Search
Close this search box.

سیلانت دندان چیست و مناسب چه افرادی است؟

سیلانت دندان چیست؟ | نخ دندان مینا

مراقبت مناسب از دندان‌های سالم، بهترین و اقتصادی‌ترین روش برای داشتن دندان‌های سالم و زیبا است. معمولا مسواک زدن به‌تنهایی نمی‌تواند به سلامت دندان‌ها کمک کند؛ زیرا سطوح دندان‌های عقبی ممکن است دارای شیارهای کوچکی باشند که تمیز کردن آن‌ها با مسواک سخت است؛ پس باقی‌مانده غذا در آن گیر می‌کند و زمینه مناسب برای رشد باکتری‌ها و پوسیدگی دندان را به وجود می‌آورد. بنابراین، فیشور سیلانت دندان با پوشاندن سطح دندان‌ها، می‌تواند یک عایق بسیار عالی برای محافظت از مینای دندان باشد. در ادامه به‌طور گسترده‌ای مزایا و شرایط لازم برای استفاده از فیشور سیلانت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فیشور سیلانت دندان چیست؟

 فیشور سیلانت‌ها پوشش‌های پلاستیکی نازکی هستند که سطح دندان‌های عقبی (آسیاب‌ها) را می‌پوشانند و با ایجاد سطحی صاف و آسان برای تمیز کردن دندان، به جلوگیری از پوسیدگی آن کمک می‌کنند. ماده فیشور سیلانت با پوشاندن حفره‌های دندان به یک سپر محافظ تبدیل می‌شود که از باقی ماندن غذاها و میکروب‌ها بر روی دندان جلوگیری می‌کند.

فیشور سیلانت دندان | شرکت نخ دندان مینا

فیشور سیلانت راهی سریع، آسان و بدون درد برای جلوگیری از پوسیدگی است که ابداع و توسعه آن در دندان‌پزشکی به دهه 1960 برمی‌گردد. سیلانت‌ها از 80 درصد حفره‌های دندانی به مدت 2 سال محافظت می‌کنند و تا 4 سال به محافظت از حداقل نصف حفره‌ها و شیارها ادامه می‌دهند. اما مزیت سیلانت دندان چیست؟ آیا روش مقرون‌به‌صرفه‌ای است؟ با توجه به هزینه بالای درمان‌های پوسیدگی دندان، قطعاً استفاده از سیلانت‌ها بسیار به‌صرفه است. این پرکننده، هزینه کمتری دارد و کاربرد آن آسان‌تر است.

نحوه کار سیلانت‌ها چگونه است؟

دندان‌پزشکان معمولا فیشور سیلانت دندان را به یک بارانی تشبیه می‌کنند که از دندان‌های ارزشمند شما در برابر اسیدهای تولیدشده توسط باکتری‌ها محافظت می‌کند. سیلانت درواقع لایه‌ای بر روی دندان‌ها می‌کشد که به تمیز کردن آن‌ها سهولت می‌بخشد. بنابراین، باقی‌مانده غذا حتی اگر بر روی دندان بنشیند، سریع و راحت پاک می‌شود؛ مانند لباس بارانی که قطره‌های باران به‌راحتی از آن جدا می‌شوند و لباس‌های گران‌قیمت شما را در طول بارندگی تمیز و خشک حفظ می‌کند.

سیلانت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

بروز پوسیدگی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. این امر به ژنتیک و نحوه نگهداری فرد از دندان‌ها بستگی دارد. افراد از کودکی می‌توانند از سیلانت استفاده نمایند؛ اما هرچه زودتر آن را تهیه کنند، بهتر است. برای اطلاعات بیشتر راجب سلامت دهان و دندان کودک خردسال به این مقاله مراجعه کنید.

سیلانت برای دندان‌های عقب یا آسیا انجام می‌شود. دندان‌های آسیای دائمی معمولاً در سن 6 سالگی رشد می‌کنند. بنابراین، با بهره‌گیری از فیشور سیلانت می‌توانید در سنین 6 تا 14 سالگی که دندان‌ها مستعد پوسیدگی هستند، از آن‌ها محافظت کنید.

در برخی موارد، سیلانت‌های دندانی ممکن است برای دندان‌های شیری نیز مناسب باشند. برای مثال، زمانی که دندان‌های شیری کودک شیارها و فرورفتگی‌های عمیقی داشته باشند، احتمال بروز پوسیدگی در آن‌ها بیشتر می‌شود. ازآنجایی‌که دندان‌های شیری نقش مهمی در حفظ فاصله مناسب برای دندان‌های دائمی دارند، مراقبت از آن‌ها بسیار مهم است؛ پس استفاده از سیلانت می‌تواند تا افتادن دندان‌های شیری از آن‌ها مراقبت کند.

چرا بزرگسالان نمی‌توانند سیلانت کنند؟

استفاده از سیلانت در میان بزرگ‌سالان چندان رایج نیست. البته فیشور سیلانت برای افراد بزرگ‌سال با دندان‌های سالم و بدون پوسیدگی یا پرشدگی نیز قابل‌استفاده است؛ اما کمتر پیش می‌آید که افراد در سنین بزرگ‌سالی دندان آسیای کاملاً سالم و فاقد هرگونه پوسیدگی داشته باشند. استفاده از سیلانت برای بزرگ‌سالان معمولاً در موارد زیر دیده می‌شود:

  • افرادی که دندان‌های آسیا با شیارهای عمیق، گیردار و کاملاً مستعد پوسیدگی دارند.
  • افرادی که به دلیل مصرف داروهایی خاص، دچار خشکی دهان هستند و امکان بروز پوسیدگی در دندان آن‌ها بیشتر است.

چرا بزرگسالان نمی توانند سیلانت کنند

سیلانت دندان چقدر عمر می‌کند؟

بسیاری افراد ادعا می‌کنند که سیلانتی که در کودکی استفاده کرده‌اند، در سنین بزرگ‌سالی نیز همچنان مؤثر است. سیلانت‌ها توسط یک متخصص بهداشت دهان و دندان بر روی دندان قرار می‌گیرند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که سیلانت به مدت 2 تا 7 سال ماندگاری دارد. این مدت‌زمان در افراد مختلف متفاوت بوده است. زیرا حتی استفاده از سیلانت نیز به معنای مصونیت همیشگی دندان‌ها از پوسیدگی نیست و نباید در مراقبت از آن‌ها کم گذاشت. در صورت لزوم، امکان قرار دادن سیلانت جدید روی دندان نیز وجود دارد. بر اساس تحقیقات، ماندگاری سیلانت در افراد دارای شرایط زیر، کمتر است:

  • افرادی که رژیم غذایی اسیدی دارند.
  • افرادی که به مدت طولانی از مشکلات معده مانند رفلاکس اسیدی رنج می‌برند.
  • افرادی که دندان‌ها را به هم می‌فشارند یا در هنگام خواب دندان‌قروچه می‌کنند (براکسیسم یا ساییدن دندان‌ها بر روی هم).

مزایای سیلانت دندان

همان‌طور که بیان شد، اصلی‌ترین کاربرد و وظیفه سیلانت، پر کردن شیارها و حفره‌های ذاتی دندان‌های عقبی و جلوگیری از گیرکردن غذا و بروز پوسیدگی در آن‌ها است. اما دیگر مزایای استفاده از سیلانت دندان چیست؟

  • سیلانت کردن دندان، درد ندارد.
  • مواد سیلانت در بزاق حل نمی‌شوند.
  • دندان‌ها سفید و شفاف باقی می‌مانند.
  • روشی امن و مطمئن برای محافظت از دندان‌ها است.
  • نیازی به درمان‌های پرهزینه برای رفع پوسیدگی و احیای زیبایی دندان‌ها نیست.
  • هزینه آن نسبت به درمان‌های دندان بسیار ارزان‌تر بوده و انجام آن مقرون به‌صرفه‌تر است.

خطرات احتمالی سیلانت

به‌استثنای واکنش‌های آلرژیک به مواد شیمیایی سیلانت، هیچ عارضه جانبی شناخته‌شده دیگری برای فیشور سیلانت دندان وجود ندارد. بااین‌حال، گاهی اوقات ممکن است موارد زیر مشاهده شوند که مشکلات نگران‌کننده و ماندگاری نیستند:

  • تغییر آزاردهنده در هنگام جویدن به دلیل ضخامت سیلانت
  • کمی احساس ناراحتی در دندان‌ها یا لثه پیش از پوشش دادن دندان‌ها یا بعد از انجام جرم‌گیری

سیلانت دندان | نخ دندان مینا

 

نحوه نگهداری سیلانت دندان

بهترین روش برای نگهداری و مراقبت از مینای دندان و فیشور سیلانت چیست؟ آیا تنها مسواک زدن کافی است؟ قطعاً خیر. سیلانت‌ها تنها در صورتی می‌توانند از دندان‌های شما محافظت کنند که به‌خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. استفاده از نخ دندان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های مراقبت از دندان‌ها و سیلانت است. نخ دندان مواد غذایی باقی‌مانده میان دندان‌ها را بیرون می‌کشد و تجمع باکتری‌ها را از بین می‌برد.

امروزه اغلب نخ دندان‌ها حاوی ترکیبات آنتی باکتریال و ضد میکروبی هستند که در تمیز شدن و سلامت کامل دندان‌ها مؤثرند. آن‌ها پاک‌سازی بخش‌هایی از دندان که مسواک به آن‌ها دسترسی ندارد را امکان‌پذیر می‌کنند. برای مراقبت از فیشور سیلانت، کودک شما باید به مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن حرفه‌ای و منظم ادامه دهد. بررسی سایش یا امکان از بین رفتن بخش‌هایی از سیلانت نیز اهمیت بالایی در جلوگیری از بروز پوسیدگی دارد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه میزان بروز پوسیدگی دندان در کودکان نسبتاً زیاد است، مراقبت از دندان‌ها و استفاده از روش‌های پیشگیرانه به‌جای درمان راهکار بهتری است. استفاده از سیلانت دندان، داشتن دندان‌هایی سالم و یک کودکی بدون دندان‌درد را برای فرزند شما به ارمغان می‌آورد. همچنین این روش نسبت به درمان دندان، بسیار ارزان‌تر است و می‌تواند از هزینه‌های گزاف دندان‌پزشکی در آینده جلوگیری کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات