Search
Close this search box.

ساییدگی دندان چه علت ها و نشانه هایی دارد

ساییدگی دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

دندان ها بخش مهمی از بدن انسان هستند. چرا که هر غذایی که ما می خوریم از طریق جویدن وارد بدن می شود. بنابراین داشتن دندان های سالم و رعایت بهداشت دهان از جمله نکاتیست که هر فردی باید به آن توجه داشته باشد. اما یکی از مشکلاتی که برخی از افراد با آن مواجه می شوند ساییدگی دندان است.

ساییدگی دندان انواع مختلف دارد و هر کدام علل و نشانه های متفاوتی دارند. شناخت علت ساییدگی می‌تواند از پیشرفت این اختلال جلوگیری کند و دندان ها تا جای ممکن آسیبی نبینند. در ادامه شما را با علل و نشانه های ساییدگی دندان آشنا خواهیم کرد.

ساییدگی دندان چیست

ساییدگی دندان به تخریب سطوح دندان گفته می شود. با این تفاوت که این تخریب در اثر پوسیدگی یا مشکلات موجود در دندان بوجود نمی آید بلکه سایش دندان ممکن است علتی دیگر داشته باشد که گاها غیرارادی است. بخصوص در کودکان که ممکن است در اثر اضطراب و استرس دندان‎هایشان را روی هم بفشارند، ساییدگی خیلی زود نمایان می شود.

اغلب مواقع فرسایش دندان در خواب و در اثر دندان قروچه رخ می‌دهد. بنابراین اگر متوجه شدید فرزندتان در خواب دندان هایش را روی هم فشار می دهد باید سریعا نسبت به درمان دندان قروچه او اقدام کنید تا آسیبی به دندان هایش وارد نشده و دندان ها ساییده نشود.

علت های ساییدگی دندان

  • یکی از شایع ترین علل ساییدگی دندان کودک، دندان قروچه در خواب است.
  • ساییدگی ممکن است در اثر فشار یک جسم خارجی نیز رخ دهد. بعنوان مثال، مسواک خیلی سفت و خشن و شدت فشردن مسواک روی دندان نیز می تواند منجر به ساییده شدن دندان شود.
  • جویدن ناخن ها یا جویدن ته مداد از دیگر علل ساییدگی دندان کودک است که ریشه در استرس و مشکلات دیگر دارد که باید پیگیری شود.
  • در بزرگسالان، پیپ کشیدن می تواند منجر به این ساییدگی شود.

علائم ساییدگی یا فرسایش دندان

  • حساسیت دندان، برای اطلاع از نشانه ها و دلایل حساسیت دندان این مقاله را مطالعه نمایید.
  • نمایان شدن شکاف به روی دندان در محل لثه
  • درد در ناحیه آسیب دیده

جلوگیری و درمان ساییدگی

ساییدگی دندان ممکن است موجب خالی شدن دندان یا به طور کلی از بین رفتن آن شود. ساییدگی اغلب به روی عاج دندان رخ می دهد و عاج به اندازه مینای دندان مستحکم نیست. بنابراین باید خیلی زود نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کرد چرا که کوچک ترین آسیبی به آن موجب می شود باکتری های دهان و مواد غذایی در آن جمع شده و به دندان آسیب برسانند.

برای پیشگیری از ساییده شدن دندان رعایت نکات زیر الزامیست:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • ترک عاداتی نظیر جویدن اجسام سخت
  • درمان دندان قروچه و استرس هایی که موجب فشار دادن دندان ها روی یکدیگر می شوند
  • چک آپ دوره ای دندانپزشکی

برای درمان ساییدگی با توجه به شدت آن، دندانپزشک راهکارهای مختلفی را ارائه می ‎دهد:

  • با پر کردن دندان، پزشک می تواند تا حدی آسیب های وارده ناشی از ساییدگی دندان را برطرف کند.
  • در صورتیکه ساییدگی در اثر دندان قروچه در فرد ایجاد شده باشد، برای اینکه مجدد این اتفاق رخ ندهد، اغلب یک محافظ دندان برای فرد تجویز می شود که هنگام خواب آن را پوشیده و از آسیب مجدد به دندان هایش جلوگیری کند.
جلوگیری از ساییدگی دندان با محافظ دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

برای جلوگیری از ساییدگی دندان کودکان در خواب از محافظ دندان استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که از مهم ترین علل بروز ساییدگی دندان، عادات جویدنی است. بنابراین اگر شما یا فرزندتان چنین عاداتی دارید و نمی توانید آن را ترک کنید، حتما برای اینکه از بروز مجدد ساییدگی جلوگیری کنید به پزشک یا مشاور مراجعه کنید تا راهکارهایی را برای کنار گذاشتن این عادات به شما ارائه دهند.

فرسایش دندان چیست

فرسایش دندان نوعی ساییدگی دندان است که به آسیب وارده به مینای دندان گفته می شود. مینای دندان لایه خارجی دندان است که از دندان در برابر آسیب های فیزیکی و شیمیایی محافظت می کند. فرسایش دندان توسط اسیدهای موجود در مواد غذایی ایجاد می شود و یکی از شایع ترین علل پوسیدگی دندان محسوب می شود. فرسایش دندان اغلب به دلیل مصرف مواد غذایی اسیدی نظیر آبمیوه، شکر، کارامل، قهوه، بستنی و به طور کلی مواد غذایی که چسبندگی دارند ایجاد می شود. همچنین اگر فرد دچار دندان قروچه باشد و نسبت به درمان آن اقدام نکند، این فشردن های مکرر دندان ها روی هم ممکن است به مینای دندان نیز آسیب وارد کند.

علائم فرسایش دندان

  • حساسیت دندان به مزه‎ ها یا غذاهایی با دمای مختلف
  • تغییر رنگ دندان به رنگ زرد یا ایجاد لکه روی دندان
  • ترک خوردن یا خرد شدن دندان
  • صاف شدن سطح دندان

وقتی مینای دندان آسیب می بیند، دندان حساسیت بیشتری پیدا کرده و بیشتر در معرض پوسیدگی و ایجاد حفره قرار می گیرد. همچنین به مرور زمان آسیب به مینای دندان موجب تغییر رنگ دندان و ایجاد لکه روی آن می شود.

در نظر داشته باشید که مینای دندان هیچ سلول زنده ای ندارد. بنابراین اگر آسیب به آن وارد شود مجدد رشد نکرده و ترمیم نمی شود. اما از سوی دیگر، آسیب به مینای دندان خیلی طول می کشد تا رخ دهد. بنابراین اگر کوچک ترین علائمی از فرسایش دندان را متوجه شدید خیلی سریع می توانید از پیشرفت آن جلوگیری کرده و مانع آسیب جدی به مینای دندان شوید.

حساسیت دندان ساییده شده به مواد سرد | شرکت ستاره گنبد مینا

حساسیت به مواد غذایی سرد از جمله علائمی است که نشان می دهد مینای دندان در حال فرسایش است.

درمان فرسایش دندان

فرسایش دندان ممکن است به مرور زمان به روی زیبایی دندان نیز تاثیر بگذارد. هیچ چیز به اندازه یک لبخند با دندان های سفید و یکدست زیبا نیست. اما فرسایش دندان این لبخند را به لبخندی با دندان های لکه دار یا زرد تبدیل می کند. برای برطرف کردن آن، پزشک راهکارهای مختلفی را پیشنهاد می دهد.

یکی از آن ها پیوند دندان (یا Tooth bonding) است که می تواند تاثیر بسزایی به روی زیبایی و ظاهر دندان شما بگذارد. برای این کار از یک ماده رنگی مخصوص دندان که رزین نامیده می شود استفاده می شود تا به روی لکه ها و دندان های آسیب دیده زده شود.

رزین، تغییر رنگ روی دندان را برطرف کرده و دندانی یکدست و زیبا به شما تحویل می دهد. از سوی دیگر، رزین می تواند نقش محافظت از دندان را نیز ایفا کند. اما اگر دندان آسیب جدی تری دیده بود ممکن است نیاز به لمینت دندان یا روکش دندان وجود داشته باشد.

چکاپ دوره ای برای جلوگیری از پیشرفت ساییدگی | شرکت ستاره گنبد مینا

با مراجعه دوره ای به دندانپزشک جهت بررسی دندان هایتان تا حد زیادی می توانید از ساییدگی و فرسایش دندان هایتان جلوگیری کنید.

جمع بندی

در تمامی بیماری های دندان و دهان، رعایت بهداشت دهان، مسواک زدن و شستشوی دهان با دهانشویه های ضدعفونی کننده، به خوبی می توانند تا حد زیادی از پیشروی مشکلات جلوگیری کنند. ساییدگی دندان اما اغلب در اثر عادات بد افراد بوجود می آید. عاداتی که ممکن است فرد ناخودآگاه انجام دهد، نظیر جویدن مداد یا حتی مسواک زدن خشن که ممکن است به دندان یا لثه آسیب بزند. دندان قروچه یا بروکسیم مخصوص در کودکان، از دیگر دلایل شایع ساییده شدن دندان است. این عادات را در خود یا فرزندانتان کشف کنید و سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید تا بتوانید از بروز مشکلاتی نظیر ساییدگی دندان یا فرسایش دندان جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات