Search
Close this search box.

لمینت بدون تراش چیست و چه انواعی دارد؟

لمینت بدون تراش چیست | نخ دندان مینا

لمینت دندان بدون تراش یکی از روش‌های نوین و مدرن درمانی است که به فرد این اجازه را می‌دهد تا بدون تراشیدن‌ دندان به هدف موردنظر خود برسد. به‌صورت روزانه به تعداد افرادی که به دنبال لمینت و روکش کردن دندان‌های خود هستند، اضافه می‌شود. با محبوب شدن روزافزون لمینت، مزایا و معایب لمینت دندان بدون تراش و یا لمینت با تراش بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌ است. نصب روکش لمینت بدون تراش به فرایندی اطلاق می‌شود که ایرادات دندان و ناهنجاری‌های جزئی را با روش‌های محافظه‌کارانه و بدون ساییدگی بافت دندان برطرف می‌کند.

دندانپزشکان می‌گویند: «روند تراشیدن‌ دندان‌ها در روش لمینت سنتی برای داشتن‌ «لبخند زیبا» ممکن است باعث شود که در آینده به دندان مصنوعی نیاز داشته‌ باشید». با توجه به اینکه زیبایی لبخند شما ضروری و مهم است، اما باید همیشه بهترین کار را برای سلامت دهان و دندان انجام داد. عوارض برخی از روش های لمینت سنتی که دندان‌ها را به صورت غیراصولی تراش می‌دهد، برگشت‌ناپذیر است. برای مثال ممکن است برخی از افراد بعد از انجام لمینت سنتی، در آینده به دندان مصنوعی نیاز داشته باشند. اگر به دنبال سفید کردن دندان‌های خود بوده و یا ظاهر دندان‌های شما ناهنجار است، روش‌های کمتر تهاجمی مانند لمینت بدون تراش را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع لمینت بدون تراش و همچنین مزایا و معایب لمینت بدون تراش نکات مفیدی را شرح دهیم.

لمینت بدون تراش چیست | مینا

لمینت بدون تراش (No Prep) چیست؟

برندهای جدید و نوآورانه به دلیل استفاده از فناوری‌های مدرن از تکنیک لمینت بدون تراش استفاده می‌کنند. این روش‌ها به بیماران این امکان را داده‌ تا بدون تراشیدن‌ یا سوراخ کردن دندان به اهداف زیبایی خود دست پیدا کنند. لمینت‌ های بدون تراش یک نوع ونیزهای فوق نازک یا کانتکت لنز هستند که ضخامت آن‌ها از 0.3 میلی‌متر کمتر است. این لمینت‌ها بدون نیاز به پرپ یا تراشیدن‌ مینای دندان روی دندان‌های جلو نصب می‌شوند. انواع لمینت بدون تراش در یک فرایند غیرتهاجمی روی مینای دندان پیوند می‌خورند.

به‌طورکلی دو نوع روکش دندان وجود دارد. لمینت و کامپوزیت. در روش کامپوزیت، ماده همرنگ دندان به دندان متصل شده‌ و در این روش معمولاً نیازی به تراشیدن‌ دندان نیست. در روش لمینت یک ماده چینی ساخته‌ شده‌ در آزمایشگاه برای روکش کردن‌ دندان استفاده می‌شود. این روکش برای اینکه روی دندان بچسبد باید سطح دندان کمی تراشیده‌ شود. لمینت ‌های سنتی که از جنس پرسلن هستند از پوسته‌های نازکی ساخته‌ شده‌ و برای نصب روی دندان نیاز به ساییدگی مینای دندان دارند. البته ناگفته نماند که در رویکرد لمینت سنتی با استفاده از چسب‌های ارتقا یافته‌ و نانو ذرات جدید می‌توان میزان برش را به حداقل رساند. اما اگر در مورد این روش سنتی نگران هستید باید به سراغ روش‌های مطمئن‌تر یعنی لمینت بدون تراش بروید.

انواع لمینت بدون تراش

لمینت بدون تراش یک تکنیک مدرن امروزی بوده که به نام لمینت مینیمال نیز شناخته می‌شود. انواع لمینت بدون تراش براساس مواد سازنده و یا میزان نازک بودن آن‌ها رده‌بندی می‌شوند. البته توجه داشته باشید که تمامی انواع لمینت بدون تراش نسبت به لمینت سنتی از مزیت خاصی برخوردار هستند. یکی از اصلی‌ترین مزایای لمینت دندان بدون تراش عدم نیاز به تراشیدن‌ دندان زیرین است. در زیر برخی از انواع لمینت بدون تراش را معرفی می‌کنیم.

لمینت بدون تراش دوراتین – Durathin (0.3 میلی‌متر)

Durathin متشکل از لایه‌های نازک و نیمه شفاف چینی است که بر روی سطوح جلوی دندان قرار می‌گیرد. برای چسباندن‌‌ این لمینت نیازی به تراشیدن‌ دندان نیست. استحکام اتصال این نوع روکش به دندان بسیار قوی است. این لمینت از پرسلن بسیار فشرده‌ ساخته‌ شده‌‌ و از استحکام و دوام کافی برخوردار است. از طرف دیگر از مزایای لمینت بدون تراش Durathin می‌توان به ایجاد یک پایه‌ی قوی و پایدار اشاره کرد که وضعیت رعایت بهداشت دهان و دندان را بهتر می‌کند.

لمینت بدون تراش فوق نازک – Ultrathin (0.2-0.4 میلی‌متر)

Ultrathin یک روکش چینی یا لمینت چینی بسیار قوی و نازک است که به تراشیدن‌ دندان اصلی نیاز ندارد. این روکش‌های فوق نازک اغلب ضخامتی بین 0.2 تا 0.4 میلی‌متر دارند؛ اما درعین‌حال قوی، ماندگار و از نظر زیبایی رضایت‌بخش هستند. Ultrathin یکی از انواع لمینت بدون تراش است و افراد در طی پروسه لمینت گذاری با این ماده هیچ دردی را احساس نخواهند کرد. تلاش برای نوآوری‌ها و فناوری‌های پیشرفته (مانند ایمپلنت دندان) این رویکرد دندانپزشکی را با کمترین تهاجم امکان‌پذیر کرده است.

لمینت بدون تراش لومینیرز – Lumineers  (0.2mm)

Lumineers  یک نوع خاص از انواع لمینت بدون تراش بوده که یکی از شناخته شده‌ترین لمینت‌ها نیز محسوب می‌شود. لمینت بدون تراش Lumineers  در حال حاضر در صنعت دندانپزشکی توصیه می‌شود. از مزایای لمینت بدون تراش باید گفت که این لمینت بسیار نازک بوده و برای افرادی که به دنبال طبیعی‌ترین روش روکش کردن دندان هستند، یک گزینه‌ی عالی است. لمینت گذاری با  Lumineers  به طور معمول در دو جلسه طول می‌کشد. لمینت لومینیرز یک نوع درمان روکشی بوده که قادر به حل انبوهی از مشکلات و مسائل دندانی است. از طرف دیگر این لمینت می‌تواند یک راه‌حل مناسب برای اصلاح دندان‌های شکسته‌ شده‌، زرد و یا لکه‌دار باشد. با لمینت لومینیرز، افراد می‌توانند انتظارات زیر را داشته باشند:

  1. حذف فاصله و شکاف دندانی
  2. تراز کردن دندان‌های ناهموار (جایگزین سریع بریس‌ها و درمان‌های ارتودنسی)
  3. تغییر شکل دندان‌های بدشکل
  4. ترمیم دندان‌های ترک خورده‌

لمینت بدون تراش چیست | مینا

مزایای لمینت بدون تراش

بیمارانی که به دنبال لبخند زیباتر هستند، همچنین اولویت آن‌ها استفاده از روش‌های ایمن و بی‌خطر است، لمینت بدون تراش یک انتخاب ایده‌آل است و یک جایگزین مناسب برای روش‌های سنتی و باندینگ است. داشتن برنامه‌ی منظم بهداشت دهان و دندان و ویزیت‌های منظم پزشکی منجر به افزایش دوام این لمینت‌ها می‌شود. در زیر برخی از مهم‌ترین مزایا لمینت بدون تراش را بررسی کرده‌ایم:

  1. عدم نیاز به تراشیدن‌ دندان و سالم ماندن مینای آن
  2. جلسات درمانی بدون درد
  3. روکش‌های فوق‌العاده طبیعی
  4. رفع فاصله دندان‌ها به صورت کاملاً طبیعی
  5. دوام و ماندگاری بالا بین 5 تا 7 سال و در صورت نگهداری صحیح تا 10 سال
  6. عدم آسیب دیدن دندان‌ها
  7. عدم نیاز به بی‌حسی موضعی
  8. ورق نازک و طبیعی ونیرها با ضخامت بین 0.2 الی 0.4 میلی‌متر
  9. فوق‌العاده محکم
  10. روش درمانی غیرتهاجمی
  11. ساخت لمینت ‌ها براساس خواسته مشتری
  12. حفظ سلامت دهان و دندان
  13. داشتن لبخند زیبا در کنار حفظ سلامت و مراقبت از مینای دندان
  14. تغییرات دلخواه در رنگ لمینت بدون تراش
  15. قابلیت به‌کارگیری در کنار سایر روش‌های درمانی مانند ارتودنسی
  16. عدم وجود حساسیت به غذاهای سرد و گرم به دلیل تراش نخوردن مینای دندان و آسیب ندیدن عصب دندان

لمینت بدون تراش چیست | مینا

معایب لمینت بدون تراش

با توجه به مزایای لمینت بدون تراش، اما روکش‌های مینیمال یا لمینت بدون تراش ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

  1. طول عمر کمتر نسبت به لمینت سنتی
  2. به دلیل نازک بودن انواع لمینت بدون تراش، امکان اصلاح ناهنجاری‌های زیاد با این روش سخت است.
  3. چون لمینت بدون تراش از نوع ونیر فوق نازک هستند، در پوشش دندان‌های سیاه یا خیلی زرد تأثیر چندانی ندارند.
  4. در صورت افزایش ضخامت ونیرهای لمینت دندان برای پوشاندن‌ عیوب ظاهری، به دلیل عدم تراش مینای دندان، نتیجه کار طبیعی به نظر نمی‌رسد.
  5. نصب انواع لمینت بدون تراش به مهارت و تخصص بیشتری نیاز دارد.
  6. از دیگر معایب لمینت بدون تراش می‌توان به چالش‌برانگیز بودن آن در هنگام نصب اشاره کرد. زیرا باید این لایه‌های نازک دقیقاً درست در جای خود قرار گرفته‌ تا ظاهری طبیعی و زیبا داشته باشد.

روش انجام لمینت بدون تراش

برای قرار دادن‌ لمینت بدون تراش روی دندان، ابتدا عکس گرافی از دندان‌ها گرفته‌ می‌شود. اسکن تصویر می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد اندازه و شکل لازم روکش‌های نهایی ارائه دهد. هم‌چنین یک قالب کلی و دقیق از دندان‌های فرد تهیه شده‌ و به لابراتوار ارسال می‌شود. با توجه به این‌که لمینت ‌های فوق نازک لومینیزر در ایران ساخته‌ نمی‌شود باید نمایندگی‌های معتبر آنها را به ایران ارسال کنند.

مدت زمانی بین سه الی چهار هفته لمنیت بدون تراش به مطب دندانپزشک ارسال می‌شود. به دلیل اینکه مینای دندان در این روش تراشیده‌ نمی‌شود، در جلسه اول نیازی به ونیر موقت نیست. جلسه دوم نصب لمنیت بدون تراش حدوداً یک ماه بعد از قالب‌گیری است. در این جلسه بدون سوراخ کردن و آسیب به مینای دندان، لمینت‌ها به صورت جداگانه روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. در حین قرار دادن‌ لمینت ‌ها، فرد هیچ عارضه‌ی جانبی مانند درد و خونریزی را تجربه نخواهد کرد.

لمینت بدون تراش چیست | مینا

مراقبت‌های بعد از انجام لمینت بدون تراش

بعد از قرار دادن‌ انواع لمنیت بدون تراش روی دندان‌ها، شما باید مراقبت‌های پزشکی را رعایت کنید تا در نهایت بهترین نتیجه حاصل شود. مهم‌ترین مزیت لمنیت بدون تراش این است که هیچ محدودیت غذایی در رژیم نخواهید داشت و بلافاصله می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود برگردید. علی‌رغم این‌که انواع لمنیت بدون تراش از دوام بالایی برخوردار هستند، اما این بدین معنی نیست که آن‌ها هیچ‌وقت خراب نمی‌شوند.

روش‌های مراقبت از لمینت

لمینت‌های بدون تراش نیز مانند دندان‌ها به مراقبت نیاز دارند تا دوام بیشتری داشته باشند. شما باید دقیقاً مانند روش‌های مراقبت از دندان طبیعی، از هر فعالیتی که سبب آسیب به لمینت بدون تراش می‌شود اجتناب کنید. در زیر برخی از مراقبت‌ها بعد از انجام لمنیت بدون تراش ذکر شده‌ است:

  1. عدم مصرف دخانیات
  2. عدم جویدن قلم یا ناخن
  3. عدم استفاده از دندان‌ها برای باز کردن بسته‌ها
  4. مدیریت دندان قروچه
  5. عدم فشردن دندان ها
  6. داشتن روتین برای بهداشت دهان و دندان
  7. استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید
  8. استفاده از نخ دندان‌های باکیفیت به صورت روزانه
  9. معاینه دوره‌ای دندان و داشتن چکاپ دندان هر 6 ماه یک بار

 

کلام آخر

ما در این مقاله انواع لمنیت بدون تراش و هم‌چنین مزایا و معایب لمنیت بدون تراش را بررسی کردیم. با توجه به این‌که همه ما به دنبال لبخند زیبا هستیم، اما نباید این زیبایی به قیمت از دست دادن‌ سلامت دهان و دندان باشد. دندانپزشکان نباید دندان‌های طبیعی را برای فرایند روکش‌های سنتی لمینت خصوصاً در زمانی که سایر روش‌های غیرتهاجمی مانند لمنیت بدون تراش در دسترس هستند، سوهان بکشند.

لمینت بدون تراش مزیت بسیار فوق‌العاده‌ای نسبت به روش‌های قدیمی روکش کردن دارد. این مزیت همان عدم تراش دادن‌ مینای دندان در هنگام روکش کردن دندان است. در نتیجه می‌توان از این رویکرد برای سفید کردن دندان‌ها بدون هیچ نگرانی استفاده کرد. هر روش و یا تکنیکی دارای مزایا و معایبی است، ما در این مقاله معایب و مزایا لمینت بدون تراش را برشمردیم تا آگاهی شما نسبت به این روش افزایش یابد.

برای حفظ و نگهداری بیشتر دندان و روکش لمینت آن، بهتر است از سلامت دهان و دندان غافل نشوید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای سلامت دندان انجام دهید کشیدن‌ نخ دندان است. نخ دندان مینا ، که در ساخت آن از موم طبیعی زنبور عسل استفاده شده، در انواع نازک، فوق نازک، متراکم و استاندارد تولید می‌شود و در سلامت نگه داشتن دندان‌های شما، بسیار مفید عمل می‌کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات