Search
Close this search box.

12 ماده غذایی که باعث رنگی شدن دندان می شود

۱۲ ماده غذایی که باعث رنگی شدن دندان می شود | شرکت نخ دندان مینا

مصرف مواد غذایی مختلف تاثیرات متفاوتی بر روی سلامتی اعضای مختلف بدن می گذارد. یکی از اعضای بدن که تاثیر بسیار زیادی از نوع رژیم غذایی می گیرد ، دندان ها هستند. تا جایی که حتی گاهی اوقات برخی مواد غذایی رنگی می توانند به شدت روی شرایط سلامت دهان و دندان تاثیر مخرب و منفی داشته باشند.

از جمله تاثیراتی که ممکن است مواد غذایی رنگی روی دندان ها داشته باشد ، تغییر رنگ آن ها است. با توجه به اهمیت این بحث ، در این مقاله به معرفی مواد غذایی مضر می پردازیم که باعث رنگی شدن دندان ها می شود.

  1. نوشابه ها

مصرف نوشابه ها مضرات متفاوتی روی سلامتی اعضای مختلف بدن ایجاد می کند. یکی از این موارد ، تاثیر منفی نوشابه های شیرین و نوشابه های انرژی زا بر روی سلامتی دندان است.

جالب است بدانید که فردی دو دندان خود را از دست داد و پزشک تصمیم گرفت یکی از این دندان ها را داخل بطری نوشابه بیاندازد تا تاثیر این نوشیدنی را روی دندان ها بدانند. بعد از گذشت مدتی کوتاه دندانی که در نوشابه نگه داشته شده بود ، کاملا تغییر رنگ داد و زرد شد.

علاوه بر آن مصرف نوشابه باعث ایجاد آسیب به مینا و عاج دندان می شود. نوشابه حاوی مواد اسیدی است که رنگ دندان ها را از زرد تا قهوه ای و زنگی شکل تغییر می دهد. همچنین به مرور زمان درد و حساسیت در آن ها ایجاد می کند.

مواد غذایی رنگی ، انواع نوشابه | شرکت نخ دندان مینا

  1. چای سیاه

یکی از عادات غذایی که در میان تمامی ایرانیان رواج بسیار زیادی دارد ، مصرف چای سیاه به عنوان نوشیدنی روزمره است. مصرف این نوشیدنی به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. البته علت این اتفاق به دلیل وجود ماده ای به نام کرومژن در ساختار چای سیاه است. به همین دلیل مصرف چای سبز و چای سفید تاثیر کمتری در رنگی شدن دندان ها دارد.

  1. سس های رنگی

سس های زرد و قرمز رنگ حاوی مقادیر زیادی مواد رنگی هستند. مصرف بیش از حد این مواد غذایی رنگی مانند سس گوجه فرنگی ، سس سویا ، سس کچاپ و یا سس کاری باعث تغییر در رنگ دندان ها می شود. سس گوجه فرنگی نیز حاوی مواد اسیدی است و علاوه بر تغییر در رنگ دندان ها به مینای دندان آسیب می زند.

مواد غذایی رنگی ، سس های رنگی | شرکت نخ دندان مینا

  1. قطره آهن

مصرف قطره آهن در کودکان توصیه می شود. این دارو به عنوان ماده موثر برای بهبود وضعیت خونی کودکان تجویز می شود. اما در کنار آن عوارضی برای دندان ها ایجاد می کند. قطره آهن به صورت مایع است و به شدت روی رنگ دندان ها تاثیرگذار است.

اگر هنگامی که قطره آهن را به کودکان می دهید ، این مایع روی دندان ریخته شود ، بعد از مدت کوتاهی باعث سیاه شدن دندان ها می شود.

بهتر است برای اینکه نهایت استفاده را از این دارو ببرید ، قطره را به ته گلوی کودک بریزید. در این صورت قطره آهن بر روی دندان ها ریخته نمی شود. علاوه بر آن برای اطمینان می توانید بعد از خوراندن قطره خوراکی آهن به کودک ، سریع دندان های کودک را بشویید.

برخی از مکمل های غذایی مایع هم که حاوی آهن هستند می توانند روی دندان ها تاثیر منفی داشته باشند و درنگ آن ها را تغییر دهند بهتر است. بزرگ سالان نیز مکمل غذایی را در قسمت انتهایی دهان خود بریزند و بعد از آن هم سریع دندان ها را بشویند.

  1. سرکه بالزامیک

مصرف این سرکه همراه با غذا و سالاد طعم بسیار خوبی به غذاهای شما می دهد. اما در مصرف آن باید احتیاط کنید؛ زیرا بعد از مدتی باعث رنگی شدن دندان ها می شود. علاوه بر سرکه بالزامیک ، سرکه سفید و قرمز هم می توانند باعث تغییر در رنگ دندان ها شود.

به طوری که مصرف مداوم این سرکه ها جلا و درخشش دندان ها را به مرور از بین می برد و آن را رنگی می کند. سرکه قرمز حاوی مقادیر زیادی کروموژن و تنانس است. این دو ماده باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند.

تاثیر سرکه بالزامیک در رنگی شدن دندان | شرکت نخ دندان مینا

  1. آبمیوه های تیره رنگ

آب میوه هایی مانند آب آلبالو ، گیلاس و آب انار تیره رنگ هستند و مصرف بیش از حد این خوراکی ها رنگ دندان را به شدت تغییر می دهد.

  1. قندها و شیرینی ها

علت رنگی شدن دندان‌ها مصرف بیش از حد مواد غذایی قندی مانند شیرینی ها و یا نوشیدنی های ورزشی تاثیر بسیار بدی روی سلامتی دندان ها دارد. این مواد غذایی رنگی و مضر مینای دندان و لثه ها را در شرایط بدی قرار می دهد. علاوه بر آن باعث رنگی و لکه شدن دندان بعد از مدت کوتاهی می شود.

مواد غذایی رنگی ، قند و شیرینی | شرکت نخ دندان مینا

  1. انگور

شاید تعجب کنید؛ اما مصرف انگور باعث زرد شدن دندان ها می شود.

  1. توت

توت سیاه حاوی مقادیر زیادی مواد رنگی قرمز است. با مصرف بیش از حد این خوراکی بعد از مدتی شاهد دندان زرد و نارنجی خواهید بود.

  1. سبزیجات

در حالت معمول مصرف سبزیجات برای سلامتی بسیار مفید است. اما اگر این خوراکی روی سطح دندان ها و لابه لای آن ها باقی بماند ، با اکسیژن هوا ترکیب می شود. علاوه بر آن قارچ ها و باکتری های دهان نیز روی آن تاثیر می گذارند. به همین دلیل بعد از مدت کوتاهی شاهد دندان هایی با رنگ سبز و نارنجی خواهید بود.

مواد غذایی رنگی ، سبزیجات | شرکت نخ دندان مینا

  1. بستنی ها

بستنی های رنگی و یا یخ در بهشت حاوی رنگ دانه هستند. به همین دلیل اگر در تابستان و هوای گرم به میزان زیادی بستنی بخورید ، ممکن است باعث رنگی شدن دندان شود.

  1. بلوبری و تمشک

این دو خوراکی خوشمزه هواداران بسیار زیادی دارند و علاوه بر آن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین ث هستند. اما بهتر است بدانید در کنار انواع ویتامین ها ،مقادیر زیادی مواد رنگی در بافت و ساختار این دو میوه خوشمزه یافت می شود. به همین دلیل مصرف بیش از حد آن ها به مرور زمان دندان ها را زرد رنگ خواهد کرد.

بلوبری و تمشک | شرکت نخ دندان مینا

 راهکارهای پیشگیری از اثرات مواد غذایی رنگی

 شاید با خواندن این مقاله تصور کنید که دیگر نمی توان مواد غذایی رنگی را مصرف کرد؛ زیرا احتمال تغییر رنگ دندان ها وجود دارد.

اما بهتر است بدانید که در این صورت باید حجم بسیار زیادی از مواد غذایی رنگی و مضر را از رژیم غذایی خود حذف کنید. راه حل این مسئله به شکل دیگری است. در ادامه راه های پیشگیری از رنگی شدن دندان ها را ارائه می دهیم.

 مسواک زدن

 بهتر است بعد از مصرف مواد خوراکی رنگی برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها مسواک بزنید.صحیح مسواک زدن راهکاری است که تا حد زیادی مواد رنگی را از لابه لای دندان ها خارج می کند. علاوه بر آنکه اگر مواد غذایی لای دندان ها گیر کرده باشند ، با این کار خارج شده و مانع تخریب دندان می شود.

آب بخورید

 بعد از خوردن آبمیوه های تیره رنگ ، بستنی های رنگی ، یخ در بهشت و یا میوه های رنگی بهترین راهکار خوردن آب است. بهتر است آب را در تمامی دهان بچرخانید و حتی مقداری از آن را قرقره کنید. شستن دهان با آب نیز راهکاری برای جلوگیری از رنگی شدن دندان است.

 نخ دندان

ممکن است برخی غذاها و مواد خوراکی مانند سبزیجات لای دندان ها باقی بماند. ترکیب این مواد با باکتری و قارچ های دهان باعث تثبیت آن ها در دهان و تغییر رنگ دندان می شود. برای پیشگیری از این مسئله بعد از هر غذا نخ دندان بکشید تا غذا و سبزیجات لای دندان ها نماند.

 نخ دندان | شرکت نخ دندان مینا

 راهکارهای درمانی برای دندان های رنگی

 علاوه بر روش های پیشگیری می توان از روش های درمانی هم برای رفع زردی و رنگی شدن دندان ها استفاده کرد. بهترین راه کار مراجعه به دندانپزشک متخصص است. دندان پزشکان برای سفید کردن دندان با توجه به شرایط دندان بیمار روش های مختلفی را به کار می گیرند. این روش ها شامل بلیچینگ ، روکش دندان ، ونیر لمینت و باندینگ است.

 کلام پایانی

توجه به نوع خوراکی هایی که مصرف می کنید تاثیر مستقیمی بر روی سلامتی همه اعضای بدن و از جمله دندان ها دارد. در کنار آن نمی توان مواد غذایی مفید را رژیم غذایی خود حذف کرد. ولی با رعایت برخی نکات ساده می توان جلوی آسیب رسیدن به دندان ها و رنگی شدن آن ها را گرفت.

در شرایط حاد بهتر است برای جلوگیری از اثرات بیشتر مواد غذایی رنگی و مضر ، به دندان پزشکان مجرب برای رفع رنگی شدن دندان ها مراجعه کنید. دندان پزشکان روش های مدرن و موثری مانند باندینگ ، ونیر لمینت و یا بلیچینگ دندان را برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات