Search
Close this search box.

محافظ شبانه دهان چیست؟

محافظ شبانه دهان چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

محافظ شبانه دهان که با نام نایت گارد نیز شناخته می شود؛ وسیله ای کاربردی و درمانی است که توسط دندانپزشک متخصص برای رفع بسیاری از اختلالات دهان و دندان ساخته می شود. این محافظ ساختاری انعطاف پذیر دارد و به عنوان یک سد محافظتی در بین دندان ها قرار می گیرد و اثرات فشارهای وارد شده به دندان ها را به حداقل می رساند.

به دلیل کاربرد گسترده این محصول، در این مطلب در خصوص انواع گارد دندان و مزایا و معایب آن مطالبی بیان می شود.

انواع نایت گارد

انواع گارد نایت | شرکت نخ دندان مینا

محافظ شبانه دهان با توجه به میزان پوشش، جنس و نحوه ساخت و استفاده به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود.

متخصص دندانپزشک با توجه به میزان و نوع مشکلات فرد در اختلالات دهان و دندان، نوع خاصی از نایت گارد را برای بیمار می سازد؛ به عنوان مثال: بسیاری از افراد در اثر عواملی چون آپنه خواب، اختلالات فک، عوارض داروها و مبتلا شدن به بیماری هایی مانند پارکینسون به صورت غیر ارادی دندان قروچه می کنند که دندان قروچه می تواند به صورت شدید یا ملایم باشد؛ دندانپزشک برای دندان قروچه شدید ممکن است گارد سخت تر و برای دندان قروچه ملایم گاردهای نرم تری بسازد.

انواع گارد دندان با توجه به نحوه ساخت

  • محافظ شبانه دهان از نوع سفارشی

نایت گارد سفارشی به نوعی گارد گفته می شود که با توجه به نوع اختلالات دهان و دندان توسط دندانپزشک مطابق با ساختار فک و دندان هر فرد، ساخته می شود. این نوع گاردها به دو روش با قالب گیری و بدون قالب گیری ساخته می شوند.

نوعی که بدون گرفتن قالب ساخته می شود؛ جدیدتر است و از مواد متخلخل ساخته می شود. به طور کلی ساخت این نوع گاردها زمان بیشتر و هزینه بیشتری می برند؛ اما موثرتر عمل می کنند و مزیت های بیشتری دارند.

  • محافظ شبانه از نوع آماده

این نوع گارد در سه سایز بزرگ، کوچک و متوسط در داروخانه ها به فروش می رسد.

کسانی که از مشکلاتی مانند: دندان قروچه، خر و پف و آپنه خواب رنج می برند؛ می توانند این نوع گاردها را خریداری کنند. می توان تا زمان ساخت نایت گارد سفارشی به صورت موقت از انواع گاردهای آماده استفاده کرد. این گاردها ارزان ترین نوع هستند؛ اما به صورت کامل و دقیق دندان ها را پوشش نمی دهند.

  • نایت گارد بویل اند بایت

این نوع نایت گارد از پلیمرهای ترموپلاستیک ساخته می شود. مزیت های این نوع نایت گارد بیشتر از انواع آماده است.

محافظ دهان بویل اند بایت به راحتی شکل پذیر است و با چند دقیقه قرار دادن در آب جوش کاملا نرم می ‍ شود و شکل ساختار دندان فرد را به خود می گیرد. این نوع گاردها نیز در داروخانه ها به فروش می رسند.

مزایای محافظ شبانه دهان

مزایای گارد نایت | شرکت نخ دندان مینا

محافظ شبانه دهان به عنوان یک وسیله پزشکی مزایای متعددی دارد که برخی از مزیت ها مربوط به کاربرد آن، برخی مربوط به اثر آن روی ساختار فک و دندان و برخی مربوط به ساختار آن است. این وسیله ساده اما در عین حال بسیار کاربردی می تواند در بسیاری از موارد نقش درمانی ایفا کند.

مهم ترین مزایای محافظ شبانه دهان عبارتند از:

کاربرد گسترده: نایت گارد می تواند به عنوان یک ابزار کمک درمانی برای رفع اختلالات فک و مفاصل، مانند آرتروز فک مورد استفاده قرار بگیرد.

گارد دندان می تواند به طور قابل توجهی درد و التهاب فاصل گیجگاهی در آرتروز فک را کاهش دهد. همچنین می تواند به عنوان یک گارد محافظتی جهت جلوگیری از ضربه دیدن دندان های ارتودنسی شده و وسایل ارتودنسی ثابت و براکت ها عمل کند.

سایر مزیت های نایت گارد عبارتند از:

  • جلوگیری از سایش و تخریب دندان
  • کاهش گرفتگی عضلات فک
  • کاهش خر و پف
  • بهبود عملکرد تنفسی در خواب
  • محافظت از بافت های نرم لثه
  • قرار گرفتن به صورت محکم در دهان
  • استفاده آسان و راحت
  • طول عمر بالا
  • مراقبت و تمیزی آسان
  • عدم ایجاد محدودیت در تکلم

معایب نایت گارد چیست؟

معایب گارد نایت | شرکت نخ دندان مینا

خوشبختانه استفاده از نایت گارد عوارض خیلی خاصی ندارد و افراد با خیال راحت می توانند از این وسیله کاربردی استفاده کنند. عوارض جزئی در نظر گرفته شده برای محافظ شبانه دهان بیشتر مربوط به انواع آماده است.

برخی از معایب محافظ دهان عبارتند از:

  • تغییر فرم در اثر گرما

افرادی که از این محافظ استفاده می کنند باید به صورت دقیق با نحوه مراقبت و تمیز کردن محافظ دهان شبانه آشنایی پیدا کنند. مثلا باید بدانند که گارد دندان باید در جعبه ی مخصوص خود به دور از حرارت قرار داده شود؛ زیرا حرارت و گرمای شدید باعث دفرم شدن آن می شود و گارد نقش محافظتی خود را از دست می دهد.

این محافظ ها ممکن است در اثر ضربات خفیف نیز شکسته شوند به همین سبب باید به خوبی از آنها مراقبت کرد.

  • عدم امکان استفاده از آن در طول دوره درمان ارتودنسی

محافظ شبانه دهان بعد از ارتودنسی به عنوان سدی بین دندان ها، براکت و گونه عمل می کند؛ اما این امکان را به فرد نمی دهد که در طول دوره درمان از محافظ دهان استفاده کند.

زیرا استفاده از محافظ شبانه در درمان ارتودنسی اختلال ایجاد می کند و از جابجایی دندان ها جلوگیری می کند. به همین خاطر افرادی که دندان قروچه می کنند و همزمان از ارتودنسی استفاده می کنند با مشکلاتی مواجه می شوند که باید با مشورت دندانپزشک مشکلات خود را رفع کنند.

  • ایجاد مشکل در تکلم

این عیب مربوط به محافظ های آماده است که از داروخانه خریداری می شوند. این محافظ ها به دلیل اینکه با ساختار دهان انطباق ندارند؛ مشکلاتی در تنفس، غذا خوردن و صحبت کردن به وجود می آورند.

نتیجه گیری

محافظ شبانه دهان یا نایت گارد می تواند به عنوان یک وسیله کمک درمانی برای درمان و رفع مشکلات مربوط به دندان قروچه، آسیب های مفاصل گیجگاهی، گرفتگی عضلات فک و درد فک مورد استفاده قرار بگیرد.

این محافظ دهانی در داروخانه ها به صورت آماده به فروش می رسد؛ اما نوع آماده آن تاثیر کمتری دارد و برخی اوقات مشکلاتی در تکلم و تنفس ایجاد می کند. محافظ های سفارشی که توسط دندانپزشک ساخته می شوند بسیار موثر هستند و معایب خاصی ندارند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات