Search
Close this search box.

اهمیت چکاپ دندان چیست و هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

اهمیت چکاپ دندان | نخ دندان مینا

اهمیت چکاپ دندان از مهم‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی است که دندانپزشکان در مورد آن توصیه‌های جدی به مردم ارائه می‌دهند. زیرا مراقبت و حفظ سلامت دهان و دندان تأثیر بسزایی در سلامت عمومی، حفظ زیبایی دندان‌ها و داشتن دهانی تمیز دارد. به‌طور معمول هر فرد برای چکاپ کردن دندان باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کند. اما بسته‌ به وضعیت دهان و دندان، از 1 تا 4 بار در سال متغیر است. دندانپزشک در هر نوبت چکاپ، دندان‌ها را تمیز کرده و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان‌ها را بررسی می‌کند.

به‌‌طور کلی مزایای چکاپ دندان‌ها بسیار زیاد است و اگر به‌طور منظم معاینه شوید، دندان‌های شما همیشه سالم و قوی بوده و از بیماری‌های دهان و دندان در امان خواهید بود. از طرف دیگر افرادی که به‌طور مستمر اقدام به چکاپ کردن دندان می‌کنند، کمتر با مشکل جدی دندانی مواجه می‌شوند. در ادامه این مقاله نکات مهمی در مورد مزایای چکاپ دندان و کارهایی که در طول معاینات دوره‌ای انجام می‌شود را بیان کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

اهمیت چکاپ دندان | نخ دندان مینا

چرا باید چکاپ دندان را انجام دهیم؟

اهمیت چکاپ دندان از نقطه‌نظرهای متفاوتی قابل بررسی است. به طور مثال شناسایی سرطان دهان، بررسی وضعیت سلامت بهداشت دهان و دندان، جرم‌گیری و تمیز کردن دندان و لثه‌ها، مشاوره در مورد سفید کردن دندان و پیشگیری از بیماری‌ها با بررسی دوره‌ای بافت لثه و دندان همگی از اهمیت انجام چکاپ دندان است. هیچ فردی بهتر از دندانپزشک شما برای حفظ سلامت دهان و دندان شما مناسب نیست، بنابراین باید به صورت دوره‌ای چکاپ کردن دندان را انجام دهید تا هرگونه مشکلی در نقطه شروعش شناسایی و برطرف گردد.

اهمیت چکاپ دندان | نخ دندان مینا

در چکاپ دندان چه اتفاقی می‌افتند؟

چکاپ کردن دندان مجموعه‌ای از اقدامات مختلف انجام می‌شود که در نهایت هدف همه این اقدامات بررسی سلامت دهان و دندان است. در زیر برخی از مهم‌ترین اقداماتی که در معاینات دوره‌ای انجام می‌شود را بیان کرده‌ایم:

  1. در چکاپ دندان، دندانپزشک سلامت دهان را ارزیابی کرده و هر گونه نشانه‌ای از حفره دندانی، بیماری لثه، عفونت، سرطان دهان و سایر مشکلات سلامت دندان را بررسی می‌کند. دندانپزشک هم‌چنین ممکن است برای تشخیص مشکلاتی که با چشم غیرمسلح مشخص نیستند، رادیوگرافی را تجویز کند. این مشکلات ممکن است شامل حفره‌های بین دندانی، دندان‌های نهفته‌، آسیب فک، پوسیدگی‌ استخوان و موارد دیگر باشد.
  2. با توجه به اینکه دندان‌ها با مسواک زدن‌ و نخ دندان به‌طور کامل از پلاک و جرم پاک نمی‌شوند، بنابراین این کار در چکاپ دندان با جرم‌گیری حرفه‌ای انجام می‌شود. اگر به صورت روتین چکاپ‌های دندانپزشکی انجام ندهید پلاک‌های روی دندان سبب پوسیدگی دندان، التهاب لثه و سایر مشکلات دندانی می‌شود. از طرف دیگر تمیز کردن دندان‌ها مقرون به صرفه‌تر از پر کردن، روکش و سایر خدمات ترمیمی است؛ بنابراین معاینات دوره‌ای دندانپزشکی را به طور منظم انجام دهید.
  3. ویزیت منظم و داشتن چکاپ دوره‌ای فرصت خوبی برای صحبت کردن با دندانپزشک در مورد روش‌های زیبایی مانند انواع کامپوزیت دندان ، لمینت و… است. از آن‌جایی که همه‌ی افراد کاندیدای مناسبی برای این روش‌های زیباسازی نیستند، دندانپزشک می‌تواند براساس نیاز و اهداف خاص شما توصیه‌های مفیدی ارائه دهد.
  4. هم‌چنین زمانی که برای چکاپ دندان مراجعه می‌کنید، دندانپزشک راهکارهایی را به شما آموزش می‌دهد تا از دهان و دندان خود بهتر مراقبت کنید. دندانپزشک هرگونه آسیب ناشی از عادات بد مانند سیگار کشیدن‌، دندان قروچه ، مسواک زدن‌ بیش از حد به دندان‌ها، رژیم غذایی و… را بررسی می‌کند. سپس توصیه‌هایی برای تغییر سبک زندگی به شما ارائه داده‌ تا سلامت دهان و دندان شما در بهترین حالت ممکن باشد.
  5. از طرف دیگر با چکاپ دوره‌ای دندانپزشکی می‌توانید در پول خود صرفه‌جویی کنید. دندانپزشک می‌تواند به شما در شناسایی مشکلات قبل از اینکه نیاز به درمان‌های دندانپزشکی تخصصی‌تر و گران‌تر داشته باشند، کمک کند.

اهمیت چکاپ دندان | نخ دندان مینا

فاصله زمانی مناسب بین دو چکاپ دندان

یک توصیه‌ی کلی در مورد فاصله زمانی مناسب بین دو چکاپ دندان هر 6 ماه یک‌بار است. یعنی هم بزرگسالان و هم کودکان باید هر 6 ماه یک‌بار برای تمیز کردن و معاینه‌ی دهان به دندانپزشک مراجعه کنند. به‌طورکلی هرچقدر خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان کمتر باشد، بیشتر می‌توانید بین فواصل چکاپ دوره‌ای خود فاصله بیندازید؛ بنابراین افرادی که از سلامت دهان و دندانی خوبی برخوردارند معمولاً در هر 12 تا 24 ماه نیاز به معاینه خواهند داشت. اما کسانی که مشکلات بیشتری دارند باید چکاپ دوره‌ای آن‌ها در فواصل نزدیک به هم باشد. در نهایت این دندانپزشک شما است که تصمیم می‌گیرد هرچند بار برای معاینات دوره‌ای دندانپزشکی مراجعه کنید.

مزایای چکاپ منظم دندان‌ها چیست؟

در زیر چند مورد از مزایای چکاپ دندان را بیان کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

  1. جلوگیری از پلاک، جرم و پوسیدگی دندان
  2. شناسایی به‌موقع بیماری‌های لثه
  3. شناسایی و غربالگری سرطان دهان
  4. شناسایی مشکلات سر و گردن مانند غدد لنفاوی

در ادامه به توضیحات مفید در مورد هر یک از این مزایای چکاپ دندان‌ها می‌پردازیم.

چکاپ دندان از ایجاد پلاک، جرم، حفره و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

حتی سخت‌گیرترین افراد در تمیز کردن دندان‌های خود نیز ممکن است در پاکسازی فضاهای بین دندانی ناکام بمانند. برای مثال تمیز کردن دندان آسیاب پشتی بسیار سخت است. به همین دلیل است که هر فرد باید به طور متوسط هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کند. دندانپزشک دندان‌های بیمار را معاینه کرده تا علائم اولیه پوسیدگی دندان را پیدا کند. هم‌چنین اگر دندانپزشک حفره‌های کوچک یا لکه‌های سفید روی دندان‌ها ببیند، فلوراید درمانی را برای بیمار شروع کرده تا پوسیدگی را کاهش دهد. از طرف دیگر برای حفره‌های بزرگ‌تر نیز اقدام به پر کردن دندان می‌کند.

دندانپزشک هم‌چنین برای از بین بردن‌ پلاک یا جرم از روی دندان‌ها و لثه‌ها یک پاکسازی اصولی انجام می‌دهد. این کار از دندان‌ها و لثه‌ها در برابر حملات باکتری‌های مضری که در پلاک‌ها تجمع می‌یابند، محافظت می‌کند.

چکاپ دندان سبب شناسایی به‌موقع بیماری‌های خطرناک لثه می‌شود.

در بیشتر موارد، مراحل اولیه بیماری لثه هیچ علامتی ندارد؛ بنابراین این امر تشخیص بیماری لثه در دهان را سخت می‌کند. خوشبختانه دندانپزشکان می‌توانند بیماری های لثه را حتی در مراحل اولیه تشخیص دهند. در طول چکاپ دوره‌ای، دندانپزشک از سفت بودن لثه‌ها اطمینان حاصل می‌کند. هم‌چنین تورم، عقب‌نشینی لثه‌ها و بافت لثه را بررسی کرده و در صورت پیدا کردن هرگونه علائم، درمان را شروع می‌کند. معمولاً زمانی که بیمار برنامه بهداشت دهان و دندان خود را بهبود می‌بخشد، بیماری لثه از بین می‌رود.

اهمیت چکاپ دندان | نخ دندان مینا

دندانپزشکان از معاینات دوره‌ای برای بررسی و غربالگری سرطان دهان استفاده می‌کنند.

دندانپزشک علاوه‌بر معاینه دندان‌ها و لثه‌ها، علائم سرطان دهان را نیز در دهان بیمار جستجو می‌کند. این یکی از بهترین مزایای چکاپ دندان است؛ زیرا اگر سرطان دهان به‌موقع شناسایی نشود می‌تواند تبدیل به یک بیماری خطرناک و تهدیدکننده زندگی تبدیل شود که شاید مرگ را به همراه داشته باشد. دندانپزشکان از نور مخصوصی برای یافتن‌ بافت‌های مرده ناشی از رشد تومورها استفاده می‌کنند، این معاینه به نام آزمایش VELscope شناخته می‌شود که بدون درد بوده و فقط یک یا دو دقیقه طول می‌کشد. با این معاینه، فردی که هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه می‌کند، شانس بیشتری برای شناسایی سرطان دهان در استیج‌های اولیه دارد.

چکاپ دندان می‌تواند مشکلات عمومی سلامت را تشخیص دهد.

بخش دیگری از چکاپ دندان شامل معاینه سر و گردن است. دندانپزشک غدد لنفاوی، گردن و فک‌ها را از نظر تورم، توده‌ها، بد شکلی‌ها و سایر علائم بیماری بررسی می‌کند. در صورت مشاهده یک مشکل، دندانپزشک بیمار را به پزشک متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد؛ بنابراین از دیگر مزایای چکاپ دندان می‌توان به پیشگیری بیماری‌های تیروئیدی اشاره کرد.

تفاوت چکاپ دندان و ویزیت‌های تخصصی دندانپزشکی

چکاپ دندان دربرگیرنده معاینات معمولی و تمیز کردن دهان و دندان است. اما درمان‌های دندانپزشکی شامل ویزیت‌های تخصصی برای درمان مشکلات دندان مانند پر کردن، تمیز کردن عمیق دندان‌ها، برداشتن دندان و… است. درمان‌های دندانپزشکی براساس نیاز و مشکلات فرد برنامه‌ریزی می‌شود، درحالی‌که چکاپ دندانپزشکی از یک برنامه منظم پیروی می‌کند. چکاپ دندان برای اطمینان از عدم وجود مشکل در سلامت دهان و دندان و تشخیص هر گونه مشکل در اسرع وقت است. بهترین راه برای مقابله با بیماری‌های دهان و دندان از طریق پیشگیری است که این مهم با معاینات دوره‌ای دندانپزشکی امکان‌پذیر می‌شود. این معاینات به شما کمک می‌کند که مشکلات احتمالی را قبل از بدتر شدن‌ تشخیص داده‌ و مراقبت‌های پیشگیرانه را دریافت کنید.

کلام آخر

در این مقاله به اهمیت چکاپ دندان پرداختیم و هم‌چنین بیان کردیم که با رعایت روتین بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه، می‌توانید به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها در درازمدت کمک کنید. از طرف دیگر اقداماتی که در چکاپ دوره‌ای دندان‌ها انجام می‌شود را نیز ذکر کرده و مزایای چکاپ دندان را برشمردیم. با خواندن‌ این مقاله به این نتیجه می‌رسیم که معاینه یا چکاپ کردن‌ دندان به پیشگیری از طیف وسیعی از نگرانی‌های مربوط به سلامت دهان از جمله بیماری پریودنتیت (periodontal)، پوسیدگی دندان و لکه‌های دندان کمک می‌کند و در درازمدت باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شود.  امید است که مطالعه این مقاله دانش شما را در مورد اهمیت چکاپ دوره‌ای دندانپزشکی افزایش داده‌ باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات