Search
Close this search box.

ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی چیست؟

| شرکت نخ دندان مینا

عدم تراز در دندان ها و فک تأثیر زیادی روی عدم اعتماد به نفس و سلامتی دهان و دندان دارد. حتی این عارضه ممکن است مشکلات روانی و اجتماعی برای فرد بیمار ایجاد کند. امروزه برای درمان این عارضه از طرف پزشکان راه کارهای مناسبی ارائه می شود. با انجام ارتودنسی کاموفلاژ می توان مشکل فک و دهان را تا حدود زیادی برطرف کرد. در این مقاله قصد داریم درباره ارتودنسی جبرانی یا کاموفلاژ و کاربردهای آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

ارتودنسی جبرانی چیست؟

از عواملی که در بهبود شخصیت و روابط افراد تأثیر مثبتی دارد ، بهداشت و سلامت دهان ، فک و دندان ها است. البته بهداشت و سلامتی دهان و دندان به عوامل متعددی بستگی دارد. بروز هرگونه ناهنجاری در فک و دهان ، سلامتی دهان را به مخاطره می اندازد. از جمله مواردی که ممکن است در دندان ها ناهنجاری ایجاد کند ، روی هم نبودن دندان ها است.

یکی از روش های درمانی برای افرادی که دچار ناهنجاری های اسکلتی خفیف و متوسط در فک و دهان هستند ، ارتودنسی جبرانی است. ارتودنسی کاموفلاژ بیشتر برای افرادی انجام می شود که نمی خواهند عمل جراحی فک و صورت انجام دهند.

البته افرادی که این عمل در آن ها بهتر انجام می شود ، نوجوانان و جوانان هستند. در مجموع انجام ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی ، روشی مقرون به صرفه و مناسب برای افرادی است که به دنبال دندان های مرتب و رفع ناهنجاری های فک هستند. این روش درمانی کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

ارتودنسی جبرانی یا کاموفلاژ چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

5 کاربرد مهم ارتودنسی کاموفلاژ

  1. رفع عقب ماندگی فک پایین

یکی از مهم ترین کاربردهای این نوع ارتودنسی ، رفع عقب ماندگی فک پایین است. البته این روش درمانی مناسب افرادی است که عقب ماندگی فک پایین آن ها در سطح کم ، خفیف و یا متوسط قرار دارد.

دندان پزشک و ارتودنتیست به خوبی می تواند با این روش درمانی فاصله افقی که میان دندان های بالا و پایین وجود دارد ، ترمیم کند. برای این کار قوس دندان بالا به عقب کشیده می شود و قوس دندان پایین جلو می آید. در نتیجه فاصله میان دندان ها به خوبی برطرف می شود.

البته ارتودنتیست ممکن است روش های دیگری را به جای این روش درمانی انجام دهد. از جمله مواردی که پزشک به شما پیشنهاد می کند ، کشیدن دو دندان آسیا در دو طرف فک بالا است. علاوه بر آن استفاده از الاستیک های بین فکی هم راه کاری برای رفع ناهنجاری های فک است.

  1. رفع جلو افتادگی فک پایین

گاهی اوقات فک پایین بیش از هم جلو قرار دارد و چهره ای ناخوشایند از دهان و فک ایجاد می کند. البته علاوه بر آن در سلامت دهان و دندان نیز تأثیر نامطلوب ایجاد می کند. به طوری که اگر این عارضه به موقع درمان نشود ، باعث تحلیل رفتن لثه ها و دندان های جلو می شود.

می توان گفت کوتاه ترین و سریع ترین راه برای درمان این عارضه ، استفاده از روش درمانی ارتودنسی جبرانی است.

علت جلو افتادگی فک پایین گاهی اوقات ناشی از رشد کم فک بالا و یا رشد بیش از حد در فک پایین است. ارتودنتیست برای درمان این عارضه علاوه بر استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ ، از الاستیک های بین فکی هم به کار می برد. الاستیک های بین فکی نقش کمک درمانی در روند رفع این مشکل ایفا می کنند.

درمان جلو افتادگی فک پایین | شرکت نخ دندان مینا

  1. تنظیم ارتفاع صورت و فاصله بین دندان ها

گاهی اوقات ارتفاع صورت در برخی افراد زیاد و یا کمتر از حد نرمال است. در این صورت می توان بدون انجام اعمال جراحی مشکل را برطرف کرد. راه کار درمانی برای کم یا زیاد کردن ارتفاع صورت انجام ارتودنسی جبرانی است.

با انجام این کار می توان تا حدود یک سانتی متر در ارتفاع صورت تغییر ایجاد کرد. ارتودنسیست با تغییر موقعیت دندان های جلویی و عقبی این کار را انجام می دهد. با انجام این عمل علاوه بر تنظیم ارتفاع صورت ، فاصله بین دندان ها نیز به شکل مطلوبی تغییر می کند. همچنین تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره فرد دارد.

  1. انحراف در فک پایین

صورت وجود انحراف در فک پایین کودکان و نوجوانان می توان با این روش درمانی ارتودنسی ، نقیصه را برطرف کرد. انحراف فکی بیشتر به این شکل اتفاق می افتد که فک پایین از جهت عرضی به یک سمت از صورت انحراف دارد. به طوری که دندان های جلو روی خط مرکزی دندان های پایین قرار نمی گیرند.

 ارتودنتیست برای درمان این عارضه خط میانی دندان ها را با هم تراز می کند. همچنین قوس دندانی پایین و بالا هم نسبت به همدیگر منظم و هماهنگ می شوند. انجام این روش درمانی علاوه بر ایجاد ظاهر زیبا ، باعث بهداشت دهان و دندان می شود.

به طوری که تمیز کردن دندان ها نیز نسبت به گذشته راحت تر خواهد بود. همچنین از پوسیدگی دندان ها و انواع بیماری های لثه جلوگیری می کند.

ارتودنسی جبرانی | شرکت نخ دندان مینا

  1. رفع تنگی فک بالا

در صورتی که تنگی فک بالا ایجاد شود ، از این روش درمانی استفاده می شود. البته این روش درمانی بیشتر برای کودکان و نوجوانان انجام می شود که نمی خواهند در روند عمل جراحی قرار بگیرند. با این روش می توان تنگی فک در حالت کم ، خفیف تا متوسط را درمان کرد.

ارتودنتیست با انجام ارتودنسی کاموفلاژ فاصله بین فک بالا و پایین را به خوبی اصلاح می کند. همچنین اگر در یک فک ناهماهنگی دندانی وجود داشته باشد ، توازن بین فک ها را برقرار می کند.

علت های نیاز به روش ارتودنسی جبرانی چیست؟

کسانی که دچار ناهنجاری فک می شوند ، در بیشتر موارد به علت های ژنتیکی دچار این عارضه هستند. به همین دلیل در صورتی که در فک ، ناهنجاری و شکل غیر طبیعی وجود داشته باشد ، نیاز به ارتودنسی کاموفلاژ احساس می شود.

اگر در فک انحراف ، تنگی ، جابجایی و یا جلو و عقب بودن دیده شد ، با کمک این روش درمانی می توان آن را تا حدود زیادی بهبود بخشید.

لازم به ذکر است که این روش درمانی برای افرادی موثر است که ناهنجاری فکی در آن ها به میزان کم ، خفیف یا متوسط باشد. اما افرادی که ناهمواری و انحراف زیادی در فک دارند ، حتماً باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

مزایای انجام ارتودنسی جبرانی

  • کاهش و از بین بردن بیماری های لثه
  • کاهش پوسیدگی دندان ها
  • افزایش طول عمر دندان ها
  • بهبود در روندن خوردن و جویدن غذا

معایب روش ارتودنسی کاموفلاژ

عوارض ارتودنسی کاملا طبیعی است اما این روش درمانی عوارضی ایجاد نمی کند. اما آنچه که بسیار مهم است ، رعایت بهداشت در روند این روش درمانی است. زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت دندان ها ، مسواک نزدن و مواردی از این دست ، ممکن است که عوارضی مانند پوسیدگی دندان ها رخ دهد.

ازز سویی دیگر فردی که ارتودنسی جبرانی انجام می دهد ، حتما باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشد. مصرف برخی خوراکی ها مانند ته دیگ ، سیبف هویج و ذرت بو داده می تواند در روند این روش درمانی اختلال ایجاد کند. در نتیجه ممکن است به نتیجه ای که می خواهید به طور کامل دست پیدا نکنید.

پوسیدگی دندان بر اثر ارتودنسی کاموفلاژ | شرکت نخ دندان مینا

کلام پایانی

یکی از انواع ارتودنسی کاموفلاژ است که برای رفع انحراف ها و ناهنجاری های فک است. استفاده از این روش باعث ایجاد چهره زیبا خواهد شد. علاوه بر آن لبخند ، زیبایی بیشتری خواهد داشت. در نتیجه علاوه بر بهبود در سلامت و بهداشت دهان و دندان ، روی زیبایی چهره نیز تاثیر مثبتی دارد. همچنین از جمله نتایج مثبت این روش درمانی ، افزایش اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعی افراد بیمار است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات