Search
Close this search box.

روش های درمان شکاف کام و لب

روش های درمان شکاف کام و لب | شرکت نخ دندان مینا

 از جمله رایج ترین نقایص مادرزادی ، شکاف کام و لب است و تولد نوزاد با این نقص بدون شک می تواند برای هر پدر و مادری ناراحت کننده باشد. اما لازم نیست نگران باشید ، زیرا امروزه با پیشرفت علم در زمینه جراحی و درمان ، می توان این عیب را درمان کرد.

در اکثر نوزادان روش جراحی جواب می دهد و کام و لب می تواند به عملکرد طبیعی خود دست یابد یا حداقل ظاهر شکاف و زخم طبیعی تر شود. در ادامه به عوارض و دلایل رخ دادن این بیماری می پردازیم و روش های درمان را نیز بیان می کنیم.

شکل های مختلف شکاف کام و لب

شکاف لب و کام در لب بالایی ، سقف دهان یا در هر دو جا دیده می شود و معمولا زمانی شاهد بروز آن خواهید بود که ساختارهای صورت نوزاد به طور کامل بسته نشده است.

شکل های مختلف شکاف کام و لب | شرکت نخ دندان مینا

شکاف کام زیر مخاطی

این شکاف به صورت بازشدگی عضلات کام است که توسط مخاط دهان پوشیده شده است. کام از دو قسمت استخوانی و عضلانی تشکیل شده است و در انتهای آن بخش عضلانی زبان کوچک قرار دارد.

لایه مخاطی موجب می شود که مشاهده شکاف در سقف دهان سخت باشد. شکاف زیر مخاطی عضلانی با در نقص در خط میانی کام و نبود یا موقعیت نادرست بافت عضلانی مشخص می شود.

در حالی که شکاف مخاطی استخوانی در خط وسط یا گاهی در قسمت تورفتگی دیده می شود ، در موارد شدید شکاف کام زیر مخاطی دو قسمت عضله و استخوان را درگیر می کند.ددر اغلب اوقات ، این مدل شکاف با زبان کوچک در انتهای کام همراه است.

شکاف کام زیر مخاطی مخفی

این شکاف مخفی به علت نقص در قسمت عضله رخ می دهد که در معاینه ها قابل تشخیص نیست ، در واقع فقط می توان از سطح بینی و با نیزوفارینگوسکوپی آن را مشاهده کرد.

زمانی پزشک می تواند وجود این شکاف را متوجه شود که دریچه کامی حلقی عملکرد درستی از خود نشان ندهد. CPI یا بی کفایتی مادرزادی کام را به علت تفاوت در طول عضله نرم کام و عمق حلق تشخیص داده اند.

دلایل بیماری شکاف کام چیست؟

معمولا در ماه های دوم و سوم بارداری ، بافت های لب و کام به یکدیگر جوش می خورند ، اما در نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام ، هرگز اتصالی شکل نمی گیرد یا در حدی است که فقط یک شکاف ایجاد می کند.

محققان به این نتیجه رسیده اند که در بیشتر موارد این بیماری ناشی از عوامل ژنتیکی و محیطی است و در واقع هنوز به علت خاصی برای این بیماری پی نبرده اند.

مادر یا پدر نوزاد می توانند ناقل این بیماری به فرزند خود باشند در حالتی که خود آن ها مبتلا به آن نباشد. در بعضی از موارد نوزادان این ژن را از والدین خود به ارث می‎برند و سپس تحت تاثیر عوامل محیطی شکاف ایجاد می شود.

عوارض شکاف کام چیست؟

نوزادان مبتلا به شکاف لب ، لب یا هر دو ، بسته به نوع و شدت شکاف با چالش های مختلفی در زندگی خود روبرو هستند.

  • مشکل تغذیه یکی از اصلی ترین نگرانی های والدین پس از تولد با این نقص است ، زیرا این بیماری می تواند مکیدن را سخت کند. درنتیجه نوزاد نمی تواند از شیر مادر تغذیه کند
  • عفونت گوش و کاهش شنوایی در نوزادان مبتلا به شکاف کام و لب دیده می شود و حتی می تواند کودک را در معرض خطر کم شنوایی قرار دهد.
  • اگر شکاف در لثه فوقانی گسترش یابد ، امکان دارد رشد دندان را تحت تاثیر قرار دهد و از آن جایی که کام نیز در تولید صدا استفاده می شود؛ گفتار طبیعی به مشکل برمی خورد.
  • کودکان به دلیل تفاوت در ظاهر و استرس درمان های پزشکی با مشکلات اجتماعی ، عاطفی و رفتاری نیز روبرو می شوند.

آیا شکاف کام قابل درمان است؟

همانطور که بیان کردیم ، این بیماری قابل درمان است و بسته به این که شکاف در لب یا کام تشکیل شده باشد ، درمان آن متفاوت خواهد بود.

برای درمان شکاف لب ، بسته به اندازه و شدت شکاف به یک یا دو عمل جراحی نیاز است و معمولا جراحی اولیه تا سه ماهگی کودک انجام می شود.

عمل شکاف لب و کام تا سن 18 سالکی نیاز به جراحی های متعددی دارد ، اولین جراحی زمانی انجام می شود که معمولا کودک بین 6 تا 12 ماه دارد.

جراحی اولیه موجب می شود عملکرد طبیعی کام برگردد و احتمال بروز عفونت نیز کاهش پیدا کند ، علاوه بر این موارد به رشد مناسب دندان و استخوان های صورت نیز کمک می کند.

کودکان با شکاف کام ممکن است در سن 8 سالگی برای پر کردن خط لثه فوقانی به پیوند استخوان نیاز داشته باشند تا بتوانند فک بالا را ثابت نگه دارند.

حدود 20 درصد از کودکان مبتلا به این بیماری برای بهبود گفتار خود به جراحی های بیشتری نیاز دارند و هنگامی که رشد دندان های دائمی آغاز می شود ، برای صاف کردن دندان ها به ارتودونسی نیاز دارند.

علاوه بر این جراحی ها ، امکان دارد برای بهبود ظاهر بینی و لب ، بسته شدن فاصله بین دهان و بینی ، کمک به تنفس و غیره نیاز به عمل برای ثثبیت و تنظیم مجدد فک باشد.

ترمیم نهایی جای زخم های جراحی اولیه احتمالا تا نوجوانی که ساختار صورت کاملا رشد کند ، انجام نخواهد شد.

درمان شکاف کام و لب | شرکت نخ دندان مینا

کادر درمان شکاف لب و کام

روش درمان شکاف کام و لب با یک تیم متخصص پس از تولد شروع و تا سن بلوغ ادامه دارد. تیم درمان شامل پزشک ، دندان پزشک و سایر متخصصان است که با یکدیگر همکاری می کنند تا نیازهای مختلف فرد مبتلا را برآورده کنند.

تمام هدف این تیم ، برگرداندن عملکرد طبیعی کام ، بهبود گفتار ، ظاهر و کیفیت زندگی کودک است. اعضای این تیم معمولا شامل افراد زیر می شوند.

  • جراح دهان و دندان

جراح ، جراحی هایی برای هم ترازی فک بالا انجام می دهد که عملکرد طبیعی و ظاهر را تقویت می کند و همچنین در جراحی های ترمیم شکاف کام و لب نیز حضور دارد.

  • جراح پلاستیک

جراحی های لازم برای ترمیم شکاف کام و لب را انجام می دهد و همچنین با روش هایی ناهنجاری های مربوط به ساختار صورت را نیز اصلاح می کند.

  • دندان پزشک ، متختصص دندان و پرتزهای دندانی

این تیم تمام تلاش خود را برای مراقبت‎ های پیشگیرانه و ترمیمی می کنند و همچنین با روش های خاصی هدف خود را روی بهبود عملکرد تغذیه ، گفتار و ظاهر فرد می گذارند انتخاب دندانپزشک خوب و متخصص در این مرحله بسیار اهمیت دارد.

  • ارتودنتیست

این متخصصان با صاف و مرتب کردن دندان ها در بهبود ظاهر فرد نقش بسیار مهمی دارند.

  • متخصص گوش و حلق و بینی

پزشک متخصص شنوایی را کنترل می کند و در صورت بروز مشکلات شنوایی ، درمان های مختلفی توصیه می‎کند.

  • شنوایی شناس

این پزشک اگر مشکلات شنوایی بر ارتباطات بین فردی تاثیر بگذارد ، می تواند این موارد را ارزیابی کند و برای آن راه حل های متنوعی ارائه دهد.

  • گفتار درمان

برای ایجاد گفتار مناسب و توانایی درست بیان کردن کلمات با بیماران کار می کند.

  • پرستار

هماهنگ کننده درمان در طول این مدت است و بر سلامت مداوم بیماران نظارت می کند.

  • روانشناس

روانشناس یا مددکار اجتماعی به کودک و خانواده اش خدمات مشاوره برای مقابله با ناهنجاری های مختلف و کنترل شرایط ارائه می دهد.

هزینه عمل شکاف کام

هزینه عمل شکاف لب و کام را نمی توان با یک عدد معین مشخص کرد ، با این حال بیشتر کودکان متولد شده با این شکاف به مراقبت مداوم نیاز دارند و گاهی به چندین عمل جراحی برای ترمیم زخم نیز احتیاج پیدا می کنند.

بعضی اوقات ، جراحی های پلاستیک و ترمیمی مرتبط با شکاف کام و لب از نظر شرکت های بیمه جزو درمان های ضروری محسوب می شود ، بنابراین ممکن است بخشی از هزینه درمان را بیمه برعهده بگیرد.

جراحی شکاف لب و کام | شرکت نخ دندان مینا

عمل شکاف کام چند ساعت طول می کشد؟

قبل از شروع عمل ، یک نگدارنده مخصوص به نام دستگاه قالب گیری بینی را در دهان کودک قرار می دهند ، این وسیله کمک می کند تا شکاف داخل دهان بسته شود و به بینی شکل می دهد تا جراح بتواند در حین جراحی راحت تر شکاف را ترمیم کند.

علاوه بر این ، ضربه زدن روی شکاف نیز کمک می کند تا دو طرف لب بالا برای ترمیم جراحی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

به طور کلی ، جراح برش هایی را در کنار شکاف و زیر سوراخ بینی ایجاد می کند تا دو طرف شکاف بتوانند به یکدیگر بخیه زده شوند تا ظاهر لب طبیعی به نظر برسد. اگر شکاف دو طرف لب را درگیر کرده باشد ، امکان دارد به دو عمل جراحی نیاز باشد. با این حال تیم درمان در این مورد تصمیم نهایی را می گیرد.

معمولا عمل جراحی شکاف کام و لب مانند جراحی فک از حساسیت بالایی برخوردار است. این عمل حدودا دو ساعت طول می کشد و گاهی برای ترمیم و بستن شکاف به یک اقامت کوتاه مدت در بیمارستان نیاز است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات