Search
Close this search box.

روش درمان عقب نشینی یا تحلیل لثه چیست؟

روش درمان عقب نشینی یا تحلیل لثه چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

درمان تحلیل لثه برای رفع مشکلی است که طی آن عقب نشینی یا تحلیل لثه رخ می دهد. این اتفاق به فرآیندی گفته می شود که در آن حاشیه بافت لثه که اطراف دندان ها را احاطه کرده است به طور کل از بین می رود یا به سمت عقب پیشروی می کند. بنابراین قسمت بیشتری از دندان یا در مراحل پیشرفته آن ، ریشه دندان نمایان خواهد شد.

زمانی که تحلیل لثه رخ می دهد ، به اصطلاح جیب ها یا شکاف هایی بین دندان ها و خط لثه ایجاد می شود و محل مناسبی را برای تجمع باکتری های عامل بیماری تشکیل می دهد.

اگر عقب نشینی لثه در مراحل ابتدایی درمان نشود و تحلیل لثه ادامه یابد ، بافت پیوندی و ساختارهای استخوانی دندان ها به شدت آسیب می بینند و در نهایت باعث از دست رفتن دندان می شود.

تحلیل لثه مشکلی شایع در دندان است اما بیشتر افرادی که دچار آن هستند از ابتلا به آن اطلاعی ندارند ، زیرا به صورت تدریجی پدیدار می شود.

حساسیت دندان اولین علامتی است که در تحلیل لثه پدیدار می شود است یا ممکن است دندان به دلیل عقب نشینی لثه بلندتر از حد طبیعی به نظر برسد.

 

تحلیل لثه | شرکت نخ دندان مینا

 چه عواملی باعث عقب نشینی لثه می شوند؟

  • مهم ترین و اصلی ترین عامل ، بیماری های پریودنتال است. این بیماری ها ناشی از عفونت های باکتریایی لثه هستند که باعث از بین رفتن بافت لثه و بافت استخوان پشتیبانی می شوند که نقش آن ها نگه داشتن دندان ها در جای خود است. در واقع عفونت های دهان و دندان علت اصلی عقب نشینی لثه است و باید برای رفع آن برای درمان تحلیل لثه اقدام کرد.
  • بیماری های لثه می تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که 30 درصد افراد امکان دارد مستعد ابتلا به بیماری های لثه باشند ، صرف نظر از این که آن اشخاص از دندان های خود به خوبی مراقبت می کنند یا خیر
  • مسواک زدن دندان ها با شدت زیاد موجب از بین رفتن مینای دندان می شود و لثه ها را به عقب می راند.
  • تغییرات هورمونی ، به ویژه در زنان در طول زندگی مثل بلوغ ، بارداری و یائسگی لثه را حساس تر می کند و باعث می شود در برابر تحلیل آسیب پذیرتر باشد.
  • افرادی که دخانیات مصرف می کنند به احتمال زیاد پلاک هایی روی دندان های خود دارند که درمان تحلیل لثه و برداشتن این پلاک ها در این افراد بسیار دشوار است و وجود آن ها روی دندان ها می تواند باعث تحلیل لثه شود.
  • ساییدن دندان ها می تواند نیروی زیادی به دندان وارد کند و باعث عقب رفتن لثه شود. احتمال عقب نشینی لثه در دندان های نامرتب به مراتب بیشتر از دندان های مرتب است ، چون که نیرویی که دندان های نامنظم به لثه وارد می کنند در قسمت هایی بیشتر از سایر نقاط است.

عقب نشینی لثه | شرکت نخ دندان مینا

تحلیل لثه چگونه درمان می شود؟

تحلیل جزئی لثه ممکن است با تمیز کردن ناحیه فرسوده توسط دندانپزشک قابل درمان باشد. طی تمیز کردن دندان یا جرم گیری ، پلاک هایی که روی دندان ها ، سطح ریشه و زیر خط لثه تشکیل شده اند با دقت برداشته می شوند و ناحیه ریشه و اطراف آن صاف خواهد شد تا باکتری ها نتوانند به راحتی به دندان ها متصل شوند. گاهی برای از بین بردن باکتری های باقی مانده ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

  • درمان تحلیل لثه با لیزر

اگر شکاف های تشکیل شده بیش از حد عمیق باشند و تحلیل لثه با جرم گیری قابل درمان نباشد ، لثه برای ترمیم شدن به جراحی نیاز دارد. انواع جراحی های لثه اکثرا با لیزر انجام می شود و در واقع درمان عقب نشینی لثه با لیزر به معنای جراحی لثه است.

در روش اول دندانپزشک ابتدا بافت آسیب دیده لثه را با استفاده از لیزر جمع می کند و باکتری های مضر را از شکاف ها خارج می کند. سپس بافت لثه سالم را روی ریشه دندان محکم می کند. طی این روش اندازه شکاف ها به تدریج کاهش می یابد و از بین می رود.

در روش بعدی درمان عقب نشینی لثه که بازسازی نام دارد ، دندانپزشک مانند روش قبلی بافت لثه فرسوده را با لیزر بر می دارد ، باکتری ها را از بین می برد و سپس از ماده احیا کننده مخصوصی مانند بافت پیوندی و پروتئین محرک بافت ، برای تشویق بدن به بازسازی طبیعی استخوان و بافت در آن ناحیه استفاده می کند.

پس از قرار دادن مواد احیا کننده ، بافت لثه روی ریشه دندان یا دندان محکم می شود. این روش اگر استخوان پشتیبان دندان در پی تحلیل لثه از بین رفته باشد ، برای ترمیم بافت استخوان از دست رفته توصیه می شود.

پیوند بافت نیز روشی برای درمان تحلیل لثه است که انواع مختلفی از آن وجود دارد. در این روش قسمتی از کام شما بریده می شود و بافتی که بافت پیوندی زیر اپیتلیال نام دارد ، برداشته می شود و سپس به بافت لثه اطراف ریشه با بخیه متصل خواهد شد.

گاهی اگر بافت لثه کافی در اطراف دندان های آسیب دیده داشته باشید ، دندانپزشک قادر است از نزدیک دندان لثه را پیوند بزند و بافت را از کام خارج نکند. این عمل پیوند پدیکل نام دارد.

درمان تحلیل لثه با لیزر | شرکت نخ دندان مینا

  • درمان تحلیل لثه با عسل

تحلیل لثه می تواند با عسل درمان شود. تحقیقات نشان داده است که عسل دارای خواص ضد میکروبی است و می توان از فعالیت ضد باکتری آن برای کاهش پلاک دندان وکم کردن التهاب لثه استفاده کرد. درمان با عسل روشی در دسترس ، آسان و کاربردی است.

  • درمان تحلیل لثه با زالو

شاید عجیب به نظر برسد ولی یک روش دیگر زالو درمانی است. در این روشه 3 تا 6 عدد زالو را روی لثه و ریشه دندان می گذارند تا عفونت را از بین ببرد.

این روش در درمان بیماری های لثه کاربرد دارد که نیازی به جراحی لثه نیست. زالو ماده ای به اسم هیدرودین دارد که خون رسانی به ریشه دندان را افزایش می دهد و عفونت دندان را از بین می برد.

روش های پیشگیری از تحلیل لثه چیست؟

بهترین راه برای پیشگیری از تحلیل لثه ، رعایت بهداشت دهان و دندان به شکل اصولی است. مستمر و صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بسیار موثر است. سعی کنید در سال حداقل دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید. بهتر است از مسواک هایی که موی نرم دارند استفاده کنید و از دندانپزشک بخواهید که روش صحیح مسواک زدن را به شما آموزش دهد.

  • اگر سیگاری هستید ، سیگار را کنار بگذارید و سعی کنید رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید.

تحلیل لثه چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

استفاده از نخ دندان چه ارتباطی با درمان تحلیل لثه دارد؟

استفاده مداوم از نخ دندان ، باعث از بین رفتن حساسیت در دندانی می شود که علت آن عقب نشینی لثه بوده است. و همچنین موجب برداشتن جرم از نواحی بین دندانی و زیر خط لثه می شود، لثه را تقویت می کند و آن را برای نگهداری از دندان و پوشش دادن عاج مستحکم می کند. نخ دندان گوشه های دهان را که مسواک به آن ها دسترسی ندارد تمیز می کند.

سعی کنید با ملایمت از نخ دندان استفاده کنید زیرا ممکن است بافت ظریف لثه در حین استفاده از نخ دندان آسیب ببیند. ارتباط بین نخ دندان و خونریزی لثه این است که جرم و باکتری‌­ها بین دندان‌­ها جمع شده و باعث تحریک و التهاب لثه­‌ها ­می‌­شود اگر تاکنون به شکل مرتب از نخ دندان استفاده نکرده اید، در روزهای اول استفاده حساس شدن دندان ها طبیعی است.

استفاده اصولی از نخ دندان نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان دارد و فراموشی آن می تواند عامل مهمی برای تحلیل لثه باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات