Search
Close this search box.

روش‌های تمیز کردن محافظ دهان شبانه

روش‌های تمیز کردن محافظ دهان شبانه | شرکت نخ دندان مینا

تمیز کردن محافظ دهان شبانه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا بی‌توجهی به آن علاوه بر آسیب وارد کردن به محافظ دهان، آسیب های جدی به سلامتی فرد وارد می‌کند.

محافظ دهان یا نایت گارد یک وسیله حفاظتی مهم و کاربردی است که از تخریب و سایش بیشتر دندان‌ها، تخریب بافت‌های نرم لثه و آسیب مفاصل گیجگاهی فک جلوگیری می‌کند.

تمیز کردن و مراقبت صحیح از نایت گارد باعث می‌شود؛ این وسیله در مدت زمان طولانی بتواند کارایی خود را حفظ کند. در ادامه مطلب نکات مهم در تمیز کردن این ابزار بیان می‌شود.

ذکر نکات مهم در تمیز کردن محافظ دهان شبانه

متاسفانه برخی از افراد در نگهداری محافظ شبانه دهان بی‌دقتی می‌کنند و علاوه بر تمیز کردن دیر به دیر، به جای نگهداری آن در جعبه مخصوص آن را همه جا مانند کف کیف و روی میز رها می‌کنند.

میکروارگانیسم های مختلف در محیط زندگی و حتی در هوای تنفسی وجود دارند؛ قرار دادن نایت گارد در این مکان‌ها باعث می‌شود میکروب‌ها روی سطح گارد رشد کنند و هنگام استفاده وارد فضای دهان شوند و بیماری های دهان و دندان ایجاد می کنند.

مبتلا شدن به انواع عفونت‌های قارچی و باکتریایی، عفونت لثه و دهان، عفونت دندان و مبتلا شدن به آسم ورزشی از جمله عوارضی است که در اثر بی‌دقتی در تمیز کردن محافظ دهان به وجود می‌آید.

تمیز کردن محافظ دهان شبانه | شرکت نخ دندان مینا

مهم‌ترین نکات در تمیز کردن محافظ دهان شبانه عبارتند از:

  • شستن محافظ دهان با مسواک

افرادی که از نایت گارد استفاده می‌کنند؛ باید یک مسواک کاملاً نرم خریداری کنند و بعد از هر بار استفاده از محافظ و خارج کردن آن از دهان با استفاده از مسواک نرم، آن را تمیز کنند.

هنگام تمیز کردن محافظ دهان شبانه نباید از مسواک‌های زبر استفاده شود زیرا روی سطح گارد دهانی خط و خش ایجاد می‌شود.

  • شستشو با ضدعفونی کننده‌ها

بعضی از افراد از خمیر دندان برای شستشوی گارد دهان استفاده می‌کنند؛ توصیه می‌شود به جای خمیر دندان از سایر مواد ضدعفونی کننده، استفاده شود؛ زیرا خمیر دندان حاوی مواد ساینده است که باعث کاهش عمر نایت گارد می‌شود.

برخی افراد نیز از نمک برای شست و شوی گارد دهان استفاده می‌کنند؛ نمک نیز باعث ایجاد خراش روی سطح گارد می‌شود.

می‌توان برای ضدعفونی کردن این ابزار ارزشمند، مقداری نمک در آب حل کرد؛ بعد از حل شدن کامل نمک در آب به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه محافظ دهانی را درون محلول قرار داد تا به طور کامل ضدعفونی شود.

قرار دادن گارد در محلول‌های آنتی باکتریال، شست و شوی گارد با آب و چند قطره مایع دستشویی می‌تواند روش‌های خوبی برای تمیز کردن محافظ دهان باشند.

 

شستشو با ضدعفونی کننده‌ها | شرکت نخ دندان مینا

  • خشک کردن نایت گارد بعد از شستشو

یکی از اشتباهات رایجی که در بین افراد وجود دارد این است که بلافاصله بعد از شستن محافظ دهانی آن را درون جعبه قرار می‌دهند و درب جعبه را می‌بندند.

قرار گرفتن محافظ به صورت خیس در یک جعبه در بسته زمینه را برای رشد میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کند. به همین سبب توصیه می شود تا قبل از خشک شدن کامل، نایت گارد به درون جعبه منتقل نشود.

می‌توان یک مکان مخصوص برای خشک کردن محافظ در نظر گرفت؛ سطح مکان مورد نظر با استفاده از الکل اسپری شود و محافظ دهانی در آن مکان قرار داده شود و پس از خشک شدن کامل درون جعبه در بسته قرار بگیرد.

  • تمیز کردن ظرف نگهداری

تمیز کردن ظرف نگهداری گارد به اندازه تمیز کردن محافظ دهان شبانه اهمیت دارد.

بهتر است یک روز در میان، جعبه گارد دهانی با مایع ظرفشویی به صورت کامل شسته شود. بعد از خشک شدن کامل ظرف، درب آن گذاشته شود‌. اگر قرار است فردی به مدت طولانی از جعبه استفاده کند؛ بهتر است بعد از گذشت چهارماه ظرف گارد را تعویض کند.

  • ضدعفونی کردن گارد دهان

علاوه بر اینکه تمیز کردن محافظ دهان شبانه باید به یک روتین روزانه تبدیل شود؛ باید هفته ای دوبار محافظ دهان به صورت اساسی ضدعفونی شود. افرادی که از این ابزار استفاده می‌کنند بهتر است؛ یک محلول شوینده دندان مصنوعی خریداری کنند.

طبق دستوری که روی محلول شوینده دندان مصنوعی نوشته شده است؛ گارد باید به صورت کامل ضدعفونی شود. می‌توان از ترکیب سرکه و پروکسید هیدروژن نیز برای تمیز کردن محافظ دهان استفاده کرد.‌

محافظ ابتدا به مدت ۳۰ دقیقه در محلول سرکه قرار می‌گیرد؛ سپس به مدت ۳۰ دقیقه در محلول پراکسید هیدروژن قرار داده می‌شود و بعد از شستشوی ساده با آب و خشک شدن کامل به جعبه منتقل می‌شود.

 

ضدعفونی کردن گارد دهان | شرکت نخ دندان مینا

نتیجه‌گیری

تمیز کردن محافظ دهان شبانه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا بی‌دقتی در تمیز کردن این وسیله ممکن است مشکلات زیادی مانند عفونت قارچی دهان و لثه را برای فرد به وجود آورد.

شستشوی روزانه محافظ شبانه دهان با مسواک نرم به همراه چند قطره مایع دستشویی، ضد عفونی کردن آن در مخلوط سرکه و پراکسید هیدروژن حداقل هفته ای دو بار به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند جزو روتین تمیز کردن محافظ شبانه دهان باشد.

بهتر است بعد از چند ماه استفاده از این ابزار ارزشمند هنگام مراجعه به دندانپزشکی محافظ به پزشک متخصص نشان داده شود تا در صورت کاهش کارایی گارد جدید ساخته شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات