Search
Close this search box.

ملاحظات ارتودنسی در دوران بارداری

خطرات ارتودنسی در بارداری | نخ دندان مینا

وقتی برای اولین بار در چهره­‌ی فردی نگاه می­کنیم، اولین عضوی که به چشم ما می­خورد و توجه را جلب می­کند دندان­‌ها است. شاید می­‌توان گفت دندان­‌ها مهم‌­ترین فاکتور زیبایی هر فرد محسوب می­شوند و تمامی ما سعی در مرتب بودن و تمیز بودن هرچه بیشتر این المانِ جذابیت داریم. خانم‌های باردار نیز از این قاعده مستثنی نیستند و چه­ بسا به دلیل تغییرات هورمونی و حساسیت‌های به وجود آمده، بیشتر به فکر زیبایی خود در این دوران هستند و این موضوع باعث می­‌شود بیشتر به انجام ارتودنسی در بارداری ترغیب شوند.

اما ترس و سوالی که همیشه ذهن این مادران عزیز را درگیر می­کند این است که آیا ارتودنسی در زمان بارداری خطرناک است؟ برای ارتودنسی در بارداری باید چه مواردی رعایت شود؟ رژیم غذایی و بهداشتی در این دوران چگونه است؟ خبر خوش اینکه در ادامه­‌ی مقاله به تمامی این موارد پرداخته و نگرانی­‌های شما در این باره همگی برطرف خواهد شد.

انجام ارتودنسی در بارداری خطرناک است؟

شاید متعجب شوید اما ارتودنسی در دوران بارداری نه تنها مشکل خاصی ندارد و خطرساز نیست بلکه فرصت بسیار مناسبی است تا قبل از به دنیا آمدن فرزند و شروع مراقبت­های کودک، بتوانید به دندان­ها و زیبایی خود برسید. اما باید در نظر داشته باشید که ارتودنسی یک پروسه و درمان طولانی مدت است و نیاز به وقت و هزینه­‌ی زیادی دارد. همچنین مراقبت­‌های لازم از ارتودنسی دندان باید با دقت و حوصله انجام شود. ممکن­ است به دلیل بارداری و محدودیت­‌های به وجود آمده، طی کردن پروسه ارتودنسی دندان، مقداری سخت و آزاردهنده باشد.

ارتودنسی در زمان بارداری | نخ دندان مینا

 

مواردی که باید برای ارتودنسی در دوران بارداری در نظر بگیرید

با اینکه ارتودنسی در زمان بارداری از نظر علمی و پزشکی مشکل خاصی ندارد، اما دوران بارداری یک دوره بسیار حساس است که باید سلامت جسمی و روانی مادر کاملا بررسی شود و به آن توجه ویژه­‌ای کرد. در ادامه به مواردی می­‌پردازیم که برای انجام عمل ارتودنسی لازم است که حتما در نظر بگیریم و رعایت کنیم تا فرایندی بی‌­دغدغه و امن داشته باشیم.

  1. تغییرات هورمونی

در دوران بارداری تمامی زنان دچار تغییرات هورمونی خاصی می­‌شوند که حتی می­‌توان آن ­را از تغییر در رفتار هم مشاهده ­کرد. این تغییرات معمولا باعث بالا رفتن حساسیت بدن و به طبع دهان و دندان می­شوند. همچنین آسیب­‌پذیری فرد را در برابر بیماری‌های دهان و دندان بیشتر می­‌کنند. بنابراین ممکن است ارتودنسی در بارداری با بروز حساسیت­های خاصی همراه باشد. درنتیجه درد و ناراحتی حاصل از این عمل افزایش پیدا می‌کند. همچنین افزایش ترشح هورمون­‌هایی مانند استروژن و پروژسترون می­تواند باعث التهاب در لثه شود.

البته دندان درد در دوران بارداری یک مشکل رایج در بین زنان به علت تغییرات هورمون‌های آن‌ها و آسیب به دندان‌هایشان است.

  1. حالت تهوع و استفراغ

بد شدن حال و استفراغ­‌های مکرر در دوران بارداری امری طبیعی است اما باید در نظر داشته ­باشید که استفراغ امکان آسیب به دندان­‌ها را افزایش می­‌دهد. در هربار استفراغ مقداری از اسید معده­ به دهان راه پیدا می­‌کند و احتمال پوسیدگی دندان‌ها را بیشتر می‌کند.

همچنین خاصیت اسیدی قوی ترشحات معده می‌تواند به دستگاه­‌های ارتودنسی درون دندان آسیب وارد ­کند و استحکام آن ­را تحت تاثیر قرار دهد. رعایت اصول بهداشتی بعد از هربار استفراغ و شست و شوی سریع دندان باعث کمتر شدن احتمال این آسیب­‌ها می­‌شود.

ارتودنسی و بارداری | نخ دندان مینا

 

  1. داروهای بی حسی

برخی از افراد تصور می­‌کنند ارتودنسی نیز مانند دیگر جراحی­‌ها حتما به بی­‌حسی نیاز دارد؛ درحالی که در فرایند ارتودنسی دندان­‌پزشک کم­ترین تماس را با قسمت­‌های حساس دندان دارد و بیشتر با مینای دندان سر و کار دارد. بنابراین فرآیند آن­چنان دردناکی نیست که نیاز به بی­‌حسی داشته ­باشد و برای دوران بارداری مشکلی ایجاد کند. اما ممکن است پروسه ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان داشته­ باشد که در آن ­صورت بسته به نظر پزشک، معمولا ارتودنسی به بعد از بارداری موکول می­‌شود.

  1. تصویر برداری با اشعه ایکس

در مراحل اولیه ارتودنسی معمولا از ناحیه­‌ی صورت و دندان عکس‌­برداری می­‌شود. طبیعی است که باید در دوران بارداری از قرارگرفتن در معرض اشعه­‌های تصویربرداری خودداری کرد؛ اما متخصص­‌های این حوزه برای این موضوع هم راه‌حلی دارند. به این صورت که از محافظ­‌های سُربی روی شکم و لباس­های مخصوص استفاده می­‌کنند تا مطمئن شوند تابش اشعه به بخش‌های حساس بدن مادران باردار خصوصا شکم راه پیدا نمی‌کند.

  1. مشکلات لثه

در دوران بارداری بافت­ لثه متورم شده و مقداری بزرگ می‌­شود. مهم­‌ترین عامل این اتفاق تغییرات هورمونی در این دوران است. ارتودنسی به تنهایی برای لثه مشکل ایجاد نمی­‌کند؛ اما ممکن است در صورت بارداری و همچنین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث التهاب حاد لثه شود. برای همین معمولا اگر فرد از بهداشت دهان ضعیفی در دوران بارداری برخوردار باشد، بسته به نظر پزشک، ارتودنسی در این دوران انجام نمی­‌شود.

  1. رژیم غذایی

در دوران بارداری هر فرد باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کند. اما باید توجه کرد که اگر تمایل به ارتودنسی در این دوران دارید، نباید این رژیم برای ارتودنسی شما مضر باشد. برای مثال متخصص‌­های زنان، مصرف پروتئین را در دوران بارداری توصیه می‌کنند. یکی از بزرگ­ترین منابع پروتئین، گوشت است اما جویدن گوشت در هنگام ارتودنسی بسیار دشوار است. برای همین پیشنهاد می­‌شود زنان باردار پروتئین مورد نیاز خود را از موادی مانند تخم مرغ و لبنیات مانند پنیر و ماست تامین کنند. همچنین در این دوران غذاهای ترد یا جویدنی یا غذاهایی که باعث چسبندگی می‌شوند را بهتر است از سبد غذایی‌تان حذف کنید.

  1. رعایت موارد بهداشتی

مهم‌­ترین موضوع در حین بارداری توجه ویژه به بهداشت دهان و دندان است. چه از ارتودنسی استفاده می­‌کنید چه نمی­‌کنید، در این زمان باید مراقبت مستمر از دندان­‌های خود داشته ­باشید تا از عوارضی مانند عفونت لثه یا خرابی دندان جلوگیری کنید. طبیعی است که داشتن ارتودنسی ثابت نیاز به جدیت و همت بیشتری برای مراقب از دندان دارد؛ زیرا نظافت آن بسیار سخت‌­تر می­‌شود.

مراقبت‌های ارتودنسی | نخ مینا

یکی از مواردی که در دوران ارتودنسی به­‌ویژه توصیه می­‌شود، نخ دندان است. زیرا در این دوران دسترسی به دندان­‌ها سخت­‌تر شده و زمینه­‌ی بیشتری برای رشد باکتری­‌ها وجود دارد. اما نخ دندان با امکان دسترسی به تمام قسمت­‌ها در نظافت دهان و بهداشت شما به‌خصوص در دوران بارداری بسیار با اهمیت است.

آیا ارتودنسی در دوران بارداری دردناک­ تر می شود؟

گاهی اوقات ممکن است به دلیل بالا رفتن حساسیت­‌های عصبی ناشی از بارداری و یا التهاب در لثه، درد نسبتا بیشتری در انجام فرایند ارتودنسی در زمان بارداری متحمل شوید. اما باید توجه داشته باشید که این مورد تنها یک احتمال است که قرار نیست برای همه اتفاق بیفتد.

سخن پایانی

به­ طور کلی می‌­توان گفت ارتودنسی در بارداری خطری ایجاد نمی‌کند اما نیاز به رعایت نکته‌­های بهداشتی و تخصصی دارد. مهم‌ترین نکته‌­ای که باید در این دوران برای آن بیش از هر چیز اهمیت قائل شد، سلامت مادر و جنین است. پس اگر ذره‌­ا‌ی احساس کردید که بهتر است ارتودنسی در دوران بارداری انجام نشود، می­‌توانید با انتخاب دندانپزشک خوب و متخصص و سپس مشورت با او با خیال راحت‌تری تصمیم بگیرید.  در آخر به یاد داشته باشید که لبخند بزرگترین زیبایی و دارایی همه­‌ی ماست و دندان­‌های سالم لبخند زیباتری را به ما هدیه می‌­دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات