Search
Close this search box.

سیگار کشیدن علت بروز بسیاری از سرطان ها

سیگار زمینه ساز بسیاری از سرطان ها | نخ دندان مینا

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که بین سیگار کشیدن و ابتلا به سرطان رابطه مستقیمی وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که سیگار علت سرطان ریه است و هرچه مدت زمان استعمال سیگار طولانی تر باشد احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش پیدا می کند. البته سرطان های ناشی از سیگار کشیدن محدود به سرطان ریه نیست و تعداد آن ها بسیار زیاد است.

سیگار زمینه ساز کدام سرطان هاست؟

با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی سرطان های ناشی از سیگار بپردازیم. اگر شما نیز سیگار می کشید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا با عوارض جدی سیگار بیشتر آشنا شوید.

سرطان ریه

سیگارعلت سرطان ریه است به طوری که استعمال سیگار بطور چشمگیری احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. طبق آمار انجمن ریه آمریکا، مردانی که سیگار می کشند 23 برابر بیشتر ازسایر افراد مبتلا به سرطان ریه می شوند و زنانی که سیگار مصرف می کنند 13 برابر بیشتر است. شایع ترین سرطان ناشی از سیگار کشیدن، سرطان ریه است. به طوری که در حدود 90 درصد افرادی که دچار سرطان ریه می شوند افراد سیگاری هستند. خطر ابتلا به سرطان ریه در بین  افراد غیر سیگاری که در معرض دود سیگار هستند، بین 20 تا 30 درصد بیشتراست.

سیگار و بروز سرطان ریه | نخ دندان مینا

سرطان دهان و لثه

از دیگر سرطان های ناشی از سیگار می توان به  سرطان دهان، اشاره کرد. به طوری که افراد سیگاری 4 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به سرطان دهان قرار دارند. این نوع سرطان در دهان یا گلو شروع می شود. خطر ابتلا به آن ارتباط مستقیمی با میزان سیگار کشیدن دارد. سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و مقاومت بدن در برابر میکروب ها کاهش پیدا می کند. بنابراین لثه ها بیشتر در معرض عفونت قرار گرفته و احتمال سرطان لثه افزایش پیدا می کند. انجمن سرطان آمریکا می گوید: این سرطان می تواند روی لب ها، سطح داخلی لب ها، گونه ها و لثه ها تأثیر بگذارد.

سرطان مری

یکی از سرطان های ناشی از سیگار متاسفانه سرطان مری است. انستیتوی ملی سرطان اظهار می دارد که استعمال سیگار شانس ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. سرطان سلول سنگفرشی، سرطان موجود در اندام ها یا سطح پوست مستقیماً با دخانیات و مصرف الکل در ارتباط است. سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا حدود 20 درصد افزایش می دهد.

سرطان معده

نیکوتین موجود در سیگار با تاثیر گذاشتن بر عملکرد دریچه بین معده و رود باریک باعث آسیب به دیواره معده می شوند. در نتیجه مقاومت معده در برابر عوامل سرطان زا ضعیف شده و احتمال سرطان معده در افراد سیگاری بیشتر می شود.

سرطان دهانه رحم

این نوع سرطان امروزه در دنیا در حال افزایش است. تحقیقات جدید صورت گرفته نشان می دهد که بین سیگار کشیدن و سرطان دهانه رحم ارتباط مستقیم وجود دارد. مواد شیمیایی مضرر موجود در سیگار ویروس پاپیلومای که عامل سرطان دهانه رحم است را فعال می کند.

همچنین دود سیگارمی تواند بر روی DNA سلول های دهانه رحم تاثیر بگذارد و سیستم ایمنی این قسمت از بدن را برای مقابله با عفونت تضعیف کند. به طور کلی افراد سیگاری 14 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض سرطان دهانه رحم قرار دارند.

سرطان پوست

یکی از سرطان های ناشی از سیگار سرطان پوست است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. همچنین سیگار با کاهش میزان کلاژن باعث کاهش حالت ارتجاعی پوست می شوند. بنابراین افراد سیگاری زودتر از سایر افراد دارای پوست چروک می شوند. همچنین در افراد سیگاری اکسیژن رسانی به پوست کاهش می یابد به همین علت این افراد دارای پوست خاکستری روشن هستند. دود سیگار با تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش جریان خون، ترمیم زخم پوست را نیزبه تاخیر می اندازد.

سرطان پانکراس

سیگار یکی از عوامل محیطی مهم است که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس می شود. مصرف سیگار احتمال بروز این سرطان را 10 تا 25 درصد افزایش می دهد. با توجه به این که درمان سرطان پانکراس به سرطان خاموش مشهور است و متاسفانه در اغلب موارد زمانی تشخیص داده می شود که سرطان در مرحله پیشرفته قرار دارد بهتر است با ترک سیگار خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

سرطان خون

یکی از عوارض نگران کننده مصرف سیگار ابتلا به سرطان خون است. با توجه به این که سیگار باعث از بین رفتن کروموزوم های Y در سلول های خونی می شود باعث می شود که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر به سرطان خون مبتلا می شوند.

سرطان تیروئید

سرطان تیروئید یکی از سرطان های ناشی از سیگار است که متاسفانه در اغلب موارد بدون علامت است. از این رو ممکن است  این سرطان تنها در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود. از آن جایی که سموم موجود در داخل سیگار یکی از فاکتورهای مهمی هستند که سلامت غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهند بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ترک سیگار است.

خطرات سیگار کشیدن

تاثیر سیگار کشیدن بر روی دندان ها معلوم است اما برای اطلاعات بیشتر باید اشاره کنیم سیگار علت سرطان ریه و بسیاری سرطان های دیگر است. اما افراد سیگاری علاوه بر انواع سرطان، در معرض بیماری های دیگری نیز قرار دارند. به طوری کلی، سیگار بر تمام اندام های بدن می تواند تاثیر بگذارد و موجب اختلال در عملکرد آن ها شود. آسیب دندان ها بر اثر سیگار کشیدن اولین آسیبی است که به ذهن می رسد. افراد سیگاری همچنین بیشتر از سایر افراد در معرض مرگ زودرس قرار دارند.

همچنین افرادی که سیگار می کشند چهار برابر بیشتر از سایر افراد، به بیماری قلبی مبتلا می شوند. نیکوتین موجود در سیگار باعث کاهش میزان اکسیژن قلب شده و ضربان قلب را بالا می برد. در نتیجه فشار بیشتری به قلب وارد می شود. از هر 5 مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی، یک نفر به طور مستقیم به سیگار کشیدن مربوط می شود.

به گفته انجمن ملی سکته مغزی،استعمال سیگار باعث کمبود اکسیژن در خون می شود. این امر باعث می شود لخته های خون راحت تر شکل بگیرند. لخته ها می توانند جریان خون به مغز را مسدود کنند. سپس سلول های مغزی از اکسیژن محروم می شوند و شروع به مرگ می کنند. سکته مغزی می تواند باعث فلج، تکلم گفتار، تغییر عملکرد مغز و مرگ شود. سکته مغزی یکی ازعلت های اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است

از طرف دیگر مطالعات نشان داده اند مادرانی که در دوران بارداری سیگار می کشند، نوزادان خود را بیشتر در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار می دهند. مادرانی که در دوران بارداری سیگار می کشند بیشتر در معرض خط سقط جنین و تولد زودرس نوزاد قرار دارند. همچنین مادران بارداری بیشتر در معرض حاملگی خارج از رحم قرار دارند.

سیگار کشیدن؛ عامل بسیاری از بیماری ها | نخ دندان مینا

مواد شیمیایی موجود در سیگار چگونه باعث ایجاد سرطان می شوند؟

سیگار در حدود 4000 نوع ماده شیمیایی خطرناک و سرطان زا دارد. دود سیگار که ناشی از سوختن مواد شیمیایی سیگار است دارای 2500 نوع مواد مضر از جمله استالدهید، آمین های معطرريا، آرسنیک، بنزن، بریلیم (فلز سمی)، کادمیوم (فلز سمی)، کامین، اکسید اتیلن، فرمالدئید، نیکل (یک عنصر فلزی)، هیدروکربن‎های آروماتیک چند حلقه ای و… است.

سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن می تواند به DNA تاثیر بگذارد و جهش در آنها رخ دهد. مواد شیمیایی مضر در دود سیگار با چسبیدن به DNA باعث تبدیل شدن سلول های آسیب دیده به سلول های سرطانی می شود. همچنین مواد شیمیایی موجود در دود سیگار با کاهش سیستم ایمنی بدن، مقاومت بدن را در برابر عوامل سرطان زا کاهش می دهد.

جمع بندی

همان طور که اشاره کردیم مواد شیمیایی موجود در سیگار علت بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ریه و بسیاری از سرطان­ های دیگر است. از این رو اگر جزو افرادی هستید که سیگار می کشید به شما توصیه می کنیم که برای حفظ سلامتی خود و کاهش خطر ابتلا به سرطان­ های ناشی از سیگار در اولین فرصت نسبت به ترک آن اقدام کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات