Search
Close this search box.

بررسی جامع لمینت کریستالی و ویژگی‌های آن

لمینت کریستالی | نخ دندان مینا

لمینت کریستالی یکی از انواع لمینت است که با استفاده از آن می‌توان دندان‌ها را زیبا و همرنگ کرد و به ترمیم آن‌ها پرداخت. به‌طورکلی، لمینت دارای 2 نوع کریستالی و سرامیکی است که هرکدام از آن‌ها، طرفداران بی‌شماری دارند. مدل کریستالی، جدیدترین مدل ارائه‌شده لمینت است که برای نصب آن، نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست. در واقع، این مدل لمینت همچون کامپوزیت، ظریف و زیبا است و مانند مدل سرامیکی، مقاومت بی‌نظیری دارد. در ادامه مطلب، هر آنچه که درباره ویژگی لمینت کریستالی باید بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

لمینت کریستالی چیست؟

این لمینت از محصولات جدید دنیای دندانپزشکی است که عیوب مدل انواع لمینت سرامیکی را برطرف کرده است. پزشکان در گذشته، قسمت زیادی از ساختار دندان‌ را جهت نصب آن تراش می‌دادند که این کار، برای مراجعه‌کنندگان خوشایند نبود. اکنون، این مشکل با تولید مدل کریستالی حل‌ شده است و دیگر نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست و فقط در موارد بسیار نادر، احتمال کمی تراش وجود دارد. به‌این‌ترتیب، با این نوع لمینت هم می‌توان سلامت دندان‌های خود را حفظ کرد و هم باعث زیبایی آن‌ها شد.

همچنین ضخامت بسیار کم، از بارزترین ویژگی لمینت کریستالی است. ضخامت این نوع لمینت، حداقل 0.2 و حداکثر 0.6 میلی‌متر بوده که این قطر در کنار مقاومت عالی باعث برتری آن شده است.آسان بودن نصب لمینت کریستالی نیز یکی دیگر از خصوصیات آن به حساب می‌آید. برای نصب این لمینت دیگر دندانی تراشیده نمی‌شود و فقط لمینت‌ در لابراتور بعد از ساخته‌شدن با کمک چسب بر روی دندان‌های‌ فرد قرار می‌گیرد. از آنجایی هم که این لمینت بدون تراشیدن دندان قابل‌نصب است یا تراش‌خوردگی ناچیزی دارد، فرد مراجعه‌کننده احساس درد شدید نخواهد داشت.

انواع لمینت کریستالی | نخ دندان مینا

مدت‌زمان نصب لمینت کریستالی

مدت‌زمان اتصال این نوع لمینت به‌سرعت عمل پزشک شما و تیم او بستگی دارد؛ اما در کل، برای نصب این لمینت نیاز است که دو جلسه به کلینیک مربوطه مراجعه کنید. در جلسه اول، باید عکس فک و دندان‌های خود را به پزشک ارائه دهید و راجع به مسائلی مانند رنگ لمینت و برند آن با او صحبت کنید. در جلسه دوم نیز لمینت دندان‌های شما نصب می‌شود.

در کل، برای ساخت این لمینت چیزی حدود 15 روز زمان نیاز است که البته اگر دندان‌های شما دچار پوسیدگی، شکستگی، ترک و… باشد، اول باید مشکلات آن‌ها برطرف شود و سپس لمینت بر روی دندان‌ها قرار بگیرد؛ بنابراین برای اجرا کردن لمینت مدل کریستالی همچون کامپوزیت، ابتدا باید دندان‌های فرد مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و عملیات نصب آن، بعد از رفع مشکلات موجود آغاز شود. این طولانی شدن پروسه طراحی، جزو معایب لمینت کریستالی محسوب می‌شود که البته به دلیل کیفیت برتری که دارد، قابل چشم‌پوشی است.

نصب لمینت کریستالی| نخ دندان مینا

 

بررسی ویژگی‌های لمینت مدل کریستالی

از ویژگی‌های لمینت مدل کریستالی می‌توان به مواردی نظیر ضخامت کم، مقاومت بالا و نصب آسان اشاره کرد. این مدل لمینت با حساسیت زیادی تولید شده است و به همین خاطر ویژگی‌های مثبت و با ارزش زیادی دارد. در قسمت زیر، به سایر ویژگی لمینت کریستالی اشاره شده است:

  • درخشندگی بی‌نظیر

درخشندگی دندان، یکی از فاکتورهای زیبایی در طرح لبخند است که این حالت با استفاده از مدل کریستالی لمینت به دست می‌آید. در واقع، توانایی ایجاد درخشندگی طبیعی، از مزایای آن است که باعث استقبال افراد از آن شده است.

  • قابلیت دفع مواد رنگی

منظور از مواد رنگی، آن دسته از غذاهایی هستند که رنگی بوده و باعث تغییر رنگ دندان‌های ما می‌شوند. این لمینت تا حد زیادی می‌تواند مواد رنگی و آسیب‌زا را دفع کند و رنگ خود را ثابت نگه دارد. در واقع، ساختار کریستالی آن باعث شده است که کیفیت خود را برای مدت زیادی حفظ کند. این ویژگی لمینت کریستالی یک مزیت بزرگ دارد و آن‌ هم، عدم نیاز به انجام پولیش‌ در طول سال است.

  • شباهت زیاد لمینت مدل کریستالی به مینای دندان

لمینت‌های کریستالی از نظر ساختار به مینای دندان شبیه هستند؛ به این معنا که مقاومت بسیار بالایی دارند و مانند کامپوزیت شکننده نیستند. به‌این‌ترتیب، لمینت مدل کریستالی با وجود ضخامت کمتر نسبت به کامپوزیت از مقاومت بالاتری برخوردار است. از طرفی، داشتن مقاومت زیاد به معنای طول عمر بیشتر نیز هست؛ بنابراین این لمینت از ماندگاری بیشتری نسبت به محصولات مشابه برخوردار است.

مزایا لمینت کریستالی

مزایای این روش به 1 یا 2 مورد خاص محدود نمی‌شود و نصب این سبک لمینت با مزایای زیادی همراه است که از مهم‌ترین آن‌ها،می‌توان افزایش اعتمادبه‌نفس و احساس رضایت را نام برد. در قسمت زیر نیز به اصلی‌ترین مزایای آن اشاره‌ شده است:

  • درخشش بالا
  • ضخامت کم
  • عدم نیاز به پولیش سالانه
  • ماندگاری بالا (حدود 10 الی 15 سال)
  • مقاومت بالا در برابر لکه‌های مختلف

معایب لمینت کریستالی

معایب لمینت کریستالی آن مربوط به کیفیت یا عملکرد نیست و تنها به مسائل پیرامون آن بستگی دارد. در زیر معایب این لمینت آورده شده است:

  • قیمت بالا
  • احتمال حساس شدن دندان نسبت به خوراکی‌های سرد و گرم
  • نیاز به ساخت در آزمایشگاه (برای ساخت آن چیزی حدود 15 روز زمان نیاز است.)

مزایا و معایب لمینت | نخ دندان مینا

مراقبت‌های لازم بعد از لمینت کردن دندان‌ها

بعد از نصب لمینت کریستالی نیاز است از آن به‌خوبی مراقبت شود. هرچقدر در نگهداری از لمینت‌های خود حساسیت به خرج دهید، به همان اندازه می‌توانید طول عمر آن را افزایش دهید. البته مراقبت ویژه‌ای برای لمینت‌های مدل کریستالی وجود ندارد؛ اما بایستی بهداشت دهان و دندان‌ خود را به‌صورت اصولی انجام دهید.

برای نمونه، استفاده مداوم از نخ دندان و دهان‌شویه‌های باکیفیت را فراموش نکنید. در طول روز نیز بهتر است، دندان‌های خود را 2 مرتبه شستشو دهید. اگرچه این لمینت از مقاومت بالایی برخوردار است؛ اما فشارهای حداکثری ممکن است به ساختار آن آسیب بزند؛ به همین خاطر از خرد کردن جسم سفت با دندان‌های خود پرهیز کنید.

برخی از افراد معتقدند که مراقبت‌های بعد از نصب آن، یکی از معایب این روش به حساب می‌آید که این تصور اشتباه است. به‌هرحال، دندان‌ها چه لمینت داشته باشند و چه فاقد آن باشند، نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند تا تخریب نشوند؛ بنابراین مراقبت‌های بعد از آن، باعث آزار افراد نخواهد شد.

سخن پایانی:

لمینت کریستالی به دلیل ویژگی‌هایی همچون استحکام عالی، ماندگاری بالا و بافت زیبا، بهترین گزینه برای زیباسازی دندان‌ها است. با نصب این لمینت دندان و مزایای آن می‌توان سال‌های زیادی از طرح لبخند خود لذت برد و با حس خوب و اعتمادبه‌نفس بالا به تعامل با دیگران پرداخت. بنابراین اگر به دنبال بهترین لمینت تولیدشده در جهان برای دندان‌های خود هستید، پیشنهاد ما به شما عزیزان این نوع لمینت است. مزایا لمینت کریستالی قابل مقایسه با مدل دیگر لمینت نیست و به همین خاطر گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری

2 Comments

  1. دلارام عباسی گفت:

    من با توجه به تحقیقات و نظر پزشکم تصمیم گرفتم از لمنیت کریستالی استفاده کنم و بدون شک میتونم بگم خیلی ازش راضی ام و بهترین تصمیم زندگیم بوده، ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات