Search
Close this search box.

انواع ارتودنسی دندان را بهتر بشناسید

انواع ارتودنسی دندان | شرکت نخ دنذان مینا

یکی از رایج ترین درمان های دندانپزشکی که تمرکز آن بر اصلاح ساختار دندان و فک برای دستیابی به لبخند زیبا و دندان سالم ، استفاده از انواع ارتودنسی دندان است . کج شدن دندان ها و شلوغ بودن آن ها می تواند علاوه بر به خطر انداختن سلامت کلی دهان و دندان ، مشکلاتی را در جویدن غذا و همچنین زیبایی لبخند به وجود بیاورد.

دندان های نامرتب همچنین می تواند فشار زیادی را به سایر دندان ها ، لثه ها و مفاصل فک وارد کند که ممکن است منجر به سردردهای شدید میگرنی نیز بشود. به همین دلیل ، سالانه میلیون ها کودک و بزرگ سال از درمان ارتودنسی استفاده می کنند. اما انواع ارتودنسی دندان با گذشت سال ها ، تنوع بیشتری پیدا کرده و در زمان درمان ، گزینه های متنوعی برای انتخاب در مقابل شما و دندان پزشکتان قرار دارد. اما انتخاب روش درمان بستگی به نیاز شما و شرایط ویژه دندان هایتان دارد. در این مطلب با جزئیات هرکدام از انواع ارتودنسی را بررسی کرده و مزایا و معایب آن را مطرح می کنیم.

ارتودنسی و انواع مختلف آن

این روزها گزینه های درمانی زیادی در خصوص ارتودنسی وجود دارد. از براکت ها گرفته تا ارتودنسی های نامرئی ، فلزی و سرامیکی که هرکدام موارد استفاده خود را دارند.

متخصصان ارتودنسی بعد از عکس برداری ، متغیرهایی مانند سن ، تفاوت در اندازه دندان ها ، میزان فشردگی و کج بودن آن ها و مشکلات احتمالی فک را در نظر می گیرند تا یک روش را از بین انواع ارتودنسی دندان انتخاب کنند. در چنین شرایطی بهتر است به گزینه یا گزینه هایی که دندان پزشکتان پیش روی شما قرار می دهد اعتماد کنید و در پروسه ساخت بهترین طرح لبخند ، با وی همکاری داشته باشید.

ارتودنسی و انواع مختلف آن | شرکت نخ دندان مینا

انواع ارتودنسی ثابت

ارتودنسی های ثابت متداول ترین انواع ارتودنسی دندان هستند. شما پس از نصب براکت های ثابت و گذشت چند روز ، می توانید اکثر غذاهای همیشگی را بخورید اما باید از مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی ها مانند شیرینی های سخت و نوشابه های گازدار خودداری کنید. ارتودنسی های ثابت به طور سنتی از سیم هایی تشکیل شده اند که از داخل براکت ها رد شده و در دندان های انتهایی ثابت می شوند.

براکت ها به طورکلی از فولاد ضدزنگ ساخته شده و با کمک لاستیک بسیار کوچکی به دندان ها چسبیده می شوند تا سیم ارتودنسی از داخل آن رد شود. سیم ها نیز از آلیاژهای فلزی ساخته می شوند و یک نیروی ملایم و ثابت روی دندان ها ایجاد می کنند تا در طول زمان حرکت کرده و منظم شوند.

  • ارتودنسی ثابت سرامیکی

یکی دیگر از انواع ارتودنسی دندان ، سرامیکی است که به رنگ دندان ساخته می شود. این نوع از ارتودنسی ، نسبت به نوع سنتی ، به دلیل همرنگ بودن با دندان ها ، کمتر دیده می شود. به عبارت دیگر ، شما تنها سیم هایی را می بینید که از بین براکت های سرامیکی رد شده و دندان ها را نگه می دارند.

ارتودنسی ثابت سرامیکی | شرکت نخ دندان مینا

  • ارتودنسی فانکشنال

نوع دیگر از ارتودنسی ثابت ، فانکشنال است که علاوه بر مرتب کردن دندان ها ، اصلاح کردن ظاهر فک ها را نیز انجام می دهد. مثلاً در مواردی که فک بیش از اندازه به جلو یا عقب کشیده شده باشد ، با استفاده از این نوع ارتودنسی می تواند در طول زمان به جای اصلی خود بازگشته و فرم آن اصلاح شود.

بنابراین در کنار لبخند زیباتر ، می توانید چهره ای جذاب تر را نیز تجربه کنید. اما بهتر است بدانید که ارتودنسی فانکشنال چندان متداول نیست و تعداد کمتری از دندان پزشکان قادر هستند که آن را به درستی روی دندان های بیمار اجرا کنند. از مزایای این نوع از ارتودنسی می توان به ماندگاری نتیجه اشاره کرد.

  • ارتودنسی دیمون

این نوع از انواع ارتودنسی دندان لبخندی زیبا و سالم در مدت زمانی کوتاه تر و راحتی بیشتر در طول درمان به شما خواهد داد. در این نوع از ارتودنسی از یک مکانیسم چفت و بست به صورت کشویی استفاده می شود که در آن براکت به سیم ارتودنسی اتصال پیدا می کند.

در این روش در عین حال که سیم ها ثابت و محکم شده اند ، می توانند آزادانه حرکت کنند و به دلیل این که دیگر خبری از اتصالات لاستیکی نیست و کشش سیم ها به طور خودکار تنظیم می شود ، درد و ناراحتی بیمار در طول درمان هم کاهش می یابد. به علاوه ، تمیز کردن و مسواک زدن در اطراف ناحیه براکت هم ساده تر است. از این رو ، بهداشت دهان و دندان به طرز چشمگیری در این روش ارتقا پیدا خواهد کرد.

از مزایای این نوع از ارتودنسی می توان به ایجاد لبخند پهن تر اشاره کرد. به این معنی که دندان های شما به جای آن که فشرده باشند ، وسیع تر شده و با حالت عمودی زیبایی که پیدا می کنند ، لبخندی پهن ، جوان و جذاب برای شما به ارمغان می آورند.

انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک برای اصلاح مشکلات جزئی در ظاهر دندان ها یا به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی ثابت استفاده می شود. اما این نوع از ارتودنسی ها صرفاً باید برای تمیز کردن یا تحت شرایط خاص از دهان خارج شوند که باید حتماً متخصص ارتودنسی در این خصوص به شما مشاوره های لازم را داده باشد.

  • اینویزیلاین شفاف

یکی دیگر از انواع ارتودنسی دندان اینویزیلاین است که از جنس شفاف ساخته می شود که هم می توان آن را زیر مجموعه ای از ارتودنسی های متحرک به حساب آورد و هم زیر مجموعه ای از انواع ارتودنسی نامرئی. این نوع از پلاک که از جنس پلاستیک ساخته می شود ، روی دندان ها قرار گرفته و آن ها را فرم دهی می کند.

تقریباً ماهی دو بار باید این نوع از پلاک ها را تعویض و با نوع دیگری جایگزین کرد. البته نگه دارنده های دندان که به شکل شفاف ساخته می شوند ، ممکن است به صورت ثابت هم استفاده شوند. اما به طور معمول ، از نگه دارنده های متحرک برای تکمیل درمان پس از ارتودنسی ثابت استفاده می کنند. معمولاً متخصص ها با توجه به شرایط بیمار ، توصیه می کنند که در تمام طول شبانه روز یا فقط در شب ها از این نوع ارتودنسی استفاده شود.

برای آشنایی بیشتر به مقاله‌ی پلاک نگهدارنده مراجعه کنید.

انواع ارتودنسی متحرک | شرکت نخ دندان مینا

  • ارتودنسی با پلاک زد

این نوع از ارتودنسی برای اصلاح دندان های جلویی استفاده می شود که یک فنر به شکل زد دارد و با کمک آن می تواند اصلاح شکل ظاهری دندان ها را انجام داد.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یکی از انواع ارتودنسی دندان است و به روش هایی گفته می شود که در آن سیم یا براکت ها دیده نشوند و از نظر ظاهری ، زیبایی و اعتماد به نفس بیمار حفظ می شود. ارتودنسی نامرئی تکنیک های مختلفی دارد مانند:

  • ارتودنسی اینویزیلاین

همان طور که در بالا هم به این مورد اشاره کردیم ، جنس این نگه دارنده ها از پلاستیک شفاف است و به صورت قالبی برای دندان ها ساخته می شوند و در طول درمان باید چندین بار آن ها را تعویض کرد. این نوع از ارتودنسی به دلیل آن که کمتر دیده می شود ، برای بیماران حساس به خصوص نوجوانان می تواند مناسب باشد.

تمیز کردن این نوع از ارتودنسی ها نیز ساده تر است و به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل دارند که به جای ارتودنسی های ثابت از آن ها استفاده کنند.

  • ارتودنسی لینگوال

در این نوع از ارتودنسی سیم و براکت ها در پشت دندان ثابت شده و اثری از آن ها در جلوی دندان دیده نمی شود. این روش ممکن است کمی بیشتر از ارتودنسی معمولی طول درمان داشته باشد اما از آنجایی که تمیز کردن ساده تر و زیبایی بیشتری دارد ، طرفداران آن کم نیست. از طرف دیگر ، ممکن است به دلیل آن که بریس ها در پشت دندان قرار می گیرند ، در اوایل درمان بیمار در تکلم دچار مشکل شود که به مرور بر طرف خواهد شد.

انواع ارتودنسی نامرئی | شرکت نخ دندان مینا

کلام آخر

توجه داشته باشید که انواع ارتودنسی دندان بسیار متنوع است و سال به سال نیز با پیشرفت علم ، بر تعداد آن ها افزوده خواهد شد. بنابراین گزینه های پیش روی شما برای درمان بسیار زیاد است. ازاین رو توصیه می شود که همواره از نظر متخصصان ارتودنسی دندان باتجربه و کارکشته استفاده کرده و روشی را برای درمان انتخاب کنید که بیشترین همخوانی را با شرایط دندان های شما دارد. هر چه همکاری شما در طول درمان بیشتر باشد ، سریع تر به نتایج مطلوب دست خواهید یافت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات