Search
Close this search box.

لبخند لثه ای یا gummy smile چیست؟

لبخند لثه ای یا gummy smile چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

لبخند لثه ای که با نام gummy smile نیز شناخته می شود؛ به حالتی گفته می شود که در آن لثه ها بیش از حد نرمال در هنگام لبخند زدن مشاهده می شوند. لبخند لثه ایی، بیماری محسوب نمی شود و از نظر زیبایی ممکن است افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

فاصله ی زیاد لب بالایی از لثه ها سبب به جود آمدن لبخند لثه ایی می شود. متخصص دندانپزشک می تواند با روش های نوین درمانی این مشکل را برطرف کند و افراد را صاحب لبخند زیباتری کند. در این مطلب در خصوص علت لبخند لثه ای و روش های درمانی آن مطالبی بیان می شود.

علل ایجاد لبخند لثه ای

شاید این نکته جالب به نظر برسد که در علم پزشکی تعریف مشخصی برای لبخند لثه ای یا لثه نمایان وجود ندارد و صرفا هنگام مشاهده لبخند یک شخص می توان این نوع لبخند را تشخیص داد.

gummy smile در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود و زنان تقریبا دو برابر مردان این نوع لبخند را دارند. متخصص دندانپزشک با توجه به علت ایجاد این عارضه، آن را درمان می کند.

علل ایجاد لبخند لثه ای | شرکت نخ دندان مینا

رایج ترین علل ایجاد gummy smile عبارتند از:

  • بیش فعالی لب بالا

بیش فعالی لب بالا نوعی عارضه است که در آن ماهیچه کنترل کننده لب بالا بیش از حد طبیعی فعالیت می کند. طول و اندازه لب فرد در حالت عادی کاملا نرمال است؛ اما این افراد در هنگام لبخند زدن لب شان بیش از حد بالا می رود و لثه ها را نمایان می کند.

مواردی که باعث فلج شدن و کاهش فعالیت ماهیچه های مربوط به لب بالا می شود؛ می تواند این مشکل را رفع کند.

  • رشد نادرست دندان های جلویی

رشد ناکافی و کوتاه شدن دندان ها، اختلالات رشد استخوان و اختلالات رشد دندان که می تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود بیاید، می تواند سبب ایجاد لبخند لثه ای شود.

یکی از بیماری هایی که باعث ایجاد اختلال در دندان ها می شود؛ سندروم الیس وان کرولد بیماری ژنتیکی مغلوب نادری است که اختلال رشد دندان در آن مشاهده می شود.

سایر علل ایجاد لبخند لثه ای عبارتند از:

  • ساییده شده دندان ها در اثر عواملی مانند دندان قروچه
  • کوتاه بودن لب بالا
  • التهاب لثه و افزایش حجم آن
  • رشد بیش از حد فک بالا
  • وجود برآمدگی درون لثه و در فک

انواع روش های درمان لبخند لثه ای

روش های مختلفی برای درمان gummy smile یا لثه نمایان وجود دارد که پس از ریشه یابی و تشخیص دقیق علت روش درمانی مناسب به کار گرفته می شود.

رای تعیین وضعیت دندان ها، فک و لثه را به طور کامل معاینه می کند و ممکن است از روش های عکس برداری با اشعه ایکس نیز برای این تشخیص استفاده کند.

متخصصان ارتودنسی، جراحان دهان و پریودنتیست بهترین متخصصان برای درمان لثه نمایان هستند. رایج ترین روش های درمان gummy smile عبارتند از:

  • ارتودنسی

در صورتی که فک یا دندان ها در موقعیت مناسبی قرار نگرفته باشند؛ ارتودنسی می تواند روش درمانی موثری برای محو لثه نمایان باشد.

ارتودنسی انواع مختلفی دارد که ارتودنسی اینویزیلان می تواند بهترین نوع ارتودنسی برای رفع این مشکل باشد. در این روش از پلاک های نامرئی که دارای پایه های نگهدارنده موقت هستند؛ استفاده می شود.

پایه های کوچکی از جنس تیتانیوم در استخوان بالای دندان جاگذاری می شود و مشکلات فک مانند رشد بیش از حد فک را از بین می برند.

علل ایجاد لبخند لثه ای | شرکت نخ دندان مینا

  • جراحی ارتوگناتیک

جراحی ارتوگناتیک یکی از روش های درمانی برای gummy smile که همراه با ارتودنسی انجام می شود.

گاهی اوقات ارتودنسی در دو مرحله قبل از عمل و بعد از عمل انجام می شود. این روش زمانی انجام می شود که فک فرد در موقعیت مناسبی قرار نگرفته باشد و بیش از حد نرمال جلو یا عقب باشد.

این عمل تحت بیهوشی کامل انجام می شود و فرد پس از یک ماه بهبود پیدا می کند.

  • لیفت لثه

زمانی که لثه حجیم و ملتهب می شود یا به دلایلی عقب می رود؛ از روش درمانی لیفت لثه یا کانتورینگ لثه برای اصلاح لبخند استفاده می شود.

لیفت لثه بیشتر با لیزر انجام می شود. این روش یک روش سریع و موثر است و نتایج آنی به دنبال دارد. علاوه بر سریع الاثر بودن، این روش یک روش دائمی محسوب می شود و نیازی به مراجعه مکرر وجود ندارد.

علاوه بر لیزر ممکن است از ابزارهای دیگری مانند تیغ جراحی نیز استفاده شود. برای انجام لیفت لثه می توان به متخصص پریودنتیست مراجعه کرد. این روش درمانی علاوه بر درمان gummy smile، خط لبخند را صاف می کند و ناهمواری های آن را حذف می کند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله همه چیز درباره لیفت لثه مراجعه کنید.

انواع روش های درمان لبخند لثه ای | شرکت نخ دندان مینا

سایر روش های درمانی عبارتند از:

  • جراحی پایین کشیدن لب
  • تزریق بوتاکس در ماهیچه های لب بالا
  • بلند کردن دندان با استفاده از ونیر و افزایش طول تاج
  • جراحی افزایش طول لب

نتیجه گیری

لبخند لثه ای یا gummy smile یکی از عارضه هایی است که در برخی موارد اعتماد به نفس و زیبایی افراد را نشانه می گیرد. خوشبختانه از طریق روش های مختلف امکان رفع این مشکل وجود دارد.

برای رفع این عارضه می توان به متخصصان ارتودنتیست، پریودنتیست و جراحان فک و دهان مراجعه کرد. از طریق روش های مختلف از جمله ارتودنسی دندان، جراحی افزایش طول لب، افزایش تاج دندان، لیفت لثه با لیزر، جراحی فک و غیره این عارضه درمان می شود و خط لبخند به زیبایی طراحی می شود. برای آشنایی با انواع جراحی لثه به این مقاله مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات