Search
Close this search box.

معرفی انواع نخ دندان و بهترین مارک نخ دندان در بازار

بهترین مارک نخ دندان

وقتی در داروخانه، سوپر مارکت و یا هایپر ها قدم میزنید، مارک های زیادی از نخ دندان به چشم شما می خورد. بالاخره چگونه باید نخ دندان مناسب را انتخاب کرد و بهترین مارک نخ دندان چیست؟ برای اینکه بدانید کدام مارک نخ دندان بهتر است، ابتدا باید بدانید نخ دندان خوب چیست و این معیار ها را در نخ دندان مورد نظر جستجو کنید.

 

در ادامه، مقاله ای به نقل از وبسایت آکاایران میخوانید که در آن، انواع نخ دندان را شناخته و خواهید دانست که بهترین مارک نخ دندان و ویژگی نخ دندان مناسب برای انواع دندان کدام ها هستند و شما چگونه می توانید نخ دندان مناسب دندان های خود را پیدا کنید.

 

در‌ داروخانه‌ها انواع گوناگونی از نخ‌دندان به فروش می‌رسد. از بین نخ‌ دندان های گوناگون دندان می‌توان علاوه بر نخ‌های معمولی به نخ‌ دندان موم‌دار، ‌نخ‌های طعم‌دار، ‌نخ‌های فلوراید‌دار، ‌سوپرفلاس‌ها، ‌نوارهای دندانی و نخ‌دندان‌های دسته‌‌دار اشاره کرد.

“جنس نخ دندان

نخ‌دندان یا دنتال فلاس نواری ساخته شده از تارهای بسیار نازک نایلون یا پلاستیک (تفلون یا پلی‌اتیلن) است که برای خارج‌کردن ذره‌های مواد غذایی باقی‌مانده و غشاهای نازک و مضر ساخته شده از میکروارگانیسم‌ها یا پلاک، از بین دندان‌ها به‌کار می‌روند. ‌با عبور دادن نخ‌دندان از میاندندان‌ها، ‌کناره‌های دندان به خصوص در نواحی نزدیک به لثه، از مواد فاسدکننده پاک می‌شود.

کدام نخ دندان مناسب کدام است؟

بهترین نخ‌دندان برای هر فرد، نخی است که به راحتی از بین دندان‌های وی عبور کند و رشته‌رشته و پارهنشود. دندان‌پزشکان استفاده از نخ‌های رشته‌ای با سر پرز‌دار را برای دندان‌های روکش‌دار و دندان‌هایارتودنسی شده توصیه‌ می‌کنند. نخ‌ دندان موم‌‌دار برای افرادی که دندان‌های بسیار فشرده ‌دارند و نخ‌های معمولی به سختی به ناحیه بین‌دندانی‌شان وارد می‌شود، مناسب هستند.

‌گونه‌ای از نخ‌دندان‌ها نیز با کمک دسته‌ای نگه‌داشته می‌شوند. ‌این نخ‌دندان‌ها برای کسانی که نمی‌توانند به خوبی از نخ‌دندان‌های معمولی استفاده کنند مثل کودکان یا افرادی که بیماری‌های مفصلی و ناتوانی‌های جسمی ‌دارند، پیشنهاد می‌شود. شما باید از بین این مجموعه متنوع نخ‌های دندانی، ‌با توجه به شرایط‌تان، ‌یکی را انتخاب کنید. ‌شاید لازم باشد از دندان‌پزشکتان نیز در این مورد راهنمایی بگیرید.

پیشنهاد می کنیم مقاله چه نخ دندانی نخریم که در همین راستا است را نیز مطالعه کنید.

در بین نخ دندان های ایرانی، نخ دندان ارکید و نخ دندان مینا بسیار رایج هستند.

 

عواقب ناشی از عدم استفاده از نخ دندان

اگر از نخ دندان استفاده نکنید، پلاک که لایه نازکی از میکروب و باکتری است، بین دندان‌ها که مسواک از تمیز‌کردن آن عاجز است، باقی‌ خواهد ماند. بیشترین پوسیدگی‌ دندان ها هم در همین ناحیه اتفاق می‌افتد. طی زمان، ‌انواع خطرناک‌تری از باکتری‌ها در رسوبات لانه می‌کنند و با ترشح مواد سمی باعث خارش و سوزش لثه‌ها می‌شوند و اگر درمانی انجام نشود، احتمال ابتلا به «پیوره لثه» نیز وجود‌ دارد.

بهترین زمان استفاده از نخ دندان

بهترین زمان استفاده از نخ‌دندان، هنگام مسواک‌زدن است. یعنی شروع مسواک‌زدن بعد از کف کردن و خمیر دندان، از نخ‌دندان استفاده کنید و بعد دوباره مسواک‌زدن را ادامه ‌دهید. ‌این بهترین روش است ‌اما اگر حوصله چنین کاری را ندارید، قبل از مسواک اول با نخ‌دندان لای دندان‌ها را خوب تمیز کنید، بعد مسواک بزنید. یک بار نخ‌کشیدن دندان‌ها در پایان روز هم کفایت می‌کند.”

بهترین مارک نخ دندان در ایران

در ایران مارک های متنوعی از نخ دندان های ایرانی و  نخ دندان های خارجی وجود دارند. در بین نخ دندان های خارجی می توان به نخ دندان اورال بی، کرست، گام و به میزان کمتری جردن را نام برد. اما در بین نخ دندان های ایرانی، نخ دندان ارکید و نخ دندان مینا بسیار رایج هستند. بعد از این مارک های تولید نخ دندان، مارک هایی مثل نخ دندان مرجان، لمسر، اطلس و پنبه ریز وجود دارند. البته برند های دیگری هم وجود دارند که در سطح بسیار کمتری تولید می شوند.

در هر صورت ادعای اینکه بهترین مارک نخ دندان کدام است کار دشواری است. اما می توانیم بگویم بهترین مارک های نخ دندان ایرانی، از نظر کیفیت واقعا چیزی از حتی بهترین مارک های نخ دندان خارحی کم ندارند. دانستن این خالی از لطف نیست که معمولا «قیمت نخ دندان های خارجی» در محدوده بین 6 تا 12 هزار تومان و  «قیمت نخ دندان های ایرانی» از 2 تا 4 هزار تومان را شامل می شوند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات