Search
Close this search box.

شناخت 11 روش ترمیم شکستگی دندان

شناخت 11 روش ترمیم شکستگی دندان | شرکت نخ دندان مینا

ترمیم شکستگی دندان یکی از درمان‌های ضروری برای افرادی است که به هر دلیلی با شکستگی در دندان‌های خود روبرو شده‌اند. اصلا فرقی نمی‌کند که به چه دلیلی دندان شکسته باشد. در هر صورت عدم ترمیم آن باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد که اصلی‌ترین آن نیز از بین رفتن لبخند زیبای شما از روی صورت است.

با استفاده از انواع روش‌های ترمیم شکستگی دندان می‌توان مشکلات مربوط به شکستن دندان‌ها را خیلی زود برطرف کرد. دلایل زیادی وجود دارد که بروز هر یک از آن‌ها باعث ایجاد شکستگی در دندان‌ها می‌شود:

  • جویدن غذاهای سفت
  • وجود سنگ در غذاها
  • جویدن یخ
  • شکستن آجیل با دندان‌ها
  • تصادفات
  • زمین خوردن با دهان
  • به وجود آمدن حفره در دندان‌ها به دلیل عدم رعایت نکات بهداشت و دهان و دندان
  • بروز آسیب‌دیدگی در زمان انجام ورزش‌های سنگین
  • وارد شدن ضربه (مشت) به دهان
  • دندان قروچه کردن
  • عوامل داخلی مانند پوسیدگی در دندان‌ها

این موارد رایج‌ترین دلایل بروز شکستگی در دندان‌ها و لب پر شدن آن‌ها هستند. در این بین با برخی روش‌های ترمیم خانگی، شکستگی دندان و یا روش‌های علمی که نیاز به ابزارها و تجهیزات تخصصی دارد می‌توان برای همیشه این شکستگی‌ها را برطرف کرد. در ادامه در کنار شما هستیم تا انواع روش ‌های ترمیم شکستگی دندان را به صورت کامل برای شما تشریح نماییم.

شکستگی و لب پر شدن دندان‌ها | شرکت نخ دندان مینا

بیان انواع روش‌های ترمیم شکستگی دندان

روش‌های مختلفی برای ترمیم شکستگی دندان وجود دارد. در درجه اولا باید یادآوری کنیم که اتخاذ هر یک از این روش‌ها به شرایط و نوع شکستگی و همچنین نظر دندان‌پزشک بستگی خواهد داشت. در برخی مواقع ممکن است یکی از این روش‌ها کارساز نباشد و بهتر باشد از آن روش برای ترمیم شکستگی دندان خود استفاده نکنید.

اتخاذ روش‌های ترمیم خانگی شکستگی دندان نیز همیشه نمی‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. برای اینکه نحوه استفاده از این روش‌ها را بهتر درک کنید لازم دانستیم تا همراه با معرفی انواع روش‌های ترمیم نحوه انجام آن‌ها را نیز در ادامه برای شما تشریح کنیم.

1- اتصال قطعات جدا شده دندان‌ها

اولین روش از انواع روش‌های ترمیم شکستگی دندان که باید به معرفی آن بپردازیم اتصال قطعات جدا شده دندان‌ها به یکدیگر است که در اصطلاح انگلیسی از آن با عنوان Reattachment یاد می‌شود. اجرای این روش ترمیم دندان شکسته بسیار ساده است اما نیاز به خدمات دندان‌پزشک خواهد بود. در این روش دندان‌پزشک ابتدا محل شکستگی یا لب پر شدگی را تمیز کرده و سپس یک لایه کامپوزیت فلو (Flow) روی آن پیاده‌سازی می‌نماید.

در قدم بعدی نیز نوبت چسباندن قطعه جدا شده روی این لایه کامپوزیتی خواهد بود. دقت کنید که لایه کامپوزیتی فلو نقش چسب را ایفا خواهد نمود. در صورت که شکستگی خیلی حاد باشد به تشخیص دندان‌پزشک ممکن است از کامپوزیت معمولی دندان نیز برای ترمیم بیشتر و تقویت محل شکستگی استفاده گردد.

2- پر کردن دندان شکسته

دومین روش برای ترمیم شکستگی دندان پر کردن آن است که در اصطلاح انگلیسی Filling نامیده می‌شود. استفاده از این روش مخصوصا در زمانی که قطعات جدا شده دندان پیدا نشده و در دسترس نیستند می‌توان استفاده نمود.

در این روش دندان‌پزشک به جای استفاده از قطعات جدا شده با مواد مخصوصی اقدام به پر کردن قسمت شکسته شده می‌نماید. دقت نمایید که مواد مختلفی برای پر کردن دندان‌ها استفاده می‌شود که کیفیت و قیمت آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

پر‌کردن دندان شکسته | شرکت نخ دندان مینا

3- تغییر شکل دادن دندان با تراشکاری

از دیگر انواع روش‌های ترمیم شکستگی دندان تغییر شکل دادن (Reshaping) جزئی آن است. در این روش دندان‌پزشک با استفاده از ابزار تراش اقدام به تراش دادن جزئی دندان شما می‌نماید تا قسمت لب پر شده دیگر نمایان نباشد. استفاده از این روش در زمان‌هایی مناسب است که لب پر شدگی یا شکستگی بسیار جزئی و در گوشه‌های دندان باشد تا امکان مخفی کردن آن با کمی تراش و تغییر شکل جزئی دندان وجود داشته باشد. این روش با اصطلاح کانتور کردن دندان نیز شناخته می‌شود.

4- استفاده از تاج برای مخفی کردن شکستگی دندان

همچنین این امکان نیز وجود دارد تا در مواقعی از تاج‌های فلزی یا سرامیکی برای مخفی کردن شکستگی دندان و ترمیم آن استفاده شود. در مواقعی که شکستگی بسیار زیاد باشد که امکان کانتور کردن و یا چسباندن قطعه جدا شده وجود ندارد این روش می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. البته نظر نهایی در این باره با دندان‌پزشک خواهد بود.

5- کامپوزیت دندان شکسته یا همه دندان‌ها

کامپوزیت دندان در جامعه امروز ما بسیار رایج شده و افراد برای زیباسازی دندان‌ها از این روش استفاده می‌نمایند. برای ترمیم شکستگی دندان‌ها نیز می‌توان از این روش عالی استفاده کرد.

دقت کنید که با توجه به شرایط دندان شکسته هم می‌توان تنها اقدام به کامپوزیت کردن آن نمود و یا کل دندان‌ها را برای یک دست کردن کامپوزیت کرد. البته لازم است تا دندان‌پزشک ابتدا یک زیر‌سازی روی دندان شکسته انجام داده و سپس این روش را پیاده‌سازی نماید.

ترمیم دندان شکسته | شرکت نخ دندان مینا

6- لمینت دندان

استفاده از انواع ونیر دندان (Veneers) نیز که لمینت یکی از رایج‌ترین آن‌ها است می‌تواند در مخفی کردن دندان لب پر مورد استفاده قرار بگیرد. این روش نیز جنبه زیبایی داشته و از آن برای زیباسازی لبخند استفاده می‌شود.

7- استفاده از روکش دندان

روکش دندان یا Crown روش رایجی برای ترمیم شکستگی دندان نیست. در این روش دندان‌پزشک از روکش برای مخفی کردن شسکستگی استفاده می‌شود. این روش در زمان‌هایی می‌تواند کارایی داشته باشد که شکستگی بسیار عمیق و حاد باشد. در غیر این صورت پر کردن و استفاده از کامپوزیت می‌تواند نیاز اصلی شما را برای درمان دندان شکسته برطرف نموده و استفاده از روکش برای آن نیاز نخواهد بود.

8- آنله دندان

آنله دندان (Onlay) یکی از روش‌های درمانی است که بیشتر برای برطرف کردن شکستگی در دندان‌های مولار یا آسیاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9- جایگزین کردن دندان شکسته

از دیگر انواع روش‌های ترمیم دندان شکسته جایگزین کردن دندان است. در مواقعی که دیگر امکان ترمیم شکستگی دندان وجود نداشته باشد با نظر دندان‌پزشک می‌توان دندان شکسته را خارج کرده و به جای آن از دندان‌های جایگزین استفاده کرد. روش‌های مختلفی نیز برای جایگزین کردن دندان‌ها وجود دارد. استفاده از این روش ممکن است کمی دردآور و البته هزینه بر باشد.

10- اسپلینت دندان

یکی دیگر از روش‌های ترمیم شکستگی دندان استفاده از اسپلینت دندان (Tooth Splint) است. این روش بیشتر برای دندان‌های ترک خورده یا لب پر شده و یا دندان‌های لق رایج است. در این روش دندان ترک خورده با باند و مواد مخصوصی به یکی از دندان‌های کناری خود متصل می‌شود تا در جای خود ثابت باقی ماند. این مهم باعث می‌شود تا لثه و محل‌های آسیب‌دیده در اطراف دندان فرصت کافی برای ترمیم و بهبودی خود را پیدا نمایند.

اسپلینت دندان | شرکت نخ دندان مینا

11- درمان ریشه دندان

در مقالات گذشته درباره درمان ریشه دندان توضیحات کاملی را برای شما ارائه نمودیم. در مواقعی که شکستگی به قسمت پالپ دندان آسیب وارد کرده باشد احتمالا نیاز به درمان ریشه دندان خواهید داشت. عصب‌کشی ممکن است کمی دردآور باشد اما تنها راه حل در این شرایط خواهد بود. البته مراحل و تعداد جلسات درمان شکستگی در این روش بیشتر می‌شود، زیرا بعد از درمان ریشه بایستی چند روزی به دندان فرصت داد و سپس برای استفاده از کامپوزیت اقدام نمود.

بررسی روش‌های ترمیم خانگی دندان شکسته

ترمیم خانگی دندان شکسته یکی از مواردی است که معمولا بسیاری از افراد در زمان بروز این مشکل دنبال آن هستند. لازم به توضیح است که ترمیم خانگی دندان شکسته برای برطرف کردن کامل مشکل شکستگی و مخفی کردن آن وجود ندارد.

درمان‌های خانگی به نوعی تنها باعث تسکین درد و البته جلوگیری از مشکلات پیچیده‌تر هستند. به عنوان مثال قرقره کردن آب نمک می‌تواند مانع از ورود میکروب‌ها به لثه‌ها شده و از این طریق چالش‌های بیشتری پیش روی بیمار قرار نخواهد گرفت.

درمان‌های خانگی دیگری مانند گذاشتن سیر روی دندان شکسته و یا روغن زدن دندان ‌ها از دیگر مواردی است که همگی به نوعی می‌توانند باعث کاهش درد و البته جلوگیری از ورود میکروب‌ها به قسمت آسیب دیده شوند.

مراقبت‌های قبل و بعد از ترمیم شکستگی دندان

دقت داشته باشید که برای ترمیم شکستگی دندان و بهتر شدن شرایط انجام روش‌های بالا شما می‌توانید قبل و بعد از این ترمیم اقدامات مثبتی انجام دهید. انجام مراقبت‌های قبل و بعد از ترمیم شکستگی دندان می‌تواند در افزایش کیفیت این شکستگی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. از جمله رایج‌ترین و اصلی‌ترین این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهتر است بعد از بروز شکستگی به دنبال قطعه جدا شده بگردید و آن را تا زمان مراجعه به دندان‌پزشک در نزد خود نگهداری کنید.
  • قرقره کردن آب نمک می‌تواند مانع از جمع شدن باکتری‌ها در دهان و دندان شما شده و از این طریق مانع از بروز مشکلات بیشتر در دهان خود شوید.
  • مسکن‌های معمول می‌توانند باعث از بین رفتن درد ناشی از شکستگی دندان شوند.
  • در صورتی که شکستگی باعث تیز شدن بخشی از دندان شما شده می‌توانید با وکس دندان که در داروخانه‌ها به راحتی در دسترس است این ناحیه را بپوشانید.
  • چه قبل از ترمیم شکستگی دندان و چه مدتی بعد از  با احتیاط کامل غذا بخورید. مراقب باشید تا غذای سفت با دندان شکسته نجوید.
  • خوردن غذاهای خیلی سرد یا خیلی داغ در زمان شکستگی و بعد از ترمیم ممکن است درد شما را بیشتر نماید.
  • تا قبل از مراجعه به دندان‌پزشک از خوردن غذاهای سفت خودداری کرده و فقط غذاهای نرم را در دستور غذایی خود قرار دهید.
  • استفاده از سوهان برای برطرف کردن قسمت‌های تیز ناشی از شکستگی ممنوع است. این مهم می‌تواند انواع روش‌های ترمیم شکستگی دندان را با چالش‌های بیشتری همراه سازد.

کلام آخر

سعی کردیم تا به صورت کامل و مفصل انواع روش‌های ترمیم شکستگی دندان را برای شما تشریح نموده و نکات لازم برای استفاده از این روش‌ها را نیز با شما در میان بگذاریم. سرعت عمل و مراجعه سریع به دندان‌پزشک در شکستگی دندان اهمیت پیدا خواهد کرد. همچنین دقت کنید که اقدامات و مراقبت‌های قبل و بعد از ترمیم شکستگی را جدی گرفته و از انجام آن‌ها شانه خالی نکنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات