Search
Close this search box.

بررسی 6 علت درد دندان بعد از عصب کشی

درمان دندان درد بعد از عصب کشی | نخ دندان مینا

ترس از دندان‌پزشکی یکی از بزرگ­ترین کابوس­های همه­‌ی ما در بچگی و بزرگسالی بوده و است؛ این ترس معمولا به دلیل درد در حین درست کردن دندان یا دردی که بعد از آن به سراغ ما می‌­آید، در دلمان می‌­افتد. شاید اگر از هر فردی بپرسید دردناک­‌ترین قسمت دندان‌پزشکی کجاست؟ بی‌­درنگ جواب می­‌دهد عصب­‌کشی و در واقع نیز درد دندان بعد از عصب ­‌کشی آزار دهنده­‌ترین بخش است.

درد بعد از عصب ­کشی علل مختلفی دارد که بیشتر آن­ها طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ ولی موارد نادری هم هستند که نیاز به مراقبت­ ویژه و مراجعه سریع به متخصص دارند. برای بررسی این علت‌­ها و همچنین راهکارهای پیشگیری و درمان آن، با ما در این مقاله همراه باشید.

علت های به وجود آمدن درد دندان بعد از عصب کشی

عصب­‌کشی دندان یک عمل تهاجمی است و درد ناشی از آن، چه در حین عمل و چه بعد از آن کاملا طبیعی است. علت درد دندان بعد از عصب ­‌کشی این است که معمولا دندان­‌پزشک برای عصب‌­کشی دندان، از آمپول بی­‌حسی یا بی‌­حس کننده­‌های موضعی استفاده می‌کند تا این عمل برای شما قابل تحمل­‌تر شود؛ اما پس از مدتی که اثر بی‌­حسی از بین رود، درد و تورم اطراف دندان افزایش می‌یابد و درد خفیف تا متوسطی را تجربه خواهید کرد. این درد، دوران نقاهت اولیه نام دارد، کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد.

دوران نقاهت معمولا 5 روز طول می‌کشد و ظرف مدت یک تا دو هفته کاملا خوب می­‌شود. اگر درد دندان شما طول کشید و یا شدید شد ممکن است علت­‌های دیگری داشته باشد که ما در ادامه به آن­­ها می­‌پردازیم.

دوره نقاهت عصب کشی | نخ دندان مینا

 

  1. التهاب پس از عصب کشی

شایع­‌ترین دلیل درد دندان بعد از عصب­‌ کشی، التهاب است. معمولا عفونت باعث تورم رباط دندان شده و یا این درد ناشی از خود عمل است. در این موارد التهاب به­‌مرور کاهش پیدا کرده و ظرف مدت چند روز یا نهایتا چند هفته فروکش می­‌کند و درد به خودی خود برطرف می­‌شود.

  1. عفونت در استخوان و دندان عصب کشی شده

عصب­‌کشی معمولا برای برداشتن پالپ عفونی دندان انجام می­‌شود. گاهی عمل به صورت کامل و موفقیت­‌آمیز انجام می‌گیرد؛ اما ممکن است هنوز مقداری باکتری اطراف استخوان یا در لثه و بافت­‌های کنار باقی­‌مانده باشد. در این صورت این باکتری­‌ها منجر به بافت عفونی یا عفونت لثه می­‌شوند که موجب درد بیشتر و التهاب است. به دلیل از بین رفتن منبع عفونت در این عمل، اغلب عفونت باقی­‌مانده توسط سیستم ایمنی بدن و کشته شدن باکتری­‌ها از بین می­رود. اگر مشکل ادامه پیدا کرد باید به دندان­پزشک مراجعه کنید. معمولا با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک عفونت رفع می­‌شود.

  1. پر کردن بیش از حد

فضای خالی ناشی از استخراج پالپ‌­ها، با موادی پر می­‌شود تا بیمار دچار درد نشود. گاهی اوقات به دلیل خطای دندان‌پزشک، این فضای خالی بیش از حد پر شده و همین موضوع باعث می‌شود تا بیمار موقع گاز گرفتن یا بلع دچار درد شود. این مشکل خود به خود برطرف نمی­‌شود و باید با مراجعه به دندان­پزشک قسمت اضافی آن جدا گردد.

 

  1. آسیب به بافت اطراف

در طی عصب­‌کشی این احتمال وجود دارد که سهوا به بافت­‌های اطراف و لثه‌­ها آسیب وارد شود. این آسیب­‌ها به طریق مختلفی اتفاق می­‌افتند. تزریق اشتباهی باکتری به بافت اطراف یا خارج شدن و برخورد سوهان تمیزکننده­‌ی دندان با بافت­‌های مجاور از جمله عوامل آسیب بافتی است که یکی از مهم­‌ترین علل درد بعد از عصب ­کشی محسوب می­‌شود. با گذر زمان و بهبود بافت آسیب دیده، این درد به مرور از بین می‌­رود و نیاز به درمان خاصی نیست.

آسیب به بافت های اطراف دندان از دلایل درد دندان بعد از عصب کشی

  1. نشت هیپروکلریت سدیم

در طول عمل، ریشه‌­های دندان با هیپروکلریت سدیم شست‌وشو داده می­‌شوند. این محلول نه تنها کشنده­‌ی باکتری‌هاست؛ بلکه بافت­‌های عصبی باقی­‌مانده را نیز در خود حل می‌­کند. در مواردی ممکن است مقداری از این محلول به بیرون نشت کند و باعث درد فوری شود که با پانسمان، مصرف آنتی­‌بیوتیک و مسکن­‌ها قابل تسکین و درمان است.

  1. آلوده شدن عصب کشی

در مواردی ممکن است دندان بعد از عصب­‌کشی عفونت کند. این اتفاق ناگوار زمانی رخ می‌­دهد که ماده پرکننده به بیرون نشت پیدا کند و محل مستعد و مناسبی برای رشد باکتری‌­های بزاق ایجاد ­شود. با ورود این باکتری­‌ها به کانال ریشه، عفونت شدیدی طی چند روز اتفاق می­‌افتد. معمولا برای جلوگیری از این مورد، دندان­پزشک بعد از عصب­‌کشی روی دندان را با روکش می­‌پوشاند که البته این روش همیشه موثر نیست و گاهی بیمار مجبور به کشیدن دندان می­‌شود.

عفونت دندان عصب کشی شده | نخ دندان مینا

چگونه درد دندان بعد از عصب کشی را درمان کنیم؟

پس از بررسی علل درد بعد از عصب­ کشی، وقت آن رسیده که به موارد بسیار ساده و کاربردی برای کاهش درد یا درمان این دردها اشاره کنیم که ممکن است شما را از دردی عذاب‌­آور نجات ­دهد. این روش­‌ها معمولا برای همه در دسترس بوده و بسیار آسان و کاربردی است؛ اما عمل به آن­ها نیاز به توجه دارد.

  1. استفاده از داروهای مسکن

در مواجه با دردها اولین موردی که به ذهن همه ما می­‌رسد، استفاده از مسکن‌هاست. یکی از این داروها، ایبوپروفن است که معمولا دندان­پزشک­‌ها دو دوز از آن را برای تسکین درد دندان بعد از عصب ‌­کشی تجویز می‌­کنند. داروی دیگر مورد استفاده برای درد دندان، اورجل است. این ژل به طور موقت لثه و بافت­‌هایی که دچار التهاب شده‌­اند را بی­‌حس می‌­کند. همه این داروها در دسترس بوده و بدون نسخه پزشک قابل تهیه­ هستند.

 

  1. کمپرس سرد

این روش یک درمان قدیمی اما موثر است که برای تسکین درد و التهاب­‌ها همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با گذاشتن کمپرس سرد روی گونه خود در سمت ناحیه درد، شاهد کاهش تورم و درد خود می­‌شوید. این کار را باید هر 15 دقیقه یک­‌بار، هر بار حدودا 5 دقیقه تا فروکش کردن درد ادامه­ دهید.

درمان درد عصب کشی | نخ مینا

  1. غذا و نوشیدنی مناسب

خوراک در تسکین درد شما بسیار موثر است. در چند روز اول بعد از درمان معمولا توصیه می‌­شود از غذاهای نرم و ملایم و حتی ترجیحا آبکی استفاده کنید. چون غذاهای سفت و ترد ممکن است دندان و لثه­‌ی شما را تحریک­ کنند و موجب درد شوند. همچنین باید از خوردن غذا و نوشیدنی‌­های خیلی سرد یا گرم نیز بپرهیزید. قرقره آب نمک و همچنین نکشیدن سیگار نیز مواردی هستند که در بهبود هرچه زودتر درد و التهاب موثر­ خواهند بود.

پیشگیری از درد دندان بعد از عصب کشی

شاید بارها این جمله را شنیده باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. موردی که شاید کمتر کسی به آن اشاره می‌کند این است که شما می­توانید با اندکی رعایت موارد بهداشت دهان و دندان، از بسیاری از این دردها و هزینه­‌ها جلوگیری کنید؛ مواردی مانند مسواک روزانه و از همه مهم­‌تر استفاده از نخ‌­دندان با کیفیت مانند نخ دندان مینا.

تقریبا تمام دندان­پزشک‌­ها به استفاده نخ‌­دندان بعد از هر بار مسواک زدن توصیه­‌ی ویژه‌­ای دارند. شاید مواردی مانند استفاده مداوم از نخ­‌دندان و یا دهان­‌شویه بسیار ساده باشند اما باعث جلوگیری از اکثر دردهای طاقت­ فرسای شما می­‌شوند.

استفاده از نخ دندان مینا برای کاهش درد دندان بعد از عصب کشی

سخن پایانی

واژه عصب­‌کشی همیشه فرآیندی دردآور و منزجر کننده­‌ای را در ذهن ما تداعی می­‌کند که بخش اعظم آن به درد دندان بعد از عصب‌ کشی مربوط می‌­شود. در این مقاله سعی کردیم با انواع علت های درد دندان بعد از عصب‌ کشی آشنا شویم. نکته­ حائز اهمیت این است که اگر بعد از عمل احساس درد شدید یا غیر عادی داشتید، حتما به دندان­پزشک متخصص مراجعه کنید تا دلیل درد را بررسی و درمان کند. همچنین به توصیه­‌ی پزشکان می­‌توانید با رعایت روزانه بهداشت دهان و دندان از شر بسیاری از دردهای سرسام­‌آور دندان، در امان باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات