Search
Close this search box.

خمیر دندان زغالی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

خمیر دندان زغالی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ | شرکت نخ دندان مینا

خمیر دندان زغالی با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارد، جز محبوب ترین خمیر دندان های موجود در بازار محسوب می شوند. به طوری که اغلب افراد برای تمیز کردن و براق کردن دندان های خود از این خمیر دندان استفاده می کنند.

دندانپزشکان و متخصصان در مورد این خمیر دندان توصیه ها و نظریه های متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل آن را معرفی کنیم.

خمیر دندان زغالی چیست؟

یکی از کاربردهای زغال در تولید خمیر دندان بوده است.این نوع خمیر دندان به دلیل وجود زغال فعال در ترکیبات خود، به رنگ مشکی است.

از مهم ترین ویژگی این خمیر دندان می توان به خاصیت سفیدکنندگی آن اشاره کرد.

افرادی که دوست دارند همیشه دندان هایی سفید و براق داشته باشند، از این نوع خمیر دندان استفاده می کنند. هر محصول بهداشتی به نوبه خود دارای مزایا و معایبی است که لازم است قبل از استفاده در مورد این مزایا و معایب بررسی شود.

برای استفاده از این خمیر دندان، بهتر است با یک دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان مشورت شود.

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان زغالی

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان زغالی | شرکت نخ دندان مینا

این نوع خمیر دندان دارای ترکیبات خاص و منحصر به فردی است و ترکیباتی متفاوت تر از دیگر خمیر دندان ها دارد. هریک از این ترکیبات فواید و اثرات ویژه ای روی دندان ها می گذارد. برخی از این اثرات خوب و مفید هستند و برخی دیگر باعث خرابی دندان در طولانی مدت می شوند.

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان زغالی عبارتند از:

  • زغال فعال ( Activated Carbon )

زغال فعال یکی از ترکیبات شیمیایی ماده کربن است. از زغال فعال بیشتر در تصفیه آب استفاده می شود. در تمامی خمیر دندان های زغالی از این ماده استفاده می شود.

زغال فعال قابلیت بسیار بالایی در جذب مواد غذایی و باکتری ها دارد. در واقع زغال فعال مانند یک آهن ربا در این خمیر دندان عمل می کند.

  • جوش شیرین ( Baking Soda )

جوش شیرین یکی از مواد طبیعی است که خاصیت سفیدکنندگی دارد. خمیر دندان های زغالی با داشتن جوش شیرین، عمل سفیدکنندگی دندان ها را چند برابر افزایش می دهند.

باید توجه داشت در صورتی که مینای دندان آسیبب دیده باشد، نباید از این خمیر دندان استفاده شود. جوش شیرین آثار مخربی روی مینای آسیب دیده خواهد گذاشت.

  • خشت بنتونیت ( Bentonite Clay )

خشت بنتونیت نوعی ریزدانه های رسی است. این ماده باعث جدا کردن باکتری ها و پلاک ها از روی دندان می شود. وجود ماده خشت بنتونیت در داخل ترکیبات این خمیر دندان به عنوان جرم گیر دندان عمل می کند.

  • زایلیتول ( Xylitol )

نام دیگر زایلیتول، الکل بلورین است. این ماده از درخت توس و دیگر گیاهان حاصل می شود و طعمی شیرین دارد. وجود این ماده در  این خمیر دندان باعث شیرین شدن این خمیر دندان می شود.

از آن جایی که ماده زایلیتول با گذشت زمان به اسید تبدیل نمی شود، ماده ای بی خطر برای دندان و دهان محسوب می شود.

  • روغن های گیاهی ( Natural Oil )

برای کاهش دادن عوارض جانبی این نوع خمیر دندان ها در ترکیبات اولیه آن از روغن های گیاهی استفاده می شود. روغن های گیاهی مانند نعناع و روغن درخت چای بسیار مفید هستند. این روغن ها از بروز حساسیت و آسیب های مینای دندان تا حدی جلوگیری می کنند.

  • طعم دهنده

معمولا برای طعم دار کردن بیشتر خمیر دندان ها از نعناع استفاده می شود. نعناع عطر و بوی بسیار دلپذیری به دهان می بخشد. در ترکیبات برخی از خمیر دندان های زغالی برای طعم دار کردن خمیر دندان از اسید سیتریک استفاده می شود. این ماده در طولانی مدت به دندان ها آسیب می رساند.

مزایای خمیر دندان زغالی

مزایای خمیردندان زغالی | شرکت نخ دندان مینا

همان طور که قبلا اشاره کردیم این خمیر دندان خاصیت سفیدکنندگی بسیار بالایی دارد. به همین دلیل لکه های موجود در سطح دندان ها مانند لکه حاصل از نوشیدن قهوه را به سرعت از بین می برد.

سایر مزایای خمیر دندان زغالی عبارتند از:

  • تاکسین یکی از دلایل بدبویی دهان است. این نوع خمیر دندان باعث کاهش میزان تاکسین در دهان می شود.
  • پس از جرم گیری های تخصصی که توسط دندانپزشک انجام می شود، لکه هایی روی سطح دندان ایجاد می شود. با استفاده از خمیر دندان زغالی می توان از ایجاد لکه های پس از جرم گیری جلوگیری کرد.
  • از آنجایی که زغال فعال دارای قابلیت سایندگی است به از بین بردن جرم هنگام مسواک زدن کمک می کند.

معایب خمیر دندان زغالی

  • این خمیر دندان فقط باعث از بین رفتن لکه های روی سطح دندان می شود. لکه های زیرین مینای دندان به کمک این خمیر دندان از بین نمی روند.
  • به مرور زمان با استفاده از خمیر دندان زغالی سطح دندان ساییده می شود و مینای دندان از بین می رود. از بین رفتن مینای دندان باعث زرد شدن دندان در مدت زمان طولانی خواهد شد.
  • در صورتی که از این خمیر دندان مداوم و روزانه استفاده شود، حساسیت های دندانی ایجاد خواهد شد.
  • این خمیر دندان به دلیل داشتن زغال، باعث بروز مشکلاتی در مصرف برخی از داروهای درمانی می شود. زغال با جذب کردن برخی داروها به خود، تاثیر مصرف آن ها را در بدن از بین می برد.
  • بیشتر خمیر دندان های زغالی حاوی فلوراید نیستند. نبود فلوراید در ترکیبات خمیر دندان، باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

نظر دندانپزشکان در مورد خمیر دندان زغالی

در صورت تصمیم به استفاده از این خمیر دندان باید از نظر و توصیه های دندان پزشکان کمک گرفته شود. با مراجعه به دنداپزشک و انجام معاینات لازم روی دندان ها، می توان در مورد مصرف خمیر دندان زغالی با اطمینان بیشتری تصمیم گرفت.

برای برخی از دندان ها به دلایل شرایطی که مینای دندان دارد، نمی توان از این نوع خمیر دندان  استفاده کرد. دندانپزشکان توصیه می کنند برای تمیز کردن و از بین بردن لکه های روی دندان ها از جرم گیری و روش های تخصصی دندانپزشکی استفاده شود.

در روش های تخصصی علاوه بر سفید شدن سطح دندان، لایه های زیرین مینای دندان نیز سفید و تمیز می شوند. استفاده از این نوع خمیر دندان برای هر نوع دندانی توصیه نمی شود.

استفاده صحیح از خمیر دندان زغالی

مواد تشکیل دهنده | شرکت نخ دندان مینا

به هنگام استفاده از این خمیر دندان باید نکات مهمی رعایت شوند. رعایت کردن نکات زیر باعث کاهش عوارض ناشی از استفاده از این خمیر دندان خواهد شد.

  • با توجه به این که این نوع خمیر دندان باعث ساییده شدن مینای دندان می شود، در موقع استفاده از این خمیر دندان، باید مسواک به صورت خیلی آرام روی دندان ها کشیده شود. همچنین باید از مسواک هایی با الیاف نرم استفاده شود.
  • پس از شستشوی دندان ها با کمک این خمیر دندان، باید دهان و دندان ها به صورت کامل با آب شستشو داده شوند.با شستشوی کامل، تمامی مواد خمیر دندان از روی دندان و دهان پاک شوند. باقی ماندن مواد خمیر دندان داخل دهان اثرات مخربی روی دندان ها و لثه ها می گذارد.

صحبت نهایی

استفاده از خمیر دندان مناسب یکی از نکات مهمی است که همه افراد برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود باید به آن توجه داشته باشند. در سال های اخیر تنوع خمیر دندان های موجود در بازار بسیار زیاد شده است.

خمیر دندان زغالی یکی از محبوب ترین خمیر دندان های موجود در بازار است که با خاصیت سفید کنندگی شناخته می شود.

البته توجه به این نکته مهم است که این خمیر دندان هر چند می تواند باعث سفید شدن دندان شود اما از پوسیدگی آن نمی تواند جلوگیری کند. به همین دلیل است که رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان در کنار مراجعه منظم به پزشک بسیار مهم است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات