Search
Close this search box.

خصوصیات یک دندانپزشک کودکان خوب

خصوصیات یک دندانپزشک کودکان خوب | شرکت نخ دندان مینا

بسیاری از خانواده ها برای معالجه دندان کودکان خود نگرانی های زیادی دارند. کودکان به دلایل شرایط سنی و جسمی که دارند، حساسیت درمانی بالایی دارند. انتخاب دندانپزشک کودکان یکی از عوامل بسیار مهم در مورد درمان دندان کودکان است. برای داشتن یک دوره درمان مفید و موثر، لازم است به دندانپزشک کودکان که تخصص کافی و لازم در این زمینه دارند، مراجعه شود.

در صورتی که دندانپزشک کودکان از تخصص کافی برخوردار نباشد، کودک با مشکلاتی جدی مواجه می شود. درمان ها و ترمیم های ساده روی دندان کودکان می تواند نتایج مهمی به همراه داشته باشند.

بنابراین باید دندانپزشک کودکان ویژگی های خوب یک دندانپزشک را داشته باشد تا هم درمانی صحیح و کامل حاصل آید و هم خانواده ها با مشکلات و نگرانی ها مواجه نباشند. در این مقاله قصد داریم شما را با خصوصیات یک دندانپزشک کودکان خوب آشنا کنیم.

رفتار و اخلاق مناسب دندانپزشک با کودکان

در ابتدای مراجعه کودکان به مطب دندانپزشکی باید استقبال گرم و صمیمانه ای از آن ها شود. هر کودکی با دیدن پزشک و لوازم پزشکی و مانتو سفید ناخودآگاه دچار ترس و دلهره می شود.

برخی از آن ها با گریه و ناراحتی ترس خود را ابراز می کنند و برخی دیگر ترس درونی دارند. استقبال گرم دندانپزشک می تواند باعث از بین رفتن ترس کودک و اعتماد او به دندانپزشک باشد. آرام بودن و ترس نداشتن کودک می تواند روند معالجه دندان را بهتر پیش ببرد.

رفتار و اخلاق مناسب دندانپزشک با کودکان | شرکت نخ دندان مینا

به هنگام معالجه دندانپزشک کودکان بهتر است با کودک رفتاری ملایم و دوستانه داشته باشد. ترمیم و درمان دندان مدت زمان تقریبا طولانی لازم دارد. در این مدت زمان دندانپزشک باید حس آرامش و امنیت را به کودک انتقال دهد. همچنین با صحبت های کوتاه و مهربانانه کودک را تشویق کند.

دندانپزشک کودکان با داشتن رفتاری شوخ طبعانه با کودک، می تواند اعتماد کودک را جلب کند. در این صورت کودک با راحتی و تمایل بیشتری جلسات بعدی درمان را ادامه می دهد.

کودکان گاهی به دلایل مختلف با پزشک همکاری نمی کنند، دندانپزشک کودکان با صبوری می توانند کودک را راضی به ادامه معالجه کنند.

صبوری در معالجه از خصوصیات یک دندانپزشک کودکان خوب است. در حالت کلی، رفتار با کودکان در مطب دندانپزشکی باید کودک محور باشد و آرامش روانی کودک به طور کامل فراهم باشد. یک پزشک خوب هرگز نباید با خشم و عصبانیت با کودک رفتار کند.

متناسب بودن فضای مطب با کودکان

فضای مطب دندانپزشکی کودکان باید متفاوت تر از بزرگسالان باشد. کودکان همیشه دوستدار شادی و رنگ های شاد هستند. در ساختار فضای مطب باید از ترکیب های رنگی شاد و آرام بخش استفاده شود. رنگ ها تاثیر بسیار مهمی در انتقال امنیت و آرامش می توانند داشته باشند.

اسباب و لوازم موجود در مطب دندانپزشکی کودکان مانند میز و صندلی و… باید لطیف و سازگار با روحیه کودکان باشد. روی دیوارها به جای نصب تابلوهای گنگ، می توان از نقاشی ها و کارتون های شاد و کودکانه استفاده کرد.

بهتر است در مراکز دندانپزشکی کودکان، اتاق های بازی مخصوص کودکان وجود داشته باشد. کودکان می توانند مدت زمان انتظار خود را در اتاق های بازی و سرگرمی سپری کنند. در این صورت آن ها گذر زمان را احساس نمی کنند و خسته و کلافه نمی شوند.

بهتر است بین زمان ورود کودک به مرکز دندانپزشکی و مراجعه او به مطب پزشک، فاصله زمانی معینی وجود داشته باشد. این فاصله زمانی باعث کاهش اضطراب و استرس کودک می شود.

متناسب بودن فضای مطب با کودکان | شرکت نخ دندان مینا

استفاده از تجهیزات مخصوص دندانپزشکی کودکان

در دندانپزشکی از تجهیزات و ابزارهای مختلف و زیادی استفاده می شود. هر یک از این ابزارها شاید به نوبه خود باعث درد و ترس کودک باشند. در ابتدای معالجه برای این که کودک درد کمتری را احساس کند از داروهای بی حسی مخصوصی استفاده می شود. این داروها با سیستم بدنی کودک متناسب هستند و باعث کاهش احساس درد می شوند.

برای معالجه های مختلف مانند ترمیم دندان، کشیدن دندان و… باید از داروهای بی حسی مخصوص کودکان استفاده شود. داروی بی حسی به کمک آمپول کنار دندان تزریق می شوند. تزریق آمپول همیشه برای کودکان دردآور و دلهره آور است.

دندانپزشک کودکان می تواند قبل از تزریق آمپول از بی حسی های موضعی در محل مورد نظر استفاده کند. این بی حسی های موضعی دارای طعم های مختلف مانند طعم میوه ها هستند.

با استفاده از تجهیزات مخصوص دندانپزشکی کودکان می توان آرامش بیشتری به کودک منتقل کرد. در برخی مواقع بهتر است دندانپزشک کودکان ابزارهای مورد استفاده را به کودک معرفی کند تا کودک احساس امنیت داشته باشد.

مهارت و تخصص دندانپزشک

دندانپزشک کودکان نسبت به دندانپزشک بزرگسالان باید از مهارت، تخصص و تجربه بیشتری برخوردار باشد. کودکان دارای دندان های شیری و دائمی هستند. معالجه و درمان هریک از این دندان ها به تخصص کافی نیاز دارد.  همچنین با توجه به حساس و ظریف بودن دندان کودکان، باید برخورد ملایم و حرفه ای با دندان ها شود.

دندانپزشکی کودکان | شرکت نخ دندان مینا

مدت زمان معالجه دندان کودکان باید کمتر از بزرگسالان باشد. معمولا کودکان زود خسته می شوند و تا یک زمان کوتاهی با پزشک همکاری می کنند.  بنابراین دندانپزشک باید سریع تر کار درمانی خود را انجام دهد.

معالجه صحیح و سریع دندان به مهارت کافی نیاز دارد. به هنگام معالجه می توان به روش های مختلف و با گفت وگوهای هدفمند کودک را سرگرم کرد. به این ترتیب کودک در مراحل حساس معالجه حواس پرت می شود و خستگی زیادی احساس نمی کند. تمامی این روش ها به مهارت دندانپزشک بستگی دارد.

در دسترس بودن دندانپزشک کودکان

کودکان به دلیل مصرف بالای تنقلات و عادات بد غذایی، با خرابی یا پوسیدگی دندان های خود مواجه می شوند. بنابراین دندان کودکان به مراقبت های بیشتری نیاز دارند. از طرفی برای معالجه دندان کودکان بهتر است به یک دندانپزشک کودکان مراجعه شود.

مراجعه به دندانپزشک های مختلف احساس امنیت و آرامش کودک را به هم می زند. پس بهتر است از دندانپزشکی کمک گرفته شود که همیشه در دسترس باشد. در صورت بروز هر نوع مشکل دندان درد یا مشاهده لکه های سیاه روی دندان، به راحتی بتوان به دندانپزشک مراجعه کرد.

معمولا دندانپزشک خوب با بیماران کودک خود رابطه ای دوستانه برقرار می کند. این رابطه دوستانه کمک بسیار خوبی برای داشتن نتایج درمانی خواهد بود.

دادن مشاوره برای سلامت دندان کودکان

دندانپزشک کودکان با صحبت های شیرین و مفید می توانند کودکان را تشویق کنند. تشویق کودکان به مسواک زدن یکی از مشاوره های لازم برای کودکان است. برخی از کودکان به دلایل مختلف از مسواک استفاده نمی کنند و به هر طریقی از مسواک زدن امتناع می ورزند.

دندانپزشک کودکان با مشاوره های مفید خود می توانند کودکان را تشویق به مسواک زدن کنند. همچنین به روش های دوستانه می توانند  روش صحیح مسواک زدن و استفاده از آن را به کودکان آموزش دهند. تعیین جایزه های کوچک و دلنشین در این مشاوره ها می توانند نتایج موثرتری داشته باشند.

سخن پایانی:

سلامت دهان و دندان کودک خردسال شما بسیار مهم است، و باید به آن اهمیت دهید و حداقل شش ماه یکبار به دندانپزشک کودکان برای چکاپ مراجعه کنید، همچنین سعی کنید از سنین پایین تر به فرزند خود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را آموزش دهید و از اهمیت این کار با آنان صحبت کنید.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات