Search
Close this search box.

اینله و آنله چیست و چه کاربردی دارد؟

اینله و آنله چیست | نخ دندان مینا

وقتی به دندانپزشک مراجعه می‌کنید برای درمان و ترمیم دندان‌ها روش‌های مختلفی را توصیه می‌کنند از جمله اینله و آنله دندان که معمولا برای درمان دندان‌های پوسیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به توضیح کامل اینکه اینله و آنله چیست و چه کاربردی دارد اشاره خواهیم کرد.

اینله چیست؟

آنچه با عنوان اینله در دندانپزشکی شناخته شده است بسیار شبیه به پر کردن دندان به نظر می‌رسد با این تفاوت که اینله وقتی کاربرد دارد که دندان دچار آسیب و پوسیدگی زیادی در داخل باشد که پر کردن معمولی روی آن کارساز نباشد. در اینله دندان از مواد مخصوص، مقاوم و همرنگ دندان استفاده می‌شود که در عین ترمیم پوسیدگی دندان به زیبایی ظاهر دندان نیز کمک کند. مراحل انجام اینله و پر کردن دندان بسیار شبیه به هم هستند، در هر دو روش ابتدا ناحیه آسیب دیده ساییده و خالی می‌شود، اما اینکه چقدر این ناحیه خالی شود و با چه روش و چه موادی پر شود، اصلی‌ترین تفاوت اینله و پرکردن دندان به شمار می‌رود.

اینله و آنله چیست | نخ دندان مینا

در روش اینله دندان، باید ناحیه خالی شده قالب گیری شود تا آنچه قرار است این فضای خالی را پر کند دقیقا اندازه و شکل آن باشد. این قالب که دقیقا اندازه ناحیه خالی شده ساخته می‌شود از ایجاد فضای خالی در دندان جلوگیری می‌کند و این برای دندانی که پوسیدگی بسیاری دارد بسیار مفید است چرا که فضای خالی در دندان ممکن است پوسیدگی بیشتری به همراه داشته باشد. مواد اینله به نسبت مواد پرکردن دندان، مقاوم‌تر و بادوام‌تر هستند و ماندگاری بیشتری داشته و احتمال آسیب دیدن یا نیاز به ترمیم داشتنشان کمتر است. نکته‌ای که درباره کاربرد اینله باقی می‌ماند این است که در اینله معمولا نیازی به ساخت تاج برای دندان نیست چرا که پوسیدگی دندان داخلی بوده و تاثیری به روی ظاهر بیرونی آن نگذاشته است.

اینله بر خلاف پر کردن دندان، معمولا در یک مرحله انجام نمی‌شود چرا که باید قالب دندان آماده شود و در جلسه دوم در جای خود قرار بگیرد.

 آنله چیست؟

بر خلاف اینله، در روش آنله معمولا دندان دچار شکستگی و پوسیدگی سطح بیرونی است. بنابراین آنچه بعنوان پر کردن دندان رخ می‌دهد بیشتر برای ترمیم طرفین دندان‌ها استفاده می‌شود. در حقیقت آنله بیشتر شبیه به یک روکش تکه‌ای است که آسیب و پوسیدگی ناحیه بیرونی دندان را پوشش می‌دهد. سایر موارد و کاربرد آنله با اینله یکی است چرا که در روش آنله نیز از مواد کاملا هم رنگ دندان استفاده می‌شود و علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان، به روی زیبایی آن نیز تاثیرگذار است.

آنچه آنله را نسبت به روکش دندان متفاوت می‌سازد مقدار فضایی است که به خود اختصاص می‌دهد. در آنله نیازی نیست کل دندان روکش شود و فقط ناحیه آسیب دیده روکش می‌شود این در حالیست که در حالت معمول وقتی دندان روکش می‌شود کل سطح دندان از لثه به بالا را در بر می‌گیرد.

در مقایسه با روکش، آنله یک روش ترمیمی کم شدت‌تر است که فشار کمتری به دندان وارد می‌کند چرا که بخش کمتری از ساختار دندان برای قرار دادن آنله باید ساییده شود. هزینه روکش (یا تاج دندان) و آنله دندان بسیار نزدیک به هم هستند و آنله گاها گران‌تر از تاج یا روکش دندان محاسبه می‌شود. اما در عین حال انجام آنله نیاز به مهارت بیشتری دارد چرا که حساس‌تر، با ظرافت‌تر و دشوارتر از روکش دندان است.

آنله دندان | نخ دندان مینا

چرا به اینله یا آنله دندان نیاز دارید؟

  • اولین چیزی که باید درباره کاربرد اینله و آنله نظر داشته باشید این است که دندان آسیب دیده سلامت شما را تهدید می‌کند بنابراین باید هر چه سریع‌تر ترمیم شود.
  • اینله و آنله دندان هر دو از مواد مستحکم و مقاومی ساخته شده‌اند که از دندان در برابر پوسیدگی و آسیب بیشتر جلوگیری می‌کنند.
  • رنگ طبیعی اینله و آنله موجب می‌شود کسی متوجه تغییر در دندانتان نشود و در عین حال همچنان زیبایی لبخندتان حفظ شود.
  • وقتی پوسیدگی داخلی دندان به قدری زیاد باشد که پر کردن آن به روش معمولی به بدنه خارجی دندان آسیب برساند، اینله دندان توصیه می‌شود.
  • اینله و آنله دندان مقاومت دندان را بالاتر می‌برند.
  • سلامت دندانتان تا مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود چرا که پلاک‌های دندانی نمی‌توانند به روی دندانی که توسط مواد اینله و آنله پر شده‌اند تجمع کنند.

انواع اینله و آنله دندان

دو روش برای اینله و آنله دندان وجود دارد: روش مستقیم و غیر مستقیم. هر دو نتیجه یکسانی دارند اما تفاوت عمده آن‌ها در تعداد جلساتی است که پروسه قرار دادن اینله و آنله طی آن انجام می‌شود. در روش مستقیم، اینله و آنله در مطب دندانپزشک و توسط خود او ساخته می‌شود. این روش برای کسانی که عجله بیشتری برای پر کردن دندانشان دارند مناسب است چرا که خالی کردن دندان، قالب گیری و قرار دادن قالب در جای خود همگی در یک مرحله انجام می‌گیرد. بنابراین باید انتظار یک روز طولانی در مطب دندانپزشکی را داشته باشید.

در روش غیرمستقیم، در مطب دندانپزشک ابتدا دندان خالی شده، قالب آن گرفته می‌شود و برای لابراتور ارسال می‌شود تا با توجه به آن اینله و آنله دندان ساخته شود. در این روش، ناحیه خالی شده به طور موقت پر می‎‌شود و فرد باید در جلسه بعدی مراجعه کند و این پر شدن موقتی مجدد خالی شود و قالب اینله یا آنله در جای خود قرار بگیرند. تفاوتی در جنس اینله و آنله در این دو روش نیست و فقط مراحل کار کمی متفاوت است.

اینله دندان | نخ دندان مینا

اما اینکه کدام روش مناسب شما باشد بستگی به شرایط دندان، تخصص پزشک و میزان ابزاری که در دسترس دارد خواهد داشت. اینله و آنله دندان گاها از جنس کامپوزیت، چینی، طلا و سرامیک ساخته می‌شوند بنابراین باید مواد آن در دندانپزشکی وجود داشته باشد که پزشک بتواند همان روز که مراجعه کردید آن را قالب گیری کرده و در جای خود قرار دهد. به همین دلیل اغلب مواقع اینله و آنله در دو جلسه انجام می‌شود.

سخن پایانی

سلامت دهان و دندان چیزی نیست که بتوان آن را پشت گوش انداخت. هر چه به درد دندان، آسیب و پوسیدگی دندان بی‌توجهی کنید، برای درمان و ترمیم دندان آسیب دیده نیاز به هزینه و تحمل درد بیشتری خواهید داشت. اما اینکه دندان شما به کدام روش درمانی نیاز دارد به تشخیص دندانپزشک بستگی خواهد داشت، با توضیح اینکه اینله و آنله چیست و چه کاربردی دارد سعی در این داشتیم تا شما را نسبت به این روش درمانی آگاه کنیم و با توضیح مزایای آن شما را درباره اینکه روش توصیه شده به شما تا چه حد برایتان مفید خواهد بود آگاه سازیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات