Search
Close this search box.

4 علت گیر کردن غذا بین دندان ها

گیر کردن غذا بین دندان ها | نخ دندان مینا

حتما برای شما هم پیش آمده هنگام غذا خوردن با گیر کردن غذا بین دندان‌ هایتان مواجه شوید. هیچکس دوست ندارد حین حرف زدن، بین دندان‌هایش غذایی که خورده است نمایان باشد. اگرچه این مساله اغلب پس از غذا خوردن با نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن برطرف می‌شود اما برای بعضی‌ها همچنان یک دغدغه مهم است که حتی ممکن است به دنبال راه حلی برای درمان آن باشند. اما آیا می‌دانید علت گیر کردن غذا بین دندان چیست و چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

علل گیر کردن غذا بین دندان چیست؟

  • شایع‌ترین علت گیر کردن غذا بین دندان ، فاصله بین دندان‌هاست. اگر دو دندان به اندازه کافی به هم نزدیک نباشند، هربار که غذایی می‌خورید بین دو دندان گیر خواهد کرد. یکی از دلایلی که این شکاف و فاصله بین دو دندان ایجاد می‌شود، عقب رفتن لثه است که موجب خالی شدن این فضای بین دو دندان می‌شود.

علت گیر کردن غذا به دلیل فاصله دندان | نخ دندان مینا

  • شکستگی دندان یکی دیگر از علل گیر کردن غذا بین دندان است. دندان شکسته یا آسیب دیده به اندازه دندان سالم فضا اشغال نمی‌کند و همین شکستگی برای گیر کردن غذا کافیست. این مساله می‌تواند به گیر کردن غذا داخل دندان نیز منجر شود. به همین دلیل لازم است دندان شکسته و آسیب دیده را خیلی سریع درمان کرد که این درمان اغلب با پرکردن دندان انجام می‌شود.
  • برخی جراحی‌های دندانپزشکی، همانند جراحی دندان عقل، ممکن است در لثه فضایی ایجاد کند که موجب گیر کردن غذا شود. هرچند چنین مشکلی دائمی نخواهد بود و به مرور زمان برطرف می‌شود.
  • گاهی ممکن است روکش دندان با قالب گیری مناسب صورت نگرفته باشد و فضای خالی بین دو دندان ایجاد کند. در چنین مواقعی با مراجعه مجدد به دندانپزشک می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

آیا گیر کردن غذا بین دندان مساله نگران کننده‌ای است؟

به طور کلی اگر این مساله همیشگی نباشد نگرانی بابت گیر کردن غذا بین دندان وجود نخواهد داشت. اما تداوم این مساله ممکن است منجر به بوی بد دهان، پوسیدگی دندان، و گاهی عفونت نیز شود.

تمامی مواد غذایی باکتری‌هایی دارند که وقتی تجزیه می‌شوند اسید تولید می‌کنند. اگر مواد غذایی به طور مکرر در میان دندان‌ها قرار بگیرند و در دهان برای مدت طولانی باقی بمانند، این اسید لایه محافظ دندان را که مینای دندان خوانده می‌شود از بین می‌برد. این آسیب به مرور زمان منجر به پوسیدگی و ایجاد سوراخ در دندان می‌شود. یکی از علت های دندان درد این حفره‌های دندانی هستند، به همین جهت ممکن است هنگام برخورد گرما یا سرما به دندانتان احساس درد داشته باشید. در چنین حالتی اگر این مشکل را برطرف نکنید آسیب بیشتری به دندان زده و ممکن است منجر به از دست دادن دندانتان شود.

5 راهکار جلوگیری از گیر کردن غذا بین دندان

  1. دهانتان را پس از هر بار غذا خوردن بشویید.

شستن دهان ساده‌ترین روش برای خارج کردن غذا از بین دندان‌هاست. اگر در جایی هستید که دسترسی به مسواک و شوینده دهان ندارید فقط کافیست کمی آب قرقره کنید و دهانتان را با آب بشویید.

  1. از نخ دندان استفاده کنید.

به طور کلی این وسیله برای خارج کردن مواد غذایی از لا به لای دندان‌ها طراحی شده است. بنابراین بهترین و کاربردی‌ترین وسیله برای افرادی است که زیاد با گیر کردن غذا بین دندان‌هایشان مواجه می‌شوند.

فواید استفاده از نخ دندان | نخ دندان مینا

  1. مسواک بزنید.

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما اگر زیاد با گیر کردن غذا بین دندان‌هایتان مواجه می‌شوید بهتر است همیشه همراهتان مسواک داشته باشید تا بتوانید بعد از غذا خوردن سریع مسواک بزنید تا چیزی لایه دندان‌هایتان باقی نماند. در نظر داشته باشید این کار نیاز نیست همیشه با خمیر دندان همراه باشد بلکه از این وسیله فقط برای خارج کردن مواد غذایی از بین دندان‌ها استفاده کنید.

  1. از خلال دندان استفاده کنید.

خلال دندان نیز به خوبی می‌تواند به شما در خارج کردن مواد غذایی از بین دندان‌ها کمک کند. اما باید دقت داشته باشید که خلال دندان را خیلی به لثه‌ها فشار ندهید چرا که ممکن است نوک تیز آن به روی لثه خراش ایجاد کند و موجب آسیب به لثه شود.

  1. به لقمه‌هایی که می‌خورید توجه کنید.

اگر دائما با گیر کردن غذا بین دندانتان مواجه می‌شوید، حین غذا خوردن سعی کنید لقمه‌های کوچک‌تری را وارد دهانتان کنید تا هربار مواد غذایی کمتری را بجوید و راحت‌تر بتوانید از گیر کردن این مواد غذایی لای دندان‌هایتان جلوگیری کنید. جویدن به خودی خود مساله مهمی است و هر چه بیشتر غذا را له کنید و به تکه‌های کوچک تبدیل کنید، احتمال اینکه چیزی لای دندانتان گیر کند کمتر است.

آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه پیش‌تر گفتیم گیر کردن غذا بین دندان یک مساله معمول است که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد و مساله نگران کننده‌ای نیست. اما اگر از بروز این مشکل جلوگیری نشود می‌تواند نگران کننده باشد. اما چه زمانی لازم است به دندانپزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی به شما توصیه می‌کنیم هر شش ماه یکبار برای معاینه دندان‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی ممکن است گیر کردن غذا بین دندان‌ها ناشی از مشکلات لثه یا دندان باشد. بنابراین مراجعه به دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند پیش از اینکه مشکل حادتر شود و گیر کردن غذا به دندان‌ها یا لثه آسیبی بزند آن را برطرف کند. شاید لازم باشد دندان شما پُر شده یا روکش روی آن قرار بگیرد. ممکن است لثه آسیب دیده باشد و غذا در بین لثه گیر کند که در این صورت شاید جراحی لثه لازم باشد. تمامی این موارد تا به دندانپزشک مراجعه نکنید مشخص نخواهد شد.

جلوگیری ار گیر کردن غذا بین دندان | نخ دندان مینا

سخن پایانی

نباید غذایی که می‌خورید همیشه بین دو دندان خاص گیر کند. این نشان می‌دهد مشکلی بین این دو دندان وجود دارد. اگر به طور مکرر غذا لای دندان‌ها گیر کند بسیار آزار دهنده خواهد بود. بخصوص اگر دائم نگران این مساله باشید که حین صحبت کردن سر میز غذا چیزی لای دندان‌هایتان گیر کرده باشد. بنابراین لازم است نسبت به علل گیر کردن غذا بین دندان ها و نحوه جلوگیری از آن اطلاعات بیشتری کسب کنید تا این نگرانیتان برطرف شود. در بسیاری از مواقع با استفاده از انواع نخ دندان، مسواک و دهانشویه این مشکل برطرف شده و نگرانی بابت آن وجود نخواهد داشت، اما مواقعی است که مساله حادتر است و مراجعه به دندانپزشک می‌تواند حلال مشکل باشد. بنابراین معاینه دوره‌ای دندان‌هایتان را در برنامه سلامتی خود قرار دهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات