Search
Close this search box.

اوربایت چیست و چگونه درمان می شود؟

اوربایت چیست و چگونه درمان می شود | شرکت نخ دندان مینا

استفاده از ارتودنسی در قرن حاضر در میان کاربران گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است. خیلی از کاربران بر این باورند که این روش درمانی تنها برای زیبایی دندان ها استفاده شده و خاصیت درمانی ندارد. اما در این مقاله با پاسخ به سوال اوربایت چیست و معرفی این مشکل در دندان ها متوجه خواهید شد که این روش می تواند خاصیت درمانی قابل توجهی هم داشته باشد.

در این مقاله سعی کرده ایم تا به صورت کامل به بررسی روش های درمان اوربایت و تمام مسائل مربوط به آن بپردازیم.

اوربایت چیست | شرکت نخ دندان مینا

اوربایت چیست؟

اکلوژن اصطلاحی است که در علم پزشکی با صاف و منظم بودن دندان ها در دهان اشاره دارد. دندان هایی که به دلایل مختلفی با مشکلاتی از نظر شرایط ظاهری روبرو باشند، با اصطلاح مال اکلوژن شناخته می شوند.

ایرادات دندانی بسیار زیادی در این دسته قرار می گیرد که اوربایت نیز یکی از آن ها است. اوربایت در واقع به هم پوشانی میان دندان های جلو بالا و پایین هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی اطلاق می شود. اوربایت در واقع نوعی اختلال در دندان ها است که در آن دندان های جلو بالا و پایین فرم خوبی نسبت به هم ندارند.

در اختلال افقی اوربایت دندان های جلو بالا با فاصله زیاد نسبت به دندان های جلو پایین قرار می گیرند. در این حالت معمولاً دهان فرد باز مانده و دندان های بالایی وی همیشه در دید است.

در اختلال عمودی اوربایت دندان های جلوی بالا نسبت به دندان های پایینی حدود 30 درصد همپوشانی دارند و روی آن ها قرار می گیرند. این همپوشانی اگر 2 تا 4 میلی متر باشد، شاهد اوربایت عمودی خفیف هستیم و در صورت افزایش آن تا 4 تا 6 میلی متر این اختلال تبدیل به اوربایت شدید یا عمیق می شود. در این حالت ممکن است حتی دندان ها تا لثه پایین هم کشیده شده باشند.

هر دو حالت اختلال اوربایت شایع بوده و در افراد بسیار زیادی دیده می شود. در صورت بروز این اختلال نیز فرد باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید. عوامل زیادی هم هستند که این مشکل را به وجود می آورند.

انواع اوربایت کدام است؟

قبل از اینکه به بررسی انواع اوربایت بپردازیم، لازم است یادآوری کنیم که این اختلال دندانی در افراد مختلف با شکل ظاهری مختلفی ظاهر می شود. هر چند کلیت آن یکسان است اما با این حال ممکن است هم با توجه به شدت و هم با توجه به فرم فک و دهان برای هر فردی شاهد ظاهر مختلفی از این اختلال باشیم.

اوربایت در دو نوع مختلف ظاهر می شود. نوع اول اوربایت اسکلتی است که بیشتر به دلیل بی نظمی فک ایجاد شده و معمولاً عامل ژنتیکی و مادرزادی دارد.

نوع دوم این اختلال نیز دندانی نام داشته و در مواقع شلوغی دندان ها در زمان کودکی رخ می دهد. این نوع از این اختلال می تواند به دلیل فشارهای وارد شده به دندان های شیری در زمان کودکی مانند مکیدن انگشت توسط نوزاد به وجود بیاید.

انواع اوربایت | شرکت نخ دندان مینا

انواع اوربایت از نظر شدت چیست؟

جدای از بحث ظاهری، اوربایت از نظر میزان شدت نیز به انواع مختلفی تقسیم می شود. لازم است.

  • اوربایت نوع خفیف در اندازه 2 تا 4 میلی متر ظاهر شده مکه علت اصلی آن دندان ها هستند. این اختلال معمولاً نیاز به جراحی نداشته و حتی در بسیاری از مواقع جراح برای آن ارتودنسی نیز تجویز نمی کند.
  • دومین نوع این اختلال از نظر شدت، اوربایت عمیق است که میزان انحراف در آن 4 تا 8 میلی متر بوده و علت آن دندانی یا اسکلتی است. تجویز ارتودنسی برای این مورد بسیار محتمل است اما جراحی بعید خواهد بود. همه چیز در این شرایط به نظر جراح و شرایط بیمار خواهد داشت.
  • نوع سوم اوربایت عمیق است که در آن انحراف دندان ها بیش از 9 میلی متر است. عامل این فرم از اختلال دندانی یا اسکلتی است و استفاده از ارتودنسی در آن حتمی است. حتی ممکن است جراح برای جراحی نیز نظر مثبتی داشته باشد.

دلایل بروز اوربایت چیست؟

اما این اختلال چگونه به وجود می آید و چه مشکلاتی باعث می شود تا این اختلال را در دندان ها شاهد باشیم؟ دلایل بسیار زیادی را می توان برای بروز این اختلال تعریف کرد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  • درصد قابل توجهی از موارد مشاهده شده به دلایل ژنتیکی رخ می دهند.
  • وارد آوردن فشار زیاد در زمان نوزادی اعم از مکیدن انگشت توسط نوزاد می تواند از دلایل این اختلال باشد.
  • خوردن ناخن در دوران کودکی را نیز می توان از عوامل بروز این اختلال در بیماران دانست.
  • هم چنین جویدن زیاد مداد و قلم را نیز می توان از این عوامل دانست.
  • فشار آوردن کردن زبان به دندان ها نیز در دوران کودکی می تواند از عوامل بروز این بیماری باشد.
  • استفاده بیش از حد از پستانک در زمان نوزادی را نیز می توان عاملی برای بروز اختلال اوربایت دانست.
  • عدم شکل گیری فک در زمان جنینی را نیز می توان از این عوامل تعریف کرد.

دلایل بروز اوربایت | شرکت نخ دندان مینا

علائم اوربایت چیست؟

تشخیص این اختلال در افراد بسیار ساده است. هر کسی خود نیز می تواند با یک آینه این اختلال را در دندان های خود تشخیص دهد. برای این کار تنها کافی است شرایط قرار گیری دندان ها روی یکدیگر را در آینه مشاهده کنید.

برای این کار فک و دهان خود را در حال طبیعی قرار داده و سپس لب هایتان را باز کنید. اگر دندان های بالایی بیش از حد معمول روی دندان های پایینی قرار داشته باشند، می بایست برای مراجعه به پزشک اقدام کنید.

غیرطبیعی بودن این اختلال کاملاً واضح است و نیاز به تخصص خاصی برای تشخیص آن نخواهید داشت.

عوارض اوربایت چیست؟

برخی از افراد بعد از مشاهده این اختلال و مسجل شدن آن نیز هیچ اقدامی برای درمان نکرده و ترجیح می دهند در همین حالت به زندگی خود ادامه دهند. لازم است یادآوری کنیم که اختلال اوربایت علاوه بر شرایط ظاهری مشکلات دیگری را نیز برای کاربران به وجود می آورد.

از این لازم است تا در زمان موعود برای درمان آن اقدام کنید. مشکلات و عوارض زیر در صورت عدم اقدام برای درمان این بیماری در افراد شایع خواهد بود:

  • کاهش اعتماد به نفس به دلیل نازیبا بودن دندان ها یکی از این مشکلات است که می تواند در روحیه افراد تأثیر بسیار شدیدی داشته باشد. این مهم مخصوصاً در دختران بسیار بیشتر است.
  • برخورد دندان ها با لثه می تواند بیماری های مربوط به لثه را برای افراد به دنبال داشته و باعث تحلیل لثه نیز شود. این مهم در نهایت می تواند باعث از بین رفتن دندان ها نیز شود.
  • این اختلال باعث می شود تا کم کم مشکلاتی در صحبت کردن نیز در افراد بیمار به وجود بیاید.
  • همچنین بروز مشکلاتی در جویدن و خوردن غذا نیز از عارضه های این بیماری است.
  • تکرار لمس های خطرناک دندان ها باعث می شود تا کمکم مشکلات در دندان ها بیشتر شده و مشکلات زیادی نیز در آن ها به وجود بیاید.
  • همچنین بروز مشکل آپنه خواب نیز در این دست از عزیزان بسیار شایع است.
  • دردهای موجود در ناحیه فک نیز از جمله مشکلات شایع در این دسته از افراد است.

روش های درمان اوربایت

روش های درمانی مختلفی برای انواع بیماری های دهان و دندان و یا اختلالات دندان در نظر گرفته می شود که هر یک از این روش های درمانی شرایط خاص خود را دارد. بهترین درمان مورد استفاده اکثر جراحان برای این بیماری ارتودنسی است.

ارتودنسی می تواند تأثیر بسیار زیادی برای درمان آن داشته و در از این گذشته برای بیماران در هر سنی قابل استفاده است. البته باید متذکر شویم که کاربران هر چقدر زودتر این روش درمانی را دنبال نمایند، می توانند نتایج مطلوب تری کسب کنند. استفاده از این روش درمانی در دوران کودکی می تواند به صورت کامل این مشکل را در افراد از بین ببرد.

در موارد اوربایت حاد و عمیق که امکان درمان با ارتودنسی وجود نداشته و البته برای افراد بزرگسال، از فرایند جراحی نیز برای درمان استفاده می شود. البته روش های جراحی بیشتر برای مواردی به کار گرفته می شود که مشکل این اختلال از سیستم اسکلتی باشد.

همچنین استفاده از فنر نیز یکی دیگر از روش های درمانی به کار گرفته شده برای اوربایت عمیق است. این روش درمانی در زمان هایی که مشکل دندانی باشد، به جای جراحی استفاده می شود.

روش های درمان اوربایت | شرکت نخ دندان مینا

به جز موارد بیان شده روش های دیگری اعم از استفاده از براکت های فلزی و سرامیکی، کش یا نگهدارنده ارتودنسی، ریتینر ارتودنسی و البته در برخی مواقع کشیدن دندان می توانند از روش های درمانی اوربایت باشند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات