Search
Close this search box.

تفاوت کامپوزیت با آمالگام چیست؟

تفاوت کامپوزیت با آمالگام چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

یکی از سخت­ ترین ساختارهای بدن انسان، دندان است. دندان­ ها وظیفه آسیاب و تکه تکه کردن غذا را بر عهده دارند. دندان­ ها به دلیل تماس زیاد با مواد غذایی در معرض آسیب و پوسیدگی­ هایی قرار دارند که باعث سوراخ شدن دندان یا خالی شدن آن می ­شود. پر نکردن دندان باعث آسیب به ریشه، ایجاد عفونت و دردهای شدید می شود. به همین دلیل همه به دنبال راه حلی برای پرکردن دندان هستند. کامپوزیت و آمالگام دو نوع پرکننده دندان هستند که در بخش­ های خالی دندان قرار می­ گیرند. کامپوزیت و آمالگام اگرچه کارایی یکسانی دارند اما به لحاظ ساختار و دیگر ویژگی­ها با هم متفاوت هستند. در این مطلب به بررسی تفاوت کامپوزیت با آمالگام می­ پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت کامپوزیت با آمالگام | شرکت نخ دندان مینا

آمالگام چیست؟

آمالگام یکی از انواع پرکننده­ های دندان است که به رنگ نقره ­ای یا خاکستری دیده می ­شود. این ماده برای پرکردن دندان­ هایی که سوراخ و پوسیده هستند استفاده می­ شود.

آمالگام قدیمی ترین ماده­ای است که برای پر کردن حفره­ های خالی دندان استفاده می ­شود. این ماده از چند عنصر مس، جیوه، نقره تهیه می­ شود. بیشتر وزن ماده آمالگام را عنصر جیوه تشکیل می ­دهد. این عناصر در کنار هم مانند یک بتونه عمل می­کنند و از ورود ذرات ریز به حفره دندان جلوگیری می­ کنند.

ماده آمالگام بعد از قرار گرفتن در حفره دندان و تغییر شکل به سرعت سفت می ­شود. در بسیاری از موارد برای پرکردن دندان ­های پشتی که دید زیادی به بیرون ندارند از آمالگام استفاده می ­شود.

آمالگام چیست | شرکت نخ دندان مینا

کامپوزیت چیست ؟

یکی از روش­ های ترمیمی برای پرکردن دندان، استفاده از کامپوزیت دندان است. کامپوزیت ماده ­ای سفید رنگ است که امروزه در بسیاری از مراکز جایگزین آمالگام شده است.

کامپوزیت حالتی خمیری شکل دارد و مطابق با رنگ دندان از انواع مختلف آن استفاده می­ کنند. برای ساخت کامپوزیت از مواد پلاستیکی و سرامیکی استفاده می­ کنند. این ماده بیشتر برای پرکردن دندان­ های جلویی استفاده می­ شود.

کامپوزیت از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار است و به سرعت به دندان می­ چسبد. امروزه از کامپوزیت برای سفید و یک دست کردن دندان­ ها استفاده می­ کنند.

کامپوزیت چیست | شرکت نخ دندان مینا

تفاوت کامپتوزیت و آمالگام در چیست؟

کامپوزیت و آمالگام هر دو ماده­ای پر­کننده هستند که برای ترمیم حفره­ های دندان استفاده می­ شوند. از این دو ماده همچنان در مراکز دندان پزشکی استفاده می ­شود. این دو ماده باعث جلوگیری از عفونت و بروز مشکلات دیگر می­ شوند.

کامپوزیت و آمالگام دارای تفاوت­ هایی هستند که باعث شده است بسیاری از افراد برای ترمیم دندان خود دچار تردید شوند. تفاوت کامپوزیت و آمالگام عبارت است از:

  1. استحکام: اگرچه کامپوزیت و آمالگام هر دو از استحکام بالایی برخوردار هستند اما آمالگام به دلیل جنس مواد سازنده خود از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.
  2. چسبندگی: قدرت چسبندگی ماده کامپوزیت نسبت به ماده آمالگام بیشتر است. ماده کامپوزیت بعد از قرار گرفتن روی دندان به سرعت می چسبد.
  3. هزینه درمان: هزینه درمان و ترمیم دندان با آمالگام نسبت به کامپوزیت کمتر است. بنابراین کسانی که هزینه کافی برای پرکردن دندان با کامپوزیت را ندارند، می ­توانند از آمالگام استفاده کنند.
  4. دوام: تحقیقات نشان می­دهد که ماده آمالگام از دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت برخوردار است. به همین دلیل برای دندان­ هایی که وظیفه آسیاب کردن غذا را برعهده دارند از ماده آمالگام استفاده می­ کنند.
  5. رنگ: آمالگام به رنگ نقره ­ای دیده می­ شود اما کامپوزیت از طیف رنگی متفاوتی برخوردار است و معمولا به رنگ سفید دیده می­ شود. سفید بودن ماده کامپوزیت باعث شده است که از آن برای ترمیم دندان­ های جلویی استفاده شود.
  6. نیاز به تراشیدگی: برای پرکردن دندان ها ابتدا باید سطح دندان تراش داده شود تا مواد به درستی در حفره دندان قرار بگیرند. میزان تراش دندان هنگام پرکردن با کامپوزیت نسبت به آمالگام کمتر است. به همین دلیل در هنگام پرکردن دندان با کامپوزیت آسیب کمتری به مینای دندان و ساختار آن وارد می ­شود.
  7. فرم دهی: فرم­ دهی ماده آمالگام به دلیل استحکام بالایی که دارد نسبت به ماده کامپوزیت کمتر است. کامپوزیت خمیری شکل است و به راحتی توسط دندان پزشک فرم می گیرد.

تفاوت کامپوزیت با آمالگام | شرکت نخ دندان مینا

کامپوزیت بهتر است یا آمالگام ؟

بسیاری از افرادی هنگام پرکردن دندان با این سوال مواجه می­ شوند که کدام ماده برای دندان مناسب­ تر است. در پاسخ به این سوال که کامپوزیت بهتر است یا آمالگام، باید گفت هر دو ماده از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار هستند و برای پرکردن دندان مناسب هستند.

اما بهتر است برای پرکردن کردن حتما به توصیه­ ها و نظرات پزشک توجه شود. در بسیاری از موارد دندان پزشکان توصیه می­ کنند برای پرکردن دندان ­های عقب که وظیفه آسیاب دندان را برعهده دارند از ماده آمالگام استفاده شود.

همچنین دندان پزشکان توصیه می­ کنند برای پرکردن دندان های جلویی از کامپوزیت استفاده شود. کامپوزیت سفید رنگ است و به راحتی با دندان هماهنگ می­ شود.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تفاوت آمالگام و کامپوزیت پرداختیم. کامپوزیت و آمالگام هر دو از استحکام بالایی برخوردار هستند و برای پرکردن دندان استفاده می­ شوند. این مواد مسمویتی ایجاد نمی ­کنند و از بروز بسیاری از عفونت ­ها و دردهای ناشی از تجمع غذا در حفره دندان جلوگیری می کنند.

مراقبت از دندان و استفاده از نخ دندان، مسواک، خمیر دندان و… باعث دوام بیشتر مواد پرکننده می شود. بنابراین توصیه می شود برای دوام بیشتر مواد پرکننده علاوه بر رعایت بهداشت به نوع مواد غذایی مصرفی توجه شود.

خوردن شیرینی، شکلات، نوشابه، قند و… به مروز زمان باعث کاهش استحکام آمالگام و کامپوزیت می­ شود. توصیه می ­شود برای جلوگیری از آسیب بیشتر دندان در طی یک فاصله زمانی معین به دندان پزشک مراجعه شود.

دندان پزشک از طریق معاینه و عکس­­ برداری به بررسی وضعیت دندان می­ پردازد و از روش های مختلف برای ترمیم دندان استفاده می ­کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات