Search
Close this search box.

راه های کم کردن تاثیر سیگار روی ایمپلنت !

اگر به فکر انجام درمان ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته خود هستید، حتماً منتظر باشید که دندان‌پزشک از شما بپرسد: «سیگار می‌کشید؟». همه ما با تأثیرات منفی سیگار بر سلامت عمومی آشنا هستیم. سیگار یکی از بزرگ‌ترین علل مرگ‌ومیر و بیماری در سراسر جهان است. همچنین می‌تواند منجر به لکه شدن دندان‌ها، بیماری لثه‌ها، از دست دادن دندان و در موارد شدیدتر سرطان دهان شود. بسیاری افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند که ایمپلنت در برابر تاثیرات سیگار ایمن است؛ اما حتی بعد از جایگزین کردن دندان با ایمپلنت نیز سیگار می‌تواند خرابی به بار بیاورد. در ادامه تاثیر سیگار روی ایمپلنت دندان را به‌طور گسترده مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تاثیر سیگار روی ایمپلنت دندان چیست؟

سیگار می‌تواند بر روی تمام بخش‌های بدن تأثیر مخرب بگذارد. بر اساس آمارهای NHS، در کشور بریتانیا هرسال 78 هزار مرگ اتفاق می‌افتد که می‌توان آن‌ها را به استعمال دخانیات نسبت داد. تأثیرات سیگار بر روی دندان نیز کم نیستند. نیکوتین می‌تواند رنگ دندان‌ها را تغییر دهد، احتمال بروز پوسیدگی در دندان‌ها را افزایش می‌دهد و درنهایت ممکن است راه را برای سرطان دهان نیز هموار کند. سیگار همچنین می‌تواند بر درمان ایمپلنت دندان تأثیر منفی بگذارد. با سیگار کشیدن بعد از جراحی کاشت ایمپلنت، می‌توانید انتظار احتمالات زیر را داشته باشید:

عدم موفقیت ایمپلنت دندان

یکی از مهم‌ترین تأثیرات سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت دندان، افزایش احتمال شکست آن است. بسیار مهم است بیماران این واقعیت را درک کنند که ممکن است ایمپلنت در افراد سیگاری برای همیشه دوام نیاورد. سیگار کشیدن می‌تواند خطر چندین بیماری که درنهایت منجر به شکست ایمپلنت می‌شوند را افزایش دهد.

عوامل تهدید کننده ایمپلنت | نخ دندان مینا

افزایش خطر ابتلا به عفونت

برای قرار دادن ایمپلنت‌های دندان و پیچ کردن آن‌ها به استخوان، به انجام یک جراحی و ایجاد برش در لثه نیاز است. ایجاد برش، لثه و دهان را به یک محیط مستعد عفونت تبدیل می‌کند. کسانی که در دوران نقاهت همچنان سیگار کشیدن را ادامه می‌دهند، بیشتر از دیگران مستعد عفونت هستند. زیرا سیگار باعث افزایش باکتری‌های داخل دهان می‌شود. این باکتری‌ها به‌راحتی به محل ایمپلنت راه پیدا می‌کنند و باعث عفونت می‌شوند.

کاهش سرعت ریکاوری در دوره نقاهت

سیگار کشیدن می‌تواند پروسه بهبودی پس از جراحی ایمپلنت را طولانی‌تر کند. توجه داشته باشید که بهبود کامل که در آن استخوان فک التیام یافته و به ایمپلنت دندانی چسبیده است، می‌تواند شش ماه طول بکشد. این فرایند به‌عنوان پیوند استخوانی (osseointegration) شناخته می‌شود.

پیوند استخوانی برای افراد سیگاری ممکن است بیشتر از حالت عادی طول بکشد. به دلیل تداخل نیکوتین با سطح اکسیژن خون، سیگار کشیدن می‌تواند روند بهبود را طولانی‌تر کند. سیگار کشیدن همچنین با آزاد کردن مونواکسید کربن و نیکوتین می‌تواند سلامت و سرعت ریکاوری سلول‌ها را درخطر قرار می‌دهد.

افزایش خطر پری ایمپلنت (Peri-implantitis)

یکی از احتمالاتی که بعد از ایمپلنت متوجه افراد سیگاری می‌شود، خطر ابتلا به پری ایمپلنت است. در پری ایمپلنت (Peri-implantitis) باکتری‌ها در اطراف پایه ایمپلنت دندان تجمع پیدا می‌کنند و باعث بروز التهاب و عفونت در لثه و بافت استخوانی اطراف آن می‌شوند. در صورت عدم رسیدگی،  استخوان آسیب‌دیده ممکن است خراب شود و با ایمپلنت اتصال پیدا نکند.

تضعیف استخوان حاشیه‌ای:

مصرف سیگار می‌تواند باعث کاهش استحکام و تضعیف استخوان حاشیه‌ای شود که برای حمایت از ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌شود. عامل موفقیت کاشت ایمپلنت همین استخوان‌های حاشیه‌‌ای است که مصرف سیگار عملکرد این استخوان ها را تضعیف می‌کند. و احتمال ریزش و از بین رفتن ایمپلنت هارا افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به عدم موفقیت درمانی و نیاز به روش‌های جراحی دوباره شود.

تخریب ایمپلنت‌های سینوس‌های فک بالا:

در برخی موارد، ایمپلنت‌ها به دلیل کاهش استحکام استخوان یا التهابات در اطراف آنها، از بین می‌روند یا آسیب می‌بینند. مصرف سیگار می‌تواند این روند را تسریع کند، زیرا مواد مضر موجود در دود سیگار باعث کاهش جریان خون و تغذیه مناسب استخوان می‌شوند. در ایمپلنت‌های کار گذاشته شده در سینوس‌های فک بالا، که نیاز به استحکام و پایداری بالا دارند، کاهش استحکام استخوان به علت سیگار می‌تواند باعث از بین رفتن و تخریب ایمپلنت‌ها شود.

چرا سیگار کشیدن برای کاشت دندان ایمپلنت مضر است؟

دکتر گرگ تئودورو می‌گوید: «من همواره بیماران تحت درمان ایمپلنت را به ترک کامل سیگار تشویق می‌کنم. بااین‌حال، اگر فکر می‌کنید امکان‌پذیر نیست، توصیه می‌کنم که مصرف سیگار را به نصف کاهش دهند». سیگار کشیدن یکی از اصلی‌ترین دلایل از دست دادن دندان‌ها است و می‌تواند راه را برای انجام درمان ایمپلنت ناهموار کند. نیکوتین موجود در دود سیگار رگ‌های خونی را منقبض کرده و جریان خون و اکسیژن بافت‌های نرم را کاهش می‌دهد. این روند می‌تواند بر پاسخ ایمنی بدن تاثیر بگذارد، سرعت بهبود بعد از ایمپلنت را کاهش دهد و بر سلامت طولانی‌مدت لثه و استخوان تأثیر بگذارد.

تأثیر سیگار کشیدن روی ایمپلنت دندان به اینجا ختم نمی‌شود. استعمال دخانیات باعث اختلال در انسجام استخوانی می‌شود و خطر عدم ترمیم ایمپلنت و شکست درمان را افزایش می‌دهد. زیرا یکی از الزامات کلیدی برای تکمیل درمان ایمپلنت دندان، داشتن استخوان کافی در فک است. استخوان فک یک پایه محکم و قابل‌اعتماد برای لنگر انداختن ایمپلنت و پیچ شدن دندان کاشت شده به آن است. این در حالی است که استعمال دخانیات موفقیت پیوند استخوان و متعاقب آن، کاشت ایمپلنت دندان را به خطر بیندازد.

تاثیر سیگار بر دندان | نخ دندان مینا

عامل اصلی خرابی ایمپلنت در افراد سیگاری چیست؟

دقیقاً چه چیزی موجب تاثیر سیگار روی ایمپلنت می‌شود؟ دود حاصل از سوختن تنباکو ممکن است بافت‌های دهان شما را بسوزاند. بعد از مدتی، این امر موجب ضخیم شدن لایه بالایی سلول‌های پوست و تولید کراتوز (لکه‌های پوسته‌پوسته پوست) می‌شود. درنتیجه غدد بزاقی آسیب می‌بینند یا مسدود می‌شوند. این در حالی است که بزاق برای شستن پلاک و اسید درون دهان که می‌توانند به لثه و استخوان حمایت‌کننده ایمپلنت شما آسیب برسانند، الزامی است. از طرف دیگر، کمبود بزاق و خشکی دهان می‌تواند محیط داخلی دهان را به فضای مستعد رشد باکتری تبدیل کند و خطر بروز پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

چه مدت باید از مصرف سیگار خودداری کرد؟

به توصیه پزشکان بهتر است در روزهای ابتدایی بعد از انجام درمان ایمپلنت سیگار نکشید. همچنین دکتر اونکار دانویا، دندان‌پزشک معروف ساکن نیوکاسل آپون تاین، می‌گوید: «هنگام برنامه‌ریزی برای درمان ایمپلنت دندان بهتر است بیماران سه ماه قبل از کاشت ایمپلنت سیگار نکشند. به نظر من، چه قبل از درمان و چه بعد از آن هیچ تعداد پیشنهادی سیگار برای رعایت حد ایمنی وجود ندارد».

آیا سیگار بر ایمپلنت تاثیر منفی دارد؟ | نخ دندان مینا

اگر بخواهیم حداقل زمان را برای دوری از سیگار در نظر بگیریم، یک هفته قبل از جراحی ایمپلنت و 2-3 هفته بعدازآن بهترین گزینه است. حتی اگر سیگار کشیدن را بعد از این مدت قطع نمی‌کنید، باید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت زیادی بدهید. باید از این دندان‌ها همانند دیگر دندان های خود مراقبت کنید و به طور دقیق روزانه به رعایت بهداشت ایمپلنت رسیدگی نمایید، نخ دندان کشیدن یکی از مهم‌ترین اقدامات روزانه برای حذف پلاک‌ها و باکتری‌های بین دندان‌ها است. نخ دندان بخش‌هایی از دندان را تمیز می‌کند که میکروب‌زدایی و تمیز کردن آن با مسواک غیرممکن یا سخت است.

بعد از سیگار کشیدن چه اتفاقی برای ایمپلنت می‌افتد؟

نزدیک به 4 هزار گاز و ماده شیمیایی مختلف ازجمله نیتروژن، مونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن، آمونیاک، سیانید هیدروژن، بنزن، نیکوتین، نور نیکوتین، آناتابین و آناباسین در طول سیگار کشیدن آزاد می‌شود. این گازهای مضر در بروز التهاب و عفونت نقش پررنگی دارند. مونوکسید کربن در مقایسه با اکسیژن تمایل قوی‌تری به اتصال با هموگلوبین دارد. بنابراین، مصرف تنباکو موجب جدا شدن اکسیژن از هموگلوبین و کاهش اکسیژن در بافت‌ها می‌شود.

در یک مطالعه، عوامل مختلفی که موجب شکست درمان ایمپلنت می‌شوند در گروهی متشکل از 540 بیمار که ایمپلنت دریافت کردند، ارزیابی شدند. نتیجه می‌تواند برایتان جالب باشد؛ زیرا مهم‌ترین عامل «سیگار کشیدن» بود. نتیجه این مطالعه نشان داد که نرخ شکست در افراد سیگاری نسبت به دیگران به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است. نرخ از دست دادن استخوان حاشیه‌ای (MBL) در میان افراد سیگاری که بهداشت دهان و دندان ضعیفی داشتند 3 برابر دیگران بود. شاخص خونریزی، التهاب مکرر اطراف ایمپلنت، از دست دادن استخوان مزیال و دیستال ازنظر رادیوگرافی در افراد سیگاری بیشتر است.

چه راهی برای کم کردن تاثیر سیگار روی ایمپلنت وجود دارد؟

برای کاهش تأثیرات منفی سیگار بر روی ایمپلنت‌های دندانی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1. حفظ بهداشت دهان:

افرادی که ایمپلنت دارند و سیگاری هستند،باید خیلی بیشتر به بهداشت دهانشان توجه کنند. برای حفظ بهداشت دهان، می‌توانید پس از هر وعده غذایی دهان خود را شستشو دهند، همچنین استفاده از نخ دندان و برس دندان منظم بسیار تاثیر گذار است.

2. مراجعه به پزشک دندانپزشک:

مراجعه منظم به پزشک دندانپزشک برای چکاپ و نظارت بر وضعیت ایمپلنت‌ها و بهداشت دهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

3. رژیم غذایی سالم:

داشتن رژیم غذایی درست و مصرف غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی می‌تواند به بهبود فرآیند ترمیم و استحکام ایمپلنت‌ها کمک کنند.

4. اجتناب از مصرف الکل:

مصرف الکل نیز می‌تواند به کاهش استحکام استخوان و تأخیر در فرآیند ترمیم ایمپلنت‌ها منجر شود. بنابراین، تا حد امکان از مصرف الکل خودداری کنید.

استفاده از این راهکارها می‌تواند به حفظ سلامتی و استحکام ایمپلنت‌های شما کمک کند.

سخن پایانی

تاثیر سیگار روی ایمپلنت و شکست درمان ممکن است در هرزمانی در طول عمر ایمپلنت اتفاق بیفتد؛ نه فقط در طول دوره نقاهت بعد از جراحی. ایمپلنت دندان می‌تواند دلیل خوبی برای ترک سیگار باشد؛ پیشنهاد می‌کنیم مقاله تاثیر سیگار کشیدن بر روی دندان را مطالعه کنید. اما سیگاری‌هایی که تمایل به ترک سیگار پس از درمان ایمپلنت دندان ندارند، باید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت زیادی بدهند تا خطر شکست درمان ایمپلنت و سایر مشکلات سلامت دندان را کاهش دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات