Search
Close this search box.

فرق جرم گیری لثه با جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری لثه و دندان | نخ دندان مینا

وقتی به دندانپزشک مراجعه می‌کنید یا مقالات مختلف درباره درمان‌هایی نظیر جرم گیری دندان و لثه را مطالعه می‌کنید شاید برایتان این سوال پیش بیاید که فرق جرم گیری لثه با جرم گیری دندان چیست و کدام روش درمانی مناسب شماست؟ در این مقاله به تفاوت‌های این دو نوع جرم گیری اشاره خواهیم کرد تا کاملا متوجه شوید در هر روش چه ابزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و چه مراقبت‌های بعد از هر یک از این نوع جرم گیری‌ها لازم است.

جرم گیری دندان به چه صورت است؟

جرم گیری دندان چیست | نخ دندان مینا

به طور معمول به مرور زمان در اثر خوردن غذا یا نوشیدنی‌های مختلف، روی سطح دندان پلاک‌هایی ایجاد می‌شود که ممکن است در نگاه اول ظاهر دندان‌ها را کِدِر کند و اگر از گسترش آن جلوگیری نشود می‌تواند به لثه و دندان آسیب برساند. معمولا برای افرادی که به طور مداوم بهداشت دهان و دندان هایشان را رعایت می‌کنند مشکل حادی بوجود نمی‌آید چرا که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تا حد زیادی جلوی مشکلاتی که ممکن است در اثر وجود پلاک‌ها و جرم روی دندان به وجود بیاید را از بین می‌برند.

 اما این بدین معنا نیست که شما هیچوقت به جرم گیری دندان نیاز نخواهید داشت. بلکه معمولا توصیه می‌شود هر فردی حداقل دو بار در سال نسبت به جرم گیری دندان اقدام کند. اما جرم گیری دندان چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

ابزار مورد استفاده در جرم گیری دندان

جرم گیری دندان یک روش سطحی برای از بین بردن پلاک‌های جمع شده روی دندان‌هاست که به دو روش انجام می‌شود. معمولا در روش دستی، دندانپزشک از ابزار دستی که اسکالر نامیده می‌شود اقدام به از بین بردن پلاک‌ها و جرم‌های روی دندان می‌کند. با وجود اینکه ممکن است در این روش هم کمی پلاک‌های نقطه اتصال دندان و لثه نیز خارج شود اما یک فرق جرم گیری لثه با جرم گیری دندان در همین سطحی بودن جرم گیری است چرا که همه چیز بیشتر به روی دندان متمرکز است تا لثه‌ها. روش دیگر، جرم گیری دندان با لیزر یا وسیله اولتراسونیک است.

پس از اینکه سطح دندان با اسکالر تمیز شد، مرحله بعد استفاده از یک وسیله شبیه به مسواک برقی است که روی سطح دندان کشیده می‌شود. اما پیش از آن مواد خاصی روی دندان مالیده می‌شود که از نظر بو و مزه بسیار شبیه به خمیردندان است اما نسبتا تاثیر بیشتری به روی دندان دارد. پس از این مرحله نیز فرد دهان خود را شسته و در صورت لزوم مرحله مربوط به نخ دندان کشیدن انجام می‌شود که بستگی به روش پزشک خواهد داشت.

در مرحله آخر برای مراقبت از دندان‌ها در ماه‌های پیش رو، یک لایه ژل حاوی فلوراید روی دندان مالیده می‌شود که یک دقیقه روی دندان باقی مانده سپس پاک می‌شود اما یک لایه محافظ در برابر پلاک‌هایی که ممکن است در ماه‌های آینده روی دندان شکل بگیرند ایجاد می‌شود.

مراقبت‌های پس از جرم گیری دندان

پس از انجام این درمان نیازی به مراقبت‌های خاصی ندارید فقط کافی است همانند قبل نسبت به بهداشت دهان و دندان خود محتاط باشید.

جرم گیری لثه به چه صورت است؟

جرم گیری لثه چیست | نخ دندان مینا

اگر پلاک‌ها و جرم‌های ایجاد شده روی دندان به قدری عمیق باشد که شروع به آسیب زدن به لثه کند دیگر جرم گیری ساده دندان کارساز نخواهد بود. در این صورت جرم گیری لثه توصیه می‌شود. در حالیکه جرم گیری دندان نیازی به تجویز پزشک ندارد، جرم گیری لثه با تشخیص پزشک انجام می‌گیرد چرا که یک روش درمانی عمیق‌تر و با مراحل پیچیده‌تری است.

در جرم گیری لثه، دندانپزشک شما بیش از اینکه بخواهد به تمیزکردن سطح دندان توجه داشته باشد به طور عمیق به تمیز کردن زیر لثه می‌پردازد. این جرم گیری زیر لثه به قدری عمیق است که ممکن است به ریشه دندان نیز برسد و به دلیل این شدت عمل ممکن است لثه کمی خونریزی داشته باشد که حین انجام جرم گیری لثه طبیعی است. به همین دلیل است که جرم گیری لثه را روت پلنینگ نیز می‌گویند.

بر خلاف جرم گیری دندان، جرم گیری لثه معمولا در یک جلسه انجام نمی‌شود و نیاز است جلسه دوم برای بررسی لثه پس از جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌های پس از جرم گیری لثه

یک فرق جرم گیری لثه با جرم گیری دندان در مراقبت‌های پس از درمان است. در حالیکه در جرم گیری دندان نیازی به مراقبت خاص وجود نداشت، در جرم گیری لثه باید روزهای پس از جرم گیری بسیار مراقب لثه خود باشید و حتی ممکن است با خونریزی کمی از سمت لثه نیز مواجه شوید. لثه‌ ممکن است پس از درمان کمی ملتهب و حساس شود بنابراین باید از خوردن نوشیدنی‌های خیلی داغ، مواد غذایی که به دندان و لثه فشار می‌آورد جلوگیری کنید و حتی در روز اول پس از جرم گیری با مسواک روی دندان نکشید تا زودتر لثه درمان شود.

کدام روش مناسب شماست؟

فرق جرم گیری لثه با جرم گیری دندان | نخ دندان مینا

تشخیص اینکه نیاز به جرم گیری دندان دارید یا جرم گیری لثه به عهده دندانپزشک است. به همین جهت است که توصیه می‌شود در طول سال هر شش ماه یکبار برای چکاپ دندان‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید. اما گاهی علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد به جرم گیری لثه نیاز خواهید داشت. از جمله:

  • خونریزی لثه
  • بوی بد دهان
  • لثه‌های متورم و حساس
  • لق شدن دندان
  • عقب نشینی خط لثه

اگر هر یک از این موارد را در لثه و دندان‌ها مشاهده کردید حتما در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا پیش از به وجود آمدن بیماری‌های حاد لثه، این مشکل برطرف شود.

سخن پایانی

توجه به بهداشت دهان و دندان در سلامت کل بدن تاثیرگذار است. علاوه بر سلامتی، این مساله به روی زیبای لبخند شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین توصیه ما این است پیش از اینکه دچار درد در دندان یا لثه شوید یا با مشکلات حادتری از جمله خونریزی لثه یا تورم آن مواجه شوید به طور دوره‌ای برای چکاپ دندان‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید. جرم گیری دندان و روش های انجام آن به عهده دندانپزشک است اما نیازی به تجویز پزشک ندارید بنابراین حداقل سالی یکبار می‌توانید نسبت به این کار اقدام کنید تا شاید بتوانید تا حد زیادی از نیاز به درمان‌های شدیدتر و گران‌تر نظیر جرم گیری لثه جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات