتر است.

براکت سرامیکی | شرکت نخ دندان مینا

چه عواملی در تعیین هزینه ارتودنسی سرامیکی تاثیرگذار هستند؟

هزینه انجام این نوع ارتودنسی به عوامل زیادی بستگی دارد. مثلا رنگ سیم قوس یکی از این عوامل است. اگر بخواهید که از سیم قوس فلزی استفاده نکرده و سیم های رنگی را انتخاب کنید ، ناچار خواهید شد که هزینه بیشتری را بپردازید.

به علاوه تعداد جلساتی که برای این کار نیاز است ، در تعیین هزینه آن نقشی اساسی دارند. در کنار این ها جنس براکت ها و درصد موادی که در ساخت آن ها استفاده می شود ، نقشی اساسی در تعیین هزینه ارتودنسی سرامیکی ایفا می کند.

استفاده از این براکت سرامیکی برای چه کسانی مناسب است و برای چه کسانی مناسب نیست؟

به طور کلی از ارتودنسی سرامیکی برای افرادی استفاده می شود که دندان های آن ها از یکدیگر فاصله دارد و دندان هایشان در یک راستا قرار نگرفته است. این افراد می توانند از این نوع ارتودنسی برای به هم فشردن دندان ها و برگرداندن حالت طبیعی به آن ها استفاده کنند. با این حال بعضی افراد دارای آناتومی خاصی در قسمت دندان ها هستند که باعث می شود نتوان از ارتودنسی سرامیکی برای رفع مشکل آن ها استفاده کرد.

همچنین برای کسانی که دندان های آن ها نیاز به تغییر زیادی دارد ، بهتر است از این روش استفاده نشود. در کنار این ها اگر از آن دسته افرادی هستید که به طور روزانه از قهوه یا سیگار استفاده می کنید ، کاندید مناسبی برای استفاده از براکت های سرامیکی نخواهید بود. زیرا این مواد به راحتی بر روی بریس ها لک انداخته و رنگ آن ها را تغییر می دهند.

ارتودنسی سرامیکی | شرکت نخ دندان مینا

سخن پایانی

ارتودنسی یکی از موثرترین روش ها در برطرف کردن عیب های ظاهری دندان و کمک به بهبود عملکرد آن ها است. با این حال برخی افراد ظاهر براکت های فلزی را نمی پسندند و معتقدند استفاده از این نوع براکت ها می تواند تا مدت ها ظاهر نازیبایی را به آن ها بدهد و در نتیجه وجهه اجتماعی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل این گونه افراد ارتودنسی سرامیکی را ترجیح می دهند. این نوع ارتودنسی دندان عملا نامرئی بوده و از فواصل دور قابل تشخیص نیست. با این حال هزینه بالاتری داشته و نیاز به مراقبت زیادی دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات