Search
Close this search box.

لومینیرز دندان چیست و چگونه نصب می‌شود؟

لومینیرز دندان چیست و چگونه نصب می‌شود؟ | نخ دندان مینا

لومینیرز دندان چیست و استفاده از آن چه مزیت‌هایی می‌تواند برای دندان‌ها به دنبال داشته باشد؟ با توجه به اینک ترمیم و زیباسازی دندان‌ها به شدت در جامعه امروز انسانی رایج شده است، از این رو شناخت روش‌های مختلف و روکش‌های مختلف به کار گرفته شده برای این منظور اهمیت زیادی خواهد داشت.

هر یک از روکش‌های به کار گرفته شده برای نصب روی دندان‌ها، مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته و با مشخصات مختلفی نیز تولید و عرضه می‌شوند. یکی از رایج‌ترین این روکش‌ها که می‌تواند با مزیت‌های بسیار زیاد بر روی دندان‌های تغییر رنگ داده و زرد اجرا شود، لومینیرز است.

در این مقاله در کنار شما هستیم تا این روکش عالی را به شما معرفی کرده و همزمان نکات لازم درباره نحوه نصب و مزیت‌ها و معایب آن را نیز مرور کنیم.

لومینیرز دندان چیست؟

برای کسانی که می‌دانند لومینیرز دندان چیست و چه مزیت‌هایی دارد، استفاده از آن نسبت به بسیاری از روکش‌های موجود اولویت دارد. روکش‌های مورد استفاده بر روی دندان‌ها معمولا با هدف ایجاد زیبایی در لبخند و پوشاندن تغییر رنگ‌های ایجاد شده روی دندان‌های واقعی استفاده می‌شوند.

در این بین روکش‌های مختلفی در طول سال‌های گذشته تولید و رایج شده است که از جمله مشهورترین آنها می‌توان به ونیر، لمینت، کامپوزیت و لومینیرز اشاره کرد. لومینیرز البته معرف تنها یک روکش نیست، بلکه به گروهی از روکش‌ها با مشخصات و ویژگی‌های یکسان اطلاق می‌شود که اولین مدل از این دسته از محصولات توسط برندی با عنوان لومینیرز (Lumineers) تولید و به همین دلیل سایر محصولات مشابه با این مشخصات را با همین نام معرفی می‌نمایند. در حالی که ممکن است برند تولید کننده آنها متفاوت باشد.

این روکش‌ها به صورت خاص برای دندان افراد تولید می‌شوند. مراحل نصب لومینیرز دندان بسیار ساده است و مزیت‌های بسیار زیادی را نیز می‌توان برای آن تعریف کرد. لومینیرز دندان معمولا از جنس سرامیک یا همان چینی و یا پرسلن (Porcelain) ساخته می‌شود. این روکش بسیار نازک بوده و بیشتر برای مواردی کاربرد دارد که تغییر رنگ و زردی موجود روی دندان‌ها خیلی فجیع نباشد.

چه زمانی از لومینیرز دندان استفاده میشود؟

در بند قبلی توضیح دادیم که لومینیرز دندان چیست و از چه جنسی تولید می‌شود. استفاده از این روکش بیشتر با دو هدف انجام می‌پذیرد:

  • در درجه اول هدف از استفاده از این روکش ایجاد زیبایی در لبخند و پنهان کردن تغییر رنگ‌های موجود روی دندان‌ها است.
  • همچنین از لومینیرز می‌توان برای از بین بردن ایرادات نحوه رویش دندان‌ها و پنهان کردن دندان‌های خمیده یا چرخیده نیز استفاده کرد.

در واقع این محصول هم می‌تواند جایگزینی برای روکش‌های مختلف زیباساز دندان‌ها شود و هم می‌توان از آن به عنوان محصول جایگزین ارتودنسی نیز استفاده نمود. شایان ذکر است که این روکش مانند ارتودنسی مشکل خمیدگی‌ها را به صورت کامل برطرف نمی‌کند، بلکه آنها را مخفی می‌نماید.

همچنین برای دندان‌هایی مناسب است مکه تغییر رنگ خیلی زیادی نداشته باشند. زیرا معمولا به عنوان نازک‌ترین روکش دندان‌ها تولید می‌شود و زرد بودن زیاد دندان‌ها ممکن است از پشت آن معلوم باشد.

چه زمانی از لومینیرز دندان استفاده میشود؟ | نخ دندان مینا

مزایای لومینیرز دندان چیست؟

اما مزایای لومینیرز دندان چیست و استفاده از این محصول چه ویژگی‌هایی را می‌تواند برای شما ایجاد نماید؟ برای درک هر چه بهتر مزایای لومینیرز دندان تنها کافی است شرایط و ویژگی‌های آن را با سایر روکش‌ها مقایسه کنیم. از این طریق مزیت‌های زیر را می‌توان برای این محصول معرفی نمود:

  • اولین و شاید هم‌ترین مزیت از مزایای لومینیرز دندان که باید به آن اشاره کنیم، نازک بودن این روکش است. این مهم باعث می‌شود تا عملا برای نصب و استفاده از آن نیاز به تراش دادن مینای دندان نداشته باشید.
  • نصب لومینیرز بدون درد بوده و نیاز به استفاده از آمپول بی‌حسی نیز نخواهید داشت.
  • مراحل نصب لومینیرز دندان بسیار سریع و ساده است. نسبت به بسیاری از روکش‌های رایج، مراحل نصب لومینیرز دندان ساده‌تر انجام می‌پذیرد.
  • با توجه به عدم نیاز به تراش مینای دندان، این محصول بدون حساسیت بوده و از این بابت چالش خاصی پیش روی کاربر وجود نخواهد داشت.
  • برای اکثر افراد می‌توان از این روکش استفاده نمود.
  • استفاده از لومینیرز برای دندان‌های کج، خمیده و پوسیده محدودیتی ندارد.
  • استفاده از لومینیرز بر روی دندان‌هایی که قبلا تحت درمان به روش‌های مختلف قرار گرفته باشند، هیچ محدودیتی ندارد.
  • این محصول مقاومت بسیار زیادی در برابر تغییر رنگ دارد. برای مدت طولانی با آن می‌توانید دندان‌هایی سفید و زیبا داشته باشید. در برخی از برندها، لومینیرز می‌تواند نسبت به استعمال دخانیات و خوردن قهوه‌های غلیظ نیز کاملا مقاوم باشد و برای مد طولانی بدون رنگ باقی بماند.
  • تولید این محصول به صورت الکترونیکی است تا اندازه‌های دقیقا مطابق با اندازه دندان‌های خود فرد باشد.

معایب لومینیرز دندان چیست

با مزایای لومینیرز دندان آشنا شدید و اکنون کاربردهای این محصول را می‌دانید. اما معایب لومینیرز دندان چیست و استفاده از این محصول چه عوارضی را برای شما خواهد داشت؟ در پس استفاده از این نوع روکش عوارضی گریبانگیر افراد نشده و استفاده از آن نسبت به روکش‌های سنتی از این نظر به مراتب شرایط بهتری دارد.

عوارض بسیار نادری با استفاده از لومینیرز گزارش شده که در درصد کمی از بیماران مشاهده شده است. عدم هماهنگی لومینیرز با رنگ سایر دندان‌ها، حساسیت‌های لثه و ناسازگاری روکش با لثه از جمله عوارضی هستند که به ندرت در استفاده از این محصول مشاهده می‌شود. البته نحوه عملکرد دندانپزشک نیز در این باره تاثیر خواهد داشت.

یکی از بزرگ‌ترین معایب آن این است که ضخامت اندکی داشته و به همین دلیل اگر دندان‌ها خیلی زرد و لکه‌های پر رنگ داشته باشند، پوشش مناسبی نخواهند داشت. به همین دلیل برای این دسته از دندان‌ها استفاده نمی‌شود و مناسب نیست. لومینیرز ضخامتی برای با 0.1 تا 0.3 میلیمتر دارد.

همچنین باید متذکر شویم که دوام و ماندگاری لومینیرز نسبت به روکش‌های سنتی کمی کمتر است. به صورت متوسط عمر این محصولات بسته به مواد به کار گرفته شده در تولید آنها و همچنین برند تولید کننده از 10 تا 20 سال تخمین زده می‌شود. همچنین نحوه مراقبت از لومینیرز نیز می‌تواند در عمر این محصول موثر باشد.

معایب لومینیرز دندان چیست  | نخ دندان مینا

مراحل نصب لومینیرز دندان

نوبت به معرفی مراحل نصب لومینیرز دندان می‌رسد. این محصول از سال 2004 به عنوان یک روکش مناسب برای دندان‌ها تولید شده و توسط دندانپزشکان برای برطرف کردن مشکلات ظاهری دندان‌ها استفاده می‌شود.

از آن زمان تا کنون روش‌های مختلفی را نیز برای نصب آنها به کار می‌گیرند. رایج‌ترین روش نصب این روکش بر روی دندان‌ها طبق مراحل زیر صورت می‌پذیرد:

  • در قدم اول دندان‌های فرد باید توسط دندانپزشک به صورت دقیق معینه و بررسی شود. زیرا لومینیرز برای هر دندانی مناسب نیست. تشخیص اصلی استفاده از این نوع روکش به عهده دندانپزشک خواهد بود.
  • در صورت مناسب بودن استفاده از لومینیرز، نوبت به قابل گیری می‌رسد. در این مرحله دندانپزشک با قابل گیری از دندان‌های شما، وارد مرحله تولید روکش خواهد شد.
  • در برخی موارد از یک روکش موقت بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود تا روکش‌های اصلی آماده گردد. زیرا ممکن است این پروسه 2 تا 4 هفته زمان نیاز داشته باشد.
  • در نهایت بعد از آماده شدن و ساخت لومینیرز در یک جلسه آنها با چسب مخصوص روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند.
  • همچنین طبق نظر دندانپزشک معمولا در بازه‌های زمانی چند ماهه نیاز به یک چکاپ نیز خواهید داشت.

لومینیرز دندان چه تفاوتی با دیگر روکش‌ها دارد؟

 لومینیرز دندان چه تفاوتی با دیگر روکش‌ها دارد؟ | نخ دندان مینا

برای اینکه بهتر درک کنید که لومینیرز دندان چیست و آیا باید از آن استفاده کنید یا خیر، لازم دانستیم تا در انتها مقایسه‌ای میان آن با سایر روکش‌های رایج مورد استفاده در این زمینه داشته باشیم.

البته تشخیص نهایی این موضوع حتما باید با نظر و مشورت با دندانپزشک صورت پذیرد. اما با این حال با شناخت تفاوت‌های لومینیرز با سایر روکش‌ها تا حدی می‌تواند در این تشخیص با دندانپزشک هم نظر شوید.

مهم‌ترین تفاوتی که میان لومینیرز و ونیر می‌توان به آن اشاره داشت، ضخامت بسیار بیشتر ونیر نسبت به این محصول است. ضخامت بالای ونیر باعث می‌شود تا دندانپزشک ناچار به تراش دادن قسمتی از سطح مینای دندان‌ها باشد. از این رو ممکن است حساسیت‌های مختلفی نیز برای فرد ایجاد کند.

همچنین مراحل نصب ونیر نسبت به لومینیرز به دلیل نیاز به تراش کاری پیچیده‌تر خواهد بود. البته شایان ذکر است که هزینه ساخت و استفاده از لومینیرز به مراتب می‌تواند کمتر از ونیر باشد.

لومینیرز ونیر
نسبتا ارزان نسبتا گران
بدون نیاز به تراش دندان نیاز به تراش دندان دارد
ضخامت کم حدود 0.3 میلیمتر ضخامت زیاد حدود 0.5 میلیمتر
طول عمر تا 20 سال طول عمر تا 10 سال

کلام آخر

اکنون به خوبی می‌دانید که لومینیرز دندان چیست و چه مزیت‌ها و معایبی دارد. با توجه به اینکه انتخاب میان یکی از روکش‌های مورد استفاده برای زیبایی دندان‌ها بایستی بر اساس شرایط دندان شما و همچنین بودجه در دسترس انجام پذیرد، از این رو باید در این باره با دندانپزشک مشورت نمایید. توصیه ما این است که روی یک روکش دندان خاص تعصب نداشته و انتخاب میان یکی از آنها را بر اساس شرایط موجود انجام دهید. لومینیرز دندان به دلیل ضخامت بسیار کم معمولا نسبت به سایر روکش‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. از این رو با محبوبیت خاصی روبرو شده و با کاهش هزینه‌های تولید آن در یکی دو سال گذشته، استفاده از این نوع روکش رواج بیشتری پیدا کرده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات