Search
Close this search box.

علل تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت دندان چیست و روش جلوگیری از آن

علل تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت دندان | نخ دندان مینا

‌‌در این مقاله با شما هستیم تا مهمترین علل تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت دندان را بیان کرده و سپس در ادامه روش‌های جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت و لمینت دندان را نیز به صورت موردی بررسی نماییم. لمینت و کامپوزیت دو روش متفاوت برای روکش کردن دندان‌ها برای جنبه‌های درمانی و زیبایی شناختی هستند. این دو روش می‌توانند به بازگرداندن لبخند و افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کنند. یکی از مزایای لمینت و کامپوزیت این است که به راحتی لکه‌دار نمی‌شوند، اما این بدین معنا نیست که آن‌ها از تغییر رنگ در طول زمان در امان هستند. برای اینکه بدانید علل تغیر رنگ لمینت و کامپوزیت و روش‌های پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت و لمینت دندان چیست ، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک لایه‌ی نازک از مواد هم‌رنگ دندان است. این لایه‌ها به سطح جلویی دندان می‌چسبند تا شکل، اندازه، ظاهر و رنگ کلی دندان‌ها بهبود یابد. لمینت دندان که به ونیر پرلسن نیز معروف است، از لایه‌های نازک چینی مختلف ساخته‌ شده‌ که توسط دندانپزشک روی مینای دندان قرار می‌گیرد. لمینت فرایندی است که به اتصال مواد به یکدیگر اشاره دارد. به همین دلیل به این روش در دندانپزشکی، لمینت دندان می‌گویند؛ زیرا لایه‌ی نازک از پوسته‌های ونیر پرسلن از نظر شیمایی به ساختار دندان متصل می‌شوند. با بررسی علل تغییر رنگ لمینت دندان می‌توانید برای نگهداری بهتر از آن اقدام کنید.

علل تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت دندان | نخ دندان مینا

کامپوزیت دندان چیست؟

انواع کامپوزیت دندان ، از مواد مصنوعی ساخته‌ می‌شود که این مواد ترکیبی از سیلیس، کوارتز، ذرات سیلیکات براساس اکسیدهای فلزی (باریم، روی، آلومینویم و… ) است. به عبارتی کامپوزیت دندان از یک ماده‌ی پلاستیکی به نام رزین اکریلیک ساخته‌ شده‌ که با کوارتز شیشه‌ای پودری، سیلیس یا سایر ذرات سرامیکی تقویت می‌شود. ترکیب این مواد، رنگی زیبا و یک‌دست را فراهم می‌آورند که دقیقا با رنگ طبیعی دندان مطابقت دارد. کامپوزیت در لغت به معنای در کنار هم ترکیب شدن است؛ به همین دلیل در دندانپزشکی از این واژه برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود.

به دلیل پایداری و ایمنی بالای این روش در دندانپزشکی، از کامپوزیت دندان برای پر کردن حفره، ترمیم و تغییر شکل دندان برای اهداف زیبایی استفاده می‌شود. کامپوزیت دندان برخلاف پرکننده‌های فلزی گذشته، از منظر زیبایی‌شناسی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شناخت دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان می‌تواند راه‌حلی برای حفظ هرچه بهتر آن باشد.

چه زمانی از لمینت دندان استفاده می‌شود؟

برخی از مشکلات مانند شکستگی و ساییدگی دندان‌ها ممکن است برای فرد بسیار ناگوار باشد. اینجاست که لمینت‌ها می‌توانند یک راه‌کار درمانی سریع برای رفع این مشکلات باشند. لمینت می‌تواند هر شکستگی یا آسیبی را پنهان کند. از طرف دیگر، افرادی که فاصله‌های جزئی بین دندان‌های خود دارند که این موضوع سبب نگرانی آن‌ها از جنبه زیبایی‌شناسی شده‌ است، می‌توانند این شکاف‌ها را با لمینت پر کنند. به‌طور کلی لمینت‌ ها برای مشکلات زیر کاربرد دارند:

  1. تغییر رنگ دندان
  2. فرسودگی دندان
  3. شکستن‌ دندان
  4. دندان‌های نامرتب، ناهموار و یا نامنظم
  5. دندان‌های فاصله دار

البته هر چند مزایا لمینت دندان زیاد است و این روش باعث زیباسازی دندان می‌شود، اما با این حال لازمه حفظ زیبایی حاصل از آن شناخت علل تغییر رنگ لمینت دندان خواهد بود.

چه زمانی از کامپوزیت دندان استفاده می‌شود؟

رزین کامپوزیت دندان یک ماده ترمیم کننده همرنگ دندان است که برای جایگزینی‌ بخش پوسیده ساختار دندان استفاده می‌شود. انواع کامپوزیت دندان فوق‌العاده پرکاربرد هستند. برای مثال می‌توان از آن‌ها برای موارد زیر استفاده کرد:

  1. پر کردن دندان‌های پوسیده
  2. بازسازی ساختار دندان از دست رفته‌ بر اثر ضربه، پوسیدگی یا سایر بیماری‌ها
  3. تغییر رنگ دندان‌های تیره و لکه‌دار
  4. ایجاد روکش زیبا برای دندن‌های ناهموار و نامنظم
  5. جایگزین عالی برای آمالگام دندان (ماده مخلوط دندانی “Dental Amalgam”به رنگ نقره‌ای یا سیاه)

علل تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت دندان | نخ دندان مینا

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

در جدول زیر به صورت کلی تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان ارائه شده‌ است. در این جدول متوجه می‌شوید که علل تغییر رنگ بیشتر کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دندان در چیست.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان
  لمینت کامپوزیت
1 عمر لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت بیشتر است. عمر کامپوزیت کمتر از لمینت‌های سرامیکی است.
2 لمینت سرامیکی  از نظر مقاومت در برابر فشار و سایش حاصل از جویدن، دوام بیشتری دارد. از نظر مقاومت در برابر فشار و سایش با لمینت سرامیکی، دوام کمتری دارد.
3 لمینت سرامیکی در برابر تغییر رنگ و لک نسبت به کامپوزیت دوام بیشتری دارد. در برابر تغییر رنگ و لک در مقایسه با لمینت سرامیکی مقاومت کمتری دارد.
گران‌تر است. ارزان‌تر است.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

در دو جدول زیر به صورت جداگانه، مزایا و معایب لمینت دندان و کامپوزیت دندان ذکر شده‌ است.  مواد کامپوزیت دندان به صورت تک لایه به دندان اضافه می‌شوند. این روش تنها در یک جلسه به طول می‌انجامد. با شناخت راه‌های جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان می توانید برخی از معایب آن را نیز از بین ببرید.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان
مزایا معایب
ارزان‌تر از لمینت رزین کامپوزیت به راحتی لکه دار می‌شود.
آسیب به روکش‌ها، قابل ترمیم است. دوام کمتری نسبت به لمینت دارد.
مینای دندان کمتر تراشیده‌ می‌شود. شکستگی‌ها و ترک‌های روی کامپوزیت اغلب قابل مشاهده هستند.
طول عمر کوتاه‌تری دارند.

لمینت دندان در آزمایشگاه سفارشی می‌شوند تا کاملاً با رنگ، شکل و اندازه مورد نیاز افراد مطابقت داشته باشند. همچنین با شناخت روش‌های جلوگیری از تغییر رنگ لمنیت دندان می‌توانید مانع از بروز بسیاری از معایب آن شوید.

مزایا و معایب لمینت دندان
مزایا معایب
مواد قوی‌تر و بادوام‌تر در صورت آسیب دیدن، قابل ترمیم نیستند و باید تعویض شوند.
طول عمر بیشتر – حداقل 10 سال هزینه آن نسبت به کامپوزیت دندان بیشتر است.
طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. به دلیل مطابقت بیشتر با دندان، زیرا از روشی که دندان‌ها نور را منعکس می‌کنند، تقلید شده‌ است. مدت جلسات برای تکمیل لمینت دندانی بیشتر طول می‌کشد.
بسیار مقاوم در برابر لک

علل تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت دندان | نخ دندان مینا

علل تغییر رنگ لمینت دندان

لمینت‌ها به راحتی لکه‌دار نمی‌شوند و به صورت طولانی مدت رنگ طبیعی خود را حفظ می‌کنند. با این حال آن‌ها ممکن است با گذشت زمان تغییر رنگ بدهند. در زیر علل تغییر رنگ لمینت دندان ارائه شده‌ است:

  • نوشیدن‌ چای یا قهوه به مقدار زیاد

لکه‌های سطحی ممکن است در اثر نوشیدن‌ قهوه یا چای در دراز مدت ایجاد شوند.

  • افزایش سن

از دیگر علل تغییر رنگ لمینت دندان افزایش سن است. با افزایش سن، خط لثه به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین غذا می‌تواند در شکاف بین دندان و لثه گیر کرده و منجر به پوسیدگی و یا حساسیت دندان شود. بنابراین این تغییرات روی روکش لمینت اثر منفی می‌گذارد.

  • ضربه یا تروما

در صورتی که به دندان آسیب وارد شود، برای مثال زمین خوردن‌ یا برخورد یک جسم به دندان، این ضربه‌ها می‌تواند به عاج که بافت داخل دندان است، آسیب وارد کند. زمانی که عاج آسیب ببیند، سریع‌تر شروع به پیر شدن کرده و ممکن است سبب تغییر رنگ دندان حتی با وجود لمینت شود. در واقع این تغییر رنگ به دلیل آسیب به دندان است که روی روکش لمینت پدیدار شده‌ است.

  • مواد لمینت

اگر دندان‌های شما توسط مواد لمینت قدیمی غیر از پرسلن ساخته‌ شده‌ است، نسبت به لکه‌دار شدن‌ بسیار حساس خواهند بود. از طرفی این لمینت ‌های قدیمی از نظر شکل یا رنگ مانند لمینت‌ های چینی و سرامیکی امروزی نیستند.

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان

نداشتن یک روتین منظم ممکن است روی رنگ طبیعی لمینت‌ ها تاثیر منفی بگذارد. اگرچه لمینت‌ های سرامیکی و چینی بسیار مقاوم به لکه هستند، با این حال رعایت بهداشت دهان و دندان یک امر مهم برای داشتن دندان‌های سفید و زیبا است.

روش‌های جلوگیری از تغییر رنگ لمینت دندان

جلوگیری از تغییر رنگ لمینت دندان بسیار آسان است. کافیست سبک غذایی منظم داشته باشید تا لمینت دندان مانند روز اول سفید و طبیعی جلوه کند. برخی از مواردی که می‌توانند باعث جلوگیری از تغییر رنگ لمینت دندان شوند در زیر ذکر شده‌ است:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مسواک زدن‌ با خمیردندان‌های پولیش غیر ساینده
  • ترک سیگار و مشتقات تنباکو
  • استفاده از سفید کننده‌های دندان مورد تایید دندانپزشک
  • ملاقات منظم با دندانپزشک

دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان از رزین ساخته‌ می‌شود و رزین‌ها می‌توانند در سطح به صورت متخلخل ظاهر شوند. همین موضوع می‌تواند منجر به زرد نشان دادن‌ روکش گردد. در زیر دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان بیان شده‌ است:

  • نوشیدن‌ چای یا قهوه و سایر غذاهای رنگدانه دار

مصرف زیاد چای، قهوه و یا غذاهای حاوی رنگدانه زیاد می‌تواند منجر به تغییر رنگ کامپوزیت دندان شود.

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان

یکی از فاکتورهای مهم که سبب تغییر رنگ کامپوزیت دندان می‌شود، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

  • آسیب یا تروما به دندان

مانند روکش لمینت، آسیب به عاج می‌تواند سبب تغییر رنگ دندان شود که این تغییر رنگ روی کامپوزیت نیز خود را نشان می‌دهد.

  • افزایش سن

افزایش سن و کاهش استحکام لثه‌ها و ضعیف شدن دندان‌ها از دیگر دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان است؛ زیرا مرز بین رزین کامپوزیت و دندان بیشتر می‌شود. وجود مرز بین این دو، سبب گیر افتادن‌ باکتری‌ها و ذرات غذایی شده‌ و در نتیجه منجر به تغییر رنگ کامپوزیت می‌شود.

روش‌های جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

ممکن است در امتداد مرز بین رزین کامپوزیت و ساختار طبیعی دندان لکه‌هایی ایجاد شود. این موضوع می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که مرز بین این دو، ناهموار شده‌ و باکتری‌ها و ذرات غذایی در این مرزها به دام می‌افنتد. برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان در چنین مواقعی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • از خوردن‌ غذاها و نوشیدنی‌های دارای رنگدانه زیاد یا اسیدی خودداری کنید.
  • بعد از خوردن‌ و آشامیدن‌‌، حتما دندان‌های خود را بشویید.
  • از خمیر دندان ساینده و مسواک زدن‌ بیش از حد و غیر اصولی خودداری کنید.
  • از مشتقات تنباکو، سیگار و…. استفاده نکنید.
  • یک روال منظم برای بهداشت دهان و دندان داشته باشید.

کلام آخر

علل تغییر رنگ لمنیت دندان به همراه دلایل تغییر رنگ کامپوزیت را به صورت کامل با هم در سایت نخ دندان مینا مرور کردیم و نکات بسیار مفیدی برای جلوگیری از زرد شدن و تغییر رنگ آن‌ها را نیز با شما در میان گذاشتیم. همه‌ی ما به دنبال داشتن‌ دندان‌های زیبا و جذاب هستیم و این مهم به دست نخواهد آمد‌ جز با استفاده از روش‌های جلوگیری از تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت دندان. این روش‌ها را جدی بگیرید تا برای همیشه یک لبخند زیبا داشته باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات