Search
Close this search box.

بررسی علت های سیاه شدن دندان

بررسی علت های سیاه شدن دندان | شرکت نخ دندان مینا

عوارض و بیماری هایی که برای دهان و دندان به وجود می آیند ، آزاردهنده هستند. اما یکی از این موارد سیاه شدن دندان ها است. این مشکل علاوه بر اینکه سلامتی دندان و دهان را به مخاطره می اندازد ، چهره بسیار ناخوشایندی دارد. دندان ها در حالت معمولی به رنگ سفید ، خاکستری ، آهکی رنگ و یا متمایل به زرد بسیار کمرنگ هستند.

اما گاهی اوقات دندان ها رنگ متمایل به قهوه ای و سیاه پیدا می کنند. دندان ها به طور معمول به دو علت بیرونی و درونی دچار تغییر رنگ و سیاهی می شوند.

 البته هیچ گاه یک دندان به سرعت سیاه نمی شود. این روند معمولا مدت زمان زیادی طول می کشد. اما اولین نشانه های سیاهی دندان دیدن لکه های بسیار کوچک قهوه ای تیره و سیاه روی دندان است. اگر اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان انجام نشود ، این روند در طولانی مدت باعث سیاه شدن دندان خواهد شد.

دلایل متعددی برای ایجاد این مشکل در دهان وجود دارد. در این نوشتار قصد داریم علت سیاه شدن دندان را بررسی کنیم.

سیاه شدن دندان | شرکت نخ دندان مینا

 ۶ علت بیرونی سیاه شدن دندان

  1. تارتار

پلاک هایی که روی دندان ها جمع می شوند ، گاهی اوقات در شرایط بسیار سخت و هادی قرار می گیرند. جمع شدن این پلاک های سخت و سفت روی دندان با نام تارتار شناخته می شود.

البته گاهی اوقات این پلاک ها روی لثه هم جمع شده و به رنگ سیاه درمی آیند.

  1. مصرف غذاهای رنگی

مصرف خوراکی های رنگی مانند برخی سبزیجات ، سس گوجه فرنگی ، سس کاری ، سرکه بالزامیک ، میوه ها و آبمیوه های تیره رنگ به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان می شود.

اگر روند پیشگیری و درمان به سرعت انجام نشود ، ممکن است باعث ایجاد رسوبات سیاه رنگی در دندان شود.

  1. نوشیدنی ها

مصرف چای سیاه ، قهوه ، نوشابه های انرژی زا ، نوشابه های ورزشی و کولا باعث ایجاد لکه هایی بر روی دندان است. این لکه ها به مرور زمان افزایش پیدا می کنند و تمامی سطح دندان و لثه را می گیرد و باعث سیاه شدن دندان می شوند.

 نوشابه و قند ، دشمن دندان | شرکت نخ دندان مینا

  1. مکمل های حاوی آهن

مصرف شربت های دارویی و قطره آهن حاوی مقادیر زیادی آهن است. این مواد روی دندان ها تاثیر منفی دارند. این مکمل ها برای بزرگ سالان و کودکان قابل استفاده هستند و باعث رفع کم خونی های ناشی از کمبود آهن هستند. اما در کنار آن اگر آهن مایع روی سطح دندان ریخته شود ، باعث تغییر رنگ آن بسیار می شود.

البته این تغییر رنگ نیز به سرعت رخ نمی دهد. ابتدا لکه های سیاه رنگ بر روی سطح دندان ها ظاهر می شوند و بعد از مدتی این لکه ها در سطح دندان افزایش پیدا می کند.

  1. مصرف سیگار و دخانیات

استعمال انواع دخانیات ، سیگار و قلیان بر روی تمامی بدن تاثیرات مخرب دارد. یکی از قسمت های بدن که به شدت از مصرف دخانیات تأثیر می گیرد ، دندان ها هستند. مصرف سیگار ، قلیان و یا سایر مواد دخانی باعث بروز بیماری های دهان و لثه می شود.

علاوه بر آن این مواد باعث ایجاد لکه های تیره رنگ روی دندان ها می شوند. به طوری که بعد از مدتی شاهد سیاه شدن دندان ها خواهید بود.

  • پر کردن دندان

برای پر کردن دندان ها در بیشتر موارد سولفید نقره به کار می رود. این ماده می تواند ظاهر سیاه رنگی در دندان پر شده به نمایش بگذارد.

 علت درونی سیاه شدن دندان

 پس یکی از انواع بیماری های دهان و دندان سیاه شدن دندان است و علت آن در حالت داخلی در بیشتر موارد مربوط به پوسیدگی و حفره در سطح دندان است. باکتری ها و قارچ هایی که در سطح دهان هستند ، می توانند بعد از مدتی مینای دندان را از بین ببرند.

به همین دلیل سوراخ هایی در سطح دندان ایجاد می شود. این فرایند موجب پوسیدگی دندان ها خواهد شد و سوراخ هایی تیره رنگ و ناخوشایند در سطح دندان ایجاد می کند.

 علت درونی سیاه شدن دندان | شرکت نخ دندان مینا

 موارد البته علاوه بر این موارد اگر پالپ یا مغز دندان هم دچار عفونت شود ، می تواند تاثیر نامطلوب بر روی رنگ دندان بگذارد و علت سیاه شدن آن باشد.

 سیاه شدن دندان چه علائمی دارد؟

 روند سیاه شدن دندان ها ابتدا از لکه های کوچک در نزدیکی لثه ها آغاز می شود. این لکه های ناچیز به رنگ های قهوه ای تیره تا سیاه متغیر هستند و در کودکان بیشتر دیده می شود.

 لازم به یادآوری است که روند سیاه شدن دندان پروسه طولانی مدتی را طی می کند و یک شبه رخ نمی دهد. اهمیت ندادن به این لکه های کوچک و ناچیز و پیشگیری نکردن از آن باعث وسعت پیدا کردن آن ها می شود.

به همین دلیل برای پیشگیری و درمان این عارضه روش های متعددی وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

 راه های پیشگیری از سیاه شدن دندان

 مهم ترین راه برای پیشگیری از بروز این عارضه رعایت بهداشت دندان و بهبود در سبک رژیم غذایی است. کسانی که به استعمال سیگار و مواد مخدر اعتیاد دارند ، باید مصرف این مواد را ترک کنند.

همچنین مصرف الکل قرمز نیز می تواند علت سیاه شدن دندان باشد. به همین دلیل معتادین به مواد الکلی هم باید از مصرف این مواد اجتناب کنند.

 در کنار این موارد مصرف بیش از حد نوشابه ها ، قهوه و چای سیاه عاملی برای تغییر رنگ دندان است. با داشتن یک رژیم غذایی سالم می توان به میزان زیادی از بروز سیاهی و تیرگی دندان ها جلوگیری کرد.

همچنین مسواک زدن روزانه و مرتب و استفاده از نخ دندان روش های مطمئنی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و تیره شدن آن به حساب می آیند.

  راه های پیشگیری از سیاه شدن دندان | شرکت نخ دندان مینا

 علاوه بر آن سعی کنید مصرف مواد غذایی قندی را کاهش دهید. در این صورت علاوه بر سلامتی دهان و دندان شاهد سلامتی و نشاط در سایر قسمت های بدن خواهید بود.

 راه های درمان سیاه شدن دندان

 در برخی موارد پیشگیری از سیاهی دندان امکان پذیر نیست. از جمله این موارد می توان به تارتار اشاره کرد. در این شرایط دندان پزشکان متخصص می توانند مشکل تارتار روی دندان را برطرف کنند.

برای این کار دندانپزشک از اولتراسونیک ( ابزار مخصوص این کار ) استفاده می کند. اگر علت این مسئله ناشی از پوسیدگی ها و ایجاد سوراخ و حفره در دندان باشد ، نمی توان با مسواک زدن مشکل را ترمیم کرد.

 دندانپزشک در این شرایط پوسیدگی و حفره های ایجاد شده روی سطح دندان را با مواد خاص پر می کند. اما اگر میزان پوسیدگی و حفره بسیار زیاد باشد ، ممکن است دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان شود.

 کلام پایانی

 علت سیاه شدن دندان و یا برعکس لکه های سفید دندان شامل موارد متعددی است. اما رعایت یک رژیم غذایی سالم ، عدم مصرف مواد دخانی و الکلی و رسیدگی روزانه به دندان ها راهکار مطمئنی برای پیشگیری از تیره شدن دندان هست. در صورت بروز این عارضه باید به فکر درمان باشید. برای این کار حتما از دندان پزشکان متخصص مشاوره و کمک بگیرید. دندان پزشکان با روش های مدرن مانند بلیچینگ دندان ، برای سفید کردن دندان ها اقدامات لازم را انجام می دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات