Search
Close this search box.

شناخت انواع لمینت کامپوزیتی + مزایا و معایب آن

انواع لمینت کامپوزیتی | نخ دندان مینا

بسیاری افراد هنگام خندیدن جلوی دهان خود را می‌گیرند؛ چون از نشان دادن دندان‌های خود به دیگران مطمئن نیستند. زیبایی و سلامت دندان‌ها نقش بسیار پررنگی در اعتمادبه‌نفس ما دارد. قطعاً دندان‌های زرد و شکسته زیبایی لبخند را از بین می‌برند. اگر دوست دارید همیشه لبخند زیبایی داشته باشید، استفاده از انواع لمینت کامپوزیتی می‌تواند یک انتخاب عالی با حداقل عوارض برای شما باشد. لمینت به شما اجازه می‌دهد نقص‌های دندان خود را بپوشانید و دندان‌هایی زیبا و مقاوم و لبخندی بی‌نقص داشته باشید.

لمینت کامپوزیتی | نخ مینا

لمینت کامپوزیتی دندان چیست؟

لمینت‌های دندان به دو نوع کلی لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم می‌شوند. لمینت‌های کامپوزیتی لایه نازکی از مواد کامپوزیت هستند که روی سطحی‌ترین بخش دندان‌ها قرار می‌گیرند. این پوسته نازک کامپوزیتی مانند یک روکش، دندان را در برمی‌گیرد و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد. بنابراین، لمینت‌ها می‌توانند عیوب دندان را بپوشانند و لبخندی یکنواخت و درخشان به شما هدیه دهند. با بهره‌گیری از مزایای لمینت کامپوزیتی دندان می‌توان عیوب دندان‌های کج و بدفرم، شکسته، لکه‌دار یا تغییر رنگ داده را برطرف کرد.

انواع لمینت کامپوزیتی

اجرای لمینت کامپوزیت با تمیز کردن دندان‌ها و آماده‌سازی آن‌ها آغاز می‌شود. ممکن است دندان‌پزشک مجبور شود یک لایه نازک از مینای دندان شما را بردارد تا به چسبیدن مواد به دندان کمک کند. پس‌ از آن، بسته به اینکه ونیر کامپوزیت مستقیم است یا غیرمستقیم، روند کمی متفاوت خواهد بود. مزایا و معایب لمینت کامپوزیتی دندان در انواع مختلف آن متفاوت است. لمینت‌های کامپوزیتی دندان ازنظر نحوه ساخت و اجرا به دو نوع تقسیم می‌شوند:

ونیرهای کامپوزیت مستقیم

ونیرهای کامپوزیت مستقیم روکش‌هایی هستند که از مواد رزین کامپوزیت ساخته شده‌اند و مستقیماً بر روی دندان شما اجرا می‌شوند. ساخت و اجرای لمینت کامپوزیتی مستقیم، بسیار سریع و تنها در یک جلسه انجام می‌شود. در این مدل، دندان‌پزشک مواد کامپوزیت را بر روی دندان‌های شما قرار داده و به آن فرم می‌دهد؛ سپس با تابش نوعی اشعه مخصوص و سوهان‌کشی کامپوزیت، فرآیند را تکمیل می‌کند.

ونیرهای کامپوزیت | نخ دندان مینا

ونیرهای کامپوزیت غیرمستقیم

تفاوت اصلی بین ونیرهای کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند اجرای آن‌ها است؛ نه مواد مورد استفاده. مراحل آماده‌سازی دندان برای لمینت کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم یکی است؛ اما در روش غیرمستقیم، لمینت در خارج از دهان در مطب دندانپزشکی یا در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شود.

مهم‌ترین مرحله در کاربرد لمینت کامپوزیتی غیرمستقیم، قالب‌گیری است. پس از قالب‌گیری، مجموعه‌ای از لمینت‌های کامپوزیتی در مطب دندان‌پزشکی ساخته می‌شوند و در نوبت بعدی، با یک لایه چسب بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. لمینت کامپوزیتی زمانی که به روش غیرمستقیم اجرا شود، می‌تواند ساییدگی‌های بیشتری را تحمل کرده و در برابر شکستگی، بهتر از نوع مستقیم مقاومت کند. بااین‌حال، هزینه اجرای انواع لمینت کامپوزیتی در روش غیرمستقیم بیشتر از ونیرهای کامپوزیت مستقیم است.

کاربردهای لمینت کامپوزیتی

از انواع لمینت کامپوزیتی می‌توان برای دندان‌های سالم یا معیوب استفاده کرد؛ اما بیشترین کاربرد لمینت کامپوزیتی برای دندان‌های معیوب است. معمولاً برای رفع مشکلات زیر در دندان‌ها، می‌توان از این نوع لمینت بهره برد:

  • شکاف بین دندان‌ها
  • دندان‌های ناهموار
  • دندان‌های شکسته
  • تراز نبودن دندان‌ها
  • دندان‌های کج و بد فرم
  • دندان‌های زرد یا سیاه شده

مزایای لمینت کامپوزیتی دندان

اصلی‌ترین مزیت و کاربرد لمینت کامپوزیتی، افزایش زیبایی و سلامت دندان‌ها است. این امر به لبخند شما زیبایی بیشتری می‌بخشد و اعتمادبه‌نفس شما را برای خندیدن و شاد بودن افزایش می‌دهد. با استفاده از این روکش دندان می‌توانید بدفرمی و زردی دندان‌ها را از دید دیگران پنهان نمایید و شکستگی‌های دندان را ترمیم کنید. از دیگر مزایای لمینت کامپوزیتی دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دندان‌ها را سفید و زیبا می‌کند.
  • می‌تواند کجی دندان‌ها را به‌خوبی برطرف کند.
  • استحکام بیشتری نسبت به انواع لمینت سرامیکی دارد.
  • می‌تواند برای پر کردن شکستگی، شکاف و ترمیم دندان استفاده شود.
  • لایه کامپوزیتی می‌تواند مقاومت دندان‌ها در برابر شکستگی و… را افزایش دهد.
  • کاشت لمینت دندان هیچ‌گونه دوره نقاهتی ندارد و اغلب در یک جلسه انجام می‌شود.
  • به دلیل اجرای لمینت در مطب دندان‌پزشکی، مدت‌زمان کمتری صرف درمان می‌شود.
  • لمینت کامپوزیتی نسبت به انواع سرامیکی و همچنین دندان‌ها، مقاومت بالاتری در برابر رنگ‌پذیری دارد.
  • این روکش نسبت به لمینت سرامیکی، نیاز کمتری به تراش دادن دندان‌ها دارد. همین امر می‌تواند از سلامت و استحکام دندان‌های شما محافظت کند.
  • مقرون به‌صرفه‌تر است. در یک مقایسه کلی می‌توان فهمید که لمینت سرامیکی بسیار گران‌تر از انواع لمینت کامپوزیتی است. زیرا برای ساختن لمینت نیازی به ارسال قالب‌گیری به لابراتوار نیست.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله لمینت یا کامپوزیت دندان مراجعه نمایید.

مزایای کامپوزیت دندان | نخ دندان مینا

معایب لمینت کامپوزیتی دندان

لمینت دندان‌ها می‌تواند خطرات و معایبی نیز داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • امکان بروز پوسیدگی دندان زیر لمینت وجود دارد.
  • برگشت‌ناپذیر است. با توجه به اینکه کمی از بافت یا مینای دندان در فرایند آماده‌سازی تراش می‌خورد، همیشه باید یک روکش آن را بپوشاند.
  • حتی بعد از کاربرد لمینت کامپوزیتی نیز دندان‌ها مستعد پوسیدگی هستند و حفظ سلامت و نظافت آن‌ها اهمیت بالایی دارد.
  • استفاده از لمینت کامپوزیتی برای دندان‌های ناسالم و ضعیف شده (دارای پوسیدگی و پرشدگی) مناسب نیست.
  • در صورت ماهر یا متخصص نبودن دندان‌پزشک، معایب لمینت کامپوزیتی دندان بیشتر خواهد بود. اگر اجرای آن به درستی صورت نگیرد، امکان کنده شدن انواع لمینت کامپوزیتی دندان وجود دارد.

نگهداری و مراقبت از لمینت کامپوزیتی دندان

دندان‌های کامپوزیت شده نیز به مراقبت نیاز دارند. این دندان‌ها تراش خورده‌اند و در صورت عدم مهارت دندان‌پزشک، امکان کنده شدن یا بروز پوسیدگی در دندان زیر آن‌ها وجود دارد. برای مراقبت از لمینت‌ها لازم است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به‌عنوان یک عادت رفتاری به روتین زندگی خود اضافه کنید.

مسواک زدن باید به روش صحیح انجام شود تا منجر به کنده شدن مواد کامپوزیت یا کل لمینت و تحریک لثه نشود. نخ دندان کشیدن یکی دیگر از الزامات حفظ بهداشت دهان و دندان است. نخ دندان بخش‌هایی از دندان را پاک‌سازی می‌کند که مسواک قادر به تمیز کردن آن‌ها نیست. به‌این‌ترتیب، پلاک‌ها و باکتری‌ها بر روی دندان باقی نمی‌مانند و منجر به تغییر رنگ و نیاز به جرم‌گیری لمینت‌ها نمی‌شوند.

سخن پایانی

بسیاری افراد از انواع لمینت کامپوزیتی به‌جای لمینت‌های سرامیکی استفاده می‌کنند. زیرا مزایای لمینت کامپوزیتی مانند قیمت ارزان‌تر و درمان سریع‌تر، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. گرانی لمینت‌های سرامیکی عمدتاً به دلیل شفافیت بیشتر و طبیعی‌تر بودن آن نسبت به کامپوزیت است. هزینه لمینت کامپوزیتی نیز می‌تواند بسته به کیفیت اجرای کار، مهارت و نرخ دندان‌پزشک شما متفاوت باشد. هر چقدر کیفیت کار بالاتر باشد، هزینه بیشتری برای درمان دریافت می‌شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات