Search
Close this search box.

10 عارضه درمان ارتودنسی

10 عارضه درمان ارتودنسی | شرکت نخ دندان مینا

ارتودنسی در حال حاضر یکی از رایج ترین روش های درمانی است که خیلی از افراد از آن برای زیبایی دندان ها و داشتن یک لبخند زیبا در چهره خود استفاده می نمایند. اما آیا تاکنون درباره عوارض ارتودنسی از خود پرسیده اید؟ مسلماً در نگاه اول همه ما ممکن است به دنبال مزیت های استفاده از این روش درمانی برای خود باشیم. اما تجربه نشان داده که اگر به نکات مهمی در این خصوص دقت نشود، فرد با عوارض ارتودنسی روبرو شده و این امر می تواند مشکلاتی را برای وی ایجاد نماید.

از این رو لازم دانستیم تا در این مقاله به صورت جامع و کامل به بررسی عوارض ارتودنسی پرداخته و راه های جلوگیری از بروز آن ها را نیز با شما در میان بگذاریم. داشتن اطلاعات این چنینی برای کسانی که قصد استفاده از این روش درمانی را دارند، امری لازم و ضروری خواهد بود.

ارتودنسی چیست؟

قبل از اینکه به بررسی عوارض ارتودنسی پرداخته و راه های جلوگیری از این عوارض را مرور کنیم، لازم است تا با ترکیب خلاصه وار، شما را با این روش درمانی آشنا نماییم.

به صورت کلی اختلالات زیادی در ناحیه فک و دندان ها در انسان ها شایع است. عوامل زیادی هم هستند که باعث بروز این اشکالات می شوند. از عوامل ژنتیکی و مادرزادی گرفته تا مشکلاتی که به واسطه رفتارهای اشتباه به وجود می آیند.

ارتودنسی روشی درمانی برای بهبود اختلالات دهان و دندان است تا از این طریق افراد بتوانند دوباره شرایط عادی را در دندان های خود تجربه نمایند. استفاده از این روش درمانی  بسیار شایع بوده و افراد زیادی را در دور و بر خود می توانید پیدا کنید که از ارتودنسی برای زیبایی دندان های خود استفاده می نمایند.

ارتودنسی در واقع به عمل صاف کردن و راست کردن دندان ها و بازگرداندن آن ها به حالت عادی اطلاق می شود.

ارتودنسی چیست | شرکت نخ دندان مینا

انواع ارتودنسی کدام ها هستند؟

عوارض ارتودنسی در انواع آن می تواند متفاوت باشد.

با توجه به نوع ناهنجاری که در دندان ها به وجود می آید، پزشک معالج نیز از انواع مختلف ارتودنسی استفاده کرده و با این روش به دنبال بهترین عملکرد درمانی برای بیمار خود است. تقسیم بندی انواع ارتودنسی بر اساس نوع مواد و شرایط استفاده از این روش درمانی است.

انواع زیر رایج ترین انواع ارتودنسی به کار گرفته شده در علم پزشکی برای درمان اختلالات مختلف فک و دندان ها می باشند:

بایستی یادآوری کنیم که کاربرد هر یک از انواع ارتودنسی بنا به سن افراد و نوع اختلال متفاوت خواهد بود.

کاربردهای روش درمانی ارتودنسی

عوارض ارتودنسی بسته به کاربردی که از آن انتظار می رود، می تواند متفاوت باشد. به صورت کلی این روش درمانی برای درمان بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

اصلی ترین کاربرد آن برای صاف کردن دندان ها و از بین بردن ناصافی های آن است، اما اثرات درمانی آن بیماری های مختلف دیگری را نیز در بر می گیرد. مهم ترین کاربردهای روش درمانی ارتودنسی به شرح زیر هستند:

  • درمان ناصافی ها و کجی های دندان ها در اختلالات مختلف
  • برای درمان برخی اختلالات خواب
  • انسداد راه هوایی فوقانی
  • برای درمان مشکلات شنوایی
  • برای درمان زنگ زدن گوش
  • برای درمان سرگیجه
  • برای درمان درد گردن و شانه
  • برای درمان اختلالات گیجگاهی فکی

درمان ارتودنسی | شرکت نخ دندان مینا

آیا ارتودنسی عوارضی هم دارد؟

کمتر روش درمانی را می توان در علم پزشکی پیدا کرد که بدون هیچ عارضه ای باشد. البته داشتن عوارض برای روش های مختلف درمانی در علم پزشکی به معنی عدم امکان استفاده و یا مثمر ثمر نبودن آن ها نیست.

عوارض ارتودنسی از آن دسته از عوارضی هستند که اولاً با به کار گیری روش هایی امکان جلوگیری از بروز آن ها وجود دارد و ثانیاً این عوارض به نسبت مزیت ها و فواید این روش درمانی قابل اغماض خواهند بود. اما با این حال لازم است تا کاربران با عوارض ارتودنسی نیز آشنا شده و همچنین راه های جلوگیری از این عوارض را نیز بشناسند.

عوارض ارتودنسی و راه های جلوگیری از آن ها

تا اینجا سعی کردیم تا شناخت نسبی نسبت به روش درمانی ارتودنسی برای شما ایجاد کنیم. اما در این بخش از مقاله عوارض ارتودنسی را به صورت کامل با هم مرور خواهیم نمود.

1- دردهای خفیف در ناحیه دندان ها

یکی از عوارض ارتودنسی که در این روش درمانی کاملاً طبیعی نیز است، درد در ناحیه دندان ها در زمان شروع استفاده از این روش درمانی است. البته این درد ها به دلیل تغییر شرایط دندان ها بوده و پاسخی است که دندان ها به این روش درمانی می دهند. از این رو خیلی غیرطبیعی نخواهد بود.

بیمار می تواند در صورت تشدید دردها از داروهای ضد درد استفاده نماید.

2- خراشیدگی در دهان و زبان

همچنین به دلیل اینکه افراد در زمان شروع استفاده از این روش درمانی به آن عادت ندارند، ممکن است شاهد برخورد آن با بافت های نرم بوده و همچنین مشکلاتی مانند زخم شدن این بافت ها را شاهد باشیم. این مشکل نیز کاملاً عادی و طبیعی بوده و از عوارض ارتودنسی محسوب نمی شود.

اما با این حال می توان با استفاده از براکت ارتودنسی و یا موم ارتودنسی این مشکل را نیز برای افراد از بین برد.

3- عفونت دهان و لثه

همچنین یکی از بزرگ ترین عوارض ارتودنسی در بیماران عفونت ناحیه دهان و لثه است. با استفاده از این روش درمانی این بخش از بدن بسیار حساس خواهد شد. از این رو کاربران باید اهمیت دو چندانی برای بهداشت دهان و دندان خود قائل شده و حتماً با نکات بهداشتی به دنبال جلوگیری از بروز این مشکل باشند.

عدم دقت به مسواک زدن و عدم رعایت نکات مربوط به بهداشت دهان و دندان می تواند این مشکل بزرگ را در افراد به وجود آورد.

4- ضعیف شدن مینای دندان

همچنین افرادی که در زمان استفاده از این روش درمانی به بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی دهند و یا این که از موارد غذایی نامناسب مانند نوشیدنی های گازدار نیز در این دوره استفاده می نمایند، ممکن است شاهد ضعف در مینای دندان های خود باشند.

به همین دلیل توصیه می شود تا در این دوره حتماً از نوشیدنی های گازدار و غذاهای شیرینی اجتناب کرده و رژیم غذایی مناسبی را استفاده نمایید.

5- کوتاه شدن ریشه دندان ها

همچنین در طول دوره استفاده از روش درمانی ارتودنسی امکان کوتاه تر شدن ریشه برخی از دندان ها نیز وجود دارد. البته این عارضه ارتودنسی از جمله نادرترین عوارض آن محسوب شده و در درصد بسیار کمی از افراد به وقوع می پیوندد. از این رو خیلی نباید نگران آن باشید.

از این گذشته امکان پیش بینی بروز این عارضه ارتودنسی در افراد نیز عملاً غیرممکن است.

کوتاه شدن ریشه دندان | شرکت نخ دندان مینا

6- خطاهای درمانی

خطاهای درمانی را نیز می توان از جمله عوارض ارتودنسی به شمار آورد که البته به خود این روش درمانی باز نمی گردد. بیشتر ریشه در تخصص خود پزشک خواهد داشت. برای اینکه از این عارضه نیز جلوگیری کنید، استفاده از خدمات پزشکان حاذق و با تجربه در زمینه ارتودنسی دندان ها است.

7- نرسیدن به نتیجه مطلوب

نتیجه حاصل از روش درمانی ارتودنسی نسبی است و بر اساس میزان شدت اختلال ممکن است متفاوت باشد.

در برخی مواقع این روش درمانی منجر به بهبود کامل شده و در برخی مواقع نیز ممکن است تا حدی عمل نماید. این موضوع نیز از نگرانی های بیماران می باشد که قبل از شروع روش درمانی باید به آن پرداخته شود.

8- برگشت اختلال بعد از درمان

در بیش از 95 درصد مواقع کمتر برگشتی را در اختلالات درمان شده از ارتودنسی شاهد هستیم. اما با این حال در مواقع بسیار اندکی نیز ممکن است شاهد برگشت اختلال در این ناحیه باشیم.

9- زرد شدن و ایجاد لکه روی دندان ها

با توجه به اینکه براکت های ارتودنسی بخشی از قسمت دندان را در بر  می گیرند، این امکان وجود دارد تا حتی در صورت رعایت نکات بهداشتی نیز شاهد زرد شدن بخشی از قسمت های دندان باشیم.

البته این نوع از عوارض ارتودنسی نیز بعد از پایان اتمام دوره درمانی قابل رفع است و امکان رفع این زردی ها و لکه ها با تکنیک های مختلفی وجود دارد.

10- طولانی تر شدن طول درمان ارتودنسی

به صورت معمول این روش درمانی یک روش درمانی طولانی مدت محسوب شده و می توانید به صورت نرمال به 18 تا 24 ماه زمان نیاز داشته باشد. با این حال در برخی مواقع  به دلایلی این امکان وجود دارد که این مدت طولانی تر نیز شود.

با توجه به اینکه طولانی تر شدن طول دوره درمان ارتودنسی دندان می تواند مشکلات بالا را تشدید نماید، از این رو بهتر است پزشک معالج با به کار گیری روش هایی مانع از عوارض ارتودنسی می شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات