Search
Close this search box.

6 دسته از افرادی که لمینت برایشان مناسب نیست

لمینت دندان | نخ دندان مینا

‌‌در مطب‌های دندانپزشکی معمولاً با سوال چه کسانی نباید لمینت کنند مواجه می‌شویم. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم نکات کلی را در باب این موضوع بیان کنیم. لمینت های دندان یا روکش‌های پرسنلی یک راه‌حل عالی برای مقابله با طیف وسیعی از مشکلات دندانی هستند. دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌ و یا دندان‌های شلوغ را می‌توان با ارتودنسی سفید و تراز کرد. هم‌چنین دندان‌های تراشیده‌ شده‌ را نیز می‌توان‌ با رویکردهای مخصوص دندانپزشکی ترمیم کرد. اما مزیت بزرگ لمینت‌های چینی این است که امکان اصلاح چندین نقص لبخند را با یک درمان واحد فراهم می‌کنند. به‌این‌ترتیب اگر مشکلات زیبایی دارید، لمینت‌های دندان می‌توانند همه‌ی آن‌ها را یک‌جا برطرف کنند.
با توجه به این‌که لمینت دندان یک لبخند زیبا به شما هدیه می‌دهد، اما همه‌ی افراد کاندیدای مناسبی برای این تکنیک دندانپزشکی نیستند. به‌طور کلی اگر بخواهیم به سوال چه کسانی نباید لمینت کنند پاسخ دهیم باید ذکر کنیم که افراد دارای مشکلات جدی در دهان مانند (بیماری‌های لثه، شکستگی دندان یا عفونت دندان) نباید برای این روش اقدام کنند. در این مقاله آن دسته از افرادی که لمینت برایشان مناسب نیست مورد بررسی قرار می‌گیرند. هم‌چنین برخی از معیارهایی که افراد جهت انجام لمینت دندان باید رعایت کنند را در ادامه بیان می‌کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

لمینت دندان | نخ دندان مینا

چه کسانی نباید لمینت کنند

متأسفانه، شما نمی‌توانید لمینت دندان را فقط به این دلیل که به دنبال زیبایی هستید، تهیه کنید. شما ابتدا باید توسط دندانپزشک معاینه شوید. برای مثال پوسیدگی دندان می‌تواند از انجام این روش جلوگیری کند.
امروزه مردم دلایل خوبی برای روکش کردن دندان دارند. روکش‌های لمینت یکی از بهترین راه‌ها برای ترمیم دندان‌های ترک خورده‌ و لکه‌دار هستند. ونیرها پوسته‌های بسیار نازکی از پرسلن یا سرامیک بوده که مستقیماً به سطوح جلویی دندان‌های شما می‌چسبند و هنگامی که روی دندان نصب می‌شوند، درست مانند نسخه بهتر دندان‌های طبیعی شما ظاهر می‌شوند. ونیرها غیرقابل ‌تشخیص بوده؛ زیرا برای دندان‌های شما سفارشی شده‌اند و این همان چیزی است که این تکنیک را بسیار موفق می‌کند. بااین‌حال، قبل از گرفتن‌ روکش، نکاتی وجود دارد که باید بدانید. برای مثال برخی از افراد واجد شرایط دریافت لمینت نیستند. در ادامه در پاسخ به سوال چه کسانی نباید لمینت کنند گروه‌هایی که لمینت دندان برایشان مناسب نیست لیست شده‌ و درباره دلیل آن توضیح داده‌ شده‌ است.
1. افراد دارای دندان‌های ضعیف و پوسیده
2. افراد داری بیماری التهاب لثه
3. افراد با مینای نازک دندان
4. تراز نبودن کلی دندان‌ها
5. افرادی که دندان‌قروچه می‌کنند.
6. افراد فاقد بهداشت دهان و دندان

لمینت دندان برای کسانی که دندان‌های ضعیف و پوسیده دارند مناسب نیستند

اگر فرد، مشکلات جدی مانند شکستگی دندان یا عفونت دندانی یا پوسیدگی دندان داشته باشد، کاندیدای مناسبی برای روکش‌های چینی یا لمینت نیست. زیرا دندان‌های شکسته‌ یا فرسوده‌ مکان مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر بوده‌ که می‌تواند به عصب دندان نیز آسیب وارد کند. شما نباید یک جسم خراب را با روکش کردن اصلاح کنید، بلکه ابتدا باید بیماری زمینه‌ای را درمان کرده و سپس اقدام به ظاهرسازی آن کنید. دندان‌های ضعیف و فرسوده‌ نیز باید ابتدا به صورت ریشه‌ای مشکل یابی و در نهایت از لمینت استفاده شود. اگر به صورت مصرانه تصمیم به انجام لمینت دندانی دارید باید ابتدا مشکلات بیان شده‌ اصلاح شوند. پس از انجام کار، دندانپزشک می‌تواند بدون هیچ مشکلی تکنیک روکش کردن دندان‌ها را آغاز کند.

لمینت دندان برای افرادی که پریودنتیت (التهاب لثه) دارند مناسب نیست

دسته دیگر از افرادی که نباید لمینت کنند، آن‌هایی هستند که بیماری پریودنتیت یا التهاب لثه دارند. وجود بیماری لثه یک دلیل قانع‌کننده برای قرار ندادن روکش‌های چینی لمینت است. اما این بیماری را می‌توان درمان کرد. حفره‌های لثه باید از عفونت خالی شده‌ و سپس ترمیم شوند. پاکت‌های عمیق لثه نیز باید لایه‌برداری و جرم‌گیری شوند (پاکت پریودنتال زمانی ایجاد می‌شود که بیماری لثه منجر به تحلیل بافت لثه شده‌ و فضاهایی به نام پاکت پریودنتال در اطراف دندان‌ها ایجاد می‌شود.) هر دندانی که روکش لمینت روی آن قرار می‌گیرد باید سالم، مستحکم و عاری از بیماری باشد. خبر خوب این است که پس از درمان هر گونه حفره یا بیماری لثه می‌توان تکنیک‌های زیبایی مانند لمینت را به کار برد.

لمینت دندان | نخ دندان مینا

افرادی که لایه مینای نازکی دارند نباید لمینت کنند

با توجه به این‌که ونیرهای لمینت به سطح دندان می‌چسبند، اگر فرد مقدار قابل توجهی از مینای دندان را از دست داده‌ باشد، اثربخشی درمان ممکن است بی‌نتیجه باشد. هم‌چنین با توجه به این‌که در زمان انجام تکنیک لمینت، مقداری از مینای دندان تراش داده‌ می‌شود، بنابراین مینای ضعیف دندان نتیجه‌ی خوبی را حاصل نمی‌کند.

افرادی که دندان‌های بسیار ناهموار و غیر تراز دارند

تراز نبودن دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکل در قرارگیری روکش‌های لمینت دندانی شوند. زیرا قرار گرفتن‌ فک در هنگام گاز گرفتن‌ و یا جویدن به دندان‌ها فشار وارد می‌کند و دندان‌های نامرتب می‌توانند راحت‌تر ترک بخورند. برای اصلاح این ایراد بهتر است ابتدا یک درمان ارتودنسی انجام شود. اگر بدون انجام ارتودنسی برای لمینت اقدام شود، نتیجه‌ی نهایی رضایت‌بخش نخواهد بود.

افرادی که دندان‌قروچه می‌کنند

افرادی که به‌شدت دندان‌های خود را فشار می‌دهند یا دندان‌قروچه می‌کنند، کاندیدای مناسبی برای لمینت‌های چینی نیستند. در واقع روکش‌ها از مواد باکیفیت و عالی ساخته‌‌‌ شده‌ و بادوام هستند، اما به‌اندازه دندان‌های طبیعی محکم نیستند؛ بنابراین عادت‌های اشتباه مانند دندان‌قروچه می‌تواند سبب از بین رفتن‌‌ روکش دندان شود یا آن‌ها را دچار ترک کند. دندان‌قروچه کردن‌ می‌تواند سبب شکسته‌ شدن، ترک خوردن‌ و یا کدر شدن روکش‌های لمینت شود. درست است که روکش‌های چینی، می‌توانند در برابر فشار‌های ناشی از جویدن روزانه مقاومت کنند، اما به این معنا نیست که آن‌ها تحمل بالا در برابر فشار شدید ناشی از فشردن دندان را دارند. برخی از افرادی که فقط در شب‌ها دندان‌قروچه می‌کنند می‌توانند هنگام خواب از محافظ دندان استفاده کنند، بنابراین این دسته از افراد مناسب دریافت لمینت دندانی هستند.

افرادی که روتین منظم بهداشت دهان و دندان ندارند

اگر بهداشت دهان و دندان اولویت شما نیست پس لمینت‌های دندانی گزینه‌ی خوبی برای شما نیستند. لمینت‌ها با مراقبت مناسب می‌توانند بین 10 تا 15 سال دوام بیاورند. برای مثال لمینت‌ها را مانند دندان‌های طبیعی باید دو بار در روز مسواک و نخ دندان کشید. هم‌چنین دهان‌شویه بدون الکل نیز برای افزایش عمر لمینت ها توصیه می‌شود. سالم و تمیز نگه داشتن لمینت‌های چینی مهم است؛ اما مهم‌ترین چیز حفظ سلامت لثه‌ها است. اگر متعهد به رعایت بهداشت عالی برای دندان‌های طبیعی خود نیستید، صرف‌نظر از وضعیت آن‌ها، تکنیک لمینت گزینه‌ی خوبی برای شما نخواهد بود. این دسته از افراد در لیست چه کسانی نباید لمینت کنند، قرار می‌گیرند.

لمینت دندان | نخ دندان مینا

ابتدا مشکلات زمینه‌ای دندان‌ها را برطرف کنید و بعد برای لمینت اقدام کنید

اکنون وقت خبرهای خوب است. ترک، تراش، سایش و پارگی دندان‌ها طبیعی است. دندان‌های بدشکل، لکه‌دار، ناهموار یا لبخند ناهنجار به دلیل شکستگی دندان و…. را می‌توان با درمان‌های اصولی ترمیم کرد. بعد از رفع مشکلات زمینه‌ای، برای افزایش اعتمادبه‌نفس و پوشش نقص ظاهری دندان‌ها می‌توان از لمینت‌های چینی استفاده کرد. روکش‌های چینی احتمالاً سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای رسیدن‌ به یک لبخند ایده‌آل هستند. حقیقت این است که اگر می‌خواهید لبخندی زیبا داشته باشید باید به مرکز دندانپزشکی مطمئن مراجعه کنید. معیارهای مهمی که افراد هنگام انجام تکنیک لمینت باید رعایت کنند به شرح زیر است:

  • اصلاح بیماری‌های دندان و لثه
  • اصلاح ناهنجاری‌های دندانی مانند تراز نبودن و یا شکستگی‌های دندانی
  • جرم گیری دندان و جرم‌زدایی لثه
  • رعایت روتین بهداشت و درمان
  • ترک عادت‌های نامناسب

کلام آخر
در این مقاله به این موضوع پرداختیم که چه کسانی نباید لمینت کنند و درباره هرکدام توضیحاتی ارائه شد. به‌طور خلاصه اگر پوسیدگی، التهاب لثه یا دندان شکسته‌ دارید، کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان نیستید. هیچ دندانپزشکی نمی‌تواند روکش‌های چینی لمینت را روی دندان‌ها یا لثه‌هایی که سالم نیستند قرار دهد. با این‌حال اگر این مشکلات را درمان یا اصلاح کنید، کاندیدای مناسب برای روکش کردن دندان با لمینت خواهید بود. فراموش نکنید که بعد از لمینت کردن باید بهداشت دندان را مانند دندان طبیعی ادامه دهید. به غیر از مسواک زدن روزانه، می‌توانید از نخ دندان نازک مینا ، برای سلامت بیشتر دندان و لمینت استفاده کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات