Search
Close this search box.

آشنایی با درمان عفونت لثه با عسل و روش‌های آن

شیرینی‌جات قاتل دندان‌ها و دشمن سلامت لثه‌ها است؛ اما نه همه شیرینی‌ها. عسل یکی از شیرین‌ترین مواد خوراکی موجود در طبیعت است که تا به امروز از خواص درمانی آن برای مشکلات مختلفی مانند گلودرد، سرماخوردگی، معده درد، سوختگی و… استفاده کرده‌ایم؛ اما آیا تا به حال در مورد درمان عفونت لثه با عسل چیزی شنیده‌اید؟ عسل به‌عنوان یک ماده خوراکی شیرین، نه‌تنها برای دندان‌ها و لثه ضرر ندارد، بلکه می‌تواند برای سلامت و زیبایی آن‌ها معجزه کند. در ادامه بهترین و مؤثرترین روش‌های جلوگیری از عفونت لثه و درمان تحلیل لثه با عسل را بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چه عواملی باعث عفونت لثه و تحلیل لثه می‌شوند؟

عفونت و تحلیل لثه اغلب ریشه در عادات رفتاری منفی و همچنین کوتاهی کردن در حفظ بهداشت دهان و دندان افراد دارد؛ اما ژنتیک و تغییرات هورمونی نیز بی‌تأثیر نیستند. مهم‌ترین عوامل در تحلیل و عفونت لثه شامل موارد زیر هستند:

مصرف دخانیات

تاثیر مصرف سیگار روی دندان | نخ دندان مینا

با مصرف دخانیات مواد شیمیایی سمی آزاد می‌شوند که به سلول‌های بدن و بافت دندان و لثه آسیب می‌رسانند. برای مثال، تنها سیگار کشیدن می‌تواند موجب آزاد شدن 4000 گاز مضر از نیکوتین شود که موجب زرد شدن دندان‌ها شده، زمینه رشد باکتری‌ها را مهیا می‌کند و پلاک‌های دندان را افزایش می‌دهد. بنابراین، مصرف دخانیات می‌تواند موجب بروز تحلیل لثه و عفونت در این بافت شود.

استفاده غلط از نخ دندان

استفاده از نخ دندان یکی از اصلی‌ترین و بهترین راه‌های جلوگیری از بروز پوسیدگی و عفونت در دهان و دندان است؛ زیرا می‌تواند پلاک‌ها، باقی‌مانده غذا و باکتری‌های موجود در فضای میان دندان‌ها که با مسواک از بین نمی‌روند را به‌طور کامل تمیز کند. بااین‌حال، نخ دندان کشیدن با وسواس یا عدم آگاهی از روش صحیح استفاده از نخ دندان، بعد از تکرار مداوم در دراز مدت می‌تواند به بافت لثه آسیب بزند. این امر می‌تواند منجر به عفونت یا عقب‌نشینی لثه شود. پس لازم است شیوه صحیح نخ دندان کشیدن را بدانیم.

استفاده غلط از مسواک

مسواک نیز مانند نخ دندان نقش مهمی در بهداشت و سلامت دندان‌ها دارد؛ اما مسواک زدن محکم می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند و لثه‌ها را دچار التهاب و عقب‌نشینی کند.

ضعف در بهداشت دهان و دندان

ضعف در حفظ بهداشت دهان و دندان، با عدم استفاده روزانه از نخ دندان، مسواک و دهان‌شویه به وجود می‌آید. این امر موجب فعالیت سریع باکتری‌ها، ایجاد پلاک دندان و تحریک لثه می‌شود. درنهایت باید انتظار این را داشته باشید که لثه عفونت کند یا ریشه دندان‌ها به دلیل پس‌روی لثه، قابل‌مشاهده شوند.

استفاده از جواهرات دهان

عوارض جواهرات دهان | نخ دندان مینا

سوراخ کردن بافت دهان و استفاده از جواهرات دهان یکی از دلایل نیاز به درمان تحلیل لثه با عسل است که این روزها بیشتر با آن مواجه می‌شویم. جواهرات با ساییده شدن به لثه باعث تحریک و تخریب آن می‌شوند.

سایر دلایل

دلایل دیگری مانند کجی دندان‌ها، تغییرات هورمونی، ژنتیک افراد و ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای مختلف می‌توانند زمینه تحلیل و عفونت بافت لثه را به وجود بیاورند. این عوامل اگرچه موثرند، اما مشاهده آن‌ها به معنای وقوع قطعی تحلیل و عفونت در بافت لثه نیست.

چرا از عسل استفاده کنیم؟

درمان تحلیل لثه و روش های درمان عفونت لثه با عسل از زمان‌های گذشته تا به امروز مورد آزمون‌ و خطای افراد زیادی قرار گرفته است. عسل ماده‌ای است که از دل طبیعت به دست می‌آید و خواص درمانی زیادی برای بدن دارد.

از یک عسل باکیفیت به دلیل برخورداری از ویژگی‌های زیر در درمان عفونت و تحلیل بافت لثه استفاده می‌شود:

آنتی باکتریال است

این باکتری‌ها هستند که به دندان‌ها حمله کرده و با تغذیه از مواد باقی‌مانده بر روی آن‌ها، اسید تولید می‌کنند. اسید می‌تواند موجب از بین رفتن مینای دندان، بروز پوسیدگی و تحریک بافت لثه شود. بنابراین، استفاده از عسل با خواص آنتی باکتریال می‌تواند در از بین بردن باکتری‌ها و حفظ سلامت دندان و لثه موثر باشد.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل درمان عفونت لثه با عسل، تولید پر اکسید هیدروژن توسط این ماده طبیعی است. پر اکسید هیدروژن یکی از قوی‌ترین ترکیبات آنتی باکتریال و ضد میکروبی است که در بسیاری از بیماری‌های پریودنتال یا بیماری‌های لثه‌ای از آن استفاده می‌شود. استفاده از این ترکیب به‌واسطه عسل می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه شما کمک کند.

ضدالتهاب است

دومین ویژگی مطلوب عسل، ضدالتهاب بودن آن است که درد و التهاب را کاهش داده و موجب تسکین تحریکات بافت لثه می‌شود. در این صورت، عفونت و التهاب ناشی از آن کاهش پیدا می‌کند.

حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است

برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌های قوی به معنای از بین رفتن کامل آلودگی‌های دهان و دندان و رهایی از بوی نامطبوع دهان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها محیط دهان را به‌طور کامل تمیز می‌کنند و مانع از بروز التهاب، عفونت و تحریک شدن لثه می‌شوند.

درمان دندان درد با عسل | نخ دندان مینا

ضد میکروبی است

عفونت‌های لثه منشأ میکروبی و باکتریایی دارند. بنابراین، استفاده روش‌های درمان عفونت با عسل به‌دست‌آمده از دل طبیعت می‌تواند به حفظ و احیای سلامت دندان و لثه‌ها کمک کند.

6 روش درمان تحلیل لثه با عسل

روش‌های زیادی برای درمان عفونت دندان با عسل و پیشگیری از تحلیل لثه وجود دارد؛ اما موثرترین آن‌ها عبارتند از:

شستشوی دهان با عسل

پر اکسید هیدروژن ترکیبی است که از مخلوط شدن عسل با آب تولید می‌شود. بنابراین، شستن دهان با مخلوطی از آب ولرم و عسل حل‌شده در آن، می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مضر دهان و دندان و حفظ سلامت لثه‌ها کمک کند.

ترکیب عسل و سرکه انگور

یکی از راه‌های محافظت از لثه، تقویت آن است. استفاده از مخلوط عسل و سرکه انگور به‌صورت چند بار در روز می‌تواند به ترمیم و تقویت بافت لثه کمک کند. برای این کار کافی است ترکیب را بر روی لثه خود بمالید و ماساژ دهید.

جویدن موم عسل

گاهی اوقات از موم عسل مانند آدامس استفاده کنید. جویدن موم عسل می‌تواند از التهاب و ورم کردن لثه‌ها جلوگیری کند. موم را در آخر دور بیندازید. غرغره ترکیب آب و عسل بعد از جویدن موم می‌تواند به رفع بوی نامطبوع دهان نیز کمک کند.

ترکیب چای و عسل

بهتر است به‌جای قند و شکر که محیط دندان را اسیدی می‌کنند، از عسل برای شیرین کردن چای خود استفاده کنید. این ترکیب به دلیل وجود فلورین می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها و عفونت بافت لثه جلوگیری کند.

ترکیب آب‌لیمو و عسل

ماساژ دندان‌ها با ترکیبی از آب‌لیمو و عسل می‌تواند بافت دندان‌ها را محکم کرده و از رشد باکتری‌ها و تحریک بافت لثه جلوگیری کند.

ترکیب آبلیمو و عسل درمان عفونت لثه | نخ دندان مینا

ترکیب سرکه سیب و عسل

غرغره ترکیبی از سرکه سیب و عسل به‌صورت دو بار در روز (روز و شب) می‌تواند در درمان عفونت لثه با عسل بسیار مفید باشد. این ترکیب بافت لثه را تقویت کرده و هرگونه درد در ناحیه دهان را تسکین می‌دهد.

هر عسلی که عسل نیست!

بسیار مهم است که برای درمان تحلیل لثه با عسل، از یک عسل کاملا ارگانیک استفاده کنید. امروزه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مملو از عسل‌های فرآوری شده هستند که برق عنوان‌های «کاملا طبیعی» و «ارگانیک» بر روی بسته‌بندی آن‌ها چشم را کور می‌کند؛ اما بهترین عسل برای شما، عسلی است که حاصل تغذیه زنبورها از شهد گل‌ها بوده و حرارت ندیده باشد. زیرا حرارت موجب از بین رفتن بسیاری از خواص درمانی عسل می‌شود.

سخن پایانی

آزمون‌ و خطاهای زیادی از گذشته تا به امروز در زمینه درمان عقب نشینی یا تحلیل لثه با عسل و روش های درمان عفونت لثه با عسل انجام شده است. اکنون مشاهده می‌کنیم که مطالعات علمی نیز از این روش‌های درمانی پشتیبانی می‌کنند. ترکیبات و خواص عسل طبیعی به‌قدری در سلامت دهان و دندان مفید هستند که می‌توان به‌راحتی آن را جایگزین شیرینی‌جات کنار نوشیدنی‌ها کرد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات