Search
Close this search box.

چه عواملی باعث لکه شدن دندان ها می شود؟

چه عواملی باعث لکه شدن دندان ها می شود؟ | شرکت نخ دندان مینا

زمانی که می خندید دندان ها گویای این هستند که شما چقدر به سلامتی خود اهمیت می دهید به عبارت دیگر مردم وقتی دندان های شما را می بینند ، شما را فردی منظم و تمیز می دانند و یا اینکه نامرتب تصور می کنند. شاید شما اهمیت زیادی به محافظت از سلامت دندان های خود می دهید ، اما باز هم لکه های رنگی بر روی دندانتان وجود داشته باشد. رنگی شدن و لکه دندان ها به دلایل مختلف اتفاق می افتد. البته اکثر آن ها بستگی به سبک زندگی شما و رسیدگی به سلامت دندان ها دارد. در این مقاله قصد داریم علت رنگی شدن دندان را مورد بررسی قرار دهیم.

علت رنگی شدن دندان | شرکت نخ دندان مینا

۱۰علت رنگی شدن دندان ها

 این اتفاق به دلایل متعددی رخ می دهد. در همه این موارد نیز روی دندان لکه های مختلفی به رنگ قهوه ای ، زرد ، سفید ، زنگی شکل ، سیاه و یا سبز ایجاد می شود. در ادامه علت های این مسئله را بررسی می کنیم.

  • لکه ناشی از استعمال دخانیات

یکی از عوامل اصلی ایجاد لکه دندان ، مصرف سیگار و سایر دخانیات است. مصرف سیگار ، قلیان و دخانیات عوارض متعددی بر روی سلامتی بدن ایجاد می کند. اما یکی از عوارض واضح آن ، رنگی شدن سطح دندان ها است.

 به عبارت دیگر نیکوتین موجود در سیگار و مواد دخانی ، علت رنگی شدن دندان است. این ماده در هنگام مصرف با اکسیژن محیط ترکیب می شود و رنگی زرد ایجاد می کند.

مصرف مداوم و همیشگی سیگار باعث می شود که این لکه زرد رنگ در سطح دندان ها بیشتر شود. را هکار موثری که برای رفع لکه ها می توان پیشنهاد داد ، استفاده از محصولات سفیدکننده دندان است.

این مواد تاثیر خوبی در از بین بردن لکه زرد ناشی از سیگار دارد؛ به طوری که میزان لکه را کاهش می دهد و در برخی موارد کاملا سفید می کند.

لکه های دندان ناشی از استعمال دخانیات | شرکت نخ دندان مینا

  • مصزف تتراسایکلین

آیا تتراسایکلین مصرف می کنید؟ یکی از انواع داروهای آنتی بیوتیک ، تتراسایکلین است. پزشکان مصرف این دارو را برای رفع عفونت های باکتریایی برخی بیماران تجویز می کنند.

یکی از نتایج علمی پزشکی نشان می دهد که هر چه سن افراد کمتر باشد و این دارو را مصرف کنند ، احتمال ایجاد لکه در دندان آن ها بیشتر است. به طوری که حتی برخی تحقیقات علت لکه دندان کودکان را مصرف تتراسایکلین توسط مادر در دوران بارداری می دانند.

همچنین کودکان زیر ۱۲ سال نیز در صورت مصرف این دارو بیشتر در معرض رنگی شدن دندان ها قرار می گیرند. آنچه مسلم است همه داروها عوارض خاصی در پی دارند.

برخی اوقات به دلیل اهمیت سلامتی نمی توان داروی تتراسایکلین را مصرف نکرد. اما برای رفع مشکل لکه در دندان می توان از سفیدکننده های دندان استفاده کرد. این محصولات تا حد زیادی لکه رنگی دندان را کاهش می دهند.

  • پوسیذگی دندان

برخی اوقات دندان ها در شرایط بسیار بدی قرار می گیرند و به رنگ سیاه درمی آیند. در این موارد علت رنگی شدن دندان پوسیدگی آن است. ممکن است در مصرف برخی نوشیدنی ها مانند چای سیاه ، نوشابه و یا قهوه زیاده روی کرده باشید. در نتیجه لکه سیاه رنگی بر روی دندان ایجاد می شود.

سیاه شدن دندان به یک باره اتفاق نمی افتد. ابتدا لکه های کوچکی در دندان ها ظاهر می شود. با ادامه دادن رژیم غذایی نامناسب ، این لکه ها افزایش پیدا می کنند و گاهی تا جایی پیش می روند که تمامی سطح دندان را می پوشاند.

 برای از بین بردن لکه های سیاه ناشی از پوسیدگی دندان ، بهترین راهکار مراجعه به دندان پزشکان مجرب برای رفع این مسئله است.

پوسیدگی دندان و رنگی شدن دندان ها | شرکت نخ دندان مینا

  • انواع نوشابه ها

وعده غذا و نوشیدنی هایی که در طول روز مصرف می کنیم در سلامتی و یا بیماری تمام اجزای بدن موثر هست هستند. یکی از نوشیدنی هایی که مصرف آن امروزه به شدت افزایش پیدا کرده ، انواع نوشابه ها است.

نوشابه علاوه بر مضرات زیادی که بر روی کبد ، دستگاه گوارش و کلیه ها ایجاد می کند ، بر روی دندان ها هم تاثیر منفی و مخربی دارد.

 به عبارت دیگر در بیشتر موارد علت لکه دندان مصرف بیش از حد نوشابه است. در کنار این نوشیدنی مصرف مداوم قهوه ، چای سبز و چای سیاه نیز علت رنگی شدن دندان است.

 برای درمان و رفع رنگی شدن دندان بهترین کار پیشگیری است. بهتر است مصرف این نوشیدنی ها را کاهش دهید. اگر لکه های رنگی بر روی دندان زیاد پیشرفت نکرده باشد ، می توان با سفید کننده دندان مشکل را برطرف کرد. اما اگر لکه ها بیش از حد زیاد باشد ، باید توسط دندان پزشک تحت درمان قرار بگیرید.

  • عفونت های دندانی

ممکن است علت لکه دندان عفونت هایی باشد که در بافت نرم دندان و یا پالپ آن وجود دارد. همچنین مواردی مانند نکروز می تواند علت رنگی شدن دندان باشد.

 مواد غذایی به مرور زمان تبدیل به پلاک دندان می شوند. قارچ ها و باکتری ها هم به تغییر رنگ آن ها به سبز و یا نارنجی کمک می کند. اگر سریع برای رفع این لکه ها اقدام نکنید ، علاوه بر چهره ناخوشایندی که ایجاد می کند ، عامل انواع بیماری دهان و دندان نیز خواهد بود.

  • مواد غذایی رنگی

مصرف مواد غذایی رنگی مانند آبنبات های رنگی ، سس گوجه فرنگی ، ادویه ها ، سس سویا ، چغندر و یا برخی سبزیجات باعث تغییر در رنگ دندان می شود.

البته در صورتی که دندان ها را به موقع بشویید ، این تغییر رنگ های موقتی است. اما اگر به دندان ها بی توجه باشید این لکه های رنگی با قارچ ها و باکتری ها ترکیب شده و بر روی دندان تثبیت می شوند.

مواد غذایی رنگی علت رنگی شدن دندان | شرکت نخ دندان مینا

  • پیری و کهولت سن

هرچه قدر که سن بیشتر می شود ، لایه بیرونی دندانی تغییر رنگ پیدا می کند؛ به طوری که به مرور زمان زرد رنگ می شود.

  • عوامل ژنتیکی

در برخی از افراد علت لکه دندان مواردی مانند رژیم های نامناسب و یا مصرف داروهای خاص نیست. گاهی اوقات تنها دلیلی که باعث بروز این مشکل می شود ، عوامل ژنتیکی و ارثی است.

  • شیمی درمانی

انجام اعمال شیمی درمانی و رادیوتراپی بر روی مینای دندان و تاج دندان تاثیر مخرب دارد. به طوری که می تواند منجر به تغییر در رنگ دندان و بروز لکه شود.

  • دندان قروچه

متاسفانه در اکثر موارد دندان قروچه علت های روانی و عصبی دارد. پس لطفا حرص نخورید! دندان قروچه باعث می شود که لایه بیرونی دندان آسیب ببیند و بعد از مدتی دچار تغییر رنگ شود.

برای رفع لکه های دندان چه کنیم؟

موثرترین راهکار برای جلوگیری از بروز این لکه ها مراقبت از سلامت دندان ها و رژیم غذایی مناسب است. اما در کنار این موارد باید به چند نکته دقت کنیم.

مسواک بزنید

به طور منظم و روزانه دو بار مسواک بزنید. این کار باعث می شود که خرده های غذایی از لابه لای دندان ها خارج شود و از بروز لکه های خارجی روی دندان جلوگیری کند.

مسواک بزنید برای جلوگیری از رنگی شدن دندان | شرکت نخ دندان مینا

خمیردندان مناسب

در حال حاضر اکثر خمیردندان ها در ترکیبات خود موادی برای رفع لکه های دندان دارند. علاوه بر آن از خمیردندانی استفاده کنید که حاوی مواد سفیدکننده هم باشد. در این صورت کمتر شاهد لکه های رنگی بر روی دندان های خود خواهید بود.

سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشکی

گاهی اوقات علت رنگی شدن دندان در دست شما نیست و علت داخلی دارد. در این موارد بهترین راهکار کمک گرفتن از یک دندان پزشک مجرب برای رفع لکه های روی دندان است.

مراکز دندانپزشکی از یک ژل حاوی پراکسید استفاده می کنند. با قرار دادن این ژل بر روی دندان ها ، به راحتی همه لکه های روی سطح دندان از بین می رود.

سفید کردن دندان ها | شرکت نخ دندان مینا

 روند سفید کردن دندان در مطب حدود یک ساعت زمان می برد. اما اگر لکه ها خیلی قوی باشند ، ممکن است نیاز به چندین جلسه درمان داشته باشد.

  1. روکش دندان : اگر علت لکه دندان ناشی از مواردی مانند عصب کشی دندان ، مصرف بیش از حد فلوراید و از این دست موارد باشد ، دندان به میزان زیادی دچار تغییر رنگ می شود. در این موارد گاهی نمی توان با سفید کردن دندان در مطب مشکل را حل کرد. تنها راه حل در این موارد روکش گذاشتن روی دندان ها است. این روکش ها به رنگ دندان هستند و به راحتی مشکل لکه راه حل می کنند.
  2. ونیر رزین : روش دیگر برای سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشکی ونیرهای رزین هستند. این ونیرها به صورت مستقیم بر روی دندان قرار می گیرند و در رنگ های مختلفی از طیف سفید وجود دارند.

 کلام پایانی

 یکی از انواع بیماری های ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان  رنگی شدن دندان است. اما در اکثر موارد با رعایت نکات ساده می توان از بروز این مسئله جلوگیری کند. آنچه که بیش از حد در سلامتی دندان و جلوگیری از بروز لکه موثر است ، مسواک زدن صحیح و مداوم ، استفاده از نخ دندان و رژیم غذایی مناسب است. با رعایت همین موارد به ظاهر ساده می توانید در طولانی مدت از دندان های سفید و سالم لذت ببرید. اما در صورتی که دچار مشکل شدید ، با انجام برخی امور پزشکی مانند سفید کردن دندان و یا روکش دندان می توانید این مشکل را برطرف کنید. مراقب دندان های خود باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات