Search
Close this search box.

انواع لمینت سرامیکی و مراحل انجام آن

انواع لمینت سرامیکی | نخ دندان مینا

لبخند زیبا یکی از مهم­ترین المان‌­های جذابیت هر فردی محسوب می­‌شود. داشتن لبخندی زیبا به ما اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای برای حضور بیشتر در جامعه و همچنین معاشرت با افراد مختلف می­‌دهد. همه ما همواره برای داشتن چهره­‌های جذاب و ظاهری آراسته در تلاشیم؛ که داشتن دندان­های سالم، مرتب و سفید یکی از مهم­ترین فاکتورهای آن است. برای داشتن چنین دندان­هایی روش‌­های بسیاری پیشنهاد می‌­شود که یکی از پرکاربردترین و بهترین روش­‌ها لمینت سرامیکی دندان است. انواع لمینت سرامیکی دندان بسیار گسترده است که در ادامه به توضیح آن­­ها خواهیم پرداخت؛ همچنین کاربرد لمینت سرامیکی را مورد بررسی قرار می­‌دهیم.

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت دندان چیست؟ | نخ دندان مینا

انواع لمینت‌های سرامیکی دندان یک لایه نازک از جنس سرامیک و هم‌رنگ دندان‌­های شما است. این لایه برای هر فرد به‌صورت سفارشی ساخته می‌­شود. در ابتدا دندان‌پزشک با گذاشتن قالب، طرح سفارشی خود را به آزمایشگاه می­‌فرستد و پس از آماده‌سازی، به وسیله چسب خاصی روی مینای دندان قرار می­‌دهد. لمینت سرامیکی در ضخامت­‌های مختلف ساخته می­‌شود و بسیار بادوام است. همچنین در برابر تغییر رنگ نیز مقاومت بالایی دارد. مهم‌ترین ویژگی یک لمینت، طبیعی بودن آن است و باید نقص‌­های دندان­ شما را به بهترین شکل ممکن بپوشاند و لبخندی زیبا به لب­‌های شما هدیه دهد.

کاربرد لمینت سرامیکی

دندان­‌های اکثر افراد چه بر اثر ضربه، چه به‌صورت مادرزادی دارای نقص‌­های کوچک یا بزرگ است که زیبایی را از لبخند می‌­گیرد. کاربرد لمینت سرامیکی برطرف کردن همین نقص­‌ها است. مزایای لمینت سرامیکی دندان بسیار گسترده است و موارد استفاده از آن تقریبا تمام ناهمواری‌ها و کاستی­‌های دندان را شامل می­‌شود. از جمله آن‌ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفید کردن دندان
  • اصلاح ناهمواری­‌های جزئی
  • ساییدگی
  • تغییر شکل دندان­‌های نافرم

 البته کاربردهای دیگری نیز برای لمینت سرامیکی وجود دارد. برای مثال می‌توان با کمک آن، نسبت نامناسب بین لثه و دندان را تغییر داد یا فاصله جزئی بین دندان­‌ها را اصلاح کرد. کاربرد لمینت سرامیکی به صورت کلی یکنواخت کردن ظاهر دندان­‌ها و زیباسازی طرح لبخند است.

انواع لمینت سرامیکی کدامند؟

روند کار ساخت لمینت سرامیکی معمولا یکسان است اما چگونگی ساخته شدن آن با توجه به روشی که استفاده می­‌شود، می‌تواند متفاوت باشد. این تفاوت معمولا در استحکام، شفافیت و یا رنگ آن به چشم خواهد آمد. در ادامه به بررسی سه مورد از انواع لمینت سرامیکی می­‌پردازیم:

زیرکونیا

این لمینت سرامیکی از یک پایه با جنس اکسید زیرکونیوم تشکیل­ شده است. این پایه روی قالب گچی­ که قبلا از دهان بیمار تهیه­ شده قرار می­‌گیرد و با خمیر چینی شکل، دندان به صورت لایه لایه ساخته شده و در کوره پخته می­‌شود. مقاومت بالای این سیستم، آن را نسبت به مدل‌های دیگر، منحصر به فرد می­‌کند؛ اما ضعف آن شفافیت نسبتا پایین است.

لمینت زیرکونیا | نخ دندان مینا

ایی مکس

ترکیب کلی لمینت‌هایی مکس از لیتیوم دی سیلیکات است. در ابتدا از دندان­‌های بیمار قالبی گچی تهیه شده و یک الگویی مومی ساخته می‌­شود؛ سپس لیتیوم دی سیلیکات ذوب شده درون آن ریخته شده و فرم قالب را می­‌گیرد. ویژگی این لمینت، بالا بودن کیفیت رنگ و شفافیت آن است که باعث می‌شود نسبت به انواع زیرکونیا و کادکام زیبایی بالاتری داشته باشد؛ اما استحکام پایین باعث ضعف آن می­‌شود.

کادکام

در روش کادکام اطلاعات اسکن دندان­‌ها به کامپیوتر ارسال شده و سپس به دستگاه تراش انتقال پیدا می­‌کند که با تراش یک بلوک سرامیکی، طرح مورد نظر ما را می­‌سازد. بزرگ‌ترین مزیت این روش سریع بودن آن است که باعث می­‌شود در یک جلسه لمینت دندان­‌های شما آماده شود؛ اما به دلیل استفاده از سرامیک یک تکه، طبیعی بودن و زیبایی آن نسبت به تکنیک­‌هایی که کامپوزیت به صورت لایه لایه ساخته می­‌شود، بسیار پایین­‌تر است. از دیگر انواع لمینت سرامیکی می­توان به لومینیرز و لمینت بریلیانس اشاره کرد.

مراحل اجرای لمینت سرامیکی

در زمان اجرای لمینت سرامیکی ابتدا رنگ و نوع لمینت توسط دندان­پزشک انتخاب می­‌شود. این کار با مشاوره بیمار و با توجه به رنگ و جنس دندان‌­ها انجام می­‌گیرد. در مرحله­‌ی بعدی در صورت نیاز به تراش، مینای دندان برای نصب بهتر لمینت، تراش داده می­‌شود. سپس دندان­‌ها را با ماده ضدعفونی‌کننده­ رقیق شسته و خشک می­‌کنند. در این مرحله دندان­‌ها آماده‌­اند تا چسب سرامیکی مخصوص روی آن­ها زده شود و پس از آن لمینت­‌های سفارشی روی دندان­‌ها چسبانده می‌­شوند.

مراحل اجرای لمینت سرامیکی | نخ دندان مینا

مزایای لمینت سرامیکی دندان

  • رنگ ثابت

یکی از مهم‌­ترین مزایای لمینت سرامیکی دندان، ثابت بودن رنگ آن است. با مقداری مراقبت ساده و رعایت مسائل بهداشتی رنگ لمینت سرامیکی ثابت مانده و حدود 10 تا 15 سال قابل استفاده است. این ویژگی در لمینت کامپوزیتی مشاهده نمی‌­شود و برای ترمیم رنگ و پولیش، هر شش ماه یک­‌بار باید به مطب دندان‌پزشک مراجعه کرد. همچنین افراد سیگاری هم می­‌توانند از این جنس لمینت استفاده کنند و به شرط مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان، رنگ لمینت آن­ها ثابت می‌­ماند.

  • دوام و استحکام بالا

از دیگر مزایای لمینت سرامیکی دندان، استحکام بالای آن است. این نوع لمینت با اینکه نسبت به لمینت کامپوزیتی ضخامت کمتری دارد اما استحکام و دوام بسیار بالاتری را به شما هدیه می‌دهد.

یکی دیگر از روش‌های اصلاح طرح لبخند کامپوزیت است برای اطلاعات بیشتر به مقاله لمینت یا کامپوزیت دندان مراجعه نمایید.

  • سالم ماندن دندان‌ها

برای نصب لمینت‌ ‎های سرامیکی نیازی به تغییرات شدید و تراش‌های عمیق روی مینای دندان­‌ها نیست؛ همچنین آن‌ها بسیار آسان نصب و اجرا می‌شوند و ظاهری کاملا طبیعی دارند.

معایب لمینت سرامیکی دندان

  • قیمت زیاد

از بزرگترین معایب لمینت سرامیکی دندان می­‌توان به هزینه‌­ی بالای آن اشاره کرد. همه­ ما می‌دانیم که یک مراجعه معمولی به دندان‌پزشک می‌تواند هزینه‌های بالایی در پی داشته باشد. لمینت کردن دندان یکی از گران‌ترین عمل­‌های دندان­پزشکی است و حدودا به اندازه یک عمل زیبایی کامل، هزینه‌بر است. البته این قیمت بالای لمینت سرامیکی به دلیل دشوار و پرهزینه بودن پروسه ساخت و اجرای آن است.

  • غیرقابل اصلاح بودن

لمینت سرامیکی در صورت خراش برداشتن یا ترک خوردن معمولا غیرقابل تعمیر است و این مورد یکی از بدترین معایب لمینت سرامیکی دندان محسوب می­‌شود. همچنین ممکن است بعد از اجرا متوجه شوید لمینت کار شده با رنگ دندان شما هم­خوانی ندارد. البته این مورد به مشاوره­‌ی دندان‌پزشک و سیستم ساخت لمینت بستگی دارد و با کمی دقت قابل پیشگیری است.

  • نیاز به مراقبت بالا

کاربرد لمینت سرامیکی برای افرادی که دندان­‌های ناسالم با بهداشت دهان پایین دارند، اصلا مناسب نیست. همچنین در صورت ابتلا به دندان قروچه، امکان شکستن و ترک­‌خوردگی لمینت بسیار بالا است. بنابراین لمینت، انتخاب مناسبی برای چنین افرادی نیست.

نکات بهداشتی و نگهداری لمینت سرامیکی

مراقبت از لمینت بسیار مهم است. بیشتر افراد می‌خواهند که بیشتر از 15 سال از لمینت زیبا استفاده کنند. اما این موضوع، مراقبت‌های بهداشتی زیادی را می‌طلبد. زیرا بسته به نوع لمینت، امکان ترک خوردن یا از بین رفتن رنگ و درخشندگی آن در هر زمان وجود دارد.

مراقبت از انواع لمینت سرامیکی | نخ دندان مینا

  • با دخانیات خداحافظی کنید!

مصرف سیگار و دخانیات هم برای سلامتی‌تان مضر است، هم باعث می­شود لمینت دندان‌ها خیلی زود، زیبایی و درخشندگی اولیه خود را از دست بدهد و به سمت رنگ‌های زرد یا قهوه‌ای تمایل پیدا کند.

  • قهوه و چای را به اندازه مصرف کنید!

قهوه و چای دشمنان لمینت دندان هستند. این نوشیدنی‌ها باعث می‌شوند دندان‌های شما به سرعت رنگ بگیرند. برای همین توصیه می‌شود میزان مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید و بعد از نوشیدن، هر بار یک لیوان آب بنوشید یا مسواک بزنید.

  • شکستن خوراکی با دندان ممنوع!

اگر لمینت سرامیکی دارید، باید مراقب برخورد اشیا تیز یا سفت با دندان­های خود باشید. همچنین از وارد کردن آن­ها به دهان امتناع کنید.

  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید!

مسواک منظم و به ویژه استفاده از نخ­دندان برای حفظ دوام لمینت و همچنین سلامت دندان‌ها بسیار حائز اهمیت است. داشتن یک روتین منظم برای بهداشت دهان، می‌تواند به تثبیت رنگ و جلای لمینت‌ها کمک کند. نخ دندان همچنین اجازه نمی‌دهد که دندان‌های شما در زیر لایه‌های سرامیکی لمینت، دچار پوسیدگی شوند.

 

لمینت سرامیکی برای چه افرادی مناسب نیست؟

همان‌طور که گفتیم، لمینت سرامیکی می‌تواند شکننده باشد. به همین دلیل برای افرادی که دندان قروچه می‌کنند، انجام دادن لمینت اصلا گزینه‌ مناسبی نیست. علاوه بر این، کسانی که روتین بهداشتی مناسب برای دندان‌های خود را رعایت نمی‌کنند، به سرعت به لمینت خود آسیب می‌زنند. به این افراد توصیه می‌شود عادت‌های خود را تغییر دهند؛ در غیراین‌صورت، بهتر است که از انجام لمینت خودداری کنند. عفونت لثه، پوسیدگی‌های شدید و شرایط خاص دهان و دندان از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند دندان‌پزشک از انجام لمینت خودداری کرده یا آن را به تعویق بیندازد.

سخن پایانی

لبخند زیبا با لمینت سرامیکی، یکی از محبوب‌ترین کاربردهای علم دندانپزشکی در سال‌های اخیر بوده است. اما کاربرد لمینت کمی فراتر از زیبایی بخشیدن به دندان‌ها است. انواع لمینت‌ سرامیکی برای اصلاح پوسیدگی دندان‌ها و بالا بردن عمر آن‌ها نیز کاربرد دارند. اگر مراقبت‌های بهداشتی بعد از انجام لمینت را دوست ندارید یا زمان کافی برای انجام آن‌ها در اختیارتان نیست، توصیه می‌کنیم روش صحیح کشیدن نخ دندان را یاد بگیرید و تنها به استفاده از نخ دندان بسنده کنید. نخ دندان در کنار مسواک شبانه، می‌تواند تا چندین سال، سلامت دندان‌ها و لمینت شما را تضمین کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات