Search
Close this search box.

جرم گیری لثه چیست؟ + مزایا و عوارض آن

جرم گیری لثه چیست | نخ دندان مینا

در حالیکه اغلب فکر می‌کنند مشکلات مربوط به بهداشت دهان مربوط به دندان‌ها می‌شود، اما لثه نیز نقش مهمی در بهداشت و سلامت دهان دارد. اگر لثه به هر دلیلی مشکلی داشته باشد و آسیبی به آن وارد شده باشد، مشکلات مربوط به دندان بیشتر و شدیدتر می‌شود. از جمله درمان‌های غیرجراحی که برای لثه توصیه می‌شود جرم گیری است. در این مقاله هر آنچه لازم است درباره مزایای جرم گیری لثه و عوارض احتمالی آن بدانید را به شما خواهیم گفت.

جرم گیری لثه چیست؟

ژنژویت و بیماری‌های پریودنتال از جمله مشکلاتی هستند که به لثه مرتبط اند. اگر حین مسواک زدن متوجه خونریزی لثه شدید ممکن است به ژنژویت و بیماری لثه دچار باشید. به همین جهت باید به دندانپزشک مراجعه کنید و در اغلب مواقع این ویزیت شما به جرم گیری لثه منتهی می‌شود. اما جرم گیری لثه دقیقا چیست و چرا انجام می‌شود؟

بزاق، باکتری‌ها و پروتئین‌های مواد غذایی که در طول روز می‌خورید در دهان شما یک لایه نازک تشکیل می‌دهند که روی دندان قرار می‌گیرد. وقتی غذا می‌خورید، ذرات ریز، اسیدها و قندهای مواد غذایی به این لایه می‌چسبند و تجمعی روی دندان شکل می‌دهند که به آن پلاک می‌گویند. باکتری‌هایی که در این پلاک زندگی می‌کنند می‌توانند باعث بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود. هرچند مسواک زدن مداوم، نخ دندان کشیدن و تمیز کردم منظم دندان‌ها این پلاک‌ها را از بین برده و از بروز مشکلاتی نظیر بیماری لثه یا ژنزویت جلوگیری می‌کند. اما در برخی مواقع، زمانیکه عمق فضای ایجاد شده بین دندان و لثه به بیش از 3 میلیمتر برسد، ممکن است به جرم گیری لثه نیاز داشته باشید.

جرم گیری لثه چیست | نخ دندان مینا

در این روش، دندانپزشک به تمیز کردن ناحیه زیر لثه می‌پردازد تا از تجمع پلاک‌ها و جرم‌های شکل گرفته زیر لثه جلوگیری کرده و آن‌ها را از بین ببرد. فرآیند جرم گیری و روت پلنینگ یک روش برای تمیز کردن عمیق لثه‌ها و زیر دندان است و با یک ویزیت و معاینه ساده دندانپزشکی فرق می‌کند.

در صورتیکه پلاک‌های جمع شده در لثه و دندان با جرم گیری خارج نشوند ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • آسیب به استخوان و بافت لثه
  • آسیب به دندان
  • خرابی دندان
  • لق شدن دندان

جرم گیری لثه چگونه انجام می‌شود؟

  • از مزایای این روش می‌توان به درمان بدون جراحی بودن آن اشاره کرد. یعنی کل پروسه جرم گیری در کلینیک یا مطب دندانپزشک انجام می‌گیرد. فقط با توجه به وخامت اوضاع ممکن است کل پروسه بیش از یک جلسه طول بکشد.
  • دندانپزشک پیش از شروع کار به لثه بی حسی موضعی تزریق می‌کند تا هنگام انجام جرم گیری لثه هیچ دردی حس نشود.
  • پس از اینکه بی حسی انجام شد، با استفاده از ابزار مخصوصی شروع به جرم زدایی می‌کند. این دستگاه به زیر لثه رفته و تا جایی که به ریشه برسد را پاکسازی می‌کند. طی این مرحله ممکن است تراش‌هایی روی لثه یا بین لثه و دندان ایجاد شود که نگرانی بابت آن وجود ندارد. امروزه جرم گیری لثه با لیزر نیز انجام می‌گیرد که پروسه ساده‌تر و با درد کمتری است.
  • پس از انجام این مرحله و زمانیکه نسبت به عدم وجود باکتری و پلاک زیر لثه‌ها اطمینان حاصل شد، دندانپزشک فیبرهای آنتی بیوتیک را در ناحیه درمان شده قرار می‌دهد تا هم درد ناشی از انجام آن کاهش پیدا کند و هم از ایجاد عفونت جلوگیری شود. آنتی بیوتیک‌ها به بهبودی لثه نیز کمک می‌کنند و فقط کافیست یک هفته در جای خود قرار بگیرند. سپس توسط پزشک از جای خود خارج می‌شوند.
  • اگرچه جرمگیری لثه، اصلی‌ترین کار به نظر می‌رسد اما مراحل پس از انجام آن نیز به اندازه پروسه انجام جرمگیری اهمیت دارد. بخصوص اینکه لثه در روزهای بعد از جرمگیری کمی ملتهب است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.
  • پس از اتمام جرم گیری لثه و گذراندن دوران نقاهت آن، لازم است یک جلسه برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

مزایای جرم گیری لثه

  • از حاد شدن بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند و به نوعی به زنده شدن و احیای لثه کمک می‌کند.
  • از مزایای آن می‌توان به محافظت از ریشه دندان در برابر باکتری و پلاک‌ها اشاره کرد.
  • دندان‌ها را بیش از هر درمان دیگری سفید و جرم گیری می‌کند.
  • به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

آیا جرم گیری لثه عوارض دارد؟

عوارض جرم گیری لثه | نخ دندان مینا

در کنار مزایای این روش، این کار معایبی نیز به همراه دارد. هرچند نمی‌توان آن‌ها را خطر تلقی کرد اما ممکن است برای برخی افراد عوارضی بهمرا داشته باشد:

  • ممکن است برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف یا نقص ایمنی دارند مضر باشد.
  • اگر به درستی انجام نشود فقط موجب تسکیل لثه می‌شود و بیماری لثه را درمان نکند. هرچند لازم است بدانید جرم گیری لثه یک روش درمانی برای تمامی بیماری‌های لثه نیست و بیشتر نقش پیشگیری را ایفا می‌کند تا درمان. اگر شدت بیماری لثه بالا باشد ممکن است به جراحی لثه با لیزر نیاز باشد.
  • ممکن است موجب عقب رفتن لثه شود که این مساله به روی ظاهر لبخند شما تاثیرگذار خواهد بود.

فرق جرم گیری لثه با جرم گیری دندان

جرم گیری لثه و جرم گیری دندان بسیار شبیه به هم هستند چرا که در هر دو قرار است از دندان در برابر پوسیدگی ناشی از جمع شدن پلاک‌ها جلوگیری شود. اما تفاوت اصلی این دو روش در عمق جرم گیری است. در جرم گیری دندان معمولا این کار به روی سطح دندان انجام می‌شود و به لثه و محل اتصال آن به دندان برخوردی ایجاد نمی‌شود. احتمال اینکه وضعیت دندان و لثه در روش اول بهتر باشد وجود دارد. اما اگه این جرم‌ها و پلاک‌ها از روی دندان به زیر لثه منتقل شده باشند دیگر با یک جرم گیری سطحی دندان برطرف نمی‌شوند.

یک تفاوت دیگری که می‌توان بین این دو روش درمان مشاهده کرد میزان دوران نقاهت و مراقبت‌های بعد از آن است. در این روش چون لثه درگیر بوده است ممکن است ملتهب شود و معمولا روز اول بعد از درمان مراقبت از آن بسیار مهم خواهد بود.

مراقبت‌های لازم بعد از جرم گیری لثه

مزایای جرم گیری لثه | نخ دندان مینا

ممکن است پس از انجام جرم گیری لثه در ناحیه لثه احساس سوزش و حساس شده داشته باشید. در برخی مواقع این حساسیت با تورم و مقدار کمی خونریزی لثه همراه است که ممکن است چند روز طول بکشد.

  • دندانپزشک برایتان خمیردندان مخصوص و دهانشویه توصیه خواهد کرد. طبق آنچه پزشک به شما می‌گوید از این محصولات استفاده کنید. یعنی روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و یکبار دهانشویه استفاده کنید.
  • مسواک را خیلی به لثه فشار ندهید چرا که در روزهای اول لثه بسیار حساس خواهد بود.
  • در چند روز اول و تا زمانی که لثه به طور کامل درمان نشده بهتر است سیگار نکشید.
  • جلسه دوم مراجعه به دندانپزشک برای بررسی لثه‌هایتان پس از جرمگیری برنامه ریزی می‌شود. حتما در روز مشخص شده مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامت لثه‌ها تایید شود.

سخن پایانی

با مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک خیلی سریع‌تر می‌توانید به مشکلات دندان‌ها و لثه پی ببرید. در حقیقت جرم گیری لثه یک مرحله اولیه برای جلوگیری از بیماری‌های حادتر لثه، انواع جراحی لثه و دندان به شمار می‌رود چرا که در صورت عدم توجه به تجمع باکتری و پلاک‌ها زیر لثه ممکن است با مشکلات و آسیب‌های بیشتری در دندان‌ها مواجه شوید. همچنین فراموش نکنید رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بهترین روش برای جلوگیری از بیماری‌های لثه و دندان است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات